پایان نامه ارشد رایگان درباره شورای حقوق بشر

وزن جمعیتی کشورهای مسلمان فقیر و در نتیجه افزایش مهاجرت مسلمانان، بویژه به سوی اروپا از آفریقای شمالی و خاورمیانه.
استراتژیست‌ها در سطح جهانی می‌بایست در نظر داشته باشند که جوانان جهان در این کشورهایی متمرکز هستند که کمتر آمادگی ارائه آموزش لازم و اشتغال به جوانان را دارند، به ویژه برخی کشورهای مسلمان. هرگونه فقرو تنش اجتماعی یا افراط گرایی ایدئولوژیک ناشی از آن می‌تواند آثار مخربی بر وضعیت چهار گوشه جهان داشته باشد.
این واقعیت که شهرنشینی در جهان پیوسته در حال افزایش است، اینگونه خطرات را تشدید نیز می‌کند.
برای اولین بار در طول تاریخ بشر، اکثریت جمعیت جهان بیشتر ساکن شهرها شده‌اند تا روستاها. و هر چقدر میزان شهرنشینی در کشورهای با جمعیت جوان، بیشتر شود به همان نسبت هم احتمال بروز فقر شدید و خشونت بیشتر می‌شود.

دانلود پایان نامه

اینجا فقط تکه های از پایان نامه به صورت رندم (تصادفی) درج می شود که هنگام انتقال از فایل ورد ممکن است باعث به هم ریختگی شود و یا عکس ها ، نمودار ها و جداول درج نشوندبرای دانلود متن کامل پایان نامه ، مقاله ، تحقیق ، پروژه ، پروپوزال ،سمینار مقطع کارشناسی ، ارشد و دکتری در موضوعات مختلف با فرمت ورد می توانید به سایت  ۴۰y.ir  مراجعه نمایید.

رشته حقوق همه گرایش ها : عمومی ، جزا و جرم شناسی ، بین الملل،خصوصی…

در این سایت مجموعه بسیار بزرگی از مقالات و پایان نامه ها با منابع و ماخذ کامل درج شده که قسمتی از آنها به صورت رایگان و بقیه برای فروش و دانلود درج شده اند

