سازواره های طبیعی : طراحی مجتمع تجاری-تفریحی با رویکرد طبیعت گرایی

تفکیک انواع ترافیک سواره و پیاده

تفکیک ترافیک اتومبیل های شخصی ، وسایل نقلیه عمومی ، وسایل حمل و نقل کالا و خدمات و همچنین پیاده‌روها یکی از اساسی‌ترین امور در طراحی مطلوب یک مجموعه خرید را تشکیل       می دهند . حرکت  مداوم اتومبیل‌ها در مناطق حمل و نقل عمومی در بردارنده خطرات غیر قابل اجتناب ، سر و صدا ، دود و سردرگمی‌هایی است که خریدار را آشفته و لذت خرید را کاهش        می دهد . تفکیک کامل بین مسیر سواره و پیاده بستگی به اندازه مرکز خرید دارد . طراح باید بکوشد تا حداکثر راحتی و آسایش را در تمام محوطه برای خریداران تامین کند . ورود و خروج آسان اتومبیل‌ها از خیابان به محوطه و پارکینگ ، نزدیک کردن پارکینگ به ساختمان ، تعیین بهترین مسیر پیاده و حفاظت عابران از تابش آفتاب ، باد ، باران ، گرما و سرمای طاقت فرسا ، در تامین آسایش خریداران مؤثر است . در مورد مراکز خرید هم‌جوار (محله‌ای) امکان ایجاد مسیرهای عبور پیاده به شکل پیاده‌روهای عریض ، باغچه‌بندی ، آب‌نماها ، دیوارهای سبز کوتاه و غیره وجود دارد . امور خدماتی سهم قابل توجهی از حرکت مکانیزه ماشین‌های خدماتی تحویل و بارگیری کالا ، جمع‌آوری زباله ، تعمیرات ، ساخت و نصب اثاثیه و تأسیسات را در مجموعه دارند . جداسازی حرکت خدمات از حرکت مشتریان امری حیاتی بوده و می‌تواند در یک یا دو طبقه تعریف شود . منطقه خدماتی در مراکز تجاری میانه با محلی در طبقه تجاری و یا طبقه همکف ، به صورت مسیر ماشین‌های سنگین ، محوطه‌های خدماتی و انواع امکانات بارگیری مطرح می شود . در طراحی خوب، این فضاها به طور مناسبی توسط دیوارهای مشبک و یا محوطه‌سازی پنهان شده‌اند تا ماشین‌های خدمات بتوانند بدون تداخل با اتومبیل‌ها و عابرین ، وارد و خارج شوند . قراردادن مسیر خدمات در طبقه زیرزمین  راه حلی ارزان و پرکاربرد می‌باشد . در زمانی که شرایط جوی ، اجازه ایجاد زیرزمین را ندهد ؛ فضای انبار و خدمات می‌توانند در سطحی بالاتر از سطح تجاری قرار گرفته و با رامپ به آن متصل شوند .

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاریتفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

۴۲-۲-ابعاد مسیر عبور

معمولا طول مسیر عبور بین فروشگاه‌های بزرگ یا دیگر عناصر شاخص ، نباید بیش از ۲۴۰ متر (۸۰۰ فوت) باشد . در صورت وجود  بیش از ۲ فروشگاه زنجیره‌ای بزرگ ، طول کل مسیر عبور می‌تواند افزایش یابد . در حال حاضر عرض‌های ۹ تا ۱۲ متری (۳۰ تا ۴۰ فوتی) بیش از عرض‌های ۱۵ متری (۵۰ فوتی) استفاده می‌شوند . مسیرهای عریض‌تر نیازمند محوطه‌سازی بوده تا تبدیل به عنصری بازدارنده نشوند .

امروزه به دلیل قیمت بالای زمین در مراکز شهر و همچنین کمبود زمین با مساحت کافی ، ایجاد مراکز خرید سه یا چند طبقه در حومه شهرها مورد استقبال قرار می‌گیرد . این مراکز خرید چند طبقه ، منطقه را فشرده کرده و مسافت‌های پیاده را کوتاه‌تر می کند . برای به دست آوردن نوعی تساوی در مسافت‌ها ، مطلوبیت ، جذب مشتری و تعدیل اجاره‌ها در طبقات ، ضروری است که کلیه طبقات دارای :

  • تساوی در سهولت دسترسی از پارکینگ به فروشگاه‌ها که به وسیله داشتن ۲ یا چند طبقه پارکینگ درمجاورت مرکز ، امکان‌پذیر است .
  • مسیر بن بست نباشد ؛ مگر آنکه فروشگاهی بزرگ در انتهای مسیر به عنوان ایستگاه نهایی وجود داشته باشد .
  • مسیرهای انتقال عمودی کافی بین طبقات وجود داشته باشند به طور معمول در مراکز تجاری ، یک یا چند مجموعه پله برقی به همراه پله‌های ثابت با ارتفاع۵-۱۶٫۵سانتی‌متر طراحی می‌گردد .
  • ارتباط بصری به بهترین شکل از طریق استفاده حداکثر از فضای بازمیانی بین فروشگاه‌ها در طبقات تأمین گردد .