مقالات : انواع آموزش الکترونیکی

مقالات : انواع آموزش الکترونیکی

۱-۱-۶-۲-۲ سیستم آموزش الکترونیکی یه طرفه

این جور سیستم آموزش بر اساس ارتقای علم شخصی بوده و پیگیری پیشرفت از طرف واحد آموزش انجام قبول نمی کنه و به صورت بسته های آموزشی در غالب CD و به صورت فایلای DOC، PDF یا فایلای صوتی و تصویری ارائه می شن، این سیستم به طور کاملً یه طرفه بوده، استاد مطالب آموزشی رو در غالب فایل ارائه می کنه و دانشجویان فقط به مطالعه اونا می پردازن، مانند بسته های نرم افزاری هادی سیستم. و بسته های آموزشی که به وسیله هیأت علمی مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی صنعت آب و برق جفت و جور شده.

دانشجو

 

 

۲-۱-۶-۲-۲ سیستم آموزش الکترونیکی دو طرفه

  • سیستم آموزشی سنکرون یا همزمان.
  • سیستم آموزشی آسنکرون یا غیر همزمان

از این پس هر کجا از آموزش الکترونیکی صحبت شد منظور سیستم دوطرفه س. در زیر به توضیح هر کدوم از زیر سیستمای دو طرفه پرداخته شده.

۳-۱-۶-۲-۲ سیستم آموزشی سنکرون یا همزمان

در این نوع آموزش الکترونیکی استاد پس از تدریس می تونه با دانشجو به صورت همزمان گفتگو و یا در اتاقای چت مباحثه کنه و امکان سوال و جواب مستقیم هست. این نوع سیستم در دانشگاه شهید عباسپور و هم در مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی صنعت آب و برق راه اندازی شده. البته بعضی از سیستمای همزمان فقط در غالب سیستم صوتیه، یعنی استاد و دانشجو به طور همزمان می تونن فقط صدای همدیگه رو داشته باشن و در صورت نیاز جلساتی به طور محدود و به صورت ویدیو کنفرانس برگزار می کنن. مانند سیستم راه اندازی شده در دانشگاه علم و صنعت. شکل های جور واجور دیگری از سیستمای آموزشی هم با مقاصد آموزشی استفاده میشن. از جمله در مؤسسه آموزش عالی علمی – کاربردی صنعت آب و برق، از محیط یه نرم افزار به نام دیم دیم[۲] واسه برگزاری جلسه تحت وب استفاده می شه. (این کار در مرحله آزمایشیه.) نرم افزار یاد شده امکان میده محاوره متنی، صوتی و تصویری، مدیریت شه و استاد به مستمعین وقت بده و زمان رو مدیریت کنه.( لی اون ابرینگر، ۲۰۰۱).

۴-۱-۶-۲-۲ سیستم آموزشی آسنکرون یا غیر همزمان

در این سیستم استاد، دروس رو در غالب فایلای جور واجور و از راه سایت اینترنت یا اینترانت در اختیار دانشجو قرار میده. دانشجو پس از مطالعه دروس ارائه شده، سوالات خود رو از راه ارسال پست الکترونیکی و یا به صورت خارج از خط[۳] می پرسد. استاد مربوطه در زمان دیگری که مشخص کرده به سوالات از همون روش جواب میده، مانند سیستم آموزشی پژوهشگاه نیرو. معمولا در این سیستم آموزش، حتماً باید از روی صفحه مرورگر اینترنتی انجام شه تا پیگیری پیشرفت کار به وسیله واحد آموزش ممکن شه.(لی اون ابرینگر، ۲۰۰۱)

۷-۲-۲ سیستمای مدیریت یادگیری نوین

تحقیقات انجام شده در بخش سیستم مدیریت یادگیری منتهی به ارائه چند پیشنهاد واسه بهبود و یا طراحی سیستم مدیریت یادگیری جدید به خاطر آسون کردن تعامل و یادگیری مشارکتی  بین یادگیرندگان شده. بعضی از این پیشنهاد ها هم مربوط به نظریه های ساخت گرایی اجتماعی در بررسی این ادبیات ارائه شده. حتی اگه سیستم مدیریت یادگیری فقط به عنوان چیزی عادی در فناوری آموزش عالی مطرح شده باشه، الیور (۲۰۰۱) از این موضوع دفاع کرد که سیستم مدیریت یادگیری “باید  از نظر تواناییای اساسی خود مورد آزمایش قرار بگیره تا  از اهداف یادگیری برنامه ریزی شده  روش های هدف دار آموزش پشتیبانی کنه”(ص ۴۷). الیوردو دسته اصلی ابزارای بر اساس وب رو معرفی کرد: وسیله پیشرفت در دانشکده واسه ایجاد و ارائه مطالب و محتوا به صورت آنلاین و وسایل یادگیری فعال واسه دانش آموزان جهت  شرکت در پردازش اطلاعات  سطوح بالاتر. اون دلیل آوردن کرد که سیستم مدیریت یادگیری بیشتر در ارسال محتوا متمرکزه که مدرسان باید  شدیدا به کار گیری وسایل بر اساس وب خارجی  رو بررسی کنه  و یا پیشرفت ساختارهای جدید واسه گسترش یادگیری سطوح بالاتر رو پشتیبانی کنه. براساس مباحث بهبود و پیشرفت سیستم مدیریت یادگیری و با در نظر گرفتن “پارادایم عصر اطلاعات مناسب” واتسون (۲۰۰۷) پیشنهاد هایی واسه بهبود سیستم مدیریت یادگیری ذکر کرده. واتسون هم اینکه پیشنها د کرد که  سیستم مدیریت یادگیری  باید ساختار شناختی بر اساس آموزش رو جفت و جور کنه که بر انعطاف پذیری و تعریف  اهداف یادگیرنده  متمرکز باشه و بعد سیستم مدیریت یادگیری بایداز یادگیری مشارکتی به خاطر گسترش محیط آموزشی بالاتر از کلاس درس پشتیبانی کنه. به طور مشابه، وانگ ،سیرا و فلوگر (۲۰۰۳) دلیل آوردن کردن که سیستم مدیریت یادگیری می تونه یه راه و روش شناخت اجتماعی که در اون مدرس می تونه دانش آموزان رو در مورد  مشارکت در یادگیری بپروراند، باشه. خیلی از سیستمای مدیریت آموزشی فقطً به اجزای آموزش می پردازن و اجزای اطلاعاتی رو ندیده می گیرن. ولی سیستمای مدیریت یادگیری جدید به هر دو بحث می پردازن و اجزای آموزشی اونا، مشابه همون هاییه که در سایتای پشتیبانی آدوبی[۴] و ماکرو مدیا [۵]و هم سیستمای مدیریت علم هست. علاوه بر این، ممکنه عامل ها و اجزای دیگری مانند بانکای رسانه ای دیجیتال، کاربری همتا به همتا، کاربری پیغام رسانی فوری و…  هم در برگیرد. ترکیب اطلاعات و آموزش، گامی مثبت در جهت کسب اطلاعات و اتخاذ تصمیم خوب و با ارزشه. سیستم مدیریت علم دو مؤلفه اساسی به اسمای روند تولید علم و تفکر داره که با ایجاد تعامل فعال بین این دو، میشه مدیریت علم رو عملیاتی کرد (استیو هالس (۲۰۰۱). قبل از بررسی چگونگی تولید و مدیریت محتوا، بهتره تصویر درستی از دو معنی آموزش  و  اطلاعات تو ذهن داشته باشیم. اطلاعات در آموزشای منطبق با دستورالعملای آموزشی و امکان ترکیب (آموزش) و (اطلاعات) اهمیت خاصی داره (اسپیگلر،۲۰۰۳). روش های به کار گیری عملی دو معنی با همدیگه قابل تجزیه وتحلیله و این همون معنی و بستریه که به نظر می رسه امروزه خیلی از فروشندگان سیستمای مدیریت یادگیری هم اون رو درک کردن.بعضی وقتا مدیر بازرگانی جدیدی می خواد مشغول کار شه. کاملا معلومه که این مدیر جدید کارش رو می شناسه و احتیاجی به شرکت تو یه دوره آموزشی که در اون اهداف رو براش فهرست کنن یا روش هدف دار خاص آموزشی رو به اون ارائه بدن، نداره. بلکه فقط رسیدن به اطلاعات درست در زمان نیاز واسه اون اهمیت داره و این برنامه شبکه س که می تونه اون رو در پیدا کردن این اطلاعات راهنمایی کنه؛ اما یه کارمند مثلاً خدمات مشتریان بانک، لازمه خدماتی رو که باید به مشتریان ارائه کنه دقیقاً شناخته و یه بانک اطلاعاتیِ توضیح خدمات همراه با امکان جستجو دراختیارش گذاشته شه. کاملا معلومه که باید بهترین روش آموزشی واسه برآورده ساختن این نیاز انتخاب شه. در این مورد اطلاعات به خودی خود کافی نیس و علم لازمه تا بازده مورد نظر و کارکرد مطلوب انجام بشه. پس در روند یادگیری، اطلاعات و علم، هر دو، ضرورت داره. در ساخت کاربریا یا سیستما واسه ایجاد سیستمای مدیریت آموزشی هر دوجزء یادگیری یعنی علم و اطلاعات باید در کنار همدیگه به کارگرفته شن. به خاطر ایجاد امکان مدیریت محتوای سیستما، سایتایی با در نظر گرفتن وجود اطلاعاتی یا آموزشی اونا واسه تامین پشتیبانی کاربر هنگام به کار گیری خدمات و تولیدات ایجاد شده که علاوه بر حل مشکلات و هم پیدا کردن و رفع مشکلات، استفاده و پیشرفت تولیدات رو هم شامل می شه. از جمله میشه به سایتای آدوبی و ماکرومدیا اشاره کرد. چیزی که گفتیم نشون میده که اطلاعات وسعت وسیع تری از آموزش رو در بر میگیره. با در رابطه ساختن این به نظریه “آموزش براساس درخواست” یا “آموزش در زمان نیاز” این برداشت بهتر تبیین می شه. مصرف کنندگان پس از آشنایی با نرم افزارهای مربوطه -به کار گیری دستورالعملا و شرکت در دوره های آموزشی و چیزای دیگه ای به جز اینا- خواهان برخورداری از پشتیبانی دائمی در مورد نیازای لازم و فوری خود هستن. معمولاً بیشتر این نیازها به وسیله قطعه های خاصی از اطلاعات، ورودی بر اساس علم، گروه های خبری، مقالات و چیزای دیگه ای به جز اینا تامین می شه، ولی اگه احتیاجی لازمه ارائه روش آموزشی باشه، در این صورت راهنمایان با حضور خود این نقش رو رو دوش می گیرن. آموزش به عنوان روند

