تبلیغات گوگل یا ادوردز چیست؟

تبلیغات گوگل یا ادوردز چیست؟

تبلیغات گوگل یا ادوردز چیه؟

رامین محمودی

۱۶۶

۲۳

۲۹ ۳۰۴۸

خیلی از صاحبان کار و کاسبی (که بعضی از اونا مشتریان و دوستان ما هستن) به محض اینکه شروع به کسب درآمد می کنن به فکر سرمایه گذاری در فعالیتای جور واجور می افتن. بعضی از اونا عقیده دارن خرید و فروش مسکن گزینۀ خوبی واسه سرمایه گذاریه. یه سری های دیگه باور دارن خرید و فروش خودرو می تونه سرمایۀ اونا رو دو برابر کنه یا حتی بعضی از اونا به فکر پایه گذاری تجارت جدیدی می افتن اما جواب ما به این دوستان چیه؟
سرمایه گذاری

گوگل ادوردز!

این افراد شرکتای بزرگی رو اداره می کنن، اجناس یا خدمات بسیار خوبی به جامعه ارائه می کنن اما در آخر چیکار می کنن؟ پول و درآمد خود رو در جایی به غیر از تجارت خود سرمایه گذاری می کنن. به چه دلیل نباید اجناس بیشتری فروخت؟

بهتره به جای سرمایه گذاری در تجارتی که هیچ ایده ای از اون ندارین، تولیدِ اون چیزی که می فروشید رو دو برابر کنین.

Google Adwords بهترین روش واسه سرمایه گذاری

اگه یکی از مشتریان ما بخواد سرمایه خود رو ۱۰ برابر کنه می تونه:

  • ۱۰۰۰ ساعت صرف یادگیریِ پیچ و خمای خرید و فروش مِلک (یا اتومبیل) کنه و امیدوار باشه که بتونه بسیار راحت و بدون اینکه خدمتی عرضه کنه سرمایه خود رو چند برابر کنه.
  • ۱۰۰۰ ساعت صَرف یادگیریِ برنامه نویسی و طراحی سایت کنه و توقع داشته باشه وب سایتی که راه اندازی می کنه مانند فیسبوک محبوب شه که ً چیزی محاله.
  • ۱۰۰ ساعت صَرف یادگیری کار با گوگل ادوردز کنه (یا فردی که با گوگل ادوردز آشنایی داره رو استخدام کنه) و ۱۰ میلیون تومن واسه تبلیغات گوگل خود سرمایه گذاری کنه تا ۱۰۰ میلیون تومن سود کنه.

فکر می کنین کدوم یکی از روشای بالا موفقیت آمیز میشه؟

مطمئناً گزینۀ سوم.

در این مقاله می خوایم جعبۀ مشکی گوگل ادوردز رو براتون باز کنیم و محتوایش رو به شما نشون بدیم. امروز به شما آموزش می دیم که چیجوری راه خود به موفقیت رو مهندسی برعکس کنین.

اگه شما مخارج و هزینه های اجناس خود رو میدونید، Adwords می تونه راه بسیار آسونی واسه به دست آوردن سود باشه، حتی بعضی وقتا این سود حاصل از سرمایه می تونه به ۱۰۰% برسه.

اگه نمی دونین ROI یا سود حاصل از سرمایه چیه، بذارین تو یه مثال ساده اون رو توضیح بدیم: اگه شما ۱۰۰ دلار واسه تبلیغات خود خرج کنین، ۳۳۰ دلار به حساب شما برگشت داده می شه. اینطوری شما می تونین ۱۰۰ دلار خود رو ۴ برابر کنین (۴۳۰ دلار).

دلار

به دست آوردن اینجور سود حاصل از سرمایه ای در گوگل ادوردز امر عجیبی نیس، و اگه شما بتونین کار با گوگل ادورز رو به درستی یاد بگیرین، به دست آوردن سود ۱۰ برابر (همونجوری که مشتری ما میخواس) به طور کاملً مناسب و قابل دست یابیه.

اما اجازه بدین از اول شروع کنیم.

