در مورد سیستم های در آموزش الکترونیکی (یادگیری )

در مورد سیستم های در آموزش الکترونیکی (یادگیری )

استفاده عادی از سامانه مدیریت دروس شامل  فایل دوره های آموزش از دوره که به طور کاملً به صورت آنلاین و به شکل یه سامانه و یا ترکیبی از اونا ارائه می شه طوری که تجربیات سنتی به دست اومده از رابطه روبرو رو تکمیل میکنه .سامانه های مدیریت دروس در سطح آموزشی بالاتر، تقریباً به صورت جهانی ارائه می شن. مطالعه  اسار که در سال ۲۰۰۵ با بهره گرفتن از فناوری اطلاعات روی دانشجویان انجام شد، نشون دهنده اون هستش که ۷۲ درصد از اونا از سامانه مدیریت دروس استفاده کرده بودن و این تعداد در حال زیاد شدنه (کویک و کاروس[۱]، ۲۰۰۵ ). این برنامه ها بستگی به اندازه خدماتی که ارائه می کنن، مثلاً محتوا رو هم پشتیابی کرده و یا فقط استادان رو واسه اجرای آزمونا و تکالیف کمک می کنه و یا همه خدمات لازم واسه اداره یه کلاس رو به ما میده به اسمای سیستم مدیریت محتوا و یا سیستم مدیریت یادگیری و یا سیستم مدیریت محتوای یادگیری و مانند اون نا مگذاری می شن. در این مورد، مؤسسات و شرکتای بسیاری که در دنیای تجارت آموزشی فعالیت دارن، برنامه های نرم افزاری بسیار پیچیده و بزرگی طراحی کردن که با عناوین جور واجور و مختلفی مثل سیستم مدیریت آموزشی، سیستم مدیریت کارآموزی، سیستم سرپرستی فعالیت آموزشی، سیستم آموزشی مجتمع وغیره به کاربران آموزش الکترونیکی عرضه می شن. سرمایه گذاری کلان در مورد آموزش الکترونیکی، بدون انتخاب دقیق و به کار گیری این سیستمای مدیریتی که براساس استانداردهای تعریف شده طراحی می شن، ممکن نخواد بود. به کار گیری فن آوریای موجود در آموزش و پرورش تقریبا قدیمیه. در موضوع  فناوری  اعمال  شده  واسه آموزش باید به در دسترس بودن در زمان لازم توجه داشت. از اواسط قرن بیستم، معلمان و محققان به دنبال اجرا تکنولوژیای موجود در آموزش و پرورش بودن. با این حال، تغییر در آموزش و پرورش بازم در مسیرای تصور نشده داره انجام میشه.(دنوئی و دوگ، ۲۰۰۶)

سرمایه گذاری

۵-۲-۲ سیستم مدیریت محتوا

در ادامه به توضیح ارکان سیستم مدیریت محتوا می پردازیم.

۱-۵-۲-۲ تعریف سیستم مدیریت محتوا

هرسیستم مدیریت یادگیری باید یه سیستم مدیریت محتوا هم داشته باشه. این سیستم کلا از دو بخش اصلی تشکیل شده:

۱)کاربرد مدیریت محتوا[۲].

۲)کاربرد تحویل محتوا[۳].

کاربرد مدیریت محتوا: رابط وب با کاربری آسونه که نوشتن، تغییرات و جابه جایی محتوا رو از سایت شما، مدیریت می کنه. این روند به کمک یه سری از عناوین و راهنماهای اطلاعات و پنجره های ورودی محتوا اتفاق میفته. اطلاعات وارد شده به این بخش از سیستم متناسب با حجم محتوا و تعداد مراجعه به اون تو یه فایل اطلاعاتی ذخیره می شه(جانسون[۴]، ۲۰۱۱). کاربرد تحویل محتوا: صفحه محیط و محتوای دینامیکی رو تبدیل کرده و اون رو به شکل صفحه معمولی سیستم مدیریت محتوا اطلاعات واردشده از راه وب تحویل میده. ویژگیای یه سیستم بر اساس سیستم مدیریت محتوا متغیره ولی بیشتر اونا شامل نشر وب، مدیریت قالب، کنترل مرور، عناوین و راهنمای اطلاعات، جستجو و بازیابیه. این سیستم واسه مدیر محتوا یا نویسنده که به احتمال زیاد با HTML آشنایی نداره، این امکان رو جفت و جور می کنه تا نوشتن، تغییرات و جابه جایی محتوا رو از راه سایت شبکه خود بدون نیاز به نظرات کارشناسان مدیریت کنه که این امکان براساس ویژگی« نشر بر اساس وب» سیستم مدیریت محتوا جفت و جور می شه. ویژگی مدیریت قالب ، اجازه میده که کلیه مستندات در هر قالب که باشن به قالبای HTML یا PDF مناسب واسه سایت شبکه تبدیل شن(جانسون، ۲۰۱۱).

