ملاک انتخاب شهرها به خاطر انجام این پیمایش، جمعیت شهرها و هم اینکه تعداد افرادیه که در اون کشور از اینترنت استفاده می کنن. بر این پایه از اطلاعات اتحادیه جهانی مخابرات (ITU)[2] استفاده شده و لیست شهرهایی وصل به اینترنت استخراج شده و بعد ۱۰۰ شهر پرجمعیت تر از بین اونا انتخاب شده. پس از اتخاب شهرها، وب سایت رسمی شهرها مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته. در آزمایش سال ۲۰۰۵، از بین ۱۰۰ شهر نامبرده، شهرداری ۸۱  شهر دارای وب سایت رسمی بوده ان که این تعداد در آزمایش سال ۲۰۰۷ به ۸۶ شهر زیاد شده.

از کشور ما شهر تهران به عنوان نماینده در این پیمایش انتخاب شده و متأسفانه در هر سه ممیزی انجام گرفته در سالهای ۲۰۰۳، ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ در قسمتهای انتهایی جدول قرار داشته. [Digital Governance in Municipalities, 2003, 2005, 2007] ذکر این نکته خالی از لطف نیس که حتی شهرهای بسیاری کشورای آفریقایی و آسیایی مثل کیپ تاون (آفریقای جنوبی)، کیف (اوکراین)، مینسک (بلاروس)، نیکوزیا (قبرس)، سارایوو (بوسنی)، کراچی (پاکستان)، عمان (اردن)، کازابلانکا (مغرب)، … دارای امتیازی بیشتر از تهران بوده ان.  هم اینکه ذکر این نکته مهمه که طی هر سه ممیزی انجام گرفته، همیشه شهرهای سئول، هنگ کنگ و سنگاپور به عنوان سه شهر آسیایی جزء بهترین شهرها بوده و از شهرهای آمریکایی و اروپایی پیشی گرفته ان.

طی جدولهای بعدی، یافته های این پیمایش به همراه جایگاه تهران در بین ۸۶ شهر ارائه شده.

 

جدول ۸: بهترین شهرهای الکترونیک دنیا در سال ۲۰۰۷

        [National Center for Public Performance, 2008]                        

رتبه شهر کشور امتیاز (از ۱۰۰)
۱ سئول جمهوری کره ۸۷٫۷۴
۲ هنگ کنگ هنگ کنگ ۷۱٫۲۴
۳ هلسینکی فنلاند ۷۱٫۰۱
۴ سنگاپور سنگاپور ۶۸٫۵۶
۵ مادرید اسپانیا ۶۷٫۹۸
۶ لندن انگلستان ۶۵٫۷۹
۷ توکیو ژاپن ۵۹٫۸۹
۸ بانکوک تایلند ۵۹٫۰۱
۹ نیویورک آمریکا ۵۶٫۵۴
۱۰ وین اتریش ۵۳٫۹۹
۱۱ دوبلین ایرلند ۵۳٫۳۸
۱۲ تورنتو کانادا ۵۱٫۹۹
۱۳ برلین آلمان ۵۱٫۳۶
۱۴ زوریخ سوئیس ۵۱٫۰۲
۱۵ پراگ چک ۵۰٫۳۴
۱۶ بوینس آیرس آرژانتین ۴۹٫۸۹
۱۷ براتیسلاوا اسلواکی ۴۹٫۸۲
۱۸ سیدنی استرالیا ۴۸٫۶۰
۱۹ آمستردام هلند ۴۷٫۷۲
۲۰ رم ایتالیا ۴۶٫۹۸
۷۰ تهران ایران ۱۸٫۶۰
۷۸ تاشکند ازبکستان ۳٫۷۳

 

جدول ۹: بهترین شهرهای الکترونیک دنیا طی سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۷

                                              [National Center for Public Performance, 2008]

 

رتبه۲۰۰۷ ۲۰۰۷ ۲۰۰۵ ۲۰۰۳
شهر امتیاز شهر امتیاز شهر امتیاز
۱ سئول ۸۷٫۷۴ سئول ۸۱٫۷۰ سئول ۷۳٫۴۸
۲ هنگ کنگ ۷۱٫۲۴ نیویورک ۷۲٫۷۱ هنگ کنگ ۶۶٫۵۷
۳ هلسینکی ۷۱٫۰۱ شانگهای ۶۳٫۹۳ سنگاپور ۶۲٫۹۷
۴ سنگاپور ۶۸٫۵۶ هنگ کنگ ۶۱٫۵۱ نیویورک ۶۱٫۳۵
۵ مادرید ۶۷٫۹۸ سیدنی ۶۰٫۸۲ شانگهای ۵۸٫۰۰
۶ لندن ۶۵٫۷۹ سنگاپور ۶۰٫۲۲ رم ۵۴٫۷۲
۷ توکیو ۵۹٫۸۹ توکیو ۵۹٫۲۴ اوکلند ۵۴٫۶۱
۸ بانکوک ۵۹٫۰۱ زوریخ ۵۵٫۹۹ اورشلیم ۵۰٫۳۴
۹ نیویورک ۵۶٫۵۴ تورنتو ۵۵٫۱۰ توکیو ۴۶٫۵۲
۱۰ وین ۵۳٫۹۹ ریگا ۵۳٫۹۵ تورنتو ۴۶٫۳۵
۱۱ دوبلین ۵۳٫۳۸ وارسا ۵۳٫۲۶ هلسینکی ۴۵٫۰۹
۱۲ تورنتو ۵۱٫۹۹ ریکیاویک ۵۲٫۲۴ ماکااو ۴۴٫۱۸
۱۳ برلین ۵۱٫۳۶ صوفیه ۴۹٫۱۱ استکهلم ۴۴٫۰۷
۱۴ زوریخ ۵۱٫۰۲ پراگ ۴۷٫۲۷ تالین ۴۳٫۱۰
۱۵ پراگ ۵۰٫۳۴ لوگزامبورگ ۴۶٫۵۸ کپنهاک ۴۱٫۳۴
۱۶ بوینس آیرس ۴۹٫۸۹ آمستردام ۴۶٫۴۴ پاریس ۴۱٫۳۳
۱۷ براتیسلاوا ۴۹٫۸۲ پاریس ۴۵٫۴۹ دوبلین ۳۸٫۸۵
۱۸ سیدنی ۴۸٫۶۰ ماکااو ۴۵٫۴۸ دوبی ۳۷٫۴۸
۱۹ آمستردام ۴۷٫۷۲ دوبلین ۴۴٫۱۰ سیدنی ۳۷٫۴۱
۲۰ رم ۴۶٫۹۸ براتیسلاوا ۴۳٫۶۵ جاکارتا ۳۷٫۲۸

 

آزمایش انجام گرفته بر مبنای ۵ شاخص به توضیح زیر بوده:

  • امنیت و توانایی اطمینان وب سایت
  • توانایی و سهولت استفاده به وسیله کاربر
  • محتوای اطلاعات موجود در وب سایت و صحت اطلاعات
  • خدمات الکترونیک ارائه شده
  • اندازه مشارکت شهروندان

امتیاز کسب شده شهر تهران بر مبنای پنج شاخص فوق (شاخص از ۲۰) و  جایگاه شهر تهران در بین ۸۶ کشور مورد بررسی به توضیح جدول ۱۰ می باشه. همونجوری که از داده های ارائه شده برمی آید، تهران در هیچ کدوم از شاخص های فوق وضعیت خوبی نداره.

 

جدول ۱۰: وضعیت شهر  تهران بر مبنای شاخص های آزمایش شهرهای برتر دنیا

                                [National Center for Public Performance, 2008]

شاخص ها امنیت توانایی استفاده محتوا خدمات الکترونیک مشارکت
امتیاز ۴٫۴ ۸٫۱۳ ۳ ۲٫۷۱ ۰٫۳۶
رتبه بین ۸۶ کشور ۳۳ ۸۱ ۷۸ ۶۵ ۷۹

 

۲-۱۲- شهرهای الکترونیک در ایران

سابقه استفاده عملی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح شهرها به اواخر سال ۱۳۸۰ برمی‏شه. در این سال جزیره کیش به عنوان پایلوت ملی فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور انتخاب شده و اولین قدم‏ها واسه بهره‏مندی از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح شهرها شروع می‏شه. به همین خاطر از مشاوره یه شرکت ایرلندی جهت تدوین طرح راهبردی فناوری اطلاعات و ارتباطات کیش استفاده می‏شه.

