آیت الله علی پهلوانی تهرانی

آیت الله علی پهلوانی تهرانی (خوشبختی پرور)، در سال ۱۳۰۵ هجری شمسی تو تهران تولد یافت. ایشون از نوجوونی در محضر استادان بزرگی مانند شیخ محمد زاهد، آیت الله حاج شیخ علی اکبر برهان، آیت الله العظمی مرعشی نجفی، آیت الله العظمی بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) حاضر شد و تا مرحله اجتهاد پیش رفت.

از اونجا که ایشون به مباحث اخلاقی- عرفانی و طی مراحل سیر و سلوک علاقه زیادی داشت، مدت چهل سال در محضر علامه طباطبایی حضور یافت. آیت الله پهلوانی به واسطه انجام دستورات اخلاقی و درک فیوضات روحانی مرحوم علامه، به درجاتی از عرفان و معنویت رسید که پس از رحلت علامه طباطبایی، بعضی از شاگردان اون استاد فرزانه، با اصرار فراوون، خوشه چین اخلاق و عرفان آیت الله پهلوانی شدن و ایشون در طول زندگی خود، شاگردان بسیاری رو تربیت کرد.

آثار قلمی به یادگار مونده از اون سالک الی الله عبارتند از:

– مجموعه نفیس و گرانقدر توضیح غزلیات حافظ با عنوان «جمال آفتاب» که به عنوان کتاب برگزیده سال تا الان چندین نوبت به چاپ رسیده.

– قرآن و ذات

– جلوه نور: در فضایل الهی- توحیدی حضرت فاطمه زهرا(س)

– فروغ شهادت: تحقیقی نو در مورد نهضت حسینی

– سرالاسراء: توضیح و تفسیر حدیث شریف معراج

– معارف ادعیه

– راز دل: تقریر بیانات مرحوم علامه طباطبایی در توضیح گلشن راز شبستری

آخرسر در سحرگاه پنج شنبه دوازدهم شوال ۱۴۲۵ برابر ۵ آذر ۱۳۸۳قلب شون از حرکت ایستاد و روح پر فتوحش در پیش پروردگار قرار گرفت. بدن مبارک ایشون رو پس از غسل و کفن و خوندن نماز به امامت حضرت آیت الله بهجت(ره) در حرم مطهر حضرت معصومه(س) در مسجد شهید مطهری(ره) در نزدیکی مرقد مرحوم علامه طباطبایی(ره) به خاک سپردند. مقام معظم رهبری در پیام خود ضمن تفقد و دلجویی از خونواده محترم اون مرحوم، اینجور مرقوم فرمودن: «اون بزرگوار عمر طیب و طاهر و همراه با تلاش مبارکی رو در آموزش و گسترش معارف الهی و توحیدی گذراندند و نمونه ای از صفا و اخلاص بودن.»

۱- ای عزیزان من! خود رو بشناسین که شناختن خدا در خودشناسیه. کسی از این اندیشه (خداشناسی) زیان ندیده.

۲- تلاش بی جا واسه دنیا نکنین که به غیر روزی خود نتونین رسید. غم و غصه دنیا رو به خود راه ندین که زیان در اینه.

۳- از هواپرستی کناره گیرید تا همه چیز به شما داده شه و بدونین اون چه در هواپرستی می جویید در ترک هوا پیدا میشه.

۴- نفس رو نباید زیاد در فشار گذاشت تا از فرمون سرکشی کنه؛ بلکه باید همه لذایذ رو به طور میونه روی به اون داد. در اولین قدم باید لذت شرک جلی و معصیت خدا رو قطع کرد و کم کم دست به امور دیگه زد.

۵- در مقابل شیطان به واجبات و ترک معاصی بپردازید وقتی که قدرت الهی تون اضافه شد به ترک مکروهات و انجام مستحبات بپردازید.

۶- شخص غیر روحانی اگه هوا پرست شه یا اطاعت شیطان کنه ضرر به خودش میرسونه؛ ولی شخص روحانی ضررش به یه معنی به جامعه می رسه و لو این که به معنی دیگه هوا پرستی ضررش به تموم عوالم – بشر و موجودات دیگه می رسه.