۲-۵-۲-۲ استاندارد در سیستم مدیریت محتوا

تولیدکنندگان یا طراحان محتوای آموزشی باید اطمینان داشته باشن که آموزش پیشنهادی اونا واسه کلیه آموزش گیران علاقه مند قابل فهم و استفاده س و در عین حال، امکان پیگیری نتیجه و آزمایش اندازه تاثیرآموزش ارائه شده هست. هم اینکه باید محتوای آموزش ارائه شده قابل استفاده دوباره باشه. واسه رسیدن به این اهداف، به محتوایی استاندارد نیازمندیم(جانسون، ۲۰۰۹). در سالای گذشته، استانداردکردن رشد چشم گیری داشته و محتوای ارائه شده از شبکه اینترنت حتماً باید با صنعت استاندارد موافق باشن. عوامل زیادی در عملیاتی کردن یا پیشرفت سیستم مدیریت محتوا مؤثره که اندازه سازمان (تعداد کارکنان) و پراکندگی جغرافیایی مخصوصا در محدوده ملّی و فرهنگی، مهم ترین اوناه. ازجمله دیگه عوامل میشه به تنوع داده ها و اشکال ارائه اونا اشاره کرد. این داده ها علاوه بر مقالات متنی ساده، می تونن به صورت گرافیکی، صدا، تصویر یا اشکال مهندسی باشن که مدیریت اونا، توانایی و قابلیتای بیشتری می خواد. بعضی از سیستما براساس نیاز به صورت سنتی، و با بهره گرفتن از روشای شفاهی تر و بیشتر به صورت محاوره ای و ایجاد رابطه بدون به کار گیری مقالات، طراحی می شن که در این روش، رد و بدل کردن داده ها بسیار محدوده. در تحلیل پایانی، میشه مدیریت محتوا رو فقطً ابزاری واسه انجام آموزش به «داده درست» الکترونیکی دونست. این سیستم وقتی موثر و با ارزشه که در «زمان مناسب» در اختیار« افراد مناسب» قرار گیرد(پیرلمن و شن[۵]، ۲۰۱۱).

 

 

