-طراحی مجتمع تجاری-تفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

نماهای داخلی و بیرونی

یکی از مهم‌ترین عوامل جذب مشتری در مراکز خرید ، وجود  تابلوهای داخلی و نماهای بیرونی فروشگاه ها می باشد. ایجاد جاذبه و تنوع برای مجتمع‌های تجاری در موقعیت آنها بسیار مهم است . وجو د تبلیغات در شب و روز ، استفاده از آب نماها و المان‌های حجمی و همچنین عناصر متنوع و زیبا از راه‌های ایجاد تنوع و جاذبه ، است به طور کلی ایجاد جاذبه در مجتمع های تجاری از دو جنبه قابل بررسی است :

  • نماهای داخلی
  • نماهای بیرونی

۴۴-۱-نماهای داخلی

مراکز خرید باز، نیازمند نماهای درخشان هستند . مراکز خرید بسته با تهویه مطبوع نیز می‌توانند نماهای باز داشته باشند . بدین معنا که بخش عمده نمای فروشگاه‌ها کاملا باز و فاقد ویترین باشد تا خریدار بدون آن که متوجه شود ؛ وارد فروشگاه شده و به انتخاب کالای خود بپردازد . این فروشگاه‌ها در شب ، به وسیله پانل‌های شیشه‌ای و یا شبکه‌های فلزی متحرک قابل جمع شدن ، حفاظت می شوند (De chiara, 1990:784) . به طور کلی به جز در مورد محدودیت‌های خاص در استفاده از مصالح و نشانه ها ، مالکان واحدها می‌توانند با استفاده از قدرت تخیل و ذوق خود به ایجاد تنوع ، جذابیت ، زیبایی و هیجان در نمای فروشگاه و در نتیجه کل مرکز خرید بپردازند . معمولا نمای فروشگاه‌ها همانند طراحی داخل آنها ، توسط صاحبان واحدها صورت می گیرد (De chiara, 1990:784) .

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاریتفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

از دیگر عناصر مهم مراکز خرید ، تابلوهای شناسایی فروشگاه‌ها می باشد . تابلوها و نشانه‌ها اصولا برای شناسایی فروشگاه‌ها و همچنین تبلیغات عمومی آن به کار می‌روند . تابلوها باید ساده ، قابل فهم و زیبا بوده و به گونه‌ای آرایش یابند که از فواصل نزدیک و دور واضح و قابل مشاهده باشند (فروشگاه‌های بزرگ که عامل جذب مشتری هستند ، می توانند تابلوهای شاخص تری داشته باشند). (De chiara, 1990:784)

تابلوهای نورپردازی شده که به طور صحیح طراحی شده‌اند ؛ می‌توانند هیجان و تمایل افراد برای خرید را افزایش دهند تابلو واحدهای فروشگاهی می‌بایست در نهایت به تصویب نهایی مالک مرکز خرید و مهندس معمار آن برسد تا هماهنگی و ترکیب صحیح بین طرح و رنگ در مجموعه حفظ شود (De chiara, 1990:784)

۴۴-۲- نماهای بیرونی

نمای بیرونی همان نمای خارجی مجموعه است که در معرض دید بوده و در برگیرنده فضای باز و حجیم ساختمان می باشد . بنابراین باید به گونه ای شاخص و توجه برانگیز طراحی شود برخی از فروشگاه‌های اصلی در مراکز خرید خواهان ویترین در نمای بیرونی مجموعه هستند ؛ اما ترجیح اقتصادی سرمایه‌گذار به سمت کاهش تعداد ویترین‌ها و ورودی‌های عمومی در نمای خارجی مجموعه می باشد .

یکی از مشکلات نماهای بیرونی ، در معرض دید قرار داشتن تجهیزات مکانیکی است . طراحی‌های مکانیکی باید همیشه از لحاظ جلوه‌های بصری ، به دقت کنترل شود و اگر این تجهیزات در معرض دید باشند باید با راه‌کارهای مناسب مانند صفحه‌هایی با مصالح متناسب یا هر روش دیگری پوشیده شوند .

  • فضاهای باز باید امکان عبور پرشور و پر رفت و آمد را داشته و همچنین دارای گوشه‌های امن و آرامش دهنده باشد .
  • استفاده از درختان در گونه های مختلف ، آب‌نماها ، مجسمه‌ها ، نورپردازی‌های شبانه و مانند این ها می‌توانند در ایجاد جاذبه و تنوع در مجتمع های بزرگ تجاری کمک نمایند .
  • حجم و نمای خارجی باید معرف مرکز خرید بوده و دارای تنوع و جاذبه برای عابران باشد ؛ به گونه ای که با یکنواختی زیاد ، کسالت آور و خسته کننده نباشد . دکوراسیون داخلی مجتمع نیز باید این مشخصات را داشته باشد تا بازدید کننده با اشتیاق تمام از مجتمع دیدن کند.
  • اجناس می‌بایست بدون مانع و به صورتی واضح در معرض دید و دسترس مشتری قرار گیرند ایجاد نور کافی ، فضای مناسب جهت حرکت و بازدید ، امکان دسترسی مستقیم و لمس کردن اجناس توسط مشتریان در موفقیت مجموعه های تجاری بسیار مفید است .