۷- در عبادت مقید باشین به کیف اون نه کم.

۸- در هر عمل عبادی که انجام می دید به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین چه می گین و با کی سخن می گین.

۹- عبادات ظاهری هر چند که آدم رو از کارای ناشایسته باز می داره. ولی اگه خلوص اونا زیاده شه، تقرب زیادتر شه و می تونه شما رو به عبودیت رساند.

۱۰- اخلاص در اعمال رو در پیشونی هر عملی بذارین. اگه عمری بی خلوص اعمال خود رو انجام بدین، مثل حیوونی هستین که واسه روغن کشی شب و روز دور خود بچرخد، اما راهی طی نکرده باشه.

۱۱- باید بدونین این جهان جز خواب و خور و اعمال دیگه مثل اونا بیش نیس، اما اگه از این خواب و خور نتیجه گیری کنین، به جایی می رسید که ملائکه حیران شما گردند و عالم به فرمون شما آیند.

۱۲- از زیاده روی و کوتاهی در امور دوری کنین. به اندازه ای که احتیاج به خواب دارین خواب برید؛ نه بیداری زیاد بکشین که از تموم امور شایسته اخروی و یا دنیوی بمونین و نه زیاد بخوابین که از مهم باز مونید، بلکه طبق نظری که خدا از طریق سفرایش مشخص فرموده عمل کنین.

۱۳- در دانش اندوزی و تحصیل علاوه بر امور گذشته باید به وظیفه اصلی آشنا باشین تا از علومی که شما رو فایده نمی بخشه، احتراز جویید.

۱۴- رفقای خود رو بشناسین، پس از اون رفاقت کنین. نکنه با غافلین رفاقت کنین که شما رو مشخص نیستن و از کار دنیا و آخرت هم شما رو عائق و مانعند.

۱۵- از رفتن به قبرستان مسلمانان در هر شهری که هستین مضایقه نکنین که بهترین مذکر (تذکر دهنده) است.

۱۶- با اهل دل، دنیادیدها و پیرمر ده ها بسیار مراوده کنین که مشخص دنیا و آخرتند.

۱۷- همیشه در فکر اون باشین وظیفه خود رو انجام بدین، در هر لباسی، با هر کسی و در هر مقام، نه تملق کسی گویید و نه در فکر اون که نسبت به خود از کسی تملق بشنوین. بشر رو یه مردنه، در راه وظیفه باشه یا برخلاف وظیفه.

۱۸- دل خود رو محکم نگاه دارین و از جوونی در تموم جزئیات و امور خود اینطور باشین تا در پیری بتونین اینجور باشین.

۱۹- از کوچیکی این اندیشه رو در سر داشته باشین که تموم قدرتا در کف توجه حقه، هیچکی نمی تونه اگه خدا نخواد به من آسیب ای زند، من باید به وظیفه ام انجام بدم، و لو عالم با من دشمن شن، اگه اینجور شدید اون وقتی که به مقام و ریاست رسیدید یا اون که وظیفه بزرگی واسه شما پیش آ مد از عمل باکی ندارین.

۲۰- از مشورت کارها در هر چیزی، از اهلش مضایقه نکنین.

۲۱- در کار ازدواج اون یکم که باید به فکر نجابت طرف باشین، به فکر جهات دیگه نباشین؛ اگر تونستید جمع بین نجابت و جهات دیگه بکنین، چه بهتر و الا نجابت مقدمه.

۲۲- ایستادگی و پایداری در کارها رو مرکب هر چیزی بذارین، تا اون مرکب به زیر پای شما هستش به منزل می رسین و الا با پای لنگ در امور دنیوی و اخروی کجا توان به منزل رسید. هر چی امر و مقصد بزرگ تر و شریف تر باشه، ایستادگی در اون باید بیشتر باشه.