شکل ۱۱: نمایی از پورتال شهر الکترونیک کیش

 

پس از کیش، مشهد دومین شهریه که به خاطر پیاده‏سازی شهر الکترونیک انتخاب می‏شه و در سال ۱۳۸۲, سند راهبردی شهر الکترونیک مشهد با محوریت شهرداری مشهد, به وسیله پژوهشکده الکترونیک دانشگاه علم و صنعت ایران تدوین می‏شه.

پورتال شهر الکترونیک کیش[۳] الان فقط به ارائه اطلاعات می پردازه و هیچ نوع خدمات الکترونیکی ارائه نمی کنه. ارائه اطلاعات در مورد سازمان منطقه آزاد کیش، جاذبه های گردشگری، اطلاعات پرواز، بازرگانی و سرمایه گذاری در کیش و اطلاعات هتل ها از جمله اطلاعات ارائه شده در پورتال شهر کیش هستن.

گردشگری

شکل ۱۲: نمایی از پورتال شهر الکترونیک مشهد

 

هم اینکه پورتال شهر الکترونیک مشهد[۴] مانند شهر کیش فقطً به ارائه اطلاعات می پردازه و در بخش خدمات الکترونیک، فعالیت خاصی انجام نمی دهد. آشنایی با شهر و شهرداری مشهد، بانک اطلاعات شهری، اوقات شهری، اطلاعات زیارت و گردشگری، برنامه سینماهای شهر، اندازه ارز و اخبار شهر از جمله اطلاعات ارائه شده در این پورتال می باشن. در بخش خدمات الکترونیک، ارتباطهای (لینک) واسه اتصال به وب سایت شرکت پست (واسه رهگیری مرسولات پستی پیشرو)، بانک پارسیان (واسه پرداخت قبوض)، شرکت رجا (واسه خرید اینرنتی بلیط قطار) و شرکت هما (واسه خرید اینترنتی بلیط هواپیما) ارائه شده و خود شهرداری هیچ نوع خدمات الکترونیکی مخصوص خود ارائه نمی کنه.

۲-۱۳- وضعیت شهر الکترونیک در شهر همدان

شهر همدان هم مثل بسیاری دیگه از شهرهای کشور نسبت به راه‏اندازی پورتال شهر الکترونیک[۵] اقدام کرده و اولین قدم رو که ارائه اطلاعات کامل از شهر و متولیان مدیریت شهره، خوب پیاده کرده، اما مثل بقیه شهرهای کشور، فعالیت‏ها در همین سطح متوقف شده و ادامه نیافته.

پورتال شهر الکترونیک همدان الان به ارائه اطلاعات تقریباً جامعی در مورد های جور واجور از جمله شهرداری، شورای شهر، شهر همدان، مشاغل، اخبار شهر، مناقصات شهرداری، هتل ها، جاذبه های گردشگری، اوقات شرعی، اندازه ارز و قیمت سکه، … می پردازه. هم اینکه در بخش خدمات الکترونیک، سه سرویس محاسبه مشکلات خودرو، محاسبه مشکلات نوسازی و سامانه مهندسین ناظر در این وب سایت طراحی و ارائه شده.

مشکلات

سامانه محاسبه مشکلات خودرو شامل چندین جدول مختلفه که به کمک اونا و با پیدا کردن خودروی خود در جداول، می توان از اندازه مشکلات سالیانه اون باخبر شد.

سامانه مهندسین ناظر شامل یه موتور جستجوئه که به کمک اون می توان به جستجوی مهندسین ناظر و طراح ساختمون پرداخت. به کمک این سامانه، مشخصات و اطلاعات تماس مهندسین ناظر در اختیار کاربر قرار داده می شه.

سامانه محاسبه مشکلات نوسازی که فقط واسه املاک شهرداری منطقه ۲ همدان طراحی شده، شامل یه موتور جستجوئه که براساس وارد کردن مشخصات ملک یا مالک به ارائه اطلاعات در مورد اندازه مشکلات ملک می پردازه.

شکل ۱۳: نمایی از پورتال شهر الکترونیک همدان

 

پس از بررسی پورتال شهر همدان، در این بخش تلاش می‏شه تا با بهره گرفتن از آخرین آمار و اطلاعات موجود، وضعیت شهر الکترونیک در همدان رو به صورت خلاصه و تو یه نمای کلی بررسی کنیم. به همین منظور نیازمند اون هستیم که براساس دسته‏ای از شاخص‏های مرتب که هریک جزء کوچیکی از یه نمای کلی رو شامل می‏شن به ارائه آمار و ارقام بپردازیم. با در نظر گرفتن همین امر براساس مدل مفهومی که در فصل دو به اون گفته شد و هم اینکه  به کمک شاخص‏هایی که واسه آزمایش شهر الکترونیک ارائه گردید، وضعیت شهر الکترونیک مورد بررسی قرار می گیرد.

ذکر این نکته الزامیه که با در نظر گرفتن وضعیت بی نظم آمار و اطلاعات، واسه بعضی از شاخصهای نامبرده آمار و اطلاعات دقیقی در سطح محلی موجود نمی‏باشه که این کار تحقیق رو با مشکلات زیادی روبرو میسازه، اما به هر حال در این مرحله تلاش شده تا از آخرین آمار و اطلاعات موجود استفاده شه تا تصویر درستی از وضعیت موجود در همدان ارائه شه. به همین منظور در این بخش از آمار و اطلاعات ارائه شده در طرح کامل فناوری اطلاعات و ارتباطات استان همدان و هم اینکه آمار ارائه شده به وسیله شرکت مادر تخصصی مخابرات همدان (مراجعه حضوری محقق) استفاده شده. بررسی اطلاعات جمع بیاری شده در مورد شهر همدان می توان این جوری برداشت کرد که بیشتر شاخص‏های فوق در شهر همدان در حد قابل قبولی قرار ندارن. مثلا در مورد زیرساختها می‏توان با استناد به آمارهای زیر خیلی راحت گفت که در مورد زیرساخت آمادگی پیاده‏سازی شهر الکترونیک در همدان وجود نداره:

 

جدول ۱۱: وضعیت شاخصهای عمومی (آزمایش زندگی الکترونیکی)

 

  • ضریب نفوذ تلفن ثابت در استان
۳۱٫۶%
  • ضریب نفوذ تلفن ثابت در نقاط شهری
۲۶%
  • ضریب نفوذ اینترنت در استان
۱%
  • نسبت دفاتر پستی ارائه دهنده خدمات ICT
۱۷%
  • تعداد ISPهای استان به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر
۱٫۳۲%
  • تعداد دفاتر خدمات ارتباطی شهری به ازای هر ۱۰۰۰۰ نفر
۱٫۱%
  • درصد دفاتر خدمات ارتباطی روستاهای وصل به شبکه اینترنت
۰٫۳۸%

هم اینکه در مورد شاخص‏های سازمان الکترونیک، وضعیت موجود نشون دهنده اون هستش که در این مورد هم تا رسیدن به وضع مطلوب و دست کم‏های لازم واسه پیشرفت شهر الکترونیک فاصله زیادی هست.

 

جدول ۱۲: وضعیت شاخص های زیرساخت های کار و کاسبی الکترونیکی (سازمان الکترونیکی)

  • متوسط وضعیت نیروی متخصصIT در شرکت های غیردولتی (بین ۰ تا ۵)
۱٫۸۲
  • متوسط وضعیت نرم افزارهای کاربردی در شرکت های غیردولتی (بین ۰ تا ۵)
۱٫۸
  • متوسط وضعیت امنیت شبکه در شرکت های غیردولتی (بین ۰ تا ۵)
۱
  • متوسط وضعیت شبکه های اطلاعاتی در شرکت های غیردولتی (بین ۰ تا ۵)
۰٫۷۵
  • متوسط وضعیت سخت افزار در شرکت های غیردولتی (بین ۰ تا ۵)
۲٫۱۵

 

در مورد شاخص‏های دولت الکترونیک هم آمار مؤید این مطلبه که فاصله زیادی تا تحقق شهر الکترونیک هست. با اینکه ذکر این نکته الزامیه که شاخص‏های دولت الکترونیک در مقایسه با بقیه شاخص‏های مطرح شده وضعیت بهتری هست.

 

جدول ۱۳: وضعیت شاخص های دولت الکترونیکی

  • درصد سازمان های دولتی وصل به اینترنت
۸۱%
  • متوسط پهنای باند خطوط ارتباطی اینترنت سازمان های دولتی
Kbps174
  • درصد سازمان های دولتی دارای اینترنت سریع
۲۰%
  • درصد سازمان های دولتی دارای وب سایت
۶۶%
  • درصد سازمان های دولتی دارای شبکه محلی
۵۶%
  • درصد سازمان های دولتی وصل به شبکه سازمانی
۳۱%
  • درصد سازمان های دولتی در رابطه به شبکه استانی
۰%
  • درصد کارکنان بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به کل کارکنان در سازمان های دولتی
۰٫۳%
  • نسبت تعداد کامپیوتر به تعداد کارکنان
۰٫۲۵
  • درصد نیرو های متخصص بخش IT سازمان های دولتی در رشته های مربوط به ICT
۶۱%
  • درصد سیستم های نرم افزاری غیرقدیمی
۴۱%
  • متوسط درصد اندازه رضایت مندی کارکنان از سیستم های نرم افزاری در سازمان ها
۲۷%

 

 

۲-۱۴- نتیجه گیری و تحلیل

با در نظر گرفتن مباحثی که تا اینحا مطرح شده و بررسی شد حالا می توان به ارائه تحلیلی از وضعیت موجود مدیریت شهری و هم اینکه شهر الکترونیک پرداخت.

 

۲-۱۴-۱- تحلیل وضعیت مدیریت شهری

در کشور ما با اینکه شهرداری ها به عنوان عنصر مرکزی سیستم مدیریت شهری در سطح محلی شناخته می شن اما واسه انجام وظایف خود مجبور به رابطه و تعامل با بقیه عناصر سیستم مدیریت شهری هستن. الان در کشور ما سازمان ها و نهادهای مختلفی به صورت رسمی و غیررسمی در کار مدیریت شهر موثر هستن و به اجرای بعضی نقش ها و انجام بعضی وظایف در سیستم مدیریت شهری می پردازند که این خود به عنوان یکی از مشکلات سیستم مدیریت شهری امروز و در واقع یکی از مشکلات شهرداری ها شناخته می شه. از جمله این نه هاده ها و دستگاه ها میشه به وزارت کشور، استانداری، فرمانداری و بخشداری، سازمان شهرداری های کشور، سازمان ملی زمین و مسکن، مهندسان مشاور شهرسازی، سازمان مسکن و شهرسازی استان، شورایعالی شهرسازی و معماری ایران، وزارت صنایع، سازمان حفاظت محیط زیست، شرکت شهرک های صنعتی، وزارت جهاد کشاورزی، اداره راه و ترابری، شرکت مخابرات، سازمان آب و فاضللاب منطقه ای، شرکت گاز، سازمان ثبت احوال، و …  اشاره کرد. چیزی که مسلمه در کشور ما درزمان زمان با شکل گیری دیگه سازمان های دولتی و عمومی، وظایف شهرداری ها محدود و محدودتر شده و هرکدوم از اون وظایف در اختیار نهاد خاصی گذاشته شده و قوانین جدیدتر بیشتر به تنظیم و تعیین روابط بین سازمان ها واسه انجام وظایف و هم اینکه در بعضی موارد تفکیک وظایف پرداخته ان.

