صدور گواهی الکترونیکی:/پایان نامه درباره امضای الکترونیکی

نحوه صدور گواهی الکترونیکی

همانطور که گفته شد گواهی های دیجیتالی در حقیقت یکسری فایل الکترونیکی برای شناسایی اشخاص در اینترنت هستند، این گواهی ها هویت دارنده آن را با جفت کلیدهای رمزنگاری، پیوند می زنند. در واقع این گواهی ها اطمینان می دهند که این جفت کلید متعلق به یک شخص خاص است.[1]

بنابراین گواهی الکترونیکی همان شناسنامه است که هویت واقعی شما را به صورت مجازی و برای کسب و کار الکترونیکی تعیین می کند و بیان شد که کاربرد گواهی الکترونیکی در حقیقت ، استفاده از امضای الکترونیکی و رمز نگاری اطلاعات است. در صورتی که در فضای اینترنت ، قصد مبادله الکترونیکی با هویت مجازی مشخصی را داشته باشید می توانید با اعتماد به امضای الکترونیکی طرف مقابل و معرفی خود با استفاده از امضای الکترونیکی تان ، به کسب و کار بپردازید.

در مجموع گواهی الکترونیکی سندی است که:

  • توسط یک موجودیت قابل اعتماد صادر و امضا شده است.
  • بر اساس تایید هویتی است که توسط یک مرکز صورت گرفته است.
  • حاوی یک سری اطلاعات و کلید عمومی شخص یا سازمان است.
  • مورد استفاده آن در گواهی قید شده است.
  • مدت اعتبار مشخص و محدودی دارد.

 

3-3-1 وظایف مرکز صدور گواهی الکترونیکی

  • تدوین دستور العمل اجرایی گواهی خود، مطابق با سیاست های گواهی الکترونیک.
  • اطمینان از تطابق عملکرد مرکز با سیاست های گواهی الکترونیکی.
  • بیان روال های درخواست گواهی الکترونیکی برای درخواست کنندگان.
  • اطمینان از عقد قرارداد با دفاتر ثبت نام آگاه و متعهد به سیاست های گواهی الکترونیکی.
  • اطمینان از دریافت درخواست گواهی صرفاً از دفاتر ثبت نام تحت قرارداد.
  • صدور و انتشار گواهی ها.
  • ابطال گواهی ها در صورت لزوم.
  • ارسال گواهی ها و لیست گواهی های باطل شده.
  • تولید کلیدهای خصوصی مرکز صدور گواهی الکترونیک به طور ایمن.
  • اطمینان از نگهداری ایمن کلیدهای خصوصی این مرکز.

 

3-3-2 تجهیزات فنی و اداری مورد نیاز دفتر ثبت نام

الف – تجهیزات فنی و اداری مورد نیاز شامل موارد زیر است:

  • میز
  • صندلی و نیمکت مراجعان
  • داشتن تجهیزات رایانه ای مناسب
  • اینترنت پرسرعت
  • Internet Explorer ورژن 6 به بالا

توجه: از Browser های غیر ویندوزی مانند opera، Firefox ، … استفاده نکنید.

  • امکانات ایمنی
  • خطوط ارتباطی مناسب
  • یک دستگاه نمابر
  • یک دستگاه چاپگر
  • یک دستگاه اسکنر
  • وسایل حرارتی/ برودتی مناسب
  • کمد قفل دار جهت بایگانی مدارک.

ب- شرایط و امکانات دفتر ثبت نام

در طراحی نمای بیرونی و چیدمان تجهیزات اداری و فنی دفتر موارد زیر باید رعایت شود:

  • تهیه و نصب تابلو با رنگ، آرم و نوشته معین
  • اختصاص فضای کافی برای متقاضیان
  • فراهم آوردن امکانات لازم برای ارائه خدمات به جانبازان، معلولین و سالمندان
  • تأمین تأسیسات بهداشتی
  • نصب علائم دیداری و نوشتاری جهت اطلاع مشتریان
  • نصب تابلو میزان تعرفه خدمات صدور گواهی الکترونیکی
  • نصب مجوز صدور گواهی امضای الکترونیکی دفتر ثبت نام در معرض دید مراجعان

ج- شرایط مسئول ثبت نام گواهی الکترونیکی

شرایط مسئول و متصدی صدور گواهی الکترونیکی در دفتر ثبت نام براساس ماده 12 آئین نامه اجرایی به شرح زیر است:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • تدوین و عاملیت به احکام اسلام یا پیروی از ادیان به رسمیت شناخته شده در قانون اساسی
  • نداشتن پیشینه کیفری
  • عدم اعتیاد به مواد مخدر
  • عدم تهاجر به فسق و داشتن صلاحیت اخلاقی و حسن سابقه
  • انجام خدمت وظیفه عمومی یا معافیت دائم در مورد آقایان
  • دارا بودن حداقل مدرک کاردانی مورد تأیید وزارتخانه های علوم تحقیقات وفناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی
  • داشتن سابقه کار حداقل سه سال متوالی یا پنج سال متناوب مورد تأیید مرکز میانی در بخش های مرتبط با فناوری اطلاعات.

د- نظارت و بازرسی دفتر ثبت نام

مرکز میانی وظیفه دارد عملکرد دفاتر را در ارائه خدمات ثبت نام و پرداخت و پردازش الکترونیکی به صورت ادواری یا اتفاقی در موارد ذیر بازرسی کند:

  • عملکرد دفتر ثبت نام در شناسایی و احراز هویت متقاضیان
  • عمکرد دفتر ثبت نام به طور کلی برای حصول اطمینان از متابعت دفتر ثبت نام از تفاهم نامه فی مابین، مصوبات شورا، ابلاغیه های مرکز میانی و …

پس از بازرسی در صورت احراز عدم تطابق عملکرد دفتر ثبت نام و یا احتمال خطا و عدم اصلاح عملکرد، مرکز میانی مبادرت به ارسال اخطار کتبی به دفتر ثبت نام می کند.

پس از بازرسی و در صورت احراز عدم امکان اصلاح عملکرد دفتر ثبت نام مطابق با شرایط و مستندات مرتبط با موضوع فعالیت دفتر ثبت نام، مرکز میانی مجاز خواهد بود بسته به مورد، دستور توقف فعالیت دفتر ثبت نام را صادر کرده و یا تمام یا قسمتی از دسترسی های های صادر شده برای دفتر ثبت نام را لغو کنند.

[1] Vacca John, public Key Infrastructure – Building Trusted Application and Web Services Auerbach Publications, first edition, USA, 2004, p.308

لینک جزییات بیشتر و دانلود این پایان نامه:

مطالعه تطبیقی امضای الکترونیکیدر حقوق ایران با سیستم های حقوقی کامن لا و رومی – ژرمنی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *