از بین بردن افکار منفی ناخوشایند و تبدیل اونا به مثبت اندیشی میتونه قدمی بزرگی در راه رسیدن به خوشبختی باشه.

به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ یکی از مشکلاتی که خیلی از ما با اون درگیر هستیم افکار منفی است که بعضی وقتا کنترل اونا واسه ما سخت می شه! اما چیکار باید کرد؟!

حتی اگه به طور کامل مثبت اندیش باشین که بتونین در زندگی نیمه پر لیوان رو هم ببینین، شک نداشته باشین بعضی وقتا افکار منفی گذشته به شما حمله می بیارن. به خاطر همین وقتی که حس شکست به ذهن شما خطور کنه، مغز به حالت آماده باش در میاد. چیجوری بر این نگرانی ها پیروز شیم:

  1. حمله افکاری مبنی بر وقوع فاجعه از هر طرف

می خواید مهمانی غافلگیرانه واسه دوستتون ترتیب بدید. بدین منظور همه چیز رو تدارک می ببینن، اما افکار منفی رهاتون نمی کنه. اگه کسی بند رو آب دهد، چه می شه؟ اگه کسی رو اشتباهی دعوت کنین، چی می شه؟ اگه نوارهای کاغذی آتیش بگیرن چه می شه؟

به قول کارشناسان: فاجعه

علائم روشن: مغز شما همیشه واسه وقوع فاجعه آماده س. احتمالات واقع بینانه رو از سر بیرون می کنین و روی بدترین نتیجه های ممکن متمرکز می کنین.

الان مقابله رو شروع کنین: باربارا فردریکسون مدیر مرکز Positive and Psychophysiology می گوید، به خودتون یادآور شید که این نگاه های منفی فقط و فقط روش های محافظتی مغز در برابر هر گونه مشکل احتمالی پیش روش. بعد به خودتون بگید مغز من، متشکرم که تلاش داری ازم مواظبت کنی، اما حالا زمان استراحته و من این نگرانی رو از بین میبرم.

این مورد از نادر مواردیست که، صحبت کردن با یه دوست جواب سوال نیس. فردریکسون اشاره می کنه: اگه به طور افراطی دچار نگاه های منفی یا دلشوره و اضطراب هستد، دوستانتون نمی تونه به شما کمک کنن تا از این حس و حال رها شید.

واسه همیشه از ذهنتون خارج کنین: بعضی وقتا یه فکر ساده یا یه شعار می تونه قوت قلب باشه و افکار عنان گسیخته رو کنترل کنه. وقتی که نگران جشن تولد فاجعه بار و یا آتیش سوزی خونه هستین، به خودتون بگید هر که اتفاقی بیفته من از عهده ی اون بر میام و اینجوری به این افکار بی توجهی کنین.

How to Stop Comparing Yourself to Others on Social Media

خودتون رو مقصر همه مشکلات نبینید.

  1. در همه حال خود رو مقصر تصور می کنین

با یکی از اعضای جدید کتابخونه آشنا شده اید، اما از یکی از دوستان می شنوید که اون بدون هیچ دلیلی با شما قطع رابطه کرده. اولین فکری که به ذهنتون خطور می کنه: شاید به خاطر حرفی که گفتم با من قطع رابطه کرده. به اندازه کافی از اون استقبال نکردم؟ واقعا منو دوست نداشت؟

به قول کارشناسان: شخصی کردن موضوع

علائم روشن: ترجیح می بدید بدون توجه به توضیحات بقیه، خود رو مسئول تموم اتفاقات منفی دور و بر بدونین.

الان مقابله رو شروع کنین: واقع بینی رو در خود پرورش بدید تا افکار غلط محو شن. دوباره که رفتار بقیه رو به خود گرفتید این جملات رو با خود زمزمه کنین، این فقط نگاه منفیه و من مسئول همه چیز نیستم.

یه تغییر عجیب تر: گامی بالاتر روید. فردریکسون می گوید: کارایی رو انجام بدین که موقعیت جدیدی براتون جفت و جور کنه. طبق نظریه محققان دانشگاه Notre Dame، شروع با موقعیت جدید سیگنال هایی رو مبنی بر اینکه کار خود رو با شرایط قبلی تموم کرده اید و آماده ی تغییر به سمت وضعیت جدید هستین، به مغز مخابره می کنه.