گوگل ادوردز چیه؟

Google AdWords سرویس آنلاین تبلیغاتیه که به بازاریابان اجازه میده تا واسه رقابت تجاری، تبلیغات خود رو در یافته های جستجوی گوگل نمایش بدن. این تبلیغات براساس کلمات کلیدی انتخابی کاربران و جستجوهای قبلی اونا نشون داده می شه که هر کدوم از این لینکا به یکی از صفحات سایت مورد نظر بازاریابان لینک می شه.

AdWords به تجارتا این امکان رو میده تا در اول واسه کمپین تبلیغاتی خود بودجه ای تعریف کنن و وقتی این مبلغ از حسابشون کم می شه که کاربران بروی لینک اونا در یافته های جستجو کلیک کنن. سرویس گوگل ادوردز بروی کلمات کلیدی متمرکزه. اینطوری که تجارتای جور واجور می تونن با به کار گیری کلمات کلیدی دلخواهشون تبلیغی رو بسازن تا کاربران هنگام جستجوی اون کلمات کلیدی این تبلیغات رو ببینن.

۵ دلیل مهم شکست تبلیغات کلیکی گوگل رو بشناسین

تبلیغات گوگل معمولاً در قسمت بالا یا قسمت سمت راست یافته های جستجوی طبیعی نشون داده می شن. در کنار این لینکا معمولاً عبارت “Ad” یا “Sponsored Links” دیده میشه. کاربران با کلیک بروی اون لینکا مستقیماً به سایت اصلی منتقل می شن.

تعاریف موجود در گوگل ادوردز

درسته که شما می تونین در دیگه موتورهای جستجوگر مانند Yahoo! یا Bing تبلیغ کنین، اما گوگل خیلی راحت برندۀ این رقابته. پس وقتی که مردم از SEM (بازاریابی موتورهای جستجوگر) صحبت می کنن، منظورشون گوگل ادوردزه.

از هر ۳ دلاری که خرج بازاریابی و تبلیغات آنلاین می شه، گوگل ۱ دلار به دست می آورد. تبلیغات ادوردز بزرگترین منبع درآمد گوگل به حساب میاد.

بیشتر از ۹۵% از درآمد ۶۰ میلیارد دلاری سالانۀ گوگل از «گوگل ادوردز» به دست میاد. هم اینکه بهتره بدونین بیشتر از ۱ میلیون تجارت در سراسر جهان از این سرویس تبلیغاتی استفاده می کنن و وقتی می گیم “استفاده می کنن” منظورمون اینه که هزینه های کلانی رو صرف تبلیغات گوگل می کنن.

اگه بخوایم تو یه جمله خلاصه کنیم، گوگل ادوردز بازاریه که تجارتای جور واجور با پرداخت پول در اون، سایت خود رو به جایگاه بالاتری واسه یافته های جستجوی کلمات کلیدی پیشرفت میدن.

در واقع این بازار مانند یه حراجی عمل می کنه. مردم واسه کلیکا پیشنهاد قیمت میدن، اما همیشه بالاترین پیشنهاد قیمت برنده نمی شه. گوگل عامل پول و عامل کیفیت رو واسه ایجاد بهترین تجربه واسه کاربر با همدیگه ترکیب می کنه که فرمول اون به شکل زیره:

قیمت

تبلیغات با کیفیت + پیشنهاد قیمت خوب = بُرد!

گوگل ادوردز صنعت بسیار بزرگیه و اگه هنوز وارد اون نشدین، شرط می بندم واسه به کار گیری اون عجله دارین. باید در اول به شما اخطار بدیم که به کار گیری گوگل ادوردز بسیار ساده س!، اما سخته.

یادگیری حرفه ای گوگل ادوردز کاریه که به زمان احتیاج داره و بیشتر شرکتا سرمایه خود رو در اون از دست میدن، چون واسه نتیجه گرفتن به اندازۀ کافی صبور نیستن. در این راهنما، می خوایم شما رو با گوگل ادوردز آشنا کنیم.

(اگه تا حالا از گوگل ادوردز استفاده نکردین پیشنهاد می کنیم که در اول از یه متخصص کمک بگیرین. واسه این کار می تونین به صفحۀ تبلیغات در گوگل نوین مراجعه کنین.)

