مقاله (پایان نامه) : محاسن فناوری اطلاعات در خدمات‌‌رسانی-تاثیر فناوری اطلاعات بر ارائه خدمات -خرید پایان نامه

عنوان پایان نامه :

تاثیر فناوری اطلاعات بر ارائه خدمات در شهرداري كاشان

بنا بر آنچه گذشت، خدمات الکترونیک شهری داراي شرح وسيعي از عملكردها، قابليت ها و مزايایی است كه با تأمین موارد ذیل، به تحقق شعار شهروندمداری و رضایتمندی شهروندان می انجامد:

  • فراهم نمودن زمینۀ نوآوری، افزایش تنوع و گسترش دامنۀ خدمات رسانی به شهروندان (در جهت سیاست نوآوری و شکوفایی)
  • مدیریت و مصرف بهینۀ منابع گوناگون اقتصادی، انسانی، زمان، انرژی و … (در جهت سیاست اصلاح الگوی مصرف)
  • بهبود کیفیت خدمات شهرداری (افزایش سرعت، دقت و اطمینان)
  • تسهیل فرایندهای شهری و دسترسی شهروندان به اطلاعات، نیازمندی ها و خدمات در هر زمان و مکان
  • کاهش معضلات کلان شهرها در زمینۀ تردد و ترافیک شهری و تبعات نامطلوب آن بر محیط زیست شهری
  • توسعۀ فرهنگ شهروندی و افزایش سطح آگاهی جامعۀ شهروندان از حقوق و مسئولیت های متقابل آنان
  • ایجاد زمینۀ مشارکت شهروندان در فرایندهای تصمیم سازی شهری
  • شفاف سازی، کاهش فساد اداري و برقراری عدالت اجتماعی (wang,2012:6)

 

۲-۲۰-تاثیر فناوری اطلاعات بر ارائه خدمات شهرداری

فناوري اطلاعات و شبكه هاي برخط در حال حاضر به عنوان يكي از اساسي ترين زيرساخت هاي جوامع توسعه يافته به شمار مي آيند تا جايي كه يكي از مهم ترين معيارها و شاخصه هاي توسعه يافتگي در هر كشوري ميزان گستردگي استفاده از شبكه هاي گسترده جهاني يا وب و همچنين ضريب نفوذ اينترنت است. اما اينترنت و فضاي مجازي علاوه بر مزاياي فراواني كه در خصوص افزايش احساس رفاه و آسايش در جامعه، بهبود ارتباطات مجازي، فراهم كردن تفريح و سرگرمي هاي متنوع و مواردي اينچنيني دارد، تا حد چشمگيري توانسته است انجام فعاليت هاي اداري و ارائه خدمات شهري را تسهيل نموده و از اين طريق در صرف هزينه، زمان، انرژي و بسياري از منابع مهم ديگر صرفه جويي هاي ارزشمندي انجام دهد.(صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۵۵)

مسائل بسياري در شهرها وجود دارد كه براي حل آنها، وجود مديريت شهري ضروري است. گستردگي و پيچيدگي مسائل شهري و رشد و توسعه روزافزون شهرها، مديريت امور شهر را به وظيفه اي دشوار تبديل نموده است. (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۵۵)

در دو دهه اخير، واژه فناوري اطلاعات و ارتباطات به عنوان يك پديده نوظهور و قدرتمند، جايگاه جهاني خود را پيدا كرده است و از هم اكنون انتظار مي رود در ساختارهاي فرهنگي، اقتصادي، اجتماعي و سياسي و همچنين در بنيان هاي سنتي اداره جوامع، تحولات اساسي رخ دهد و سيستم جديدي از مديريت معرفي گردد. گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات باعث ايجاد تحولات بسياري در زمينه هاي مختلف از جمله ظهور شهر، شهرداري و شهروند الكترونيكي شده است. (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۵۸)

در ايران توسعه زيرساخت هاي مبتني بر فناوري اطلاعات و شبكه اينترنت در سال هاي اخير توانسته است در حوزه خدمات شهري و الكترونيكي كه حيطه وسيعي از خدمات مختلف در زمينه هاي متعدد را شامل مي شود بسيار راهگشا و مؤثر واقع شود. همچنين تمايل دولت ها و شهرداري ها به گسترش خدمات برخط خودخواسته يا ناخواسته مردم را به سوي استفاده از فناوري اطلاعات در انجام امور اداري و بانكي سوق داده است. (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۵۸)

بدون ترديد فناوري اطلاعات توانسته در كلانشهرها خدمات زيادي را به سرعت و با دقت بالا در اختيار مردم قرار دهد، خدماتي نظير انجام تمامي خدمات بانكي، انجام فعاليت هاي مربوط به دارايي و ماليات، پست الكترونيك، رهگيري مرسولات پستي، سامانه هاي مربوط به ثبت و رهگيري اسناد و املاك، خدمات مربوط به خطوط تلفن، ارائه خدمات مسافرتي مانند رزرو بليت و محل اقامت و ساير خدمات الكترونيكي برخط. (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۵۹)

واژه جديدي كه پس از گسترش روزافزون فناوري اطلاعات در ادبيات مديريت شهري به وجود آمده است مفهوم شهر الكترونيك است. شهروند الكترونيكي، استفاده از فناوري هاي اطلاعاتي و ارتباطي به منظور ارائه خدمات شهري، به صورت بهنگام و مستقيم به شهروندان در ۲۴ ساعته شبانه روز است. (sun,2011:42)

شهر الكترونيكي تسهيلات لازم را به منظور دسترسي مناسب به اطلاعات و خدمات شهري و فرصت هاي گسترده تر براي مشاركت در فرآيندها به مردم ارائه مي نمايد. شهر الكترونيكي، خدمات شهري را به صورت الكترونيكي در اختيار كاربران قرار مي دهد يا اطلاعاتي را با استفاده كنندگان اين خدمات مبادله مي كند. (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۶۰)

شهر الكترونيكي شامل اجزايي است كه تعامل آنها با يكديگر تحقق چنين شهري را ميسر مي سازد. اين اجزا را مي توان در چهار مؤلفه زير لحاظ نمود. (صرامی زاده، ۱۳۸۰: ۶۰)

  • زندگي الكترونيكي
  • سازمان هاي الكترونيكي
  • دولت الكترونيك
  • زيرساخت هاي الكترونيكي

هدف از استقرار شهرهاي الكترونيكي در اكثر كشورهاي دنيا مواردي از اين قبيل است: ارائه خدمات مطلوب به شهروندان و گردشگران در هر زمان و هر مكان، ايجاد يك شهر نمونه براي زندگي، كار و اوقات فراغت، ايجاد محيط اقتصادي پويا با قابليت رقابت، كاهش سفر هاي درون شهري با توسعه كاربردهاي فناوري اطلاعات، ارائه كليه خدمات مورد نياز شهروندان به صورت برخط، ايجاد و توسعه زيرساخت اطلاعاتي با ظرفيت بالا، نظارت هوشمند همراه با ارتقاي خدمات شهري و امور مرتبط با مديريت شهري، آموزش فراگير شهروندان و كاركنان جهت استفاده از خدمات شهر الكترونيكي، يكپارچه سازي سيستم هاي مديريتي و عملياتي شهرداري و سازمان هاي مرتبط. (طوسی، ۱۳۷۲: ۹)

همچنين پياده سازي عملياتي مناسب سامانه هاي مرتبط با شهرهاي الكترونيك مي تواند مزاياي استراتژيك فراواني را به همراه داشته باشد.

مزايايي ازاين قبيل: ايجاد پايگاه اطلاعاتي مناسب در خصوص شهروندان، شناسايي بهتر مشكلات و نقاط ضعف شهر، افزايش قدرت كنترل و نظارت بر شهر، صرفه جويي در زمان و هزينه، بهبود كيفيت زندگي مردم، تقويت رقابت تجاري شهر و ايجاد فرصت هاي تجاري بيشتر توسط تجارت الكترونيك، ارتباط بهتر سازمان ها و ارگان هاي مختلف شهري، افزايش مشاركت مردم در اداره شهر، كاهش ترافيك شهر با توجه به كاربرد اينترنت در فعاليت هاي شهري شهروندان، كاهش آلودگي هوا با كاهش ترافيك شهري، ايجاد زيرساختار لازم براي توسعه آتي شهر، كاهش فساد اداري از طريق شفاف سازي فرايند ها. (طوسی، ۱۳۷۲: ۱۲)