منبع : گاز نیتروژن

گاز نیتروژن

گاز نیتروژن بدلیل آرایش الکترونی لایه ی آخر، گازی بی اثر و خنثی است اما نیتروژن موجود در آب و خاک و همچنین بخارات متساعد شده از اکسیدهای نیتروژن در محیط زیست به نیترات و نیتریت تبدیل می شود که با هموگلوبین خون واکنش داده و باعث کاهش توانائی خون در انتقال اکسیژن ، کاهش عملکرد غده تیروئید و کمبود ویتامین A می گردد.

گاز نیتروژن عنصر اصلی اسیدهای آمینه و اسیدهای هسته ای است لذا ماده ای حیاتی برای ادامه زندگی به شمار می آید.
استفاده از گاز نیتروژن در تولید اسید نیتریک
استفاده از گاز نیتروژن در تایر خودروها
اطلاعات حک شده بر روی گلویی کپسول شامل :الف. شماره کپسول ب‌. سال ساخت کپسول ( بر اساس سال و ماه میلادی ) پ. کمپانی و کشور تولید کننده ی کپسول ت‌. فشار کاری کپسول( work pressure) W.P ث‌. فشار تست کپسول( Test pressure ) T.P ج‌. تاریخ تست هیدروستاتیک ( در صورت قدیمی بودن کپسول ) بر اساس سال میلادی و نام کمپانی انجام دهنده

از این کپسولها برای گازهای مایع شونده که فشار بالایی ندارند مثل هیدروکربن های سنگین ، دی اکسید کربن ، دی اکسید گوگرد و فریون ها استفاده می شود.

شیر کپسول گاز
بدنه کپسول ( تنه کپسول و گلوئی )
استفاده از گاز نیتروژن بعنوان گاز حامل در دستگاه کروماتوگراف گازی و مایع
گاز نیتروژن به دلیل بی اثر بودن و در دسترس بودن معمولا به عنوان گاز بالانس اکثر مخلوط های گازی مورد استفاده قرار می گیرد.
گاز نیتروژن از گروه غیرفلزات بوده و دارای بار الکترون منفی ۳.۰ می‌باشد. گاز نیتروژن پنج الکترون در پوسته خود داشته و در نتیجه در اکثر ترکیبات سه‌ظرفیتی است.

رگولاتور گاز شرکت فاران صنعت : شرکت فاران صنعت توانایی تامین انواع رگولاتور گازی از معتبرترین برندهای آمریکائی ، اروپائی و آسیائی از جمله هریس HARRIS ، گلور GLOOR ، ویگور VIGOUR ، درااستار DRASTAR و کسولد KASWELD را دارا می باشد .

در صورتی که گاز مورد استفاده گازی خورنده باشد می بایست رگولاتور استینلس استیل بکار گرفته شود. برای گاز های غیر خورنده فارغ از آتش زا و بی اثر بودن گاز، رگولاتور برنجی و یا برنجی با روکش کروم مناسب می باشد.
رگولاتور گاز شرکت فاران صنعت : شرکت فاران صنعت توانایی تامین انواع رگولاتور گازی از معتبرترین برندهای آمریکائی ، اروپائی و آسیائی از جمله هریس HARRIS ، گلور GLOOR ، ویگور VIGOUR ، درااستار DRASTAR و کسولد KASWELD را دارا می باشد .
روش COLD BOX : در این روش هوا به مایع تبدیل شده و از طریق اختلاف در نقطه شبنم اجزاء تشکیل دهنده ، جداسازی صورت می گیرد.
واژه نیتروژن از کلمه یونانی nitron به معنی جوش شیرین محلی گرفته شده است که در قرن هفدهم توسط شیمیدان انگلیسی بنام دانیل رادرفورد کشف شد.

استفاده از گاز آرگون در ساخت پنجره های دو جداره

سیلندرهای گاز آرگون معمولا بدنه طوسی و گلوئی سبز تیره می باشد.(البته در گذشته آرگون با سیلندرهائی یکپارچه به رنگ سبز هم به فروش می رسید)
از تماس مستقیم پوست با آرگون مایع نیز باید خودداری کرد چون سبب سوختن پوست می شود ( سرمای فوق العاده بالائی در اثر تغییر فاز آرگون و تبدیل آن به گاز بوجود می آید )
بیشترین حجم گاز آرگونی که در اتمسفر زمین موجود است را گاز آرگون ۴۰ تشکیل می دهد که حاصل واپاشی پتاسیم ۴۰ در جو بر اثر پرتوهای کیهانی تولید شده است.
منبع : گاز نیتروژن

بدلیل بی اثر و خنثی بودن گاز نیتروژن “آنتونی لاوازیه” شیمیدان فرانسوی این گاز را ازت ( بدون زندگی ) نامید.
استفاده از گاز نیتروژن بعنوان گاز حامل در دستگاه کروماتوگراف گازی و مایع

گاز R410a در سیلندرهای یکبارمصرف ۱۱٫۳ کیلوگرم و به رنگ یاسی به مشتریان عرضه می شود.

