پایان نامه امنیت در فضای سایبری-تحلیل جرم شناختی جرایم اینترنتی(سایبری)

با وجود تبادل عظیم اطلاعات حیاتی و یا خصوصی از طریق اینترنت باید دید اینترنت تا چه حد برای ارسال داده های حساس، مطمئن است و امنیت شبکه ها وقتی داده ها در آن جریان پیدا می کنند چگونه است؟ چرا که با وجود جریان داده ها روی اینترنت بسیار طبیعی است که فکر کنیم گوش دادن و گرفتن اطلاعات حساس موجود می تواند کار ساده ای باشد. [۱]اما رمزگذاری روی داده ها (غیر قابل فهم یا غیر قابل خواندن داده ها) لایه سوکت های امن به عنوان استاندارد ایمنی و رمز عبور معتبر، جداسازی داده ها روی کامپیوترهای متعدد و تفکیک پایگاه داده ها (جدا نگه داشتن اطلاعات مشتریان) روش های پیشرفته در ایمنی داده ها می باشند که می توانند از دستیابی هکرها به داده ها جلوگیری کنند.[۲]

دانلود متن کامل پایان نامه با موضوع:تحلیل جرم شناختی جرایم اینترنتی

دسته بندی جرم سایبری در سایت ایرانداک

مبحث هشتم- پيشگيري اجتماعي از جرايم و انحراف­ هاي سايبري

از جمله مهم­ترين آن­ها شناسايي هويت و خصوصيات مجرمان و منحرفان سايبري بر اساس انگيزه­هاي هر يك و همچنين، شناسايي هويت و خصوصيات بزه ديدگان سايبر ارزيابي خطرپذيري[۳] آن­ها براي جهت­دهي نوع و ميزان آموزش­هاي پيشگيرانه است. سپس با توجه به نتايج به­دست آمده، مي­توان بر اساس الگوهاي كلي پيشگيري از جرم، راهكارهاي قابل اجرا و مؤثري را پيشنهاد داد. با اين حال، اين مباحث به مجال ديگري موكول مي­گردد[۴].

گفتار اول- پيشگيري اجتماعي جامعه­ مدار سايبري

به­طور كلي، با كدهاي رفتاري مي­توان گروه­هاي خاصي را كه وظيفه­اي به آن­ها سپرده شده، در مقابل اعمال خود پاسخگو نگه داشت. از جمله آن­ها، گروه­هاي مشاغل هستند كه در حوزه­هاي مختلف به فعاليت مي­پردازند و چون كه به متصديان شبكه­اي خود، داده­هاي واجد ارزشي را واگذار كرده­اند تا با رعايت سه اصل محرمانه بودن[۵]، تماميت[۶] و دسترس­پذيري [۷]در فضاي سايبر منتشر كنند، ضروري است متناسب با حرفه، نوع و ميزان اطلاعات آن­ها و ديگر شرايط،كد رفتاري مربوط را براي آن­ها تدوين كنند. شايان ذكر است، در اين مورد تاكنون براي بعضي مشاغل و موضوعات حساس، از سوي مراجعه مهم و معتبر بين­المللي، كدهاي رفتاري نمونه­اي منتشر شده است. براي مثال، به­تازگي براي فعالان عرصه تجارت الكترونيكي و بازاريابي شبكه­اي[۸]،كدهاي رفتار يكساني تدوين شده تا از وقوع جرم و تخلف­هاي مرتبط با پيام­هاي تجاري ناخواسته الكترونيكي اجلوگيري شود[۹].

اما گروه ديگري كه كدهاي رفتاري براي آن­ها از جمله ضروريات شغلي است، ارائه دهندگان خدمات شبكه­هاي اطلاع­رساني رايانه­اي هستند. آن­ها در حقيقت پل ارتباطي ميان دنياي فيزيكي با فضاي سايبر محسوب مي­شوند و نسبت به بقيه دست­اندركاران اين حوزه، افزون بر اين­كه توانايي اقدامات بسيار متنوع و گسترده­اي را دارند، مسئوليت­هاي خطيري نيز بر دوش آن­ها گذاشته شده است. اين افراد به­راحتي مي­توانند امكان نفوذ به پايگاه­ها را فراهم كنند يا اطلاعات حساس و كليدي راجع به آن­ها را در اختيار افراد ناصالح قرار دهند.[۱۰]