در اول قول بدین که حتماً این ۳ کار رو انجام میدید:

  1. زیاد پول خرج نکنین. بودجه ای معینی رو واسه این کار اختصاص بدید. این بودجه حتی می تونه به مقدار کمی مانند ۵۰ دلار باشه یا حتی ۲۵ دلار. واسه شروع کار این مبلغ کافیه.
  2. لزومی نداره مراحل کار رو پیچیده کنین. رابط کاربری Google AdWords پیچیده س بطوریکه گم شدن در اون بسیار راحته. همه چیز رو ساده نگه دارین. به همون اندازه که پلت فرم در شروع به شما اجازۀ کار میده کافیه.
  3. صبور باشین. مهم ترین قسمت در گوگل ادوردز، صبره. ۹۹% از آدمایی که در گوگل ادوردز ضرر می کنن به خاطر اینه که صبور نیستن و خیلی زود نا امید می شن (یا حتی اینکه مقدار زیادی پول رو در مدت کوتاهی خرج می کنن). کمی صبور باشین. گوگل ادورزد به زمان احتیاج داره.

اجازه بدین با چند مبحث ابتدایی شروع کنیم.

نگاهی کلی به گوگل ادوردز

در این قسمت بعضی اصطلاحات و عباراتی که واسه کار با Google AdWords باید با اونا آشنا باشین رو با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

Keyword یا کلمۀ کلیدی، کلمه یا عبارتیه که کاربران اون رو در گوگل جستجو می کنن و بعد تبلیغ شما رو میبینن. تبلیغات شما فقط واسه کلمات کلیدی که انتخاب می کنین نشون داده می شن.

آموزش بهینه سازی متن واسه تبلیغات کلیکی گوگل

اگه شما تعداد کلیکا رو بر تعداد Impression ها تقسیم کنین، عددی که به دست میاد نشون دهندۀ اندازه کلیک (Click-Through-Rate یا CTR) شماس. این آمار نشون دهندۀ درصد افرادیه که از راه کلیک کردن تبلیغ شما به صفحۀ سایت تون مراجعه کردن. دونستن اندازه کلیک اهمیت بسیار زیادی داره چون که به شما نشون میده کدوم یکی از تبلیغات تون اثر میذاره.

گوگل ادوردز مانند یه حراجیه. شما باید بودجه و پیشنهاد خود رو مشخص کنین. پیشنهاد شما نشون میده که شما می خواین به ازای هر کلیک چقدر پرداخت کنین. اگه بیشترین حد بودجۀ تعیینی شما واسه هر کلیک ۲ دلار باشه، گوگل تبلیغاتتان رو به نمایش می ذاره مگه اینکه بقیه واسه اون کلمۀ کلیدی بودجۀ بیشتری تعیین کرده باشن.

چون گوگل می خواد درآمد خود رو به بالاترین حد ممکن برسونه، پس به طور طبیعی، تبلیغات وب سایتی رو نمایش میده که بیشترین پیشنهاد رو واسه اون کلید واژه داده.

با این حال، اگه مردم واسه کلید واژه انتخابی شما پیشنهاد پایین تری ارائه کنن، گوگل تموم پول شما رو خرج نمی کنه، بلکه تلاش می کنه Impressionا و پیشنهادات رو بهینه سازی کنه. پس ممکنه در آخر حتی کمتر از ۲ دلار واسه هر کلیک هزینه کنین.

هزینۀ پرداختی واسه هر کلیک (CPC) می تونه پائین تر از پیشنهاد پایانی شما باشه. مخصوصاً اگه تبلیغات شما از کیفیت امتیاز خوبی بهره مند باشن. این امتیاز به عواملی مانند تجربۀ کاربر بروی Landing Page تبلیغاتی شما و رابطه بین موضوع سایت و تبلیغتان بستگی داره.

گوگل نمی خواد تبلیغی بی کیفیت رو به مخاطبان خود نشون بده حتی اگه اون تبلیغ بالاترین پیشنهاد قیمتی رو داده باشه. گوگل اونقدر به کاربران خود اهمیت میده که بهتر می دونه تبلیغی خوب و در رابطه از وب سایتی که مبلغ پائینی پیشنهاد داده رو در یافته های جستجو نشون بده.

اگه شما نتونین کاربران رو به مشتری تبدیل کنین، هیچ کدوم از این موارد اهمیتی نخواد داشت. تبدیل کاربر به مشتری معمولاً با فروش یه محصول همراه س، اما در نگاهی کلی به این معنیه که کاربر همون کاری رو انجام میده که شما می خواین.