این مطلب را هم بخوانید :  ۶ ابزار رایگان برای تست ریسپانسیو سایت

۲۳- اون وقتی که به چیزی از امور دنیوی و اخروی و الهی موفق شدید، بدونین که خدا شما رو موفق کرده، چون ایستادگی ورزیدید از خدا هم کمک می رسه و اگه ایستادگی نورزید ید انگار به خدا ً گفتین: این چیزی که به ما داده ای دلمون نمی خواد.

۲۴- در هر چیزی صبر و بردباری رو پیشه خود بذارین، خدا با صابرینه.

۲۵- اگه می تونین در شبونه روز چند ساعتی یا دست کم پنج دقیقه رو هم به فکر خود باشین، تا بر شما روشن شه چه کاره هستین، واسه چه هستین، کجا می رید تا عمر به غفلت نگزره.

۲۶- محاسبه و مراقبه رو در تموم اعمال و گفتار و کردارتان باید داشته باشین، نه سالی یه مرتبه، نه ماهی یه مرتبه؛ بلکه شبانه روزی یه مرتبه، اگه نگیم ساعتی یه مرتبه محاسبه و هرآنی مراقبه لازمه.

۲۷- همیشه پشتیبان حق و حقیقت باشین، آمر به معروف و ناهی از منکر باشین نه اون که خود هم داخل و با گناهکاران باشین.

۲۸- ای عزیزان من! عقل از بین نمی ره ولی حب جاه، مال، بچه و بقیه چیزهای مورد علاقه در کنار گذاشتن عقل اثر زیادی داره.

۲۹- در جوونی عوض اون که به فکر معیشت پیری باشین به فکر خود باشین، ملکات و سرمایه های الهی واسه خود جفت و جور کنین تا در پیری ازش استفاده کنین.

۳۰- ادب در زندگی رو زینت هر عملی بذارین که به عزت و خوشبختی دنیا و آخرت زندگی کنین.

۳۱- در مقابل پدر و مادر مراعات ادب و احترام کنین، چون ایشون واسطه هستی و هر سعادتی که نصیب شما شه، شدن.

۳۲- در آخر روزی ما رو از این تعلقات و اون چیزی که بدون دل بسته ایم جدا می کنن و می برن و به تعبیر شاعر: «عمریه پرده بستیم بر دیده خدابین / عمر دیگه بیاد این پردها دریدن» ما هر روز پرده ای روی پردهای غفلت قبلی میاریم و مرتب وابستگی جدیدی به وابستگیای قبلی مون اضافه می کنیم. مال و مقام و چیزای دیگه، هر کدوم زنجیریه که به روح مون می بندیم، اون وقت وقتی که ملک الموت میاد و می خواد چیزایی رو که ما ۶۰ یا ۷۰ سال برگردن بسته ایم تو یه لحظه قطع کنه، واسه مون سخته. اجمالاً بهتره نبندیم تا نخوایم باز کنیم، یا اون طور وابسته نباشیم که دل کندن مشکل باشه.

۳۳- از همسرتون تشکر کنین هر چند غذایی که پخته شور یا بد شده. وقتی از غذا بیان رضایت می کنین همسرتون خوشحال می شه و این باعث رشد و پیشرفت الهی شما می شه. یه بار من در جوونی در خونه با خونواده بد اخلاقی کردم در عالم معنا به من گفتن: بیست سال نالهات خنثی شد.

۳۴- روزی که در محضر مبارک یکی از این بزرگان بودیم در مورد ضرورت روضه امام حسین(ع) تمثیل زیبایی داشتن، ایشون فرمودن: «موبدان زرتشتی به آتیش باور دارن و هیچوقت اجازه نمی دن آتیش عبادتگاه شون خاموش شه، چه خوبه ما هم نسبت به آتیش درون مون نسبت به امام حسین(ع) و ائمه(علیهم السلام) مثل اونا اصرار بورزیم.» پیامبر(ص) می فرمایند: «در شهادت امام حسین(ع) گرمایی در دلای مومنین افروخته شده که هیچوقت سرد نمیشه»، چه خوبه همیشه به امام حسین(ع) توسل داشته باشیم و گرمای عشق و محبت ایشون رو همیشه در قلبای مون زنده و برافروخته نگاه داریم.

۳۵- از علامه طباطبایی(ره) سوال کردم: « امکان تشرف به محضر امام زمان(عج) هست و در صورت امکان چه اعمال و دستوراتی تشرف رو دشت می کنه؟»

ایشون فرمودن: در این مورد، رعایت سه مطلب لازمه:

– واسه دیدار امام زمان(عج) باید بسیار باتقوا و پرهیزکار بود.

– باید محبت، عشق و معرفت فرد زیاد باشه. البته هیچوقت کسی نخواد تونست به حدی معرفت به دست بیاره که لایق امام زمان(عج) باشه، اما میشه در حد توان نسبت به این مسئله تلاش کرد.

– مداومت کردن بر یکی از زیارتای مشهور.

خود ایشون در این مورد زیارتی رو که با «سلام علی آل یاسین» شروع می شه پیشنهاد می فرمودن.

۳۶- باید توجه بسیار به خوردن غذای حلال داشته باشیم. غذای حلال، اثرات مثبت بسیار در وجود فرد به جا میذاره و لقمه غیرحلال، اثرات منفی بسیار با خود همراه داره حتی از لقمه شبه س ناک باید دوری کرد، چون اینجور لقمه ای هم مانع و حجابی واسه رسیدن به قرب الهی و زیارت مولا می شه.

۳۷- واسه رسیدن به قرب الهی و حضور در محضر حضرت مهدی (عج) باید راه عارفان و عالمان رو پیمود. این وسط، باید مراقب باشیم که اسیر تصوف نشیم و بین راه عارفان و صوفیان تفکیک قائل شیم.

– عارفان به مرجعیت شیعه فکر می کنند اما صوفیان اینجور اعتقادی ندارن.

– اونا به طریقت، شریعت و حقیقت تأکید دارن و یه فرد رو صاحب طریقت می دونن؛ مثلاً می گن بعد از امام رضا(ع) آقای فلانی نائب ایشانه، اما ما بعد از امام رضا(ع) امامان دیگه تا امام زمان(عج) رو نائب میدونیم و در زمان غیبت امام زمان(عج) هم نائبان و مراجع تقلید رو جانشین ایشون میدونیم.

– ذکرها و وردهای این دو گروه هم فرق داره. اهل تصوف ذکرهای خاص خود رو دارن، اما عارفان ذکرها و دعاهایی رو می خونن که از طرف امامان معصوم(ع) صادر شده و مناجاتایی شناخته شده.

– در محل عبادت دو گروه هم تفاوت هست. صوفیان در خانقاه عبادت می کنن و عارفان در مسجد؛ اون طور که حضرت محمد(ص) و امامان(علیهم السلام) بودن و جایگاه عبادت و حتی درسای شون هم مسجد بوده.

– داشتن باور، محبت و توجه به امام زمان(عج) فرق دیگه این دو گروه س. اهل عرفان همه توجه و اعتقادشون به سمت اونه و گویی جز اون چیزی در قلب شون راه نداره، اما اهل تصوف، صحبت و یادی از امام زمان(عج) نمی کنن و بهش اعلام ارادت خاصی ندارن، این مسئله با یه مدت همنشینی با اونا رو می شه و همه اش از قطب خود یاد کرده و اعلام سرسپردگی به اون رو دارن.

۳۸- با علمای عامل، مجالست خود رو ترک نکنین که اگه گفتار اونا شما رو رهبر نشه، عمل شون شما رو رهبری کنه.

۳۹- دنیا جای پایداری نیس، گذرگاهیه به قدر رفع احتیاج، دل به این گذرگاه نبندید.

۴۰- نبود ارتکاب به گناه داشته باشیم. اگه فردی خود رو مجبور به انجام دستوراتی کنه، ذکرهایی بگه و چله ای هم بگیره، اما خود رو از گناه دور نکنه و پرهیزکار نباشه، به خواسته خود نمی رسه. همنشین و دوست ما باید هم فکر و هم عقیده ما و خوب اندیش و درستکار باشه.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

خواص عشق واسه بدن

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *