پایان نامه – رابطه بهره برداری از فرصت های فناوری با عملکرد مالی -چگونگی عملیات بانک ها

چگونگی عملیات بانک ها

به منظور درک بهتر چگونگی فعالیت یک بانک لازم است ابتدا ترازنامه بانک که در حقیقت دارایی ها و بدهی های بانک در آن نوشته شده است مورد بررسی قرار گیرد . در ترازنامه همان طور که از نامش پیداست این خصوصیت نهفته است  که در آن کل دارایی با کل بدهی برابر است . در طرف بدهی ها لیستی از منابع وجوه و در طرف دارایی ها مصارف این وجوه آورده شده است(مشتاق،۱۳۷۹،ص۳۶)

بانک ها عمده ترین منابع خود را از طریق استقراض و سپرده های اشخاص در بانک ها کسب می کنند . از طرف دیگر بانک ها این منابع را برای خرید و کسب دارایی ها نظیر اوراق بهادار (اوراق مشارکتی)،سهام و یا اعطای اعتبار به اشخاص به کار می برند.در حقیقت بانک ها با اعطای اعتبارات و خرید اوراق بهادار و نیز کسب درآمد  نه تنها استقراض و تعهدات خود را می پردازند بلکه سود هم می برند.  (مشتاق،۱۳۷۹)

۲-۵-۱) عملیات اصلی بانک ها                                                                                      

به طور کلی بانک ها با اعطای اعتبارات و نیز خرید دارایی های پر بازده  سود می برند. همین طور بانک ها خدماتی را  به منظور تبدیل یک نوع دارایی به انواع دیگر (نظیر خرید و فروش اوراق بهادار)برای مردم انجام می دهند. مانند هر موسسه تجاری دیگری چنانچه بانک ها خدماتی را که انجام می دهند با هزینه پایینی باشد و درآمد های مناسبی را نیز از دارایی ها کسب نمایند در این صورت سود خواهند برد و در غیر این صورت ممکن است با زیان مواجه شوند .

۲-۶) شاخص های عملکرد                                                                            

شاخص های عملکرد غالبا برای سنجش پیشرفت و کامیابی سازمان ها  و تعیین نقاط قوت و ضعف آن ها به کار می روند. محاسبه این شاخص ها به ویژه در سازمان های خدماتی (که محصولات غیر قابل لمس تولید می کنند)بسیار دشوارتر است. تجزیه و تحلیل شاخص های عملکرد مشخص می کند که در کجا امکان وفرصت بهره وری در سازمان وجود دارد .مدیران با مطالعه و بررسی شاخص های عملکرد در طی زمان قادر خواهند بود مشکلات و فرصت ها را در سازمان های تحت بررسی خود مشخص کنند . با دنبال کردن اطلاعات مربوط به این شاخص ها در طی زمان مدیران می توانند موفقیت و یا شکست طرح های مختلف و نتایج تصمیمات گوناگون را ارزیابی کنند . این شاخص ها را در دسته های گوناگونی طبقه بندی می کنند .از مهم ترین آن ها می توان به شاخص های مالی و غیر مالی (نظیر رضایت مشتریان ،رضایت کارکنان و سهم بازار و…)اشاره کرد.از آنجا که رویکرد این پژوهش شاخص های عملکرد مالی است به توضیح مختصری درباره ی این شاخص ها می پردازیم.

۲-۶-۱) شاخص های سودآوری                                                                                               

نخستین عاملی که در بررسی عملکرد بانک ها در این پژوهش از آن بهره گرفته شده شاخص سودآوری است .سود آوری را می توان به تعبیری همان بهره مالی دانست .از این رو تغییرات سودآوری وابسته به تغییرات بهره وری ،قیمت ها و هزینه هاست. باید توجه کرد که تغییر در هزینه ها می تواند جدای از موضوع بهره وری اتفاق افتاده و باعث تغییر در سودآوری شود .