R410a : (50% R-32 (CH2F2), 50% R-125 (CHF2CF3))
معروفترین و معتبرترین برند گاز R410a هانیول Honeywell می باشد که یک برند آمریکائی است و شرکت فاران صنعت توانائی تامین گاز R410a با برند هانیول در قالب سیلندر های یکبار مصرف ۱۱٫۳ کیلوگرمی دارا می باشد.
گاز R410a با برند های اروپائی ،آمریکائی،هندی و چینی در بازار موجود است .
نیتروژن -۱۴در اثر عمل همجوشی هسته‌ای در ستارگان، تولید می‌گردد. گاز نیتروژن از ترکیبات عمده ضایعات حیوانی ( مانند چلغوز، فضله ی مرغان و پرندگان یا کود ) بوده و معمولاً به صورت اوره، اسید اوریک و ترکیباتی از محصولات نیتروژنی یافت می‌شود.
گاز آمونیاک (NH3) اصلی ترین هیدرید نیتروژن است . قابل ذکر است که هیدرازین (N2H4) نیز یکی از هیدریدهای معروف نیتروژن به شمار می آید.
پالت های سیلندری تهیه شده توسط شرکت فاران صنعت دارای اتصالات از جنس استنلس استیل (S.S) می باشد و با توجه به حساسیت تیم فنی و مهندسی شرکت فاران صنعت ترجیحا از اتصالات کره ای در ساخت پالت ها استفاده می شود مگر مشتری به درخواست خود خواستار اتصالات ایرانی باشد ( در ساخت پالت های سیلندری شرکت فاران صنعت به هیچ وجه از اتصالات چینی استفاده نمی شود ).
شایان ذکر است؛ برخی از گاز های کم فشار مثل پروپان ، کربن دی اکسید و گوگرد دی اکسید معمولا در سیلندر های یکپارچه شارژ شده و به فروش می رسند.

در صورتی که سیلندر خریدار نیاز به خدمات داشته باشد و یا خیلی قدیمی باشد ما به التفاوت قیمت سیلندر و هزینه خدمات آن محاسبه و در صورت حساب فی مابین لحاظ می گردد.

در صورتی که سیلندر خریدار نیاز به خدمات داشته باشد و یا خیلی قدیمی باشد ما به التفاوت قیمت سیلندر و هزینه خدمات آن محاسبه و در صورت حساب فی مابین لحاظ می گردد.
شایان ذکر است؛ برخی از گاز های کم فشار مثل پروپان ، کربن دی اکسید و گوگرد دی اکسید معمولا در سیلندر های یکپارچه شارژ شده و به فروش می رسند.
سیلندر های درز دار ( چند پارچه ) حداقل از دو تیکه فلز جدا از هم تشکیل شده است که به کمک جوش به هم وصل شده اند.
رگولاتور Regulator به معنای تنظیم کننده ( تعدیل کننده، آلت تعدیل ) و مانومتر Manometer به معنای فشارسنج یا آلت سنجش فشار می باشد.
در اصل رگولاتور و مانومتر معادل هم می باشند و هر دو به یک معناست و دستگاهی است جهت اندازه گیری ، کنترل و تنظیم فشار انواع گازهای ذخیره شده در مخازن و سیلندرهای تحت فشار.

سیلندر ها را بر اساس گنجایش آبی آنها نامگذاری می کنند ۵۰ لیتری،۴۰ لیتری،۲۰لیتری، ۱۰ لیتری،۵ لیتری، ۲ لیتری مثلا یک سیلندر ۵۰ لیتری قابلیت ذخیره سازی ۵۰ لیتر آب را دارد. حجم گاز ذخیره شده در هر سیلندر بسته به نوع گاز، حجم سیلندر و فشار گاز موجود در آن متفاوت است. مثلا یک سیلندر ۵۰ لیتری گاز آرگون با ۲۰۰ بار فشار حاوی تقریبا ۱۶ کیلوگرم آرگون است درحالیکه مثلا یک سیلندر ۵۰ لیتری گاز هلیوم با فشار ۲۰۰ بار حاوی تقریباً ۱٫۵ کیلوگرم هلیوم است. لذا این تصور که هر سیلندر ۵۰ لیتری حاوی ۵۰ لیتر گاز است صحیح نمی باشد.

کاربر جهت استفاده از انواع گاز های موجود در مخازن و سیلندر های تحت فشار فارغ از نوع گاز و فشار آن ( فشار بالا یا فشار پائین بودن گاز ) ملزم به نصب رگولاتور در مسیر مصرف می باشد ( البته بسته به نحوه ی مصرف، رگولاتور می تواند بر سر سیلندر و یا در مسیر انتقال گاز نصب شود).
لذا قابلیت تحمل فشار بالا را دارند و مخصوص گازهای پر فشار مثل گاز آرگون، گاز نیتروزن ، گاز اکسیژن ، گاز هلیوم ، گاز هیدروژن ، گاز متان ، گاز کربن مونوکسید و …. می باشند.
سیلندرهای گاز نیتروژن به رنگ بدنه طوسی و گلوئی مشکی می باشد.
آمین ها ترکیبات جانشین آمونیاک می باشند .
آمونیاک نسبت به آب ترکیب ساده تری است و در حالت محلول یون های آمونیوم (NH4+) را تشکیل می دهد. آمونیاک مایع کمی آمفیتریک می باشد و آمونیاک و یون های آمینه را که هردو نمک آمیدها و نیتریدها هستند، بوجود می آورد.
گاز نیتروژن معمولا از طریق جداسازی اجزاء تشکیل دهنده ی هوا به چندین روش تهیه می شود.