واسه همیشه از ذهنتون بیرون کنین: دکتر روانپزشک ربکا گلادینگ، می گوید که قبول کنین ۹۹٪ از مواقع شما قادر به تغییر خلق وخوی بقیه نیستین (ممکنه کتابخونه دوستتون تغییر کرده یا شاید والدین مریضی داره و یا هزاران مورد دیگه.) همیشه این رو مورد به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که در صورت دودلی می توان درباره ی اتفاقات پیش اومده پرس وجو کرد و یا از دوستان درباره ی واقعیت ماجرا سوال کرد.

  1. تصور شما به وجود اومده بوسیله احساس شماس و بالطبع زمینه ساز اتفاقات پیش اومده

بعضی وقتا موندن در خونه هنگام غروب، لذت بخشه اما امشب، بی برنامه گی موجب شده تا احساس تنهایی کنین. روی کاناپه لم داده اید و با خود می گوید، هیچکی به فکر من نیس، من همیشه تنها هستم.

به قول کارشناسان: دلیل آوردن احساسی

علائم روشن: ذهن شما احساس و واقعیت رو با هم در می آمیزد. وقتی که احساس تنهایی بر شما غالب شه، این تصور هم براتون پیش میاد که کسی به شما اهمیت نمی دهد. وقتی که احساس گناه می کنین، تصور می کنین اشتباهی از شما سر زده.

الان مقابله رو شروع کنین:از احساساتتون فاصله بگیرین، اینجوری می هوانید اونا رو فقط در حد احساسات نگاه دارین. روانشناس راس هریس پیشنهاد می کنه که واسه بیان احساسات خود از یه عبارت گذرا بهره ببرین. تغییری نامحسوس در احساس خود بوجود بیارید به عنوان مثلال به جای عبارت، من همیشه تنها هستم از عبارت حالا احساس تنهایی می کنم، استفاده کنین.

تلاش کنین فاصله ی بیشتری بین خود و احساستون بسازین. با کمی مزاح یه قدم بالاتر بذارین و با آهنگ تولدت مبارک، جمله ی من تنها هستم رو بخونین. بعد با صدای یکی از شخصیت های کارتونی این جمله رو بگید. حتی اگه لبخند نمی زنید، فاصله ی بیشتری بین خود و افکار منفی بی اهمیت ایجاد کنین.

این مطلب را هم بخوانید :  چگونه ۲۰۶ ایرانی شد؟

واسه همیشه کنار بذارین: گرایش به سمت دلایل احساسی رو با مدیتیشن و مراقبه از بین ببرین. فردریکسون می گوید: مهارت تمرکز که با مدیتیشن شکل می گیرد، هوشیاری متمرکز خونده می شه، توانایی تلقیِ افکار به صورت زودگذر و موقتی. پس اگه احساس ناراحتی می کنین، بدین معنا نیس که بازنده هستین.

اگه حس خشم دارین، می تونید بدون مقایسه زیادتر از اندازه، این حس رو درک کنین.

اگه مدیتیشن و مراقبه موجب بی قراری شما می شه، به جای اون یه دقیقه از نظر روحی روی احساس کلی بدنتون متمرکز شید.

  1. روی نقطه ضعف خود متمرکز نشید.

برنجی که واسه شام مهمانی گذشته درست کرده بودین، بسیار عالی از آب در اومده بود و همه، حتی پسرعموی پرافاده ی شما از اون تعریف می کنه، اما دسر یه چیزکیک شل و ول و بهم ریخته شده و بیشتر مزه ی شوری می دهد تا شیرینی. چند روز بعد از مهمانی، شما بازم به اون فکر کرده و گریه می کنین.

به قول کارشناسان: بزرگ نمایی در افکار منفی

علائم روشن: واسه دیدن جزئیات، چشمون تیزبینی دارین و تمایل دارین اونقدر اونا رو بزرگ جلوه بدید تا نکات مثبت دیده نشن.

الان مقابله رو شروع کنین: عوضش خود رو مجبور کنین تا چند نکته خوب دیگه رو به یاد بیارید. (دسر شل و ول شده اما یادتون باشه چقدر مهمون ها برنج رو دوست داشتن). اگه افکار بد برگشتند، تصور کنین، بگید یا حتی فریاد بزنین ایست! حتی تصور یه علامت بزرگ و قرمز ایست هم می تونه کمک کنده باشه.