برای سنجش سودآوری در این پژوهش از چهار نسبت مالی از جمله ROA[1],ROI[2],DPS[3],EPS[4]استفاده شده است که در ادامه به توضیح این نسبت ها خواهیم پرداخت.(بنت استوارت،۱۹۹۴)

۲-۶-۲ )شاخص های عملیاتی                                                                    

نقش اساسی بانک ها آن است که وجوه را از افرادی که دارای مازاد هستند (سپرده گذاران) دریافت کنند و آن را در اختیار کسانی(وام گیرندگان) قرار دهند که پروژه های سود دهی دارند که با درآمد حاصل از آنها قادر به باز پرداخت وجوه (اصل بدهی)وسود کافی می باشند.

بانک ها باید به کمک ترکیبی از امنیت وجوه ،سهولت دستیابی به وجوه و سود حاصل از آن سپرده گذاران را قانع کنند که از استفاده کردن از وجوهشان بگذرند. بانک ها این وجوه را به افرادی که بالا ترین احتمال توانایی باز پرداخت آن را داشته باشند وام می دهند.چنانچه عملیات اصلی بانک ها جذب سپرده و اعطای تسهیلات در نظر گرفته شود،به منظورسنجش میزان کارایی و اثربخشی عملیات بانکی ،منابع و مصارف بانک ها نیز بررسی می شوند که طبق نظر خبرگان صنعت و اساتید متخصص در این زمینه برای سنجش منابع ،از سپرده ی پس انداز و قرض الحسنه استفاده شد و برای مصارف ،تسهیلات اعطایی در نظر گرفته شد. (بنت استوارت،۱۹۹۴)

۲-۷)نسبت ها                                                                                             

یکی از پیامد های سیر تکامل حسابداری استفاده از نسبت های مالی جهت تجزیه و تحلیل و تصمیم گیری است .پیدایش نسبت های مالی به اواخر قرن نوزدهم  باز می گردد. از آن زمان بود که تحلیل گران نسبت های مالی را توسعه و ترجیح دادند. پایه و اساس نسبت های مالی بر صورت های مالی استوار است و صورت های مالی نیز بر اساس داده های تاریخی تهیه می گردند.امروزه تجزیه و تحلیل نسبت ها یک تکنیک قوی و ابزاری مناسب برای استفاده کنندگان در جهت شناخت و ارزیابی عملکرد گذشته ، حال و پیش بینی وضعیت آینده شرکت است(مهرانی و مهرانی،۱۳۸۲،ص۱۰۵-۹۳)

۲-۷-۱)انواع شاخص های حسابداری و ارزیابی عملکرد                                                        

استفاده کنندگان گزارش های مالی با استفاده از معیارهای مختلف،عملکرد شرکت را ارزیابی می کنند.روشهای متعددی برای ارزیابی عملکرد وجود دارد که بطور کلی می توان آنها را به دو دسته مدل های حسابداری و مدل های اقتصادی تقسیم کرد(مهدوی و حسینی ازان آخاری،۱۳۸۷)

۲-۷-۱-۱) معیارهای عملکرد حسابداری                                                                          

معیارهای حسابداری ارزیابی عملکرد بر صورت سود و زیان و ترازنامه تمرکز دارند،بدین معنی که یک جریان خروجی وجه نقد می تواند به عنوان هزینه در صورت سود و زیان و یا به عنوان یک دارایی سرمایه ای در ترازنامه منعکس شود که نتیجه آن ارائه صورت سود و زیان و ترازنامه متفاوت ناشی از بکارگیری رویه های مختلف است. نسبت بازده حقوق صاحبان سهام،بازده دارایی ها و سود هر سهم از جمله معیارهای عملکرد حسابداری به شمار می روند که در ادامه به شرح هر یک پرداخته می شود(آذربایجانی و همکاران،۱۳۹۰

[۱] Return on Assets

[۲] Return on Equity

[۳] Divisionearning per Share

[۴] Earning per Share

دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت

 

دانشکده مدیریت وحسابداری

گروه آموزشی مدیریت

 

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد     

    رشته: مدیریت بازرگانی

 گرایش مالی

عنوان:

رابطه بهره برداری از فرصت های فناوری با عملکرد مالی شعب بانک سپه استان گیلان

پاییز۹۳

 

 

پایان نامه رابطه بهره برداری از فرصت های فناوری با عملکرد مالی شعب بانک سپه استان گیلان