محیط زیست

در کل می توان گفت که نظام مدیریت شهری در ایران یه نظام به طور کاملً تمرگزگراه که در اون تموم امور فقط از مرکز شروع شده و دوباره به مرکز ختم می شه. در این نظام مدیریتی، مدیریت محلی و مشارکت مردمی نقش خیلی مهمی در تصمیم گیری، تصمیم سازی، سیاستگذاری و برنامه ریزی ندارن و کلی بخش اختیارات مدیریت محلی محدود به مسائل اجرایی می شه. این در عمل، اختیار عمل و خلاقیت رو از مدیریت محلی سلب کرده و مانع پیشرفت و رشد و هم اینکه نبود مشارکت اجتماعی می شه. هم اینکه با در نظر گرفتن اینکه برنامه ریزی ها به وسیله مدیریت مرکزی انجام می گیرد، ممکنه برنامه ها به صورت کامل با نیازمندی ها  و هم اینکه امکانات پیاده سازی محلی برابری نداشته باشه.

خلاقیت

یکی دیگه از مشکلات فعلی پیش روی مدیریت محلی و شهرداری ها، نبود وجود قانون کامل و یکپارچه س که طی اون وظایف شهرداری ها برابر با نیازای روز جامعه تعیین شده و هم اینکه دارای پیوند و وحدت عملکردی و بدون هرگونه ابهام و اختلاف بین سازمانی باشه. این تعدد قوانین شهری و ابهامات و تداخل بین اونا در مورد وظایف و اختیارات شهرداریها و دیگه نهادهای مسئول باعث بروز ناهماهنگی و هم اینکه بلاتکلیفی در بسیاری موارد گردیده.

 

۲-۱۴-۲- تحلیل وضعیت شهر الکترونیک

با در نظر گرفتن آنجه طی فصول و بخش های گذشته مطرح شد، شهرهای الکترونیک در ایران هنوز جایگاه و وجود اصلی خود رو پیدا نکرده ان. در واقع شهرهای ما واسه رسیدن به چیزی که در کشورای دیگه به عنوان شهر الکترونیک یا دولت محلی الکترونیک شناخته می شه راهی طولانی در پیش دارن. دلیل این موضوع رو می توان در دو بخش کلی واکاوری کرد:

  • فرق ماهوی مدیریت شهرها و فرق عملکردی شهرداری ها در دولتهای با حکومت تمرکزگرا و دولتهای بر اساس حکومت محلی به عنوان یکی از مشکلات اصلی پیش روی تحقق شهر الکترونیک در کشور ما شناخته می شه. شهر الکترونیک فقط در صورتی تحقق می یابد که شهرداری به عنوان نهاد اصلی مدیریت شهر به صورت محلی عمل کرده و اختیار عمل کامل داشته باشه. در واقع سیستم فعلی مدیریت شهرها در ایران مناسب واسه پیاده سازی شهر الکترونیک نمی باشه کمااینکه تجربه سالیان گذشته در مورد پیاده سازی و راه اندازی شهرهای الکترونیک در کشور هم مؤید این مطلب بوده و هم اینکه تموم شهرهای الکترونیک جهان در واقع یه دولت الکترونیکی محلی هستن که به نمایندگی از دولت مرکزی همه خدمات شهری رو به صورت الکترونیکی در اختیار شهروندان قرار میدن. تمرکز تصمیم گیری و برنامه ریزی در مرکز مانع از اختیار عمل شهرداری ها بوده و پروسه الکترونیکی شدن رو واسه اونا خیلی سخت می کنه. در شهرهای الکترونیک، کلی خدمات لازم شهروندان در بخش های جور واجور به صورت کامل ارائه می شه. در واقع در این حالت وظایفی که بر دوش دولت ها قرار داشته به نهادهای مدیریت محلی واگذار شده و تنها اموری مانند ارتباطات و تنظیم سیاست خارجی، دفاع و تأمین امنیت ملی و ایجاد زیرساخت های ملی رو دوش دولت های مرکزی باقی می موند. این هم اینکه زمینه رقابت سالم رو بین شهرداری شهرهای جور واجور کشور واسه سرویس دهی بیشتر و بهتر به صورت الکترونیک جفت و جور می آورد.
  • نبود وجود زیرساخت های لازم مثل زیرساختهای فنی، قوانین و مقررات، زیرساخت های فرهنگی و آموزشی و در آخرً نیروی انسانی کارآزموده به عنوان دومین مانع پیش روی تحقق شهرهای الکترونیک در ایران شناخته می شه. طبق آمار و اطلاعات ارائه شده در بخشهای قبلی، شاخصهای پیشرفت دولت الکترونیک و آمادگی الکترونیک در ایران با شاخصهای جهانی فاصله زیادی داره و تا زمانیکه این فاصله کمتر نشه نمی توان انتظار پیشرفت در مورد پیشرفت شهرهای الکترونیک داشت. هم اینکه یکی دیگه از مشکلات پیش رو نبود وجود توان مدیریتی در مورد اجرا پروژه های فناوری اطلاعات و ناآشنایی مدیران با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی و هم اینکه نبود ثبات مدیریتی و تعویض پشت سر هم مدیرانه که باعث مسکوت موندن طرح های قبلی می شه.

 

۲-۱۵- مدل تحلیل: تعامل بین کنشگران اصلی مدیریت شهر در شهر الکترونیک

شهروندان، دولت، بخش عمومی و سازمان‏های غیردولتی به عنوان کنشگران اصلی شهر شناخته می‏شن. در مقابل- همونطور که پیش‏تر به اون گفته شد- سه گروه اصلی مخاطب ایده شهر الکترونیک عبارتند از ۱- دولت، ۲- شهروندان و ۳- شرکتها و موسسات بخش خصوصی. این دو تقسیم‏بندی تا حد زیادی با همدیگه برابری دارن. در واقع در مورد شهر الکترونیک، اهداف هدف دار خارجی، متمرکز بر شهروندان و شرکتها و موسسات بخش خصوصیه در حالیکه اهداف داخلی بر خود دولت تمرکز داره. یعنی وقتی بحث از شهر الکترونیک به میان می‏آید، تراکنش‏های دولت- دولت (G2G)، دولت- شهروندان (G2C) و دولت- بخش خصوصی (G2B) بر بستر زیرساخت الکترونیک، زیرساخت دولت الکترونیک و زیرساخت کار و کاسبی الکترونیک اهمیت می‏پیدا کنن. این رابطه بین کنشگران شهر الکترونیک در شکل ۱۴ نشون داده شده.

شکل ۱۴: تعامل بین کنشگران اصلی مدیریت شهر در شهر الکترونیک

 

اهداف خارجی شامل برآورده‏سازی نیازمندیهای عمومی و انتظارات کاربران و مراجعه کنندگان از راه ساده‏سازی تراکنش‏ها به کمک سرویس دهی برخطه. اینجوری خدمات ازائه شده به وسیله دولت به شهروندان و شرکت‏ها و موسسات بخش خصوصی با کیفیتی بهتر و از راه امکانات شهر الکترونیک ممکن می شه. از طرف دیگه افزایش کارایی، شفافیت، سرعت و پاسخگویی عملیات درون سازمانی بخش دولتی (شامل تراکنشهای بین دولت مرکزی و محلی) به عنوان اهداف داخلی شناخته می‏شن.

با در نظر گرفتن مباحث مطرح شده، چیزی که اهمیت می‏یابد اینه که رابطه بین کنشگران شهر به شکل شهر الکترونیک ممکن شه و این وقتی ممکن می‏شه که سیستم‏ها و پروسه های سرویس دهی شهری با مدل جدید سرویس دهی منطبق شن.

در این تحقیق تلاش می شه براساس مدل تحقیق (شکل ۱۵) اول وضعیت شهر الکترونیک در شهر همدان بررسی شده و جایگاه همدان تعیین شه. بر این پایه و پس از تعیین وضعیت فعلی شهر الکترونیک در شهر همدان، نقاط قوت و ضعف موجود در هر بعد بررسی شده و نهایاتاً راهکارهای تحقق شهر الکترونیک بیان شه.

[۱] Digital Governance in Municipalities Worldwide

[۲] International Telecommunication Union (ITU)

[۳] www.kish.ir

[۴] www.e-mashhad.ir

[۵] www.hamedan.ir