آنطور که گلدستون می‌نویسد، در اغلب موارد، شهرهای فقیر و پر جمعیت در مقابل جانیان، باندهای تبهکار، و شورشیان بی‌رحم آسیب پذیرترند. تروریسم بین المللی نیز از کشورهای در حال توسعه‌ای که به سرعت شهرنشینی در آن‌ها رشد می‌کند، نشات می‌گیرد.
گلدستون استدلال می‌کند که ”سیاستگذاران باید نهادهای اداری جهانی امروز را با واقعیت‌های جدید جهان انطباق دهند. واقعیتهایی از قبیل؛ سالخوردگی جمعیتی کشورهای پیشرفته، تمرکز رشد اقتصادی و جمعیتی جهان در کشورهای در حال توسعه، و افزایش مهاجرت بین‌المللی. اگر قرار بر این باشد که این نهادهای جهانی همچنان موثر و مشروع باقی بمانند، لازم است ساختار و ترکیب چنین نهادهایی بازنگری شود. برای آنکه بتوانیم از عهده نیروهای بی‌ثبات کننده فرهنگ شهرنشینی و شکاف اقتصادی و بی‌قانونی برآئیم، به نظر گلدستون باید کشورهای صنعتی اتحادی قوی با قدرت‌های در حال رشد مناطق در حال توسعه جهان برقرار کنند و با کمک یکدیگر به ملل فقیر یاری رسانند. قدرتهای در حال ظهور در قرن بیست و یکم نقش محوری خواهند داشت، نه فقط به دلیل اینکه موتور محرکه رشد اقتصاد جهانی هستند و فناوری‌ها و سایر کالاهای مهندسی شده در جهان توسعه یافته را مصرف می‌کنند، بلکه بخاطر اینکه مرکز ثقل همکاری و امنیت بین‌المللی در آینده می‌باشند.
با توجه به مطالب پیش گفته و چنین دیدگاهی نسبت به واقعیت‌های جهان معاصر، طبقا سوالات جدیدی نیز مطرح می‌شوند که عبارتند از:
– آیا نیازی به اصلاح سازمان ملل متحد وجود دارد؟
– آیا شورای امنیت سازمان ملل متحد از عهده چالش‌های در حال ظهور در جهان برخواهد آمد؟
– آیا لازم است تا سازمان ملل متحد یک شورای امنیت اقتصادی و اجتماعی و فیزیک شورای محیط زیستی نیز تشکیل دهد؟
– جایگاه شورای حقوق بشر در ساختار اصلاح شده سازمان ملل متحد چیست؟
– آیا می‌توان تصور کرد که یک شورای حقوق بشر در کنار شورای امنیت، شورای امنیت اقتصادی و اجتماعی و نیز شورای امنیت زیست محیطی به فعالیت بپردازد؟ به گونه‌ای که ساختار متقارن و مشابه هم داشته باشند یعنی متشکل از ۵۴ عضو مطابق با الگوی شورای اقتصادی و اجتماعی فعلی سازمان ملل؟
– تا چه حد این روندهایی که گلدستون مشخص کرده است می‌توانند بر کار شورای حقوق بشر سازمان ملل تاثیر گذارند؟
در واقع می‌توان گفت که می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای بر کار شورای حقوق بشر گذارد.
در وهله اول، نیاز فوری به مدیریت بهتر بویژه در درون کشورهای فقیرتر مطرح است تا بتوانند قادر به برآوردن نیازهای اولیه جمعیت فقیر خود باشند.
شورای حقوق بشر باید فعالانه تلاش نماید دموکراسی و حاکمیت قانون را ارتقاء دهد.
در وهله دوم، این روندها اشاره می‌کنند به این که می‌بایست به توسعه متوازن در سرتاسر جهان توجه بیشتری شود. همچنین باید اهداف توسعه‌ای هزاره (سند اجلاس سال ۲۰۰۰ سران جهان) و اجرای ملی حق توسعه توجه شود.
یک جهان فقیرتر با مردم آموزش ندیده فشار فزاینده‌ای بر ارزش‌های حقوق بشری وارد خواهد آورد.
در وهله سوم، آموزش در کل و نیز آموزش حقوق بشر باید در سیاست‌های توسعه در نظر گرفته شوند. این کار ضرورتی دارد زیرا به جوانان سراسر دنیا حس احترام به دیگران و تحمل دیگران را القا می‌کند. همچنین به نهادینه کردن ارزش‌های حقوق بشری کمک می‌نماید.
در وهله چهارم، حقوق بشر مهاجران نیز باید با الویت مورد توجه جامعه جهانی قرار گیرد. جهانی که در آن به طور روزافزونی مردم از مرزهای ملی عبور می‌کنند.
پنجم اینکه شورای حقوق بشر باید به نحوی عمل کند که حمایت جهانی را نسبت به ارزش‌های اعلامیه جهانی حقوق بشر و اعلامیه هزاره سران جهان در سازمان ملل متحد را برانگیزد.
ماموریت شورای حقوق بشر در قطعنامه شماره ۲۵۱/۶۰ مجمع عمومی سازمان ملل متحد که موجب تاسیس آن شده، آمده است. با این وصف، تاکنون خود شورای حقوق بشر ماموریت خود را از طریق بیانیه ماموریت تصریح نکرده است، یعنی بیانیه‌ای که اهداف شورا را بیان کرده باشد.
می‌توان ماموریت شورا را حول محورهای زیر و با استفاده از خط مشی‌های آمده در قطعنامه مجمع عمومی تشریح کرد:
ماموریت شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عبارتست از ارتقاء جهانی احترام به حمایت از حقوق بشر و آزادیهای اساسی، شامل حق توسعه، برای همه و بدون تبعیض از هر حیث. مبنای کار شورا آن است که همه دولت‌ها موظفند تمامی حقوق بشر و آزادی‌های اساسی را ارتقاء بخشیده و حمایت کنند. شورای حقوق بشر ماموریت خود را از طریق زیر انجام می‌دهد:
– تشویق و ارتقاء همکاری و گفتگو بر مبنای اصول منشور ملل متحد و سایر اسناد و سازمان ملل.
– ارتقاء آموزش حقوق بشر
– ثبت و توسعه هنجارهای حقوق بشری
– هدایت جریان حقوق بشر و سردمداری آن
– هدایت نظام جهانی بازنگری دوره‌ای کارنامه حقوق بشر کشورها

