طراحی مجتمع تجاری-تفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

ورودی و دسترسی‌ها به مراکز تجاری

گنجایش دسترسی ها در کلیه راه های مجاور مراکز خرید باید جواب گوی عبور و مرور و ترافیک موجود و آتی باشد . نشانه های کنترلی مناسب ، خطوط احتیاط ، نوارهای جداکننده و دیگر امور کنترل ترافیک از عوامل مهم در کاستن مشکلات ترافیکی هستند بدین منظور سرمایه گذار یا معمار، به منظور اطمینان از ظرفیت کافی بزرگراه‌ها  پاسخ گویی ورود و خروج بهتر است قبل از طراحی با مهندسین ترافیک مشورت کنند (De chiara, 1990:782) .

۴۵-۱- ورودی

ورودی مکانی است که عبور از فضای عمومی به خصوصی و بیرون به درون در آن مسیر می شود تقریبا هیچ فضایی فاقد ورودی و یا بی نیاز از آن نیست . از میان طیف وسیع ورودی ها ، ورودی شهر و محله ، جزء فضاهای عمومی در عرضه شهر هستند که می توانند نقش فضای شهری را نیز ایفا نمایند هر چه عرصه های دو طرف ورودی گسترده تر و سرعت حرکت در آنها بالاتر باشد ؛ فضای ورودی نیز نیازمند حوزه‌ای وسیع‌تر و اشتراکات جمعی بزرگ‌تری خواهد بود . به عنوان مثال ، ورودی یک شهر به علت اینکه اتصال دو گستره طبیعی و مصنوعی ، بیابان و آبادی را امکان پذیر  می سازد ؛ شامل حوزه وسیع‌تری بوده و افراد بیشتری را  در بر می گیرد . بنابراین می بایست بر اساس عموم افراد و نه صرفا تصویر ذهنی شهروندان آن شهر طراحی گردد (پاکزاد، ۱۳۸۴ : ۵) .

ورودی های مراکز تجاری به عنوان شاخص مجموعه در سطح زمین و مقدمه ورود خریداران ، یکی از مهم‌ترین نقاطی هستند که رابطه ای نزدیک با مردم داشته و نیازمند طراحی منظمی می باشند که به دلایل متعدد مانند لزوم جلب توجه مردم ، تعریف حریم‌ها ، ایمنی ، کنترل ازدحام و ایجاد وضوح و خوانایی ، باید مورد توجه متخصصان قرار گرفته و نمایانگر ویژگی‌هایی همچون فن‌آوری ، ایمنی ، سبکی ، فضایی ، منظر ورودی باید علاوه بر الزامات فنی طراحی ، سبک ، منظم ، روشن ، با دوام ، محکم و تمیز جلوه نموده و در شب نیز قابل مشاهده باشند .

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاریتفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

مسائل بنیادی در طراحی ورودی‌ها عبارتند از :‌

  • نظم ، وضوح و خوانایی (شفافیت)
  • یکپارچگی (تعادل تجربه انسان با فن‌آوری ، نور و فضا)
  • رابطه (ارتباط میان نیازهای تک تک افراد و شهر)

۴۵-۲-ویژگی‌های ورودی برای ارتباط دو فضا

ورودی در مرکز خرید باید ظاهری قوی و شاخص داشته باشد . تغییر  در مصالح ، ارتفاع سقف ، امتداد ، بیرون زدگی و یا عقب نشینی دیوار می تواند تعریف کننده ورودی بوده و آن را از بقیه ساختمان متمایز کند .

ورودی ها در مراکز خرید می توانند هم در نقش المان‌های شهری و هم معرف فضاهای داخلی در هر بخش باشند . تطبیق حجم بزرگ بنا به اندازه های انسانی از دیگر وظایف یک ورودی مناسب است . ورودی ها می‌توانند به صورت بیرون زده و یا فرو رفته طراحی شوند؛ ولی به هر ترتیب باید دعوت کننده و جذاب باشند . آکس‌های اصلی بنا ، بهترین مکان برای قرارگیری ورودی ها هستند تا بتوان مستقیماً به فضاهای عمومی مرکزی دست یافت . اوج ساعات خرید از مراکز خرید غروب و شب هنگام است . بنابراین در این مراکز توسط نورپردازی خارجی مناسب می‌توان ورودی را درخشان‌تر کرد . برای طراحی ورودی های تجاری نیاز به تدوین ضوابط و مقرراتی است که نکات فوق در آنها لحاظ شده باشد :

  • توجه به فرم کالبدی در ورودی ، ساختار و نحوه به کارگیری نور طبیعی و مصنوعی برای هدایت مشتریان در سطح مختلف ورودی ، می‌توانند شکافی در بدنه پیوسته اطراف خود ایجاد کنند .
  • استفاده از مصالح با رنگ های تداعی کننده حالت دعوت کنندگی در کف سازی پیاده روها
  • هماهنگی ورودی‌های مختلف مراکز تجاری با بافت پیرامون بدون صدمه به سیمای خیابان
  • پیش بینی محل هایی برای توقف وسایل نقلیه خدماتی و تخلیه بار در کنار ورودی مربوط به آنها
  • ضرورت سهولت دسترسی و دیدمناسب به فضای پیرامون و در نظر گرفتن مقیاس انسانی
  • توجه ویژه به حرکت افراد پیاده و ایجاد مسیرهای طراحی شده در تلفیق با فضای سبز و آب در صورت امکان
  • نصب تابلوهای راهنما ، نقشه‌های طبقات و غیره در کنار ورودی
  • استقرار گیشه اطلاعات و مبلمان مناسب در لابی ورودی اصلی
  • پرهیز در استفاده از مصالح لغزنده در کف سازی برای تامین ایمنی استفاده کنندگان خصوصا در فصولی بارانی
  • استفاده از عناصر متناسب برای دیده شدن در شب و حفظ ارتباط با مشتریان در این ساعات
  • اجتناب از ساخت احجام با اغتشاش بصری ، اختلال حرکتی و آشفتگی فضایی