پس این تبدیل فقط به معنی خرید نیس. مثلا ثبت ایمیل تو یه فرم یا وارد کردن اطلاعات شخصی می تونه هدف شما از این تبدیل باشه. در بیشتر موارد، تبدیل کاربر به مشتری واسه پول صورت میگیره.

معمولاً شرکتها به سرعت، هزاران دلار رو در AdWords خرج می کنن. چون بودجۀ تعیین شده در ادوردز به صورت روزانه س، تا زمانیکه شما روند تبلیغات رو متوقف نکنین، این روند واسه همیشه ادامه داره.

تصور کنین که ۱۰ کمپین جور واجور واسه کلمات کلیدی جور واجور ایجاد کردین و واسه هر کدوم روزانه ۱۰ دلار بودجه تعیین کردین. اگه اجازه بدید کمپین هاتون واسه ۱ ماه فعالیت کنن، اگه حواستون رو جمع نکنین در آخر ماه باید ۳۰۰۰ دلار به گوگل پرداخت کنین.

به خاطر همین شما باید تلاش کنین که کاربران رو به مشتری تبدیل کنین تا بتونین بودجه ای رو که صرف گوگل ادوردز کردین دوباره به دست بیارید.

پس واسه اینکه بتونین از تبلیغات گوگل کسبِ درآمد کنین، باید محصولی بفروش برسونین. درسته؟

واسه همینه که ما کار خود رو با تبدیل کاربر به مشتری شروع می کنیم. در این مقاله چگونگی راه اندازی حساب گوگل ادورزد رو به شما آموزش می دیم. حال وقت اون هستش که تبلیغات گوگل خود رو مهندسی برعکس کنین!

مرحلۀ صفر: راه اندازی

راه اندازی حساب در گوگل ادوردز بسیار آسونه. (به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که گوگل ادوردز، به دلیل تحریم ایران، امکان ارائه تبلیغ روی دامنه ir. رو به شما نمی دهد. پس اگه دامنه تون ir. است، بهتره دامنه ای با پسوند com. رو واسه تبلیغات گوگل خود انتخاب کنین).

تحریم ایران

مقایسه سئو و تبلیغ گوگل: کدوم واسه شما مناسب است؟

به Google AdWords برید و در اونجا بروی گزینۀ Start Now کلیک کنین.

سایت و ایمیل خود رو وارد کنین (بهتره که از سرویس Gmail استفاده کنین). اینجا گوگل از شما می خواد که اولین کمپین خود رو راه اندازی کنین.

چه شد؟ از کجا باید فهمید که این گزینه ها نشون دهندۀ چه چیزیه؟ این مورد مخصوصاً واسه افراد تازه کار بسیار آزار دهنده س.

، نگران نباشین چون ما این مقاله رو به خاطر همین کار تدارک دیده ایم. حال شما بهتره که صفحۀ مرورگر خود رو باز نگه دارین و به سراغ ماشین حساب برید.

مرحلۀ ۱: واسه خود بودجه مشخص کنین

شاید باورش سخت باشه اما شما با یه حساب و کتاب به شیوۀ چهارم دبستان هم می تونین این کار رو انجام بدین. واسه اینکه بدونین چقدر می تونین واسه تبلیغ در گوگل هزینه کنین، باید کمی به عقب برگردین.

فرض کنین آجُر می فروشید. واسه تبلیغ در گوگل باید دو عنصر رو در نظر بگیرین: سود حاصل از فروش و اندازه تبدیل کاربر به مشتری.

اگه یه بسته شامل ۵۰۰ عدد آجر واسه شما ۲۰۰ دلار قیمت داشته باشه، و از این ۲۰۰ دلار شما ۱۰۰ دلار سود کرده باشین، این ۱۰۰ دلار می شه سودی که شما از فروش محصول به دست میارید.

اندازه تبدیل کاربر به مشتری شما، درصد تعداد افرادیه که وقتی به صفحۀ فروش شما وارد می شن، محصولتان رو سفارش میدن. اگه از هر ۱۰۰۰ نفری که سایت شما رو بازدید می کنن، ۱۰ تای اونا محصول شما رو بخرند، اندازه تبدیل کاربر به مشتری شما ۱% میشه.

