پایان نامه ارشد – گرایش جوانان به شبکه های اجتماعی مجازی

شبکه اجتماعی وطنی پرطرفدار:

رسانه ها و شبکه های اجتماعی در حال حاضر در حال رشد و گسترش عجیبی هستند که هر فردی را که با اینترنت سر و کار دارد را به سمت خود جلب می کنند به طوریکه هر چند وقت یکبار سر و کله یک شبکه اجتماعی جدیدتر در دنیای وب پیدا می شود که البته با طرفداران زیادی هم روبرو می شوند. برخی از نظریه پردازان ارتباطات معتقدند که امروز جهان در دست کسی است که رسانه ها را در اختیار دارد. نقش عمده رسانه ها در شکل دهی به افکار عمومی باعث شده که اهمیت رسانه ها تا این حد مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر شبکه های اجتماعی سکان دار اقیانوس پرتلاطم اینترنت شده اند. در کشور ما نیز از این دست شبکه ها بسیار فعال شده اند و هر روز نیز در حال گسترش هستند و تلاش دارند به دور از حواشی و مشکلات اخلاقی و اجتماعی موجود در برخی شبکه های اجتماعی غربی برای کاربران ایرانی محیطی جذاب و مناسب را فراهم کنند(قاسم پور، ۱۳۹۲: ۱).

۲-۲-۵-۱- شبکه اجتماعی کلوب(Cloob): کلوب یکی دیگر از شبکه اجتماعی وطنی بسیار پرکاربر است این شبکه در بخش معرفی خود می نویسد: سايت اينترنتي کلوب دات کام در تاريخ يکم دي ماه ۱۳۸۳ برپايه نيازهاي امروزي کاربران اينترنتي ايراني راه اندازي شد تا به عنوان سايتي براي ارتباط ايرانيان و فارسي زبانان جهان بتواند بستري جهت تبادل اطلاعات ، نيازها ، کالا و خدمات ، آشنا شدن با همکاران ، دوستان قديمي و … به وجود آورد. از ديگر اهداف سايت معرفي امکانات و قابليت هاي موجود و انطباق آنها با مشکلات و نيازهاي مطرح ايرانيان مي باشد تا از اين رهگذر با اقل هزينه ممکن خدمات و اطلاعات درخواستي در اختيار متقاضيان قرار گرفته و موجبات افزايش بهره وري و کارايي را در سطح اجتماع فراهم نمايد. به گزارش باشگاه خبرنگاران، این شبکه به منظور ارائه خدمات متنوع تر سایت اشتراک ویدئو آپارت[۱]را نیز در زیرمجموعه خود دارد(همان،۲).

۲-۲-۵-۲- شبکه اجتماعی فیس نما: فیس نما ، از سال ۱۳۹۱ با هدف رقابت با شبکه های بیگانه و فراهم آوردن محیطی امن برای کاربران با مدیریت علیرضا قاسم پور تاسیس شد.

۲-۲-۵-۳- شبکه اجتماعی فارس توییتر: فارس توییتر، از سال ۱۳۹۱ با هدف رقابت با شبکه های اجتماعی خارجی و ایجاد محیطی مناسب با فرهنگ ایرانی برای کاربران ایرانی با مدیریت علی اکبر صادقی راه اندازی شد. این شبکه همانطور که از نامش پیداست نوع خدماتش به شبکه معروف توییتر بسیار نزدیک است.

۲-۲-۵-۴- شبکه اجتماعی هم میهن: هم میهن، از سال ۱۳۸۴ به منظور ایجاد محیطی امن و سالم برای کاربرانی که تمایلی به حضور در شبکه های اجتماعی بیگانه ندارند با مدیریت امیر قاسمی تاسیس گردید.قاسمی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، نقطه قوت هم میهن را هماهنگ بودن با فرهنگ ایرانی و اسلامی ،کنترل محتوا و سالم سازی محیط تحت نظر ۶۰ مدیر و ۶میلیون مخاطب ایرانی عنوان کرد.

۲-۲-۵-۵- شبکه اجتماعی افسران: شبکه اجتماعی افسران جنگ نرم که به اختصار افسران نامیده می شود در بخش معرفی اینگونه نوشته است: با توجه به تأکيدات ويژه رهبر معظم انقلاب نسبت به مقابله با جنگ نرم دشمن و توصيه ايشان مبني بر اينکه «خودتان در مجامع فکري تان به دنبال راهکار باشيد»، تصميم گرفتيم تا شبکه افسران را به منظور  ايجاد بستر براي هم فکري و بيان ديدگاه شبکه توزيع براي بيشتر ديده شدن محتواهاي توليدشده،  انتشار سريع محتوا، ايده يا اطلاع، بسترسازي براي آزمون ايده هاي نو قبل از اجرا – توانمندسازي افسران جوان در مقابله با جنگ نرم دشمن راه اندازي کنيم. افسران بستري براي توزيع بهتر، سريعتر و گسترده تر محتواهاي توليد شده توسط کاربران شبکه است که طبيعتاً علاقه مند هستند مخاطبين بيشتري داشته باشند. از سوي ديگر افسران مي تواند مورد توجه کساني قرار بگيرد که سعي دارند با ديدگاه ها و نظرات مردم بدون واسطه ارتباط داشته باشند(قاسم پور، ۱۳۹۲: ۴).

 

 

 

 

 

 

۲-۲-۶- کارکردهای شبکه های مجازی:

۲-۲-۶-۱-تغییر شکل ارتباطات:

یکی از ویژگی های شبکه اجتماعی تغییر شکل ارتباطات گفتمانی است در پایان دهه اول قرن بیستم شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک و توییتر راه های برقراری ارتباط بین انسان ها را تغییر داده اند. به گفته متخصصان ارتباطات، شبکه های اجتماعی بیش از پیش رابطه های چهره به چهره را کاهش می­دهند و در مقابل به گسترش روابط مجازی و دیجیتالی کمک می­کنند(امیرپور و گریوانی، ۱۳۹۲: ۲۷).

۲-۲-۶-۲-تعیین سطح سرمایه اجتماعی:

در این میان شبکه های اجتماعی اینترنتی خود به عنوان منبعی برای تعیین سطح سرمایه اجتماعی می تواند مورد سنجش قرار گیرد. اعتماد به عنوان سنگ بنای سرمایه اجتماعی و عامل تعیین کننده سطح سرمایه اجتماعی است چرا که امروزه اعتماد به شبکه های اجتماعی اینترنتی می تواند عاملی مهم برای میزان و نحوه استفاده از این شبکه ها باشد(قرانلو قاجار، ۱۳۹۰: ۱۳).

۲-۲-۶-۳- عدم نیاز به حضور فیزیکی و برآوردن نیازها:

نتایج مطالعات نشان داده اند که افراد با حضور در شبکه های اجتماعی و استفاده از گونه های مختلف رسانه های اجتماعی از مزایای حضور در این فضای مجازی نظیر حمایت اطرافیان، اطلاعات، عواطف و احساسات برخوردار شده و اغلب جوانب زندگی واقعی خود را که نیازمند حضور فیزیکی افراد در کنار یکدیگر نیست در این اجتماعات مجازی دارا هستند(امیرپور و گریوانی، ۱۳۹۲: ۲۸).

۲-۲-۶-۴- پویایی:

شبکه های اجتماعی مجازی محیط مساعدی را برای مشارکت افراد در جامعه مجازی، برقراری روابط نمادین کشف مجدد خود و باز تعریف هویت های دینی، اجتماعی، سیاسی و… فارغ از محدودیت ها و عوامل سرکوب کننده از طریق تعاملات مجازی و نمادین را فراهم می کنند. شبکه های اجتماعی مجازی نیاز افراد را به دوست یابی و تبادل اطلاعات را تامین می کنند(رجبی، ۱۳۹۰: ۱۲).

 

۲-۲-۶-۵- ایجاد جامعه جدید:

 شبکه های اجتماعی مجازی فضایی است که اجازه می دهد افراد در جامعه جدید زندگی کنند و در عین حال از مزایای کامیونیتی(جماعت) هم استفاده نمایند. جایی که روابط چهره به چهره، همدلانه و عاطفی در کنار روابط اقناعی قرار می گیرد اغلب جامعه شناسان اخیر سعی کرده اند ویژگی های قابل دفاع ملی و محلی را باهم ترکیب کنند به عنوان مثال هابرماس معتقد است قلمرو عمومی که او آن را سپهر عمومی یا عرصه عمومی می خواند در عصر مدرن احیا شده و در مکان هایی مانند قهوه خانه ها، قرائت خانه ها و محافل بحث و گفتگو تجلی یافته است. به این معنی شبکه های اجتماعی، جماعت هایی در وضعیت مدرن و واسطه ای میان جامعه و دولت های مدرن هستند که وارد مسایل مربوط به امور عمومی می شوند(امیرپور و گریوانی، ۱۳۹۲: ۲۸).

[۱]-Aparat332