سازواره های طبیعی : طراحی مجتمع تجاری-تفریحی

مسیر عبور پیاده در مراکز خرید

بررسی ترافیک ، جلوگیری از کندی در رفت و آمد اتومبیل‌ها ، تفکیک کامل حرکت سواره از پیاده در داخل محوطه ، وجود تعداد کافی پارکینگ و دسترسی ساده و راحت از نکات حائز اهمیت در طراحی مراکز خرید است . مسیر عبور پیاده یکی از عناصر مهم در طراحی مراکز خرید امروزی     می باشد . مفهوم نظم ، وحدت و زیبایی ، اصلی است که باید در تمامی جنبه‌های خرد و عمده پروژه ، به کار گرفته و در معماری دیده شود . محوطه‌سازی ، نشانه‌ها ، ساختارها ، فضاهای میانی ،‌ رنگ‌ها و مصالح ، همه باید به این اصل حیاتی پای بند باشند. مسیر پیاده در مراکز خرید خصوصیات زیر را دارا می باشد :

  • طراحی یک مسیر اصلی پیاده و یک یا دو مسیر کمکی که مرتبط به پارکینگ یا خیابان مجاور می‌باشند .
  • مرکز خرید دارای ورودی های اضافه به پارکینگ با خیابان‌های مجاور بوده و دارای یک ورودی اصلی در مسیر اصلی باشد .
  • مسیر عبور می تواند در یک ، دو و یا چند طبقه تعریف شود . در هر صورت ، باید از ایجاد ناهمواری در آن خودداری کرده تا مانعی برای خریداران و عاملی برای بروز حوادث نگردند .
  • مسیر عبور در مراکز خرید ردیفی می تواند :
  • باز بوده ، با یک حفاظ اقلیمی که تنها یک سایبان پیوسته در امتداد فروشگاه‌ها باشد .
  • بسته بوده ؛ ولی مانعی برای عبور هوا نباشد .
  • کاملا بسته بوده و دارای سیستم تهویه مطبوع برای فصول مختلف باشد.

در مواردی که شرایط آب و هوایی مناسب باشد ؛ مسیر پیاده باز دارای ارجحیت می باشد . در غیر این صورت مسیرها به سمت فضاهای بسته و استفاده از تهویه مطبوع پیش می‌روند . مسیرهای عبور بسته ، به صورت میدان‌های وسیع مسیرهای عریض و باریک ، مستقیم و غیر مستقیم ، یک طبقه یا دو طبقه ، با نورپردازی طبیعی و یا مصنوعی طراحی می‌شوند .

۴۲-۴-مسیر عبور سواره در مراکز خرید

یکی از عناصر مهم در مراکز خرید مسیر حرکت اتومبیل‌ها و فضای پارک آنها می باشد . بین فضای استیجاری و پارکینگ رابطه ای مستقیم وجود دارد ، به این معنی که هر چه سطوح استیجاری بزرگ‌تر باشد ، سطح پارکینگ نیز وسیع‌تر خواهد شد .

در یک مرکز تجاری ،‌اقتصادی بزرگ ، یک خریدار از چندین غرفه خرید می کند ؛ حال آن که اتومبیلش را تنها یک بار پارک می نماید بنابراین در مواردی خاص ،‌ هر چقدر که وسعت مرکز خرید  تعداد غرفه‌ها بیشتر باشد ؛ فضای پارکینگ نسبت به فضای مرکز خرید کاهش می‌یابد . در بخش‌های آتی ابعاد و استانداردهای پارکینگ مراکز تجاری مورد بررسی قرار خواهد گرفت .

مسیر عبور سواره به سه سطح مجزا تقسیم می‌گردد :

  • سطوح پارکینگ
  • سطوح سواره‌رو (راه‌ها)
  • سطوح حمل و نقل عمومی

تجربه نشان داده است که اکثر مشتریان برای وارد شدن به مراکز خرید ، مسیر پیاده را به مسیر ورودی از پارکینگ ترجیح می دهند . بنابراین ویترین‌ها و ورودی‌های عمومی در محل پارکینگ اندک بوده مگر در فروشگاه‌های زنجیره ای و فروشگاه‌هایی که در تعطیلات نیز باز می باشند.  (De chiara, 1990:782)

۴۲-۵- فضای سبز حایل

برای حفاظت کاربری‌های غیر تجاری همجوار مرکز خرید ، از آلودگی های صوتی ناشی از ترافیک و فعالیت‌های درون مجموعه و نیز آلودگی های زیست محیطی ناشی از انباشت زباله‌ها و پسماندهای فعالیت‌های مختلف مرکز تجاری ، باید سطوح حایل سبزی را در مرز سایت طراحی نمود . تفکیک حرکت مشتریان و حمل و نقل عمومی از یکدیگر امری حیاتی در طراحی مراکز تجاری می باشد که می توان برای جداسازی آنها از سطوح سبز حایل استفاده کرد . بدین منظور طراح باید فضای وسیع مناسبی را به قسمت حمل و نقل عمومی و فضاهای مورد نیاز آن اختصاص دهد.