چون تبلیغات در گوگل هزینه به دنبال داره، اونا از این مبلغ سهم می برن. حال شما می خواین به ازای فروش هر محصول چه مبلغی به گوگل پرداخت کنین؟

اگه فکر می کنین داشتن ۷۰ دلار سود هم براتون موفقیت حساب می شه، پس ۳۰% از سود خود رو باید به عنوان کمیسیون به گوگل پرداخت کنین.

اگه همۀ این اعداد رو کنار همدیگه بذارین، هزینۀ پرداختی به ازای هر کلیک (CPC) خود رو به دست میارید که فرمول اون به شکل زیره:

ماکزیموم CPC = سود شما x حق کمیسیون واسه گوگل x اندازه تبدیل کاربر به مشتری شما

در مثال بالا مقدار پرداخت به ازای هر کلیک برابره با ۱۰۰ دلار x 0.1 x 1% = 0.3 دلار

فرمول بالا به این معنیه که شما به ازای هر کلیک ۰,۳ دلار به گوگل ادوردز پرداخت می کنین و واسه فروش هر محصول ۷۰ دلار به دست میارید (اگر اندازه تبدیل کاربر به مشتری هاتون به همون شکل بمونه).

به دست آوردن این عدد اصلاً سخت نبود، نه؟ حال می تونیم با به کار گیری ماکزیموم CPC که در اختیار داریم می تونیم بودجۀ روزانه خود رو تخمین بزنیم. یکی از باورهای اشتباهی که بین مردم هست اینه که واسه شروع کار به کلیکای زیادی احتیاج دارین.

این موضوع اصلا غلطه. شما واسه شروع کار فقط به کلیک نیاز دارین، نوع و تعداد کلیک اصلاً مهم نیستن.

ً هرچه محتوای شما بیشتر باشه از دید آماری وضعیت شما بهتر میشه. اما این چیزیه که در طول زمان به دست میارید. اگه شما در شروع راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود، روزانه ۲۰ کلیک هم دریافت کنین خیلی خوبه.

در بالاترین حد پرداخت به ازای کلیک؛ در آخرٌ در روز شما ۶ دلار پرداخت می کنین. اینطوری شما می تونین واسه ۱۰ روز در گوگل تبلیغ کنین و به ازای اون ۶۰ دلار پرداخت کنین.

این امکان فوق العاده ایست، نه؟ اگه می خواین درباره چگونگی قیمت گذاری تبلیغات گوگل بیشتر بدونین، پیشنهاد می کنم مقاله تعرفه تبلیغات در گوگل چقدره؟ رو بخونین.

مرحلۀ دوم: انتخاب کلمۀ کلیدی

حالا که میدونید بیشترین مبلغی که واسه یه کلمۀ کلیدی می خواین بپردازید ۳ دلاره، زمان اون رسیده واسه تجارت خود یه کلمۀ کلیدی انتخاب کنین. واسه این کار بهتره که به Google keyword planner سر بزنین و جستجوی خود رو شروع کنین.

شکل های جور واجور کلمات کلیدی گوگل ادوردز رو بشناسین!

خودتون رو به جای مشتری بذارین. اگه شما می خواستین به صورت آنلاین آجر بخرین، در گوگل چی جستجو می کردین؟ همون رو دقیقا در keyword planner وارد کنین. شما حتی می تونین نوع و دسته بندی محصول خود رو مشخص کنین. هم اینکه می تونین زبون و کشور مورد هدفتون رو مشخص کنین.

واسه گزینۀ گوگل، خود گوگل رو انتخاب کنین و روی گزینه Get Ideas کلیک کنین.

با کلیک بروی Get Ideas شما به صفحه ای منتقل میشین که جدولی از کلمات کلیدی انتخابی شما رو نشون میده. در این جدول اندازه جستجوی این کلمات در هر ماه (در کشور مورد نظر) به همراه مبلغ پرداخت به ازای کلیک اونا نشون داده شده.

اگه جدول رو ببینین متوجه میشین که در آمریکا ماهانه ۱۰ نفر عبارت buy bricks cheap (خرید آجر ارزون) رو جستجو می کنن و مبلغ پرداختی واسه هر کلیک ۳ دلاره. ً به دست آوردن تبلیغ گوگل واسه این عبارت کلیدی معاملۀ خیلی خوبی نیس.

