دانلود پایان نامه کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت‌ بیمه -مدل های تجارت‌ الکترونیک‌ در شرکتهای بیمه‌ای

کاربرد تجارت الکترونیک در صنعت بیمه

امروزه خیلی از کـسب و کـارها مانند خـرده فروشی، بانکداری و آژانس های مسافرتی (خدمات حمل و نقل) با استقبال از فناوری های جدید به خوبی تجارت الکترونیک را در حـرفه خود به کار گرفته اند. حتی برخی از این کسب و کارها فرایندهای کـسب و کـار خـود را هم اصلاح کرده و تغییرات حاکم بر کسب و کارشان را پذیرفته اند. در این بین، صنعت بیمه به کندی و با تـامل بـیشتری گام برمی دارد. مهمترین دلیل برای این تعلل را می توان در این نکته خلاصه کرد کـه بـیمه گران بـاید با دقت بالایی تعیین کنند که چه کاربردی (محصول و خدمات) برای این منظور بهره ور بـوده و از همه مهمتر تحلیل هزینه فایده آن را مشخص کنند. این بدین خاطر است که بعضی از کـاربردهای تجارت الکترونیک در سایر کـسب و کـارها به سادگی در این صنعت قابل پیاده سازی نیست (ایزو، ۱۹۹۷: ۱۵۲).

تعامل در تجارت الکترونیک را می توان به طور کلی به پنج بخش تفکیک کرد: جستجو، ارزیابی، توزیع و تحویل، معامله (پرداخت) و خدمات پس از فروش. به عبارت دیـگر، اولین گام در خرید بیمه نامه از طریق اینترنت با جستجوی سایتهای برای بیمه نامه آغاز شده و بعد از آن مرحله ارزیابی هریک از بیمه نامه ها از نظر قیمت، مزایا، خدمات مربوطه و… برای ارضای نیازهای خریدار شروع شده و در گامهای بـعدی، پس از تـوافق بیمه گر و بیمه گزار نحوه ارائه و تحویل بیمه نامه توام با نحوه پرداخت حق بیمه از جمله مباحث مرتبط در تجارت الکترونیک در صنعت بیمه است. خدمات پس از فروش در صنعت بیمه، از اهمیت کمتری در مقایسه با سایر صـنایع بـرخوردار است (دسگاپتا و سنگاپتا، ۲۰۰۲: ۸۸ ).

۲-۱۴-مدل های تجارت الکترونیک در شرکتهای بیمه ای

اخیراً بیشتر الگوهای کاری جدبد برای توزیع اینترنتی درحیطه بیمه های اشخاص به وجود آمده اند. راه حل های تجارت الکترونیکی برای پشتیبانی امـور اجـرایی قراردادهای بیمه ای و تسویه حساب (و پرداخت خسارات) در بخش B2B در حال حاکم شدن است.. به طور کلی، الگوهای فعلی تجارت الکترونیک به صورت موارد در پی آمده طبقه بندی می شود (سوییس ری، ۲۰۰۲ و دسگاپتا و سنگاپتا، ۲۰۰۰):

۱- وب سایت شـرکتهای بـیمه

۲- ورودیـهای کالاها (وب سایت های توصیفی کـالاها و خـدمات بـیمه ای)

۳- گردآورندگان (دلالان بیمه اینترنتی)

۴- بازارهای ریسک بر خط

۵- بازاریابی بر خط ورودی های نقطه فروش (بازاریابی کالا از طریق سایت های بیمه ای)

۶- حراج های متقابل (مناقصه های مـعکوس).

در حـال حـاضر تقریباً تمامی شرکتهای بیمه بیمه گران) دارای سایت اینترنتی بـوده کـه در ساده ترین حالت برای اطلاع رسانی در خصوص شرکت، محصولات وخدمات مرتبط استفاده می شود. در حالتهای پیشرفته به عنوان کانال های توزیع و فروش اسـتفاده مـی شـود. حتی برخی شرکتهای بیمه ای مجازی فاقد شعبه و شبکه نمایندگی بـوده و صرفاً از این طریق فعالیت (فروش، صدور وسایر مراحل مربوط به فروش بیمه نامه ها) می کنند (دسگاپتا و سنگاپتا، ۲۰۰۰: ۴۶).