در این خصوص باید نیازهای فضایی و تسهیلات مورد نیاز حمل و نقل عمومی برای وضع موجود و آینده ، در ابتدای مرحله طراحی سایت بررسی شود و در صورت امکان باید از حالت حداقل بیشتر باشد بهتر است پارکینگ اتوبوس‌ها در نزدیکی سایت قرار گیرد تا شرکت حمل و نقل بتواند در زمان اوج مشتری ، به خصوص در ساعات بسته شدن فروشگاه ، پاسخ گوی رفت و آمد مشتریان باشد .

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاریتفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

۴۳-جلب توجه و جذب خریداران

طراحی مراکز خرید بر این اصل استوار است که تمامی فروشگاه‌ها برای رسیدن به بیشترین مقدار فروش ، می‌بایست امکان جذب حداکثر خریداران پیاده را داشته باشند . در تعریف فوق ، عملکرد خرید عبارت است از مقایسه قیمت‌ها ، مدها ، کیفیت کالا و بالاخره انتخاب کالا . بر این اساس در قرارگیری فروشگاه‌های منفرد در یک مرکز خرید ، موارد زیر از اصولی است که باید به دقت لحاظ شود :

  • از آنجا که در امر تجارت ، نمایش ، تبلیغ و عرضه کالاها از اصول اولیه محسوب می شوند ؛ بنابراین هر چه ترافیک پیاده مقابل یک مغازه بیشتر باشد ؛ کارایی آن بیشتر می باشد . در یک فروشگاه ، ویترین باید تا حد امکان از هر زاویه‌ای قابل رؤیت باشد .
  • فروشگاه‌های بزرگ ، فروشگاه‌هایی با کالاهای متنوع و سوپرمارکت‌ها مانند قطب آهنربایی یک مرکز بوده و کسب و کار مغازه‌های اطراف را تحت تاثیر قرار می دهند . برای موفقیت هر چه بیشتر یک مرکز خرید ، این نوع فروشگاه‌ها باید در قسمتی قرار گیرند که تا حد امکان سبب عبور و بازدید خریداران از واحدهای تجاری بیشتری گردند . ارتباط فروشگاه‌ها با پارکینگ اتومبیل ، ایستگاه حمل و نقل عمومی و خیابان‌های اصلی باید بسیار ساده و آسان بوده تا حداکثر مشتریان را به سوی خود جلب نماید .
  • یکی از اصول اساسی طراحی این گونه مراکز ، دسترسی آسان و سریع خریداران به مراکز خرید ، سهولت در نقل و انتقال ایمن مسافران و وجود تسهیلات وسایل نقلیه عمومی و ارتباط صحیح آنها با مرکز است .
  • ارتباط با فضای پارکینگ باید آسان و بدون تراکم و درنگ صورت گیرد . فضای پارکینگ که در خدمت سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های بزرگ می باشد ؛ باید اجازه عبور آسان چرخ‌ دستی خرید را از صندوق تا پای اتومبیل بدهد . چرخ‌های دستی معمولا توسط کارگران فروشگاه‌ جمع‌ شده و به نقطه کنترل کالا بازگردانده می شوند . همچنین پارکینگ مغازه‌داران که به طور مداوم و در دراز مدت مورد استفاده است ؛ نباید با پارکینگ مشتریان مشترک باشد . حداکثر فاصله بین اتومبیل خریدارانو یا ایستگاه اتوبوس با فروشگاه‌های عمده و اصلی حدود ۲۰۰ متر می باشد .
  • پیش‌بینی و تدارک خدمات موثر و سودمند با کارایی خوب از موارد مهمی است که باید به آن توجه داشت . به طور مثال کالاها باید به آسانی به مرکز خرید حمل شده و در آنجا توزین ، شمارش ، بسته‌بندی و کنترل کیفیت شده و تحویل گردد . خروج و ارسال مواد و وسایل استفاده نشده یا از رده خارج یا جعبه‌های خالی و به طور کلی ضایعات ، که جمع‌آوری آن ممکن است به وسیله یک بنگاه تجاری انجام گیرد ؛ باید به سریع‌ترین شکل و آسان‌ترین روش صورت پذیرد .
  • فراهم آوردن وسایل راحتی و آسایش مشتری ، از جمله لوازم آسایش مشتری، دسترسی آسان به وسیله نقلیه ، پارکینگ کافی ، فواصل پیاده‌روی معقول و ساده و مستقیم بودن مسیرهای خرید با حداقل موانع و مسائل آزار دهنده می باشد .

مکان‌یابی مناسب نقاط جاذب برای مشتری . نقاط جذب کننده مشتری در یک مرکز خرید ، آن دسته از واحدهای فروش کالا است که بیشترین جذابیت را برای مشتری دارند خریداران معمولا در وهله اول به دلیل نوع کالاهای یک فروشگاه بزرگ ، جذب یک مرکز خرید می‌شوند . این جاذبه با امکان خرید راحت در فروشگاه‌های کوچک‌تر یا اقماری تکمیل می‌شوند از آنجا که فروشگاه‌های بزرگ مهم‌ترین عامل برای جذب مشتری است قرار دادن آنها در نقاط استراتژیک از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می باشد همچنین باید از قرار دادن فروشگاه‌های کوچک در نقاط کم تردد اجتناب گردد