از طرف دیگه عبارت کلیدی cheap bricks (آجر ارزون) در هر ماه ۲۶۰ بار جستجو می شه و تنها ۰,۷۸ دلار قیمت داره. پس، این یه شروع خوبه!

قبل از اینکه کلمۀ کلیدی مورد نظر خود رو انتخاب کنیم، بهتره نگاهی به رقابت موجود در گوگل ادوردز بندازیم.

مرحلۀ ۳: بررسی رقابت

نگاه انداختن به آمار و ارقام رقبا به شما کمک می کنه تا بدونین کنار زدن اونا در گوگل ادوردز آسونه یا خیر. به یاد دارین که گفتیم Google AdWords به کیفیت تبلیغتان اهمیت میده؟ باید بدونین که تبلیغاتتان باید به چه شکل باشن تا بتونین در بازار برنده باشین. این مبحث به عنوان “هوش حریف” هم شناخته می شه.

به سایت Spyfu.com (یا سایتایی مشابه مانند Keywordspy) برید و کلید واژه خود رو وارد کنین. کلید واژه مثال بالا عبارت cheap bricks بود.

این سایت میانگین اندازه کلیک و تعداد شرکتایی که در ۳ ماه گذشته واسه این کلید واژه تبلیغ کردن رو به شما نشون میده. در مثال بالا، تعداد شرکتا ۴۱ه. با در نظر گرفتن اینکه بیشتر از یه میلیون شرکت در گوگل تبلیغ می کنن، این آمار بسیار کمه.

هم اینکه این سایت دیگه کلمات کلیدی مربوط به کلید واژه انتخابی شما که در ادوردز خوب کارکرد داشتن رو نشون میده. اگه شما بروی تَبِ “Advertiser History” کلیک کنین، می تونین متن تبلیغاتی که رقبایتان استفاده کردن رو هم ببینین.

نکتۀ حرفه ای: یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت تبلیغ شما به وسیله گوگل اینه که کلید واژه شما در متن تبلیغ وجود داشته باشه.

در این مثال، سایت Brickit حتی از کلمه Brick (آجر) در تبلیغ خود استفاده نکرده. پس کنار زدنش کار خیلی سختی نیس. ، حالا بودجۀ خود رو تعیین کردیم، کلید واژه مناسب واسه کنار زدن رقبا رو پیدا کردیم، حالا زمان تبلیغ کردنه، درسته؟ خیر.

نکتۀ دیگری هست که باید دربارۀ اون صحبت کنیم.

به دنبال یه راه حل سریع واسه حضور در گوگل هستین؟

ما به شما کمک می کنیم یه کمپین پر قدرت و کم هزینه واسه تبلیغات گوگلی خود راه بندازید.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

تبلیغات گوگل ادوردز

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

مرحلۀ ۴: مطمئن شید که بهترین صفحۀ لندینگ رو دارین

حالا در مرحله ای قرار دارین که می خواین واسه جذب ترافیک به وب سایتتون پول پرداخت کنین. ما باید این نکته رو به شما حالی کنیم. در واقع، شما پول پرداخت می کنین تا مردم به وب سایتتون مراجعه کنن. درسته؟

اینجا شما وظیفه دارین کاربران رو به مشتری خود تبدیل کنین تا اونا مجبور شن به شما پول پرداخت کنن.

پس، اگه Landing Page سایت یا هر صفحه ای که به تبلیغ تون وصل می شه نتونه رضایت مشتریان رو جلب کنه، شما سرمایه تون رو از دست دادین. من وقتی که فهمیدم تجارتای جور واجور به ازای ۹۲ دلاری که به دشت می کنن تنها یه دلار رو خرج تبدیل کاربران به مشتری می کنن، بسیار شوکه شدم.

۷ ویژگی که در رابط کاربری جدید گوگل ادوردز وجود دارن

وقتی که مردم به صفحۀ لندینگ شما وارد شدن، حاضرید تا تموم اون ۹۲ دلار رو خرج کنین تا اونا محصول ۳۰۰ دلاریتان رو بخرند؟ مطمئناً این کار رو می کنین.