۶-۲-۲ آموزش الکترونیکی

سیستمای مدیریت یادگیری، با عنوان محیطای یادگیری مجازی، محیط یادگیری دیجیتال، سیستمای مدیریت آموزش و یا محیطای یادگیری الکترونیکی، برنامه های کاربردی بر اساس وبه، که از راه اجرا روی یه سرور و با سایت در دسترس هستن و مرورگر از هر مکان با اتصال به اینترنت قابل دسترسیه. این سیستم به مربیان ابزارهایی رو واسه ایجاد سایت دوره های آنلاین میده و دسترسی به مواد آموزشی  رو ممکن می کنه. (کول & فاستر، ۲۰۰۷).  سیستمای مدیریت یادگیری ریشه های خود رو در اواخر دهه نود پیدا کرد. رهبر فعلی بازار تجاری تخته مشکی[۶] بود که در سال ۱۹۹۷ تاسیس شد. حریف اون منبع باز مودل [۷]در سال ۱۹۹۹ تاسیس شد(دلتا ابتکار، ۲۰۰۹). در ۲۰۰۴، بیشتر دانشگاه ها به متمرکز کردن سیستم یادگیری خود و حرکت به سمت محیط فردی و حمایتی، میزبانی مرکزی و چیزای دیگه ای به جز اینا احساس نیاز کردن (ولر، ۲۰۱۰). امروزه، بیشتر سیستم مدیریت یادگیری تعدادی از ویژگیای اساسی و یه سری از ابزارای خاص و کارکردها واسه پشتیبانی از یادگیری رو ارائه میده. تحقیقات ت گذشته نشون میده که یه بازار دائمی در افزایش به کار گیری سیستم مدیریت یادگیری (کمبر،مک ناف ، چونگ، لام، چنگ ۲۰۱۰) و تحصیلات متوسطه هست (اسمت & اسچلن, ۲۰۰۹; پاینو و همکاران، ۲۰۱۱). آخرین گزارش نشون میده که تقریبا۹۰% از تموم پاسخای کالجا و دانشگاه های آمریکایی گزارش دادن که به سیستم مدیریت یادگیری و پشتیبانی اون در رابطه با استادان و دانشجویان دسترسی دارن (ارووی، داون پورت، آپ دگروو، ۲۰۱۰). با اینحال اندازه پذیرش بالا، اندازه شناخت مزیتای یادگیری از راه سیستمای مدیریت یادگیری کمه (کزالک و جنسون ۲۰۰۴)، با اینکه  چگونگی به کار گیری این سیستم مربوط به درک معلم و دانش آموز در مورد آموزش و یادگیری (لون و تیزلی، ۲۰۰۹) و یا پذیرش تکنولوژی مربوطه(سانچز و هوروس ۲۰۱۰; ون راج و اسچیپر ۲۰۰۸). حرف e در واژه آموزش الکترونیکی از دیدگاه کاربران اینجور تعبیر می شه )چونگ، لام، چنگ ۲۰۱۰):  کشف: واسه فراگیران وب این روش آموزشی وسیله کشف واسه رسیدن به اقیانوسی از اطلاعات و منابعه.  تجربه: وب می تونه تجربیات آموزشیِ همه جانبه و یاد گرفتن رو از آموزش هم زمان، سلسله مباحث متوالی و خودآموزها، در اختیار فراگیران بذاره.  سرگرمی و مشغولیت: وب بافراهم ساختن رویکردهای خلاق آموزشی واسه کاربران و ایجاد حس مشارکت و همکاری، فراگیران رو علاقه مند و علاقه مند می سازه. سهولت استفاده: به کار گیری وب نه فقط واسه فراگیرانی که با قابلیتای اون آشنا هستن، بلکه واسه جفت و جور آورندگان مطالب اینترنتی هم ساده، آسون و آسونه، چون اونا می تونن خیلی راحت مطالب رو در کلیه ساختارهای فنی مثل یونیکس و ویندوز و … در اختیار کاربران بذارن. دادن قدرت انتخاب: وب به کمک یه سری از وسیله ها، فراگیران رو قادر می سازه که بهترین روش یادگیری رو از دیدگاه خود انتخاب کنن. میشه واسه آموزش الکترونیکی تعاریف زیر رو در نظر گرفت:

دانش آموز

الف- آموزش الکترونیکی آموزش بر اساس فناوری شبکه و اینترنت واسه دسترسی به مواد یادگیری جهت تعامل متفابل با محتوا، یاد دهنده و یادگیرندگانه. در واقع این روش پشتیبانی یاد دهنده رو در طول دوره جهت دسترسی به علم و رشد از راه تجربه های یادگیری به همراه داره. (آلی[۸]، ۲۰۰۸) ب- آموزش الکترونیکی هدفی جهت آموزش و یادگیری از راه تکنولوژی بر اساس اینترنت واسه ایجاد رابطه و همکاری تو یه محیط آموزشیه و در واقع نقطه عطف و همگرایی آموزش و اینترنته که پروسه یادگیری در اون به صورت آنلاین صورت میگیره.( بلک بورد[۹]، ۲۰۰۸) پ- آموزش الکترونیکی استفاده و به کار گیری فناوری شبکه واسه طراحی، ارائه، انتخاب، مدیریت و پیشرفت آموزشه، در واقع همه فعالیتایی که از راه شبکه های الکترونیکی مثل اینترنت و اینترانت انجام می شه.(سام نی دو[۱۰]، ۲۰۰۶)  ت- آموزش الکترونیکی به معنی آموزش راه اندازی شده با اینترنته که می تونه مواردی مثل ارائه مطالب درسی در قالبای چندگانه، مدیریت آموزشی و شبکه ای مرکب از فراگیران، کارشناسان و جفت و جور کنندگان مطالب رو در بر گیرد.یادگیری به صورت کامل آنلاین و یا پاره آنلاینه. (ماسون[۱۱]، ۱۹۹۸)

 

[۱] Kvavik RB Caruso JB2005;6:75-85)

[۲] CMA – Content Management Application

[۳] CDA – Content Delivery Application

[۴] Johnston

[۵] Pearlman, Shane

[۶] Blackboard

[۷] Moodle

[۸] Ally

[۹] Black Board

[۱۰] Dr.Som Naidu of The University of Melbourne

[۱۱] Mason

Previous post:
Next post: