معماری : طراحی مجتمع تجاری-تفریحی با رویکرد طبیعت گرایی

مجتمع تجاری الماس شرق مشهد

مجتمع تجاری الماس شرق که به لحاظ موقعیت مذهبی، از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد، با زیربنایی در حدود۱۰۴۰۰۰ متر مربع و در زمینی به مساحت ۲۵۰۰۰ متر مربع در شهر مشهد احداث شده است .

فرم کلی مجموعه ، حالتی نمادین داشته و اشاره به الماس (نام مرکز تجاری) دارد. لذا کلیه فضاها برای انطباق با این گنبد الماس شکل ،‌ به حالت دوایر متحمدالمرکزی درآمده‌اند که خود به خود سیرکولاسیون حرکتی دواری را نیز ارائه می دهند. این نظام حرکتی از این جهت که می تواند کلیه فروشگاه ها را از لحاظ موقعیت ، در یک مرتبه اهمیت قرار دهد ، از مزیت ویژه ای برخوردار می‌باشد.

با توجه به زیربنای زیاد مرکز و طولانی شدن مسیر حرکت پیاده ، به منظور راحتی خریداران ، چهار حوزه خدماتی در چهارگوشه مرکز تعبیه شده است .

 

 

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاریتفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی

۳-۵- نمای کلی مجموعه

 

۳۱۲-۲-۱- تحلیل فرم

انتخاب موقعیت استقرار بنا در محیطی وسیع با چشم انداز گسترده ، تاکید طراح بر حضور نمادین مجموعه را نشان می دهد. ایده اصلی بلند یک استوانه می باشد که در سطوح افقی و عمودی ، قطعاتی از آن جدا و یا به پایه آن اضافه شده‌اند . در سطح افقی ، این گسترش‌ها بیشتر با فرم متوازی الاضلاع زمین تطبیق یافته که به منظور استقرار نهایی در سایت بر روی یک حجم نامنظم کوتاه‌تر قرار گرفته است ؛ در حالی که در قسمت‌های بالای حجم ، بیشتر این حرکات جنبه فرمال دارد. طراح برای بیان سمبلیک و نماد گونه مذهب ، از فرم گنبد در مرکز ثقل بنا استفاده کرده است و برای تاکید بر این مسئله ، ارتفاع گنبد از پایه تا رأس را به اندازه ارتفاع ساختمان از زمین تا زیر گنبد گرفته است . فرم مبدأ، ماهیتی چندگانه داشته، و مجموعه‌ای از سبک‌های مختلف معماری در آن استفاده شده است.

از تحلیل فرم مجموعه چنین استنباط می‌شود که طرح اصلی و ایده‌های خاص و مستقل برای فرم کلی مجموعه در حین ساخت دست خوش تغییرات فراوانی شده است ؛ از این رو تناسبات نما و ساختار پلان مجموعه یا فرم نهایی آن چندان سازگار نمی‌باشد آب نمای مجموعه با استفاده از نورپردازی ‌ویژه ، مصالح و رنگ توانسته است به عنوان عامل مکث و جذابیت عمل نماید . باید در نظر داشت که این فرم کاملا درون گرا بوده و به مرکز اصلی در داخل بنا اهمیت ویژه‌ای بخشیده است.

 

 

 

 

 

 

 

۳-۶- فرم کلی بنا

۳۱۲-۲-۲- تحلیل پلان، ساختار پروژه، نظام روابط

این مجموعه نه در ساختار پلان و نه در طراحی فضاهای داخلی، برداشت مفهومی و انتزاعی از بازار نداشته است و اساس شکل‌گیری آن، دایره‌های هم مرکزی است که فضاهای تجاری را در موقعیت‌های تقریبا یکسانی نسبت به وید مرکزی قرار داده است . همچنین توجه به نیازهای بازدید کنندگان به ویژه زائران و گردشگران نیز از جمله دلایل ایجاد فضاهای مدرن و استفاده از مصالح و تکنولوژی های جدید می‌باشد .

در این خصوص می‌توان به تقسیمات فضایی پلان و به ویژه سردرهای با شکوه و سنگین مجتمع اشاره نمود که با جلوه‌نمایی خاص خود ، بازدید کننده‌ها را به سمت فضای داخلی هدایت می‌نماید .

وید مرکزی ، کانون اصلی همه دیدها، دسترسی‌ها و توجه ها می باشد. دو حلقه ارتباطی، مسیر اصلی دسترسی‌های مجموعه می باشند که با شیب ۳٪ به صورت یک مارپیچ حلزونی در طبقات حرکت و بازدید کنندگان را در طول مسیر خود به طبقات دیگر هدایت می کنند .

دسترسی به طبقات به وسیله مجموعه‌ای از راه‌پله‌ها و رمپ‌های برقی امکان پذیر می‌باشد . مسیر حرکت پله‌های برقی ، اغلب به سمت طبقات بالاست و چنین به نظر می رسد که به مسیرهای برگشت ، توجه ویژه ای نشده است . تقسیم بندی واحدهای تجاری در قطعات نسبتا کوچکی صورت گرفته است . این واحدها همگی دارای فرم و موقعیت مشابه می‌باشند .

 

۳-۷- پلان طبقات

از معایب این مجتمع آن است که تمامی فروشگاه‌ها از موقعیت، فرم و مساحت‌های یکسانی بهره‌مند بوده که موجب خستگی بازدید کننده می شوند. زیربنای زیاد و نظام حرکتی دوار و بدون تغییر، سبب خستگی مراجعه کنندگان و کاهش رغبت آنها به بازدید از کل مجتمع می‌شود که برای حل این موضوع ، حوزه‌های استراحت و توقف در چهارگوشه طرح در کنار فضاهای خدماتی به صورت فرم چلیپا در پلان دایره‌ای شکل پیش‌بینی شده که باعث ایجاد تنوع در فضا گشته است . با توجه به عرض نسبتاً زیاد پلان دایره ای در میان این دو بخش ، قسمت عمده ای از فضاهای اصلی و حرکتی فاقد نور کافی می‌شدند ؛ که با نورپردازی‌های داخلی مناسب ، این امر جبران شده است .