قبل از ثبت تبلیغ خود در گوگل، واسه تبدیل کاربر به مشتری از هیچ فعالیتی افسوس نکنین. اگه شما بتونین ۱۰۰۰ نفر رو از راه ادوردز به صفحۀ لندینگ خود جذب کنین و ۱% از اونا رو به مشتری تبدیل کنین، با یه محصول ۱۰۰ دلاری می تونین ۱۰۰ دلار به دست بیارید. حال تصور کنین که این مقدار رو به ۲% زیاد کنین.

با این کار سرمایه شما در لحظه ۲ برابر می شه و شما می تونین پول بیشتری رو صرف تبلیغات خود در گوگل کنین.

اگه تبلیغ خود رو به درستی انجام بدین، گوگل ادوردز دروازۀ طلایی واسه فروش اجناس حساب می شه، اما صفحۀ سایت شما باید طوری باشه که مخاطب رو تشویق به خرید کنه.

پس از این همه سال فعالیت به عنوان یه بازاریاب آنلاین، با دیدن تبلیغای تکراری، خسته کننده و خالی از خلاقیت، مانند تبلیغ زیر، قلبم می شکنه:

خلاقیت

در  تصویر بالا، تبلیغِ یه نوع حساب بانکی رو مشاهده می کنین که ً هیچ مزیت و برتری نسبت به دیگر بانکا نداره. حتی بدتر! اونا از شما میخوان تا فُرمی طولانی و بلند رو پر کنین:

سایت Wordstream مقالۀ بسیار خوبی واسه بهبود کیفیت صفحات لندینگ ایجاد کرده. در ادامه ۴ نکتۀ مهم این مقاله رو تقدیم حضوتون می کنیم:

  • طراحی سایت تون رو ساده نگه دارین. لزومی نداره از چند ویدیو، انیمیشن و تصاویر گرافیکی پر حجم استفاده کنین. هرچه سرعت لود شدن سایت شما بیشتر باشه، بهتره.
  • تیتر خود رو به شکلی انتخاب کنین که در چشم باشه. تیتر یه مطلب اولین چیزیه که مخاطبان مطالعه می کنن. پس بهتره تیتر تبلیغ تون چشم نواز و جذاب باشه.
  • محتوای متن تون روشن باشه. احتیاجی نیس واسه اینکه باهوش به نظر برسین جمله بندی هاتون رو پیچیده کنین. یادتون باشه همۀ اقشار جامعه مخاطب شما هستن. همونجوری که صحبت می کنین، بنویسین. تا جاییکه می تونین همه چیز رو شفاف و روشن توضیح بدید.
  • باهوش

  • در متن خود از فهرست، تصویر و المانای گرافیکی استفاده کنین. دوباره تاکید می کنیم، زیادتر از اندازه از این المانا استفاده نکنین. همۀ نکاتی که در نوشتۀ خود به کار می گیرین به خاطر اینه که خواننده پیغام شما رو راحت تر درک کنه، نه اینکه تنها چشمانش جذب رنگ بندی سایت شما شه.

بذارین یه نمونۀ خوب از صفحۀ لندینگ قشنگتر براتون مثال بزنیم. سایت Lyft رو ببینین.

همونطور که می بینین علاوه بر طراحی ساده سایت، تیترها همه انگار هستن و دستورالعمل با نثری ساده و روان نوشته شده.

یکی دیگه از نمونه های خوب واسه لندینگ پیج سایت CodeAcademyه. صفحۀ اصلی سایت هرچه مخاطب باید بدونه رو در همون نگاه اول به اون منتقل می کنه. و این کار رو به بهترین روش انجام میده.

حالا که مطمئن شدید صفحۀ لندینگ سایت تون عالیه، بهتره دوباره به راه اندازی کمپین تبلیغات گوگل برگردیم.

مرحلۀ ۵: اولین کمپین تبلیغات گوگل خود رو بسازین

پس از تعیین بودجۀ روزانۀ خود واسه گوگل ادوردز (که در مثال این مقاله ۶ دلاره)، زمان اون می رسه که منطقۀ جغرافیایی مورد نظر خود رو هدف بذارین. اگه تجارت تون فقط در آمریکا فعالیت داره، گزینۀ United States رو انتخاب کنین (بدیش اینه به دلیل تحریمای موجود، ایرانیان امکان به کار گیری هدفگیری جغرافیایی رو ندارن. پس، جهت راه اندازی گوگل ادوردز باید گزینه All Countries رو انتخاب کنین).

ساخت لیست ایمیل یا خرید بانک ایمیل؟

در قسمت Networks، تیکِ گزینۀ Display Network رو وردارین. شما تنها می خواین که تبلیغتان در یافته های جستجوی گوگل نشون داده شه، نه در وب سایتای رقبایتان.

بعد کلمۀ کلیدی خود رو وارد کنین (نگران پیشنهادات گوگل نباشین، بعداً می تونین اونا رو اضافه کنین) و بودجۀ خود رو ۳ دلار مشخص کنین.

بسیار عالی! حالا تنها چیزی که نیاز دارین، یه تبلیغه.

مرحلۀ ۶: نوشتن متن تبلیغ گوگل

، واسه نوشتن یه تبلیغ خوب در گوگل به چه چیزایی نیاز داریم؟

دقیق بودن در نوشتن متن تبلیغ خیلی با اهمیته. در تبلیغ گوگل با محدودیت تعداد کاراکتر روبرو هستیم. پس بهتره همه چیز کوتاه و روشن توضیح داده شه. داشتن یه شعار تبلیغاتی خوب و مهم می تونه به موفقیت تبلیغ تون در گوگل کمک کنه. در واقع، شما باید تو یه جمله امتیازات تجارت خود رو واسه مشتری هاتون بگید.

شعار تبلیغاتی پیتزا دومینو رو میدونید؟!

پیتزا

پیتزای شما داغ و تازه در کمتر از نیم ساعت به دستتون می رسه، وگرنه پیتزایتان مجانیه!

شما از یه پیتزا فروشی چه توقعی دارین؟ غیر از اینکه غذای شما رو سریع و داغ به شما تحویل دهد، خواسته دیگری هم دارین؟

پیشنهاد می کنیم کمی دربارۀ نحوۀ تجارت خود فکر کنین تا فهمیده باشین خدماتتون چه فرقی با بقیه داره. شما چه فایده هایی به مشتریان پیشنهاد می دید که رقبایتان از ارائۀ اونا معذورن؟ دقیقاً اون ویژگیا رو برجسته کنین.

ایده

قرار دادن نشانی یا شماره تماس (Call To Action) در انتهای آگهی گوگل الزامیه. آسون ترین راه واسه دریافت کلیک از طرف کاربران اینه که از ایشون بخواین.

تبلیغ زیر واسه عبارت کلیدی ” cheap bricks” (آجر ارزون) ایجاد شده. به اون نگاهی بندازید.

در این آگهی، نه فقط از عبارت کلیدی انتخابی به درستی استفاده نشده (حتماً در متن آگهی از عبارت کلیدی انتخابیتان استفاده کنین)، بلکه اونا از کاربران نمی خوان در قبال این آگهی کاری بکنن. نه شمارۀ تماسی در زیر قرار داره و نه گفته شده با کلیک بروی تبلیغ چه اتفاقی می افته.

اگه دقت کنین در انتهای متن نوشته شده، با ۱۲ سال تجربه. این عبارت واسه کاربر چه معنایی داره؟ هیچ. اونا به کاربران نمی گن که چه کاری بکنن، پس اونا هم هیچ کاری انجام نمی دن.

یکی دیگه از عوامل مهم در تبلیغ گوگل، نمایش URL شماس. لینک سبز رنگی که در پائین عنوان تبلیغ شما قرار داره، نشانی اینترنتی یا همون URL شماس. URL شما می تونه هرچیزی که می خواین باشه، اما دامنۀ اون باید با دامنۀ صفحۀ لندینگ شما برابر باشه.

تلاش کنین همیشه در URL صفحۀ لندینگ خود از کلمۀ کلیدی انتخابی خود استفاده کنین. این کار به نفع تبلیغ تون میشه.

حالا، با رعایت این نکات تبلیغ گوگل خود رو بسازین. در زیر نمونه ای از نحوۀ ایجاد یه تبلیغ گوگل رو می تونین ببینین:

به طور مثال اگه نشانی سایت شما wesellcheapbricks.com (ترجمه: ما آجر ارزون می فروشیم.کام) با