-طراحی مجتمع تجاری-تفریحی با رویکرد طبیعت گرایی

انواع ورودی در مراکز خرید

سیمای ظاهری اولین مراکز خرید غالبا از فرم های تاریخی تبعیت می کرد این نحوه طراحی ورودی در «مراکز بنتال[۱]» در «کینگ استون[۲]» به نمایش درآمده است در مرکز خرید فوق ، مقطع ۴ طبقه ساختمان در نمای رو به خیابان دیده می شود یک طاق نمای کوچک که همان فرم طاق نمای اصلی ورودی را دارا است برای ایجاد ورودی سرپوشیده و در مقیاس افراد پیاده در زیر آن (طاق ورودی) قرار گرفته است . یکی از نکات طراحی ورودی تطبیق مقیاس بزرگ ساختمان با مقیاس کوچک‌تر عابر پیاده و عناصر واسط بین آنهاست .

در مرکز وایتمارش[۳] (۱۹۸۱) در بخش بالتیمور از کوچک کردن مقیاس عناصر ورودی جهت شکل گیری آن استفاده شده است . ورودی ساختمان مانند تلسکوپی است که بر نقطه ورود متمرکز شده است . یک بیان سه بعدی اساسی‌تر از این ایده در بازار هاربور ساید [۴] در سیدنی به وقوع پیوسته است . این ورودی همان فرم تلسکوپ مانند به کار گرفته شده در بتری پارک[۵] نیویورک را دارا است .

نوع دیگری از این شیوه ، لایه بندی سطوحی است که برای جبران ضخامت اندک دیوار جدا کننده خارجی ساختمان به صورت طرحی تکرار شونده می باشد . نمونه این نوع ورودی پلازا پاسادنا [۶] در لوس آنجلس است که در آن مسیر ورودی کوتاهی با طاق گهواره‌ای ، مال[۷] را قطع کرده و توسط یک دیوار آزاد و دارای حفره (مانند قوس نصرت‌هایی که در پایان طاق قرار می‌گیرد) شروع می شود در نهایت شکل ظاهری چنین ورودی می تواند ایوانی سرپوشیده باشد که مقابل دیوار خارجی قرار گرفته است . در مرکز پیر ۱۷[۸] در نیویورک این اصل برای خلق ایوان‌های سرپوشیده چند طبقه به کار گرفته شده و تئاتر داخل به بیرون ساختمان گسترش یافته تا اتصال به فضای باز را نشان دهد    (Maitland, 1990:52-54) .

۴۵-۴-ضوابط طراحی ورودی برای افراد ناتوان جسمی حرکتی

برخی از ضوابط طراحی برای افراد ناتوان جسمی – حرکتی که می‌بایست در ورودی مراکز تجاری مورد توجه قرا گیرد ؛ مطابق زیر است :

  • ورودی اصلی باید برای استفاده همگان قابل دسترس باشد .
  • پیاده رو منتهی به ورودی باید با علایم حسی برای افراد نابینا و نیمه بینا مشخص شود .
  • ورودی اصلی ساختمان حتی الامکان هم سطح پیاده رو باشد ؛ در غیر این صورت توسط سطح شیب‌دار با حداکثر ۸٪ با عرض حداقل ۱۲ سانتی متر به طبقه همکف برسد .
  • حداقل عمق فضای جلوی ورودی ۱۴۰ سانتی متر و حداقل عرض بازشوی ساختمان ۱۰۰ سانتی متر باشد .
  • ورودی ها باید توسط راه قابل دسترس به ایستگاه وسایل نقلیه عمومی ، پارکینگ ، محل‌های سوار شدن مسافران ، خیابان های عمومی و پیاده روها مرتبط باشند.

 

  • ورودی ها باید با ایجاد راه قابل دسترس به تمام فضاها و عناصر در داخل مرکز تجاری و کلیه تسهیلات ، مرتبط باشد (مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن، نشریه ض- ۱۰۴: ۲۹-۳۰) .

۴۶- بررسی مبانی پایداری در مراکز خرید

توسعه پایدار، توسعه ای است که بارهای کنونی را با توانایی های نسل آینده برای رفع نیازهایشان در نظر می گیرد. شهر ، سیستم حمل و نقل و فعالیت های آن با در نظر گرفتن سه پیش فرض باید پایدار باشد ؛

  • اقتصاد : اقتصاد منابع در دسترس و چگونگی سازماندهی آنها برای نیازهای انسان و اهداف او را توصیف می کند . عوامل اقتصادی معانی بسیاری در رابطه با تأثیرات محیطی و عوامل اجتماعی را در بردارد .
  • جامعه : جامعه ، مجموعه ای از فعل و انفعالات انسانی و چگونگی سازماندهی آنهاست شهرها به گونه ای رشد کرده اند که شهروندان و تأمین نیازهای آنها کاملاً وابسته به جامعه است. معیارهای وابسته به جامعه برای پایداری مهم می باشد ؛ زیرا آنها خصایص کنونی زندگی را تعریف کرده و می توانند یک جزء اصلی از میراث نسل های آینده باشند .
  • محیط : محیط ، پیرامون انسان هاست و وجوه زندگی آنها را تعریف کرده و فعالیت آنها را  بر طبق قانون های کالبدی پایه محدود می سازد . عوامل محیطی در رفاه کنونی تأثیر می گذارد و میراث نسل های آینده را مشخص می کند .دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاریتفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

پایه سلامتی و پایداری، بر اساس ارتباط میان سیستم های احساسی و چرخه های حیات است. گرایشات اخیر به سلامت محیط زیست و آکولوژی ، نه تنها بستر مناسب برای تحکیم رابطه بین فعالیت های زیست محیطی و تغییر آب و هوا را مطرح می کند ؛ بلکه شرایط توسعه سلامتی عمومی برای نیل به پایداری اجتماعی- اقتصادی شهرها را نیز فراهم می آورد (بنتلی ،۲۲:۱۳۸۸) .

بسط پذیری مسائل پایداری در حوزه شهرها ، رویکردهای متعددی دارد ولی آنچه مهم و مورد توجه است . شکل شهر  و توجه به حمل و نقل های پایدار در شهرهاست . در کلان شهرهای ایران تعداد چشم گیری ادارات و مراکز تجاری در منطقه مرکزی شهر متمرکز گردیده و بدین ترتیب بخش  عمده ای از سفرهای تولید شده در شهر ، جذب این منطقه می گردد . برنامه ریزی حمل و نقل در راستای معیارهای پایداری همگام با ایجاد مراکز جدید شهری در حومه ها برای جلوگیری تمرکز کلیه خدمات در یک نقطه از شهر ، می تواند راهکاری در جهت حل مشکلات وابستگی به خودرو باشد . یک سیستم حمل و نقل پایدار می بایست دارای ویژگی های زیر باشد :

  • در این سیستم علاوه بر برطرف کردن نیازهای ارتباطی افراد و جامعه با استفاده از روش های مناسب ، به حفاظت از سلامت انسان و اکوسیستم نیز می پردازد.
  • این سیستم از اقتصاد پویا حمایت می کند .

[۱] – Bental center

[۲] – King stone

[۳] White march

[۴] Harbourside festival marke

[۵] – battery park

[۶] – plaza pasadena

[۷] Mall

[۸] – pier 17