الف- توانایی و مهارت کاربران در یاد گرفتن اطلاعات حفظ شده و زیاد می شه.

ب- سیستمی واسه اندازه گیری و آزمایش اندازه تاثیر دوره آموزشی ایجاد می شه.

پ- خود کاربر می تونه دوره آموزشی اش رو کنترل کنه.

ت- هزینه و احتمال زیان مادی از نظر مشارکت در مدیریت و نگهداری سخت افزاری و نرم افزاری در مقایسه با به کار گیری سیستمای حضوری، کم میشه.

ث- با در نظر گرفتن ساختار پودمانی سیستم، پیشرفت دوره آموزشی براساس نیاز کاربر انجام می شه.

۲-۲-۲ گذشته سیستم مدیریت یادگیری

محیطای یادگیری مجازی[۶]  (سیستم مدیریت یادگیری) سیستمیه که به خاطر آسون کردن مدیریت دوره های آموزشی به وسیله معلمان واسه دانش آموزان طراحی شده. این سیستم با بهره گرفتن از  سخت افزار و نرم افزار کامپیوتر، یادگیری و  آموزش از راه دور رو ممکن می کنه. اصطلاحات سیستم کامل و مدیریت رایانه های بر اساس یادگیری در طول سالهای گذشته تغییر کرده. بعضی از اصطلاحات رایج در این بخش عبارتند از: سیستمای کامل یادگیری[۷]  ، رایانه کمک آموزش[۸]،  آموزش براساس کامپیوتر[۹]،  آموزش کامپیوتر مدیریت شده[۱۰]  ، آموزش چند رسانه ای تعاملی[۱۱] ، فناوری پیشرفته یادگیری[۱۲]، فناوری بر اساس یادگیری[۱۳] و  آموزش بر اساس وب[۱۴]. هدف  آموزش آسون تر، بهتر و سریعتر از راه اتوماسیون واسه چند دهه گذشته یه نگرانی بوده. گذشته سیستمای مدیریت یادگیری تکاملی بوده. این گذشته تکاملی به پیشرفت فن آوریای دیجیتال و اینترنت گره خورده. هر نقطه عطفی در گذشته سیستم مدیریت یادگیری به وسیله پیشرفت ای که پیشرفت و انتقال سریع علم و یادگیری جداگونه رو به همراه داره، مشخص شده. اینا بعضی از مهمترین  نقاط عطف در تاریخ سیستم مدیریت یادگیریه:

دانش آموز

روانشناسی

موبایل

۱۹۲۴ استاد روانشناسی دانشگاه ایالتی اوهایو اولین ماشین تدریس رو  اختراع  کرد. دستگاه سیدنی پرسی[۱۵] مثل ماشین تحریر بود و می تونست در تمرین آموزش و اداره آزمونای چند گزینه ای استفاده بشه.
۱۹۴۵ وانوار بوش[۱۶] مهندس و مخترع آمریکا یی، دستگاه «تقویت حافظه» که ممکس[۱۷] نام گرفت  رو طراحی کرد،که مقادیر خیلی از اطلاعات رو ذخیره می کنه و اجازه میده تا کاربران به سرعت داده ها رو جستجو و به اونا دسترسی داشته باشن. این دستگاه مفهومی از راه تاثیر بر پیشرفت دهندگان ابرمتن، ساختار پیوندیه که در قلب شبکه جهانی وب[۱۸] نفوذ کرد.
۱۹۵۶ ساکی [۱۹] اولین سیستم آموزش تطبیقی دنیاس، که به سمت  تولید میره. این صفحه کلید به وسیله مهندس گوردن پاسک و رابین مک کینون[۲۰]  واسه کمک به افراد جهت  افزایش سرعت تایپ و دقت طراحی شده بود. این وسیله مثل رابطه  معلم / دانش آموز طراحی شده بود  و از کارکرد دانش آموز واسه تعیین زمان جواب و نشونه های آموزشی استفاده می کرد.
۱۹۶۱ پلاتو[۲۱]، اولین برنامه آموزش رایانه که به وسیله هیئت علمی در دانشگاه ایلینوی در اوربانا شامپاین معرفی شد. در کنار اینکه پلاتو اولین سیستمای آموزش بر اساس رایانه بود، اولین میزبان در جامعه آنلاین هم هست.
۱۹۶۹ وزارت دفاع آمریکا  واسه پروژه  آرپانت [۲۲]کمیسیون تشکیل داد، محققان در این پروژه خیلی از پروتکلایی که بعداً واسه اینترنت استفاده شد رو پیشرفت دادن.
۱۹۸۳ دانشگاه ام آی تی   پروژه آتنا [۲۳]  رو راه اندازی کرد، پروژه ای که هشت سال تحقیق روی تولید وسایل یادگیری بر اساس کامپیوتر رو شامل شد. سیستم آتنا  هنوز در دانشگاه ام آی تی در حال استفاده س.
۱۹۹۰ سافت آرک[۲۴]  ،کلاس اول[۲۵] رو  راه اندازی کرد  که الان به عنوان اولین سیستم مدیریت یادگیری شناخته شده.  این نرم افزار  روی کامپیوتر شخصی (اپل مکینتاش) به جای رایانه بزرگ مانند سیستمای آموزش قبلی اجرا می شو د. دانشگاه باز انگلستان[۲۶] از اون واسه  ارائه آموزش آنلاین در سراسر اروپا استفاده می کنه.
۱۹۹۷ شبکه یادگیری تعاملی به وسیله کورس اینفو[۲۷]  پیشرفت پیدا کرده. این اولین سیستم مدیریت یادگیری  است که واسه بانک اطلاعاتی رابطه ای مورد  استفاده قرار گرفت. شبکه آموزش تعاملی در ییل[۲۸]، کرنل و بقیه موسسات علمی نصب شده.
۲۰۰۴ اسکرم[۲۹] ۲۰۰۴ (مدیریت، مطالب منبع مدل وسیله)، یه سری از استانداردهای آموزشی تکنولوژی، واسه خیلی از سیستمای مدیریت یادگیری فعلی استفاده  می شه.
۲۰۰۸ اوکالیپتوس[۳۰] به عنوان اولین منبع باز برنامه نویسی رابط برنامه [۳۱]واسه استقرارکاربران خصوصی منتشر شده. این سیستم اجازه میده تا سیستمای مدیریت یادگیری بدون نصب به صورت آنلاین روی رایانه های شخصی و یا شبکه داخلی به طور کامل آنلاین اجرا شه.
۲۰۱۲ سیستم مدیریت یادگیری مدرن  ساس[۳۲]  از فناوری بر اساس منبع باز پیشی گرفت. شرکتا  از پیشرفت و یا نصب سیستم  در رایانه های خونگی آزاد ان. خیلی از برنامه های سیستم مدیریت یادگیری از راه  دستگاه های گوشی موبایل با بهره گرفتن از ,وای فای [۳۳] پشتیبانی می شن.
این مطلب را هم بخوانید :
مدل اینتر برند[۱]