۳۱۲-۲-۳- فضای داخلی

به دلیل اینکه فضای داخلی بیشترین ارتباط را با کاربران و استفاده‌کنندگان دارد ؛ جزئیات اجرایی دقیق و مناسبی را می‌طلبد . مجتمع الماس شرق از این نظر در جایگاه مناسبی قرار دارد . بهره گیری از مصالح مرغوب درساخت کف (که باعث شفافیت فضایی ، به ویژه در شب می‌شود) استفاده از رنگ و نور (در جهت تنوع فضایی و ایجاد جذابیت) و استفاده از سنگ‌های گرانیت مرغوب در بدنه سازی واحدهای تجاری، افزون بر القای حس جلال و شکوه ، بر پرهزینه بودن ساخت مجموعه دلالت دارند .

اوج این شکوه در آب‌نمای اصلی مجموعه جلوه‌گر است که با استفاده از طرح ، مصالح ، رنگ ، نور، آب و هم چنین استفاده از تأسیسات الکترونیکی در بازی با آب و جلوه نمایی در حرکت‌ها و شکل های مختلف آب‌نما ، فضایی جذاب را آفریده است. حجم الماس گونه مرکزی این آب‌نما علاوه بر تأکید سمبلیک طراح بر ارزشمند بودن اثر خود ، فضایی را به وجود آورده است که مراجعان را لحظاتی به تماشای آن دعوت می کند.

در این مجموعه روحیه ای کلاسیک در جهت نمایش شکوه ، عظمت و پر زرق و برق بودن تمامی اجزا به چشم می‌خورد بیشترین جلوه ‌زیبایی این مجموعه ، در شب و به کمک نورپردازی می‌باشد .

 

۳-۸-آبنمای مرکزی مجموعه

۳۱۲-۲-۴-نمای مجموعه

در نمای سردر ورودی این مجموعه از سنگ و در ستون ها و قسمت‌های مختلف مجتمع ، از نمای فلزی استفاده شده و در نمای خارجی آن یک نوار شیشه‌ای دور تا دور مجموعه کشیده شده است . نمای گنبد مجموعه ترکیبی از پروفیل‌های فلزی ، ورق‌های آلومینیومی و شیشه می باشد . در طراحی داخلی بیشتر از سنگ و فلز به همراه نورپردازی استفاده شده است .

۳۱۲-۲-۵-‌مشخصات عمومی پروژه

این مجتمع شامل ۱۱۰۴ باب مغازه ، یک کافی شاپ ، یک رستوران (فست‌فود) بزرگ به همراه یک تراس با چشم‌انداز مشرف به آب‌نما ، فضای تفریحی جهت کودکان ، سالن اجتماعات ، نمازخانه با سرویس‌های مربوطه و همچنین مجموعه اداری که در کل مساحتی بالغ بر۶۵۰۰۰  متر مربع را تشکیل می دهند .

 

۳۱۲-۲-۶- سازه

سازه این مجموعه از نوع اسکلت فلزی با قاب‌های دارای اتصال مفصلی بوده که مهاربندی جانبی آن توسط دیوار برشی اجرا شده است . گستردگی و نامتقارن بودن این سازه سبب شده است که با در نظر گرفتن تنش حرارتی و تاثیر مخرب یک قسمت از سازه بر روی قسمت‌های دیگر، به دلیل نشست یا بارهای زلزله ، سازه به وسیله ۸ درز انقطاع از یکدیگر تفکیک شده و در ۹ بلوک اجرا شود. دیوارهای جانبی مجموعه با نوعی بتن سبک و پارتیشن‌های مغازه به وسیله پانل‌های گچی ۸ سانتی متری اجرا شده است .

۳۱۲-۲-۷-تاسیسات مکانیکی

سیستم تهویه مطبوع این مجموعه به دو بخش کلی تقسیم شده است :

بخش اول شامل فضاهای عمومی مانند راهروها، رستوران و شهر بازی می باشد که تهویه آنها مستقیما به وسیله هوای مطبوع تولید شده توسط دستگاه‌های هواساز می باشد.

بخش دوم شامل سایر فضاهای مجموعه مانند مغازه‌ها بانک‌ها و فضاهای اداری و خدماتی و غیره می‌باشد که تهویه آنها به طور همزمان توسط دو سیستم هوای تازه و فن کویل صورت می‌گیرد سیستم پیش‌بینی شده برای تأمین سرمایش و گرمایش پروژه ، سه دستگاه چیلر جذبی شعله مستقیم بوده که انرژی مورد نیاز دستگاه‌های فوق، توسط گاز طبیعی شهر مشهد تأمین می‌شود .

۳۱۲-۲-۸-سایر خدمات

وید مرکزی ارتباط دهنده کلیه طبقات می‌باشد رستوارن ملل سالن چند منظوره (بازار چینی‌ها) کافی نت ، مرکز نگهداری کودکان مرکز اطلاعات مرکز تاکسی ویژه و خدمات حمل بار، نمازخانه ، شهربازی و سرزمین عجایب کافی شاپ مرکز خدمات پستی و مخابرات مرکز فوریت‌های پزشکی، مراکز بانکی، سرویس‌های بهداشتی از دیگر خدمات مجموعه است .

 

توجه داشته باشید که عکس ها در سایت درج نمی شوند و فقط در فایل اصلی موجود است