به دليل وجود چنين شرايطي، چندي است بر نحوه عملكرد ارائه دهندگان خدمات شبكه­اي نظارت بيشتري صورت مي­گيرد كه از جمله مهم­ترين آن­ها اقدامات انجام شده در جهت نظارت بر حفظ حريم آن­لاين افراد از سوي اين ارائه دهندگان خدمات است۰ آن­ها به­راحتي مي­توانند علاوه بر امكان­پذيري ساختن شنود و رديابي ارتباطات الكترونيكي، دسترسي به پايگاه­هاي داده­اي كه ورود افراد غيرمجاز به آن­ها ممنوع است يا اطلاعات شخصي و شخصي حساسي را كه خود آن­ها براي پيشبرد فعاليت­هاي شبكه­اي جمع­آوري كرده­اند ميسر سازند.[۱۱]

گفتار دوم- پيشگيري اجتماعي رشد­مدار سايبري

به نظر نمي­رسد كسي در اين واقعيت ترديد داشته باشد كه نه تنها نسل جوان و نوجوان جامعه ما، بلكه بدون استثنا در تمامي جوامع، توانسته است تعامل بهتري را با فضاي سايبر برقرار كند. البته چندان جاي شگفتي نيست، زيرا نسل گذشته امور خود را در دنياي فيزيكي به پيش مي­برده و شايد لزومي نديده با اين فضاي جديد انس بگيرد، در حالي كه نسل جديد با اين فضا رشد يافته و از همان ابتدا هر آن­چه پيرامون خود مشاهده كرده، رنگ و بوي سايبري داشته است.[۱۲]

به هر حال، اين وضعيت بيم و اميدهايي را برانگيخته است. از يك سو، مي­توان اميدوار بود نسل جديد در برپايي هرچه سريع­تر يك جامعه اطلاعاتي [۱۳]تمام عيار، مبتني بر اصول و قواعد حاكم بر اين فضا، همت لازم را داشته باشد. اما از سوي ديگر، بايد آن­ها را از خطرات و آسيب­هاي فراوان اين فضا مطلع كرد تا با گرفتاري در آن­ها، نتيجه عكس حاصل نشود. درادامه، راهكارهايي كه بيشتر نسبت به كودكان قابليت اجرا دارند و متوليان تربيتي و آموزشي گوناگون آن­ها را هدف قرار مي­دهند، با اجمال مورد بررسي قرار مي­گيرند:

گفتار اول- اقدامات مداخله ­آميز والدين

اولين محيطي كه توجه متصديان پيشگيري رشدمدار را به خود جلب مي­كند، خانواده و به تبع آن والدين است. چنان­چه بتوان در ابتدا توصيه­ها و آموزه­هاي لازم را به والدين منتقل و آن­ها را با خطرات و در عين حال مزايا و مطلوبيت­هاي فضاي سايبر آشنا كرد، مي­توان اميدوار بود تا حدود زيادي اهداف اين تدابير به ثمر بنشيند. براي مثال، يك برنامه آموزشي براي والديني كه فرزندان آن­ها با اينترنت كار مي­كنند، مي­تواند حاوي اين نكات باشد:

  1. ايجاد حس مسئوليت­پذيري و توانايي انتخاب گزينه­هاي سالم به هنگام استفاده از اينترنت (به­عبارت ديگر، نحوه استفاده صحيح از اينترنت.
  2. تصميم­گيري به­جا و مناسب درباره محتوايي كه قرار است مشاهده كنند.
  3. آموزش نحوه رويارويي با محتواي نامناسبي كه ممكن است مشاهده كنند و كاهش عواقب آن. در واقع، در اينجا ابتدا بايد به خود والدين آموزش داد تا بدانند چگونه اين رهيافت­ها را نسبت به كودكان خود اتخاذ كنند.[۱۴]

گفتار دوم-تدابير همياري همسالان

از عوامل مهمي كه در كنار والدين، مربيان و ديگر مسئولان آموزشي و تربيتي فرزندان مي­توان نقش مهمي در شكل­گيري شخصيت كودكان در استفاده از فضاي سايبر داشته باشند، فرزند يا اطرافيان بزرگ­تر آن­ها هستند. البته اگر چنين مسئوليتي به آن­ها سپرده شود، براي خود آن­ها نيز مفيد خواهد بود. زيرا براي اين­كه وجهه خود را در برابر كوچك­ترها از دست ندهند، سعي مي­كنند مرتكب اقدامات ناشايست نشوند؛ چرا كه به خوبي مي­دانند كوچك­ترها رفتارهايشان را تعقيب مي­كنند و منتظر تقليد از آن­ها هستند.[۱۵]

گفتار سوم-تدابير كاربري صحيح[۱۶]

اين خط مشي­ها، يك سري راهكارها و انتظاراتي راجع به نحوه فعاليت آن­لاين افراد هستند كه به نحو روزافزوني در مدارس، منازل و كتابخانه­ها به­كار مي­روند. مباني نظري آن­ها، مسئوليت­پذير كردن كودكان در برابر محتوايي است كه ايجاد مي­كنند و رفتاري كه بروز مي­دهند است. آن­ها ياد مي­گيرند در برابر مسائل مختلفي كه ممكن است در فضاي سايبر تجربه كنند، گزينه­هاي شايسته­اي داشته باشند. به اين ترتيب، با مهارت­هاي استفاده صحيح از اينترنت آشنا مي­شوند. البته اگر قرار است اين خط مشي­ها مؤثر واقع شوند، بايد براي موارد نقض عمدي، واكش يا ضمانت اجراهاي متناسب اعمال كرد؛ مانند عدم اجازه استفاده از اينترنت، تماس با والدين. اگر موارد نقض به مدرسه مربوط مي­شود، حبس دانش­آموز و اگر به منزل مربوط مي­شود، حبس در منزل. اما بايد از موارد نقض غيرعمدي و تصادفي نيز به عنوان فرصتي براي آموزش كاربران در خصوص نحوه اجتناب آن­ها از مواجهه آتي با اين گونه مسائل، نحوه برچيدن آن­ها از روي صفحه نمايش و در صورت لزوم، گزارش به ارائه دهندگان خدمات اينترنتي بهره­برداري كرد.[۱۷]

گفتار چهارم-تدابير كاهنده آثار سوء [۱۸]

يكي از نكات غيرقابل انكار اين است كه تمامي اقداماتي كه در زمينه عدم مواجهه كودكان با مسائل صريح جنسي به اجرا در مي­آيند، صددرصد نتيجه­بخش نبوده و سرانجام اين امكان وجود دارد كه كودكان از راه­هاي گوناگون با اين موضوعات مواجه شوند. از اين­رو اگر دسترسي به اين محتواهاي ناشايست اجتناب­ناپذير است، بايد اقداماتي اتخاذ گردد تا آثار نامطلوب مواجهه با آن­ها به كمترين حد برسد. يك راهبرد مناسب مي­تواند آموزش به كودك باشد كه در صورت مواجهه با اين­گونه مسائل آن­ها را گزارش كند و كمك بخواهد.[۱۹]

به اين ترتيب، والدين يا مربيان نبايد كودكي را كه در اثر مواجهه با اين مسائل از آن­ها كمك طلبيد، مجازات كنند. متأسفانه برخي برخوردهاي نابجا باعث شده كودكاني كه با چنين صحنه­هايي مواجه مي­شوند، بيشتر بيم آن را داشته باشند كه بزرگتر­هاي آن­ها چه واكنشي نشان خواهند داد. واكنش نادرست مي­تواند آثار معكوس و عواقب ناهنجاري را به دنبال داشته باشد. كودكان بايد بتوانند چنين مسائلي را در فضايي آرام و آزاد و نه مضطرب از تنبيه و مجازات مطرح كنند.[۲۰]

گفتار پنجم-تدابير آموزشي

الف) آموزش سلامت اينترنت [۲۱]: بحث آموزش سلامت كودكان يكي از مقوله­هاي اصلي در دنياي فيزيكي محسوب مي­شود. به عنوان مثال، بايد نحوه رد شدن از خيابان، برخورد با غريبه­هايي كه به آن­ها نزديك مي­شوند و واكنش به آتش­سوزي منزل را به آن­ها آموخت. هدف از آموزش آن­ها اين است كه چنان­چه به تنهايي با چنين شرايطي مواجه شدند، بدانند چگونه با آن­ها مقابل كنند.[۲۲]

آموزش سلامت كودكان در اينترنت نيز چنين هدفي را دنبال مي­كند. تحقيقات نشان داده بسياري از دانش­آموزان از طريق تجربه ياد گرفته­اند چگونه در اينترنت از خود محافظت كنند؛ اما اين فرايند آموزشي به كودكان ياد مي­دهد براي عدم مواجهه با موقعيت­هاي ناامن، چه كارهايي انجام دهند و چه كارهايي انجام ندهند. همچنين، مهارت­هاي تفكر و قضاوت­هاي والدين و مربيان و ديگر اعضاي جامعه كه مي­خواهند به كودكان شيوه­هاي مقابله با خطرات زندگي را بياموزند، آموزش داده مي­شود. در اين­جا خطرات پيرامون تبيين مي­شوند تا هنگامي كه با آن­ها مواجه شدند، دچار اضطراب نشوند.[۲۳]

ب) ادبيات اطلاعات و رسانه :[۲۴]منظور از ادبيات اطلاعات، مجموعه­اي از توانمندي­ها است كه به اشخاص توانايي شناسايي اطلاعات مورد نياز آن­ها را مي­دهد تا اين اطلاعات به شكل مؤثر بازيابي کرده و يافته­ها را ارزيابي كنند و به شكل نقادانه­اي منبع آن را جويا شوند، اطلاعات گزينش شده را در مجموعه دانش خود وارد كنند، براي تحقق يك هدف خاص از آن­ها استفاده مؤثري به­عمل آورند. شرايط اقتصادي، حقوقي و اجتماعي حاكم بر استفاده از آن­ها را درك كنند و با رعايت موازين اخلاقي و قانوني به آن­ها دسترسي يابند و در نهايت مورد استفاده قرار دهند.[۲۵]

ادبيات رسانه كه اصطلاح جديدتري است، به دو شيوه بنيادين مفهوم ادبيات اطلاعات را توسعه مي­دهد. اول اين­كه مفهوم اطلاعات را به تمامي اشكال رسانه­اي و نه فقط چاپي تسري مي­دهد. هرچند هيچ­گاه ادبيات اطلاعات به نسخ چاپي محدود نبوده، ولي در عمل آن­چه ابتدا به ذهن متبادر مي­شود، همان است.[۲۶]

دومين شيوه، كه از گزينه اول نيز مهم­تر است اين­كه ادبيات رسانه توانايي توليد و برقراري ارتباط با ديگران را هم كه در حقيقت براي جلب منافع آن­ها است، در بر مي­گيرد. همچنين، برخي تحليل­گران معتقدند آموزش رسانه بر اطلاعاتي متمركز است كه از طريق رسانه­هاي ارتباط جمعي انتقال مي­يابند، مانند روزنامه­ها، برنامه­هاي تلويزيوني و نظاير آن. برخي به اين تعريف، ميزان دركي كه مخاطبان در تبيين مفهوم اطلاعات دريافتي از محتواي رسانه به­دست آورده­اند را نيز اضافه مي­كنند.

نياز به ادبيات رسانه و اطلاعات، از سوي بيشتر مربيان و مسئولان كتابخانه­هايي كه در يك تحقيق مورد سؤال قرارگرفته­اند، تأكيد شده است. به نظر آن­ها، نوجوانان، يعني دانش­آموزان، هيچ نظري درباره اطلاعات دريافتي از اينترنت ندارند. به همين دليل براي آن­ها بايد دوره­هاي آموزشي مهارت­افزايي مرتبط با ادبيات اطلاعات و رسانه را برگزار كرد. [۲۷]

گفتار ششم-تدابير الزام­ آور كار براي اينترنت

بعضي دبيران براي اين­كه استفاده صحيح از اينترنت را در قالب يك عمل الزام­آور به كودكان بياموزند، براي هر مبحث درسي، فهرستي از پايگاه­هاي مجاز و مناسب را تهيه كرده و از دانش­آموزان مي­خواهند در مهلت تقريبي متناسب داده شده، به تمامي آن­ها مراجعه و مطالب درسي مربوط را مطالعه و استخراج كنند. به اين ترتيب، دانش­آموزان زمان پرداختن به محتواهاي نامناسب و غيرقانوني را نخواهند داشت.[۲۸]

گفتار هفتم- تدابير رسانه­ اي

چون بسياري از والدين و مربيان، اطلاعات زيادي راجع به ضرورت سلامت اينترنت يا ماهيت و ميزان خطرات آن ندارند، غالبا نمي­دانند چه چيزي را بايد يا نبايد انجام دهند. از اين­رو يا با اين قضيه خودبينانه برخورد مي­كنند و هيچ اقدامي در جهت حفاظت از فرزندان خود در اينترنت به عمل نمي­آورند يا اين­كه با مبالغه­آميز خواندن خطرات، معتقدند هرزه­نگاري و مرتكبان جنسي در اينترنت، گستردگي و شيوع فراگير دارند.[۲۹]

با اين­ حال، برنامه­هاي رسانه عمومي به خودي خود نمي­توانند آموزش جامعي از اين موضوعات پيچيده ارائه دهند. آن­ها براي انعكاس پيام­های تا حدودي ساده كارايي دارند. براي مثال، در اواخر دهه ۸۰، در ايالات متحده امريكا يك برنامه تبليغاتي بزرگ در راستاي آگاه­سازي عموم اعلام مي­داشت: «ساعت ده­شب است، آيا مي­دانيد فرزند شما كجاست؟ به همين ترتيب، يك برنامه مشابه در خصوص سلامت اينترنت مي­تواند پيامي اين چنين منعكس كند: «فعاليت­هاي آن­لاين امروز فرزند شما چه بوده است؟»؛ يا «شما هم مي­توانيد ياد بگيريد چگونه از فرزند خود در اينترنت محافظت كنيد»؛ يا براي ترغيب مردم به قرار دادن رايانه­ها در قسمت­هاي عمومي منزل اين پيام پخش مي­گردد: «آيا به خودتان اجازه مي­دهيد يك غريبه در اتاق خواب فرزند شما

[۱] . Gina.De.Angelis،Cyber Crimes،Chelsea House Publisher.۲۰۰۰

[۲] . دکتر ابراهیم حسن بیگی “حقوق و امنیت در فضای سایبر” موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار، تهران،۱۳۸۴

[۳] Risk Assessment

[۴] -طارمي، محمد حسين، گذري بر جرايم رايانه اي ۱۳۸۷، ص ۸۸

[۵] Confidentiality

[۶] Integrity

[۷] Availability

[۸] Network Marketing

[۹] عميدي، مهدي، مطالعه تطبيقي جرايم رايانه اي از ديدگاه فقه و حقوق كيفري ايران، پايان نامه كارشناسي ارشد حقوق جزا و جرم شناسي، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران مركز ، ۱۳۸۷

[۱۰] همان،ص۸۷

[۱۱] شریفی، مرسده، جرایم رایانه ای در حقوق جزای بین المللی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، ۱۳۸۹،ص۱۰۲
[۱۲] همان،ص۱۰۳

[۱۳] Information Society

[۱۴] جاویدنیا، جواد، جرایم تجارت الکترونیکی، انتشارات خرسندی، چاپ دوم، تهران ۱۳۸۸،ص۵۴

[۱۵] همان،ص۵۵

[۱۶] Acceptable Use Policies

[۱۷] شيرين بيگ پور، رؤيا (۱۳۹۰)، پايان نامه «مطالعه تطبيقي جرايم رايانه اي و جرايم سنتي مشابه در نظام كيفري ايران»، دانشگاه تبريز،ص۶۲

 

[۱۸] After The Fact Strategies

[۱۹] همان،ص۶۳

[۲۰] همان،ص۶۴

[۲۱] Internet Safety Education

[۲۲] رجب پور كاشف، مهدي (۱۳۹۰)، «تقابل امنيت فناوري اطلاعات با جرايم سايبري»، ماهنامه تخصصي وب، شماره ۱۳۵،ص۷۱

[۲۳] همان،ص۷۲

[۲۴] Information And Media Li

[۲۵] جاویدنیا ، جواد جرایم تجارت الکترونیکی انتشارات خرسندی چاپ دوم ۱۳۸۸،ص۱۲۴

[۲۶] ص۱۲۵همان،

[۲۷] همان،ص۱۲۶

[۲۸] شریفی، مرسده، جرایم رایانه ای در حقوق جزای بین المللی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، ۱۳۸۹،ص۱۳۶
[۲۹] همان،ص۱۳۸