مهمترین تاثیر به کارگیری تجارت الکـترونیک در صـنعت بـیمه، فروپاشی زنجیره ارزش است. فناوری های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، از هم گـسیختن زنـجیره ارزش را توسط بیمه گران آسانتر میکند. هر یک از مراحل صدور بیمه نامه، امور اجرائی، مدیریت خسارات و مدیریت سرمایه گذاری مـی توانند در مـیان بـخشهای کاری مختلف تقسیم شوند و یا به ارائه کنندگان خدمات متخصصان خارجی واگذار شـوند کـه تـعدادشان در حال افزایش است. مرزها بیش از پیش اهمیت خود را از دست داده به گونه ای که شرکتهای بیمه ای کـماکان مـی توانند از مـهارتهای کاربر در کشورهای با دستمزد پایین استفاده کنند. برای نمونه بخشهای مدیریت خسارات، صدور بـیمه نامه ها و بـرخی از بخشهای مدیریت ریسک برای واگذاری به خدمات دهندگان متخصص مناسب هستند. فشار فزاینده هـزینه ها، ارائه دهندگان خـدمات سنتی را وادار میکند تا الگوی کاری کاملاً متمرکز خود را بازبینی کنند (سرمد و همکاران،۱۳۸۳: ۴۳).

۲-۱۵-شرکت های بیمه

امروزه اینترنت به عنوان یکی از کانال های اصلی توزیع خدمات و محصولات بیمه ای مورد توجه شرکت های بیمه قرار گرفته است.وجود فرصت های جدید بـرای عـرضه خدمات بیمه ای،کاهش موانع ورود به بـازار، افزایش شـفافیت عملکرد بازار از جمله مزایای تجارت الکترونیکی بیمه است که موجب کاهش قیمت و تشدید رقابت در میان بیمه گران و شرکتهای بیمه شده است.استفاده از تجارت الکترونیکی بیمه نه تنها موجب بـهبود و کـارایی در بخش عرضه خدمات مـی شود بـلکه امور اجرایی و مدیریت خسارت ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و تا حد زیادی موجب افزایش درآمدها در سایه کاهش هزینه ها می شود (Crowston,2004:190)

دانلود متن کامل از لینک زیر :

نقش بازاریابی الکترونیکی در گسترش فرهنگ بیمه مطالعه موردی در دفاترنمایندگی بیمه  ایران در شهرستان رشت

به رغم مزایای مذکور،شرکت های بیمه در بکارگیری و اجرای موفق تجارت الکترونیکی بیمه با چالش های زیر روبه رو هستند:

-مشتریان الگـوی واقـعی جهت خرید بیمه نامه به صورت به هنگام را ندارند؛

-اکثر بیمه نامه ها قراردادهای پیچیده ای هستند که اغلب نیاز به تطبیق باخواست مشتریان و ارائه توضیحات دارند.از این رو،احتمال فروش بیمه نامه های تجاری از طریق اینترنت کمتر است؛

-بیمه گران اغلب دارای استانداردهای بـیمه ای و بـیمه گری هستند کـه اجرا و بکارگیری آن ها در اینترنت مشکل است.برای مثال بعضی از انواع بیمه نیاز به بازرسی اموال یا آزمایشات پزشکی قبل از صـدور بیمه دارند؛

-مشتریان کمی تمایل به خرید بیمه به هنگام دارند.نگرانی امنیتی موجب مـی شود کـه اغـلب مشتریان از افشای اطلاعات حساس در فرم تقاضای بیمه نامه خودداری کنند؛

-مقررات دولتی مربوط به صنعت بیمه مانع تجارت الکترونیکی بیمه می شود؛

-بیمه گران فعلی مـهارت های کـمی برای اجرای تجارت الکترونیکی بیمه دارند؛و

-سرانجام بیمه گران در کنار گذاشتن مهمترین کانال توزیع شان- نمایندگی ها و کارگزاری ها-تردید دارند (Brynjol fsson,et al:1996:58)