۳-۲-۲ مفاهیم پایه در سیستم مدیریت یادگیری

آموزش از راه دور: این معنی فقط منحصر به کامپیوتر نیس و آموزش از راه رادیو، تلویزیون و مکاتبه رو هم در بر داره. سایبان همه واژه های مربوط به آموزش الکترونیکیه که یادگیری از فاصله دور رو ممکن می کنه. تموم واژه هایی که در زیر به اونا اشاره شده واسه این مفهومه.(جیل گالوشا[۳۵]، ۲۰۰۸)

آموزش الکترونیک (یاد گرفتن الکترونیک): هر آموزشی که کامپیوتر و اینترنت نقشی در اون داشته باشه. میشه گفت عام ترین معنی در این زمینه س و بقیه مفاهیم رو هم در بر میگیره. وقتی جانشین یادگیری از راه دور می شه که اینترنت و تکنولوژیای کامپیوتری با درخواست موسسات دور و بر یادگیری از راه دور منطبق باشه(استفان هراستینسکی[۳۷]، ۲۰۰۸).

سیستم مدیریت محتوا:یکی از ابتدایی ترین مفاهیم و تعاریفی که واسه توضیح سیستم یادگیری الکترونیک استفاده می شه سیستم مدیریت محتوا هستش. امروزه بیشتر وقتی استفاده میشن که بخوایم وظایف ابتدایی رو واسه سیستم یادگیری الکترونیکی توضیح بدیم.(سائول کارلینر[۳۹]، ۲۰۰۵)

سیستم مدیریت یادگیری: رایج ترین واژه که در تحقیقات مربوط به یادگیری الکترونیکی پیدا میشه سیستم مدیریت یادگیری  است که بیشتر در مورد سیستمای یادگیری الکترونیکی  تجاری  استفاده میشن و تقریبا به طور کامل در حال جانشین شدن به جای واژه سیستم مدیریت محتوا در محیط یادگیری الکترونیکیه(سائول کارلینر، ۲۰۰۵).

[۱] Watson, William

 

[۲] Alias and Zainuddin

Baumgartner Maier-Häfele

[۴] Szabo, Micheal; Flesher

[۵] Dougiamas

[۶] VLE) Virtual Learning Environment)

[۷] Integrated Learning Systems  (ILS)

[۸] Computer Assisted Instruction  (CAI)

[۹] Computer Based Training  (CBT)

[۱۰] Computer Managed Instruction  (CMI)

[۱۱] Interactive Multimedia Instruction  (IMI)

[۱۲] Technology Enhanced Learning  (TEL)

[۱۳] Technology Based Learning  (TBL)

[۱۴] Web Based Training” (WBT)

[۱۵] Sidney Pressey’s device

[۱۶] Vannevar Bush

[۱۷] MEMAX

[۱۸] World Wide Web

[۱۹] SAKI (for Self-Adaptive Keyboard Instructor)

[۲۰] Gordon Pask and Robin McKinnon-Wood

[۲۱] PLATO (for Programmed Logic for Automated Teaching Operations)

[۲۲] ARPANET project

[۲۳] Athena

[۲۴] SoftArc

[۲۵] FirstClass

[۲۶] The United Kingdom’s Open University

[۲۷] CourseInfo

[۲۸] Yale, Cornell

[۳۰] Eucalyptus

[۳۱] API

[۳۲] Saas

[۳۳] Wifi

[۳۴] Learning Distance

[۳۵] Jill M. Galusha

[۳۶] E-Learning

[۳۷] Stefan Hrastinski

[۳۸] Course System Management

[۳۹] Saul  Carliner