واسه همیشه کنار بذارین: اگه این گونه افکار درباره موضوعی همیشگی (مثل عکس یا ازدواج) مرتبا به سراغ شما می آیند، این کار رو انجام بدین: افکار منفی خود رو بنویسین و کاغذ رو مچاله کنین و دور بندازید. طبق پژوهشی در دانشگاه Ohio، آدمایی که نکات منفی درباره بدن خود رو می نویسند و بعد یادداشت ها رو دور می اندازند در مقایسه با آدمایی که یادداشت ها رو نگه می دارن از تصویر مثبت تری نسبت به خود بهره مند هستن.

دکتر روانشناس ریچارد پتی می گوید، اونا از دید فیزیکی افکار رو دور ریخته ان، اما انگار از دید روحی هم موفق به دور انداختن افکار خود شده ان.

marketing campaign failure

شکست خوردن جزئی از راه موفقیته.

  1. روند شکست رو می ببینن.

به مدت سه هفته، هدفتون رو که پیاده روی روزانه روی تردمیل بود، عملی کردین. اما در محل کار با مشکلی مواجه می شید و چهار روز متوالی پیاده روی رو کنار می گذارید. به خود می گویید، همیشه در آخر ورزش رو کنار می گذارم، من آدم تنبلی هستم.

به قول کارشناسان: نتیجه گیری کلی

علائم روشن: در موقعیت بدی قرار دارین و همین امر منتهی به نتیجه گیری با عجله می شه.

الان مقابله رو شروع کنین: ذهن خود رو به سمت دیگری منعطف کنین. وقتی که کارای روزمره مثل آماده کردن شام رو انجام می بدید، مغز خودهدایتگر می شه. در این زمان شاید ذهن بررسی راه هایی که قبلا رفته اید، رو شروع می کنه. اما اگه ذهن خود رو به سمت فعالیتی، مثلا روش درست کردن ی غذای جدید، منعطف کنین که نیاز به تمرکز زیادی داره، افکار منفی فرصت کمتری داره تا بر ذهنتون مسلط شن.

واسه همیشه کنار بذارین: دکتر روانشناس گلادینگ می گوید: فرض کنین قدیمی ترین دوست شما، یا هر شخص دیگری که بهترین ها رو واسه اون می خواهید، افکاری محکوم به شکست داره. به اون چه می گویید؟ درباره ی شرایطش چه فکری می کنین؟ تحلیل ساختار شناختی این موضوع می تونه ترحمی چند برابر رو واسه خودتون به ارمغان آورد و حتی می تونه در دراز مدت شما رو از سختگیری زیادتر از اندازه درباره ی خودتون، حفظ کنه.

  1. مطمئنین که هیچی خوب پیش نمیره.

موقعیت شغلی جدیدی پیدا کرده اید و قلبتون به تپش می افتد. بعد شروع می کنین به نوشتن رزومه، اما دائم با خود می گوئید، به چه دلیل وقتم رو تلف کنم، من هیچوقت انتخاب نمیشه.

به قول کارشناسان: پیش بینی منفی

علائم روشن: بدون توجه به علائم، عواقب بدی رو پیش بینی می کنین.

فردریکسون می گوید: خیلی از نگاه های منفی از سفر روحی ما در زمان نشأت می گیرد. پاهاتون رو به کف زمین فشار بدید و تمرکزتون رو به سمت دور و برتون بکشین، بعد یه چیز مثبت حتی جزئی رو تو ذهن مجسم کنین.

واسه همیشه کنار بذارین: انعطاف پذیری برگ برنده شماس. فردریکسون می گوید، افراد انعطاف پذیر بهتر می دونن منتظر بمونن و ببینن چه می شه، تا اینکه پیش بینی های منفی داشته باشن. شما می تونید با یه عادت پایدار از تجربیات احساسی مثبت، انعطاف پذیر شید.

این کار می تونه به سادگی ثبت نام در کلاس مدیتیشن باشه، یا نوشتن چیزی که از اون سپاسگزارید. از همین امشب شروع کنین. تنها چیزی که باید کنار بذارین کمی از بدبینی های غیرضروریست.

چیجوری یه زندگی سالم داشته باشیم؟

چیجوری خوشبخت شیم؟

آی بانو خوشبختی روانشناسی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *