سئو و بهینه سازی سایت

سئو

تبلیغات گوگل بر سئو سایت اثر میذاره؟

مصطفی صفریان

۲۴

۰

۱ ۰۰۰۱

تا جایی که به یاد دارم، همیشه نظرات متفاوتی دور و بر تاثیر تبلیغات در گوگل بر سئو و رتبه بندی یه سایت در یافته های جستجو، وجود داشته. در هر ماه، دست کم یه مشتری هست که واسه انجام خدمات تبلیغات گوگل با ما تماس میگیره و گفتگوی خود رو با جمله ای مانند “من شنیدم که تبلیغات در گوگل بر سئو سایت تاثیر مستقیم دارن” یا “یکی از دوستان به من گفته که میشه به گوگل پول داد تا رتبه سایت رو زیاد کنه” یا “ما می خوایم از گوگل ادوردز استفاده کنیم تا سئوی سایت مون رو کم کم بهتر کنیم”، شروع می کنه.

در دنیای دیجیتال مارکتینگ، آدمایی تصور دارن که با راه اندازی کمیپن گوگل ادوردز و پرداخت پول به گوگل، سایت شون به طور معجزه آسایی در یافته های جستجو طبیعی رتبه بهتری میگیره. ، بهتره بگیم که این باور، اگه ۱۰۰% اشتباه نباشه، ۹۹% اشتباهه. خرید جایگاه از راه تبلیغات گوگل نمی تونه وضعیت سئوی سایت شما رو بهتر کنه.

دیجیتال

در ادامه می خوایم دلایل این دلیل آوردن خود رو واسه شما بگیم، پیشنهاد می کنم این مقاله رو تا انتها بخونین.

تاثیر تبلیغات در گوگل بر سئو سایت: بررسی لینکای گوگل ادوردز

، همونطور که در مقالات ۲۰۰ عامل مهم در رتبه بندی سایت در گوگل و دیگه مقالات وبلاگ نوین اشاره کردیم، دو نوع Ranking Signal یا همون سیگنال رتبه بندی هست: سیگنالای مستقیم و سیگنالای غیر مستقیم.

همونطور که در مقاله فاکتورهای مهم در رتبه گوگل طبق یه میلیون نتیجه جستجو بررسی کردیم، سیگنالای مستقیم فاکتورهای رتبه بندی هستن که از دید آماری تاثیری قابل لمس روی رتبه بندی و افزایش ترافیک سایت دارن که مهم ترین اونا، ساخت بک لینکه.
بک لینک
با این حال در طرف دیگه، سیگنالای غیر مستقیم وجود دارن؛ فاکتورهایی که به صورت غیر مستقیم روی رتبه بندی سایت تاثیر دارن، اما به دلیل نبود اطلاعات و آمار دقیق نمیشه اونا رو به عنوان فاکتورهای مستقیم سئو دسته بندی کرد که مهم ترینشون شبکه های اجتماعی هستن (پیشنهاد می کنم مقاله سئو رو آسون بیاموزیم: لینک بیلدینگ و تولید محتوا رو بخونین).

، سوالی که حالا پیش میاد اینه که تکلیف تبلیغات در گوگل چیه؟ تبلیغات در گوگل جزو کدوم یکی از یه فاکتورهای رتبه بندی قرار میگیره؟ لینکای تبلیغاتی که در خود سایت گوگل نشون داده می شن (که یقیناً معتبرترین سایت هم هست) واسه سایت هدف به عنوان بک لینک شناخته می شه؟ تاثیر تبلیغات در گوگل بر سئو سایت مستقیمه؟

اگه بخوایم تو یه کلمه این سوالات رو جواب بدیم، جواب ما یه خیر محکم و قاطعه! لینکای گوگل ادوردز به عنوان بک لینک واسه سایت شناخته نمی شن و رباتای گوگل اصلا لینکای تبلیغاتی (چه در گوگل و چه در وبسایتای تبلیغاتی دیگه) رو به عنوان بک لینک واسه یه سایت به حساب نخوان آورد.

لینکای تبلیغاتی که در گوگل نشون داده می شن لینکای Nofollow هستن و هم اینکه، چون در فریمای تبلیغاتی هستن کلا از دید رباتای خزنده گوگل، مخفی هستن. پس، اگه تا امروز تصور می کردین که با نمایش تبلیغات در گوگل می تونین رتبه سایت خود رو در یافته های جستجو بهتر کرد، باید به شما بگم که تصورتون به طور کاملً اشتباه بوده.

تاثیر غیر مستقیم تبلیغات در گوگل بر سئو سایت

همونطور که در بالا اشاره کردیم، تبلیغات در گوگل اصلا سیگنالی مستقیم واسه رتبه بندی سایت در گوگل به حساب نمیاد. با این حال، بعضیا فکر میکنن که تبلیغات در گوگل می تونه به صورت غیر مستقیم (فارغ از الگوریتم رتبه بندی) روی سئوی یه سایت تاثیر بزاره. در ادامه دلایل پشت این باورها رو بررسی می کنیم.

تبلیغات در گوگل و افزایش جستجوهای نام برند شما

تبلیغات گوگل باعث می شه که نام سایت ما در بین سایتای برتر زمینه کار و کاسبی تون بدرخشه. همین دیده شدن سایت تون در بالاترین جایگاه یافته های جستجو، باعث می شه که نام و برند شما تو ذهن جستجوگران بمونه و در آینده، اونا از نام تجاری شما در جستجوهایشان استفاده کنن یا نشانی سایت شما رو به صورت مستقیم در نوار نشانی مرورگر خود وارد کنن. اینجور جستجوهایی می تونه سیگنالایی مبنی بر معتبر بودن سایت تون رو واسه گوگل بفرسته.

وندی پیِرسال، طراح داخلی مشهور و مدیر سایت WendyPiersall.com عقیده داره:

گوگل تنها وقتی شما رو دوست داره که مردم شما رو دوست داشته باشن!

واقعا یکی از مهمترین فاکتورهای تبلیغات در گوگل و اثرات اون بر سئو وبسایتا همین عامله. دلیلی که باعث می شه نام تجاری شما در بین مردم معتبر شناخته شه و در میان رقبای بزرگ قرار بگیرین.

به دنبال یه راه حل سریع واسه حضور در گوگل هستین؟

این مطلب را هم بخوانید :  چه چیزهایی در تعیین شخصیت ما تاثیر دارد؟

راه حل

ما به شما کمک می کنیم یه کمپین پر قدرت و کم هزینه واسه تبلیغات گوگلی خود راه بندازین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

تبلیغات گوگل ادوردز

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

تبلیغات در گوگل و افزایش اشتراک گذاری لینکاتون

شبکه های اجتماعی مطمئنا، یکی از بزرگترین اتفاق سالهای گذشته دنیا بودن. از راه همین شبکه های اجتماعی مردم خیلی راحت مطالب، عکسها، ویدئوها و موزیکای مورد علاقه خود رو با همدیگه به اشتراک میذارن. این وسط، آدمایی هم هستن که وبسایتای مورد علاقه خود رو با بقیه به اشتراک می ذارن. این افراد کسائی هستن که می تونن به برندسازی و افزایش اعتبار سایت شما کمک کنن.

مثلا فرض کنین شخصی کلمه ای رو جستجو می کنه، تبلیغ سایت شما رو در بالای یافته های جستجو، مشاهده کرده و روی اون کلیک می کنه. پس از دیدن محتوای سایت شما از اون حال می کنه و می خواد اونو با دوستانش به اشتراک بزاره. به پروفایل خود در شبکه اجتماعی (مثلا توئیتر، لینکدین یا گوگل پلاس) میره و لینک سایت شما رو با دوستای خود به اشتراک میذاره.اینطوری، لینک سایت شما، در دیدرس دوستان این فرد قرار میگیره و اونا هم در ادامه ممکنه روی سایت شما کلیک کرده و محتوای شما رو جذاب بدونن. در اینجور شرایطی، لینک سایت شما بارها در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شه.