– تلاش جهت پیشگیری از موارد نقض فاحش حقوق بشر
– واکنش به وضعیت‌های اضطراری از نظر حقوق بشری
– مدیریت و راه اندازی نظام رویه‌های ویژه حقوق بشری (گزارشگر ویژه و …)
– ارائه پیشنهادات لازم در خصوص ارتقاء و حمایت از حقوق بشر
– بهره‌برداری از مشاوره‌های تخصصی سازمان‌های همکار و بویژه سازمان‌های حقوق بشری غیردولتی.
اگرچه شورای حقوق بشر در بطن خود یک ارگان سیاسی است، اما فعالیت آن را باید در کنار سایر ستون‌های نظام ملل متحد که با حقوق بشر مرتبط هستند در نظر داشت و مورد قضاوت قرار داد.
مهم است بخاطر داشته باشیم که شورای حقوق بشر تنها مجمع سازمان ملل متحد نیست که با حقوق بشر سروکار دارد.
لازم است شورای حقوق بشر در متن شش رکن دیگر نظام ملل متحد که حامی حقوق بشر هستند دیده شود. این شش رکن ملل متحد بشرح زیر می‌باشند:
۱-۱- رکن اول) معاهدات حقوق بشری: شامل منشور ملل متحد و اساسنامه دیوان بین‌المللی کیفری که تعهدات حقوقی عینی بر دولت‌ها بار می‌کنند.
منشور ملل متحد همه دول عضو را مکلف به رعایت حقوق بشر می‌نماید، اما این سازمان جهانی در عین حال قادر به اعمال دقیق و قاطعانه این تکالیف و تعهدات از سوی دولت‌ها نیست.

برخی معاهدات مهم حقوق بشری به شرح و بسط اصول منشور ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر پرداخته‌اند و در بردارنده تکالیف و تعهدات حقوقی استوار و الزام آور دولت‌هایی هستند که آنها را به تصویب رسانده‌اند.
ارگان‌های معاهده‌ای سازمان ملل متحد علاوه بر معیارها و استانداردهای نظارتی خوبی که دارند، از رویه قضایی قابل توجهی نیز برخوردارند. با اینحال اعمال موازین حقوق بشری توسط کشورها در حد انتظار نیست و حتی گاها اصلا بچشم نمی‌خورد.
در بلند مدت، عملکرد و بازخورد معاهدات حقوق بشری اهمیتی بسا بیشتر از شورای حقوق بشر داشته باشد. زیرا شورا یک ارگان سیاسی است که متاثر از جهت بادی است که گهگاه به سمت نظام ملل متحد می‌ورزد.
۲-۱- رکن دوم) نظام‌های حمایت از حقوق بشر در سطح ملی: هر کشوری باید دارای یک نظام ملی موثر و کافی برای حمایت از حقوق بشر باشد.
هدف اولی باید تاسیس و تقویت نظام ملی حمایت از حقوق بشر در هر کشوری باشد.
دفتر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد یک برنامه همکاری با نهادهای ملی شناخته شده حقوق بشری دارد.
هر سال حدود شصت موسسه و نهاد حقوق بشری که مسئولیت‌های حقوق بشری تصریح شده در “اصول پاریس” را رعایت می‌کنند، در جلسات شورای حقوق بشر شرکت می‌کنند.
طی یک نشست راهبردی که در بنیاد دیچلی (Ditchley Foundation) برگزار شد، بر نظام‌های ملی حمایت از حقوق بشر بعنوان یکی از دو زمینه اولویت‌دار تاکید شد. زمینه دوم نیز مسئولیت‌پذیری و پاسخگو بودن عنوان شد.
۳-۱- رکن سوم): سه رکن سازمان ملل متحد، شخصا مجمع عمومی، شورای امنیت، شورای حقوق بشر، دفتر کمیسر عالی حقوق بشر، و دفتر دبیرکل سازمان ملل متحد.
مطابق با مفاد منشور ملل متحد، این نهاد جهانی مسئولیت‌های اصلی در ارتباط با حمایت از حقوق بشر را برعهده دارد. با اینحال، بخاطر راحتی کار، بیشتر به کار تدوین معیارهای حقوق بشری مشغول بوده است و در واقع در زمینه پیشبرد و ارتقای حقوق بشر فعال بوده و در عوض کمتر به جنبه حمایت از حقوق بشر که زمینه‌ای چالش برانگیز بوده، پرداخته است.
شورای امنیت نیز کمک محدودی به جنبه حمایتی حقوق بشر در وضعیت‌هایی که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید و یا نقض کرده و یا به خطر انداخته‌اند، نموده است، اگرچه نقش عمده‌ای در تصویب معیارهای حقوق بشری داشته است.
شورای حقوق بشر یک ارگان سیاسی است که تاکنون فقط کمک محدودی در این زمینه نموده است. البته رویه‌های ویژه شورا (حقیقت‌یابی) بطور جداگانه‌ای مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
دفتر کمیسر عالی حقوق بشر عمدتا درگیر ظرفیت سازی و ارائه خدمات به سایر ارگان‌های ملل متحد است. گاهی اوقات کمیسر عالی حقوق بشر علیه موارد نقض فاحش حقوق بشر سخن می‌گوید.
دبیرکل ملل متحد یک بازیگر دیپلماتیک با مسئولیت‌های متنوع است. دبیرکل فعلی ملل متحد، آقای بان مکی یون در اعلام موارد نقض فاحش حقوق بشر، محتاطانه عمل کرده است. با این وصف، دبیرکل نقش رهبری جهانی در هشدار داده و جلب توجه جهان به خطرات فاحش تغییرات آب و هوایی برای جهان را ایفا کرده است.
این موضوع به عنوان موضوع اصلی همایش سران جهان در کپنهاگ در دسامبر ۲۰۰۹ مطرح شد.
دبیرکل همچنین درصدد توسعه ظرفیت دبیرخانه سازمان ملل برای ایفای مسئولیت حمایت از حقوق بشر بوده است.

۴-۱- رکن چهام): رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر ملل متحد:
اگر برای ارزیابی میزان موفقیت رویه‌های ویژه شورای حقق بشر، معیار از یک تا ۵، را در نظر بگیریم، می‌توان گفت نمره عملکرد این رویه‌های ویژه ۳ است. با این حال این رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر، قوی‌ترین بازیگران حمایتی در درون نظام ملل متحد می‌باشند. اگرچه نمره ۳ پایین است، اما در عین حال بالاتر از نمره هر یک از ارگان‌های سازمان ملل می‌باشد.
در چارچوب رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر، وظیفه برعهده دارندگان ماموریت آنست که اطلاعات راجع به موارد نقض فاحش حقوق بشر را جمع آوری و منتشر کنند. لیکن شورای حقوق بشر به اندازه کافی پیگیری نمی‌کند. کار رویه‌های ویژه آنست که علاوه بر جمع‌آوری اطلاعات راجع به وضعیت‌های کشوری، به تجزیه و تحلیل مشکلات و چالش‌های بپردازند و پیشنهاداتی نیز ارائه دهند.
گزارش‌های رویه‌های ویژه شورای حقوق بشر، در مجموع معادل یک گزارش جهانی سالانه در خصوص وضعیت حقوق بشر می‌باشد اما این گزارش‌ها آنطور که شایسته است تبلیغ نمی‌شود. همین امر یکی از چالش‌های کلیدی در آینده است.
۵-۱- رکن پنجم): سازمانهای حقوق بشری غیردولتی (NGOs):
سازمانهای غیردولتی فعال در زمینه حقوق بشر نقش بسیار ارزشمندی در مستند کردن و تبلیغ عمومی موارد نقض حقوق بشر بازی می‌کنند. گزارش‌های سالانه و گزارش وضعیت‌های اضطراری سازمان عفو بین‌الملل، دیده بان حقوق بشر، فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، گروه بحران بین‌المللی، و سایر سازمانها، مانند شاخص‌های واقعی نمایش وضعیت حقوق بشر در سرتاسر دنیا عمل می‌کنند.
سازمان‌های غیردولتی حقوق

دیدگاهتان را بنویسید