معماری مجتمع تجاری-طبیعت گرایی -سازواره های طبیعی

با رشد و تغییر صنعت ، گونه های مختلفی از مراکز خرید ظهور یافتند که برخی نیز ترکیبی از چند گروه مختلف می باشند . تفاوت چشم گیری که بعد از جنگ جهانی دوم بین اشکال مختلف فروش در مراکز شهری موجود و زمین های سبز پیرامون آنها به وجود آمد ، تمایز قابل توجهی بین زمین های خارج از شهر و مرکز شهر بنیان نهاد . علاوه بر تفاوت های فرعی ، اکنون تفاوت محتوایی در مراکزی که در این دو حوزه ( مرکز و خارج از شهر ) گسترش یافته اند ؛ به چشم می خورد . برای مثال در آمریکا و اروپا فروشگاه های لوازم ماشین ، لوازم برقی و مبلمان به طور گسترده از مراکز شهری دور شده و بوتیک های لباس و عرصه مد ، جای آن را گرفته اند ( Maitland , 1990:11 ) . به طور کلی مراکز خرید از نظر حوزه نفوذ و میزان جمعیت به چهار دسته اصلی طبقه بندی می شوند :
۱-مراکز محلی : مراکز محلی و یا همسایگی که جواب گوی جمعیتی بیش از ۱۰۰۰۰نفر است .
۲-مجتمع فروشگاهی ناحیه ای : مراکز ناحیه ای یا عام که جواب گوی جمعیتی بیش از ۴۰۰۰۰نفر است .
۳-مراکز منطقه ای : مراکز منطقه ای یا اصلی که جواب گوی جمعیتی بیش از ۱۰۰۰۰۰نفر است .
۴-مراکز فرامنطقه ای : مراکز فرامنطقه ای یا بین المللی که جواب گوی جامعه توریستی است .
مراکز محلی ، به عرضه کالاهای روزمره پرداخته و فروشگاه های اصلی آنها سوپرمارکت ها می باشند . این در حالی است که مراکز ناحیه ای ، حد میانه گونه های ذکر شده بوده که ترکیبی از کالاهای با ماندگاری زیاد مانند پوشاک و با ماندگاری کم مانند مواد غذایی را ارائه می دهد . این مراکز شامل هایپرمارکت های کوچک ، مغازه های مختلف و فروشگاه های حراجی و ارزان قیمت است ( Maitland , 1990:11) . مراکز منطقه ای و فرامنطقه ای ، دارای حداقل ۱ و حداکثر ۵ فروشگاه زنجیره ای بزرگ و بسیار جذاب می باشند که طیف وسیعی از امکانات و کالاهای با ماندگاری زیاد در آنها ارائه می شود .
۲-۸-۱-مراکز تجاری در مرکز محله شهر

دانلود متن کامل پایان نامه مقطع ارشد معماری : طراحی مجتمع تجاریتفریحی با رویکرد طبیعت گرایی با تاکید بر سازواره های طبیعی
این مراکز واحدهای معدود کوچکی برای استفاده محله های مسکونی هستند که عمدتاً تامین کننده کالاهای روزانه می باشند . در این مراکز ، مشتریان حق انتخاب بیشتری داشته و قیمت اجناس ، ارزان تر است . استاندارد کیفی محصولات ، متوسط تا نامرغوب بوده و امروزه کاهش چشم گیری در تعداد این گونه فروشگاه ها دیده می شود . دامنه شعاع عملکرد آنها از ۱۸۶۰ تا ۹۳۰۰ متر مربع و معمولاً شامل یک سوپرمارکت ، داروخانه ، فروشگاه های پوشاک و فروشگاه های خدماتی می باشند .
این مراکز در محدوده تجاری کوچکی طراحی می شوند و توانایی رقابت با مراکز بزرگ تجاری را ندارند (۱ : mun , 1983 ) .
توجه داشته باشید که عکس ها در سایت درج نمی شوند و فقط در فایل اصلی موجود است