شکلای جور واجور افزونه تبلیغات گوگل ادوردز چیه و هر کدوم چه کاربردی داره؟

درسته که شبکه های اجتماعی به صورت مستقیم روی سئوی سایت شما تاثیر ندارن، با این حال همین اشتراک گذاری و کلیک کردن می تونه منتهی به افزایش ترافیک سایت شما شه که همین امر می تونه روی وضعیت سئوی سایت تون تاثیر خوبی بزاره.

تبلیغات در گوگل و پیدا کردن کلمات کلیدی بهتر واسه سئو

وقتی که شما قصد تبلیغات در گوگل رو دارین، گوگل ابزاری به نام Google Keyword Planner رو بهتون میده (قبلاً در مقاله وسایل رایگان سئو درباره چگونگی کار با اون توضیح دادیم) که به وسیله اون می تونین کلمات کلیدی مربوط به کلید واژه اصلی و بخش فعالیت تون رو پیدا کنین. کلمات کلیدی که این وسیله به شما ارائه می کنه، کلیدواژهایی هستن که با کلید واژه اصلی سایت شما در ارتباطند و کاربران اونا رو در گوگل جستجو می کنن.

به کار گیری وسیله Google Keyword Planner نه فقط به شما امکان میده تا بهترین کلید واژه رو واسه تبلیغات خود انتخاب کنین، بلکه فرصتی عالی واسه تعیین یه روش هدف دار محتوا واسه بهبود سئوی سایت رو در اختیارتون قرار میده.

با یه برنامه ریزی دقیق، می تونین در آینده از این کلمات استفاده کنین یا صفحاتی جداگونه واسه این کلمات کلیدی بسازین و در این صفحات محتوایی دور و بر موضوع مربوط به کلید واژه انتخابی تون تولید کنین. این جوری کلمات معمولاً رقابتی کمتر نسبت به کلید واژه اصلی شما دارن و در بیشتر مواقع بازدهی بهتری دارن.

برنامه ریزی

هم اینکه پس از انجام تبلیغات، می تونین با نصب ابزارهایی مانند گوگل بررسی از اندازه برگشت هزینه، اندازه کلیک و کلمات کلیدی که بیشترین بازدیدکننده رو به سایت شما روونه کرده؛ اطلاعات کاملی به دست بیارین. این اطلاعات رو خیلی راحت میشه معدن طلا نامید! با به کار گیری این اطلاعات می تونین کمپینای تبلیغاتی خود رو بهینه سازی کنین و بهترین روش هدف دار سئو رو واسه سایت خود در پیش بگیرین.

نتیجه گیری

همونطور که دیدیم، تبلیغات گوگل اصلا به صورت مستقیم روی یافته های جستجو طبیعی دخالت ندارن و صِرف ارائه تبلیغ در گوگل نمی تونه بر وضعیت سئوی سایت شما اثر داشته باشه. با این حال، عده زیادی هستن که باور دارن تبلیغات گوگل می تونه از راه برندسازی، به صورت غیر مستقیم روی وضعیت سئوی یه سایت تاثیر بزاره.

مطمئناً این باورها از دید تئوری درست هستن و ایرادی به اونا وارد نیس، با این حال، از اونجایی که ابزاری واسه اندازه گیری دقیق تاثیر غیر مستقیم تبلیغات گوگل بر سئو وجود نداره، نمیشه به صورت ۱۰۰% روی این تاثیرگذاری حساب باز کرد. هم اینکه، اگه این باورها به طور کاملً درست باشن، بازم تاثیر تبلیغات گوگل بر سئو به اندازه ای نیس که رتبه سایت شما رو در یافته های جستجو به طور زیادی پیشرفت دهد.

بهترین راه حل اینه که دو استرتژی هماهنگ و جداگونه واسه سئو و تبلیغات کلیکی گوگل خود در پیش بگیرین. با راه اندازی کمپینای تبلیغاتی موفق و در پیش گرفتن راهکارهای اصولی سئو در کنار همدیگه، می تونین خیلی راحت در یافته های جستجوی گوگل بدرخشید و موفقیت تجارت خود رو تضمین کنین.

در آخر از دوست عزیزم رامین محمودی، تشکر می کنم که بدون راهنماییش آماده سازی این مقاله ممکن نبود.