دانش آموز

یادگیریه. این روند شامل به دست آوردن علم، بهبود مهارتای که ممکنه منتهی به تغییر در نگاه و رفتار شه، هستش که کارکرد فرد یادگیرنده دریادگیری رو زیاد می کنه(ناکری[۷]، ۲۰۰۷). آموزش به عنوان یه تغییر در سطح مهارتای جور واجور توصیف شده. با مقایسه بین آموزش و یادگیری میشه اینجور گفت که آموزش  تفییر در علم و یادگیری تغییر در مهارت هاس(الکینگتون[۸]، ۲۰۰۰).

 

۸-۲-۲ انتخاب سیستمای مدیریت یادگیری مناسب

انتخاب درست یه سیستمِ مدیریت یادگیری که متناسب با نیازای برنامه آموزشی سازمان یا موسسه مورد نظر باشه به تحقیق، بررسی و شناخت سیستمای جور واجور و قابلیتاشون نیاز داره، چون که انتخاب نادرست و با عجله، شکست برنامه آموزشی رو به دنبال داره. این با در نظر گرفتن اینکه هر روز و هر هفته اجناس جدیدی با قابلیتای متفاوت به بازار آموزش الکترونیکی عرضه می شن، بسیار سخته؛ کالاهایی که با عناوین منبع آموزشی، یه راه حل پایانی در سیستم مدیریت آموزشی، تجربه ای در آموزش، یه راه حل کامل آموزش خصوصی از راه دور، وسیله فناوری الکترونیکی الکترونیکی انقلابی و چیزای دیگه ای به جز اینا از همدیگه تفکیک می شن و به دنبال تخصیص سهم بازار به اجناس خود هستن. مسلمه که هیچ سیستمی مشابه دیگری نیس و به خاطر همین، سازمانا هم نیازای آموزشی متفاوت دارن. پس، واسه انتخاب سیستم سیستمای مدیریت یادگیری باید اول نیازها به طور کاملً روشن و تبیین شده باشن و پس از اون، بررسی شه که این نرم افزار پاسخگوی همه نیازها هست یا نه؟(پار و فانگ، ۲۰۰۶). یه سیستم مدیریت یادگیری دارای خصوصیاتیه که مهم ترین اونا عبارتند از(سبحانی نژاد و یوزباشی، ۱۳۸۵):

راه حل

  • سیستم مدیریت یادگیری آدمایی رو که درس مشخصی رو میخوان، هدایت می کنه و به اونا میگه که این درس در کجای مجموعه درس قرار میگیره، چه وقتی در دسترس اونا میشه و چیجوری به اونا تحویل داده می شه (از راه کلاس درس مجازی، به صورت بر خط، روی سی دی و چیزای دیگه ای به جز اینا) و واسه گذارندن اون چه پیش احتیاجی مورد نظره.
  • وقتی که یه گسترده یه درس رو تموم کرد سیستم مدیریت یادگیری وظیفه مدیریت آزمون رو رو دوش میگیره، یافته ها رو گزارش میده و مرحله بعدی رو پیشنهاد می کنه.
  • سیستم مدیریت یادگیری باید امکان مدیریت ثبت نام و ذخیره اطلاعات شخصی یادگیرنده رو بده، قوانین رو تنظیم کنه، آموزگاران رو مشخص کنه، امکان دسترسی مدیران به پایگاه داده های آموزش رو به ما بده، گزارشهای استاندارد و بنا به نیاز، روی تک تک افراد یا گروه های از اونا بسازه.
  • واسه یه سیستم مدیریت یادگیری خیلی با اهمیته که مجموعه بزرگی از دروس تولید شده به وسیله تولید کنندگان جور واجور رو پشتیبانی کنه. این پشتیبانی باید خیلی راحت و بدون دردسر اضافی انجام بشه. پس سیستم مدیریت یادگیری باید از استانداردهای جهانی پشتیبانی کنه.
  • سیستم مدیریت یادگیری در بر گیرنده پایگاه داده هاست.
  • سیستم مدیریت یادگیری وظیفه مدیریت منابع آموزشی، رابطه با کلاسه های مجازی و سیستم مدیریت محتوای یادگیری و نرم افزارهای پیرامونی موشکافی روند آموزش رو هم بردوش داره.
  • موشکافی

  • سیستم مدیریت یادگیری باید گروه های کاربران رو مدیریت کنه، به هر کدوم اجازه بده که درسی رو که به وسیله وسیله یادگیری پیشرفت داده شده رو اجرا کنه.
  • این سیستم باید ضمن ارائه محتوا، پیشرفت هر کاربر رو ذخیره کنه.
  • سیستم مدیریت یادگیری محل رسیدن به مجموعه های گسترده از منابع آموزشه. نیاز آدما به گذروندن درس مشخص رو تشخیص میده، اون درس رو در مجموعه درسی مورد نظر قرار میده و به شخص اطلاع میده این درس چه وقتی و چیجوری در دسترس ایشون میشه و پیش نیازای این درس چیه؟
  • وقتی که فراگیرنده درس رو تموم کرد، سیستم مدیریت یادگیری وظیفه مدیریت آزمون رو رو دوش میگیره، یافته ها رو گزارش میده و مرحله بعدی رو پیشنهاد می کنه.

۹-۲-۲ مدل پذیرش فناوری

مدل کامل الان در تعدادی از تحقیقات به درک و پیش بینی پذیرش سیستم مدیریت یادگیری در سیستمای  غیر آموزشی( اونگ ،۲۰۰۴) و آموزشی (پون و  چان, ۲۰۰۷; سانچز و هوورس ۲۰۱۰) استفاده میشن. این مدل  کاهش شده تئوری عمل مستدله. دیویس(۱۹۸۹) اون رو در رساله دکترای خود مطرح کرده. هدف اصلی این مدل ارائه مبنایی واسه پی گیری اثر عوامل خارجی بر باورهای داخلی، نگاه و قصد استفاده س (دیویس و بقیه،۱۹۸۹،ص ۹۸۵). این مدل علاوه بر جنبه پیش بینی، راه و روش توصیفی هم داره، پس مدیران می تونن تشخیص بدن به چه دلیل یه سیستم خاص ممکنه موردقبول واقع نشه و براساس شناخت حاصل شده گامای اصلاحی مناسب رو دنبال کنه. شکل زیر مدل پذیرش فناوری رو نشون میده.

شکل۱-۲ مدل پذیرش فناوری(دیویس و بقیه،۱۹۸۹،ص۹۵۵)

سودمندی درک شده: درجه ای که شخص باور داره به کار گیری یه سیستم خاص، کارکرد شغلی اون رو بهتر کنه(تیلور و تاد،۱۹۹۵،ص ۱۵۲) سهولت استفاده درک شده: میزانی که کاربر توقع داره به کار گیری سیستم مورد نظر احتیاجی به تلاش نخواد داشت.(دیویس و بقیه،۱۹۸۹،ص ۹۸۵) براساس مدل پذیرش فناوری، درک شخص از سودمندی سیستم تحت تاثیر این واقعیته که ایشون درک کنه به کار گیری سیستم آسونه(ونکاتش و دیویس،۲۰۰۰،ص ۱۸۷). متغیرهای خارجی: عوامل خارجی می تونن شامل هر نوع دلیلی مثل عوانل سازمانی، عوامل اجتماعی، ویژگیای سیستمای رایانه ای مانند نوع سخت افزار و نرم افزار؛ چگونگی آموزش و کمکای افراد دیگه در به کار گیری سیستمای رایانه ای باشه که روی برداشتای ذهنی ادما از به درد بخور بودن و آسونی به کار گیری فناوری اطلاعات تاثیر می ذارن.(دیویس و بقیه،۱۹۸۹). در مدل پذیرش فناوری فرض بر اینه که همیشه باورهای سودمندی و سهولت استفاده، تعیین کننده های اصلی تصمیم به کار گیری فناوری هستن. از اونجا که دیویس و بقیه می خواستن از باورهایی استفاده کنن که واسه مطالعه فناوریای جور واجور و گروه های متفاوت کاربران،کاربرد و عمومیت داشته باشه(دیویس و بقیه،۱۹۸۹،ص ۹۸۸). پس انتخاب دو باور سودمندی و سهولت استفاده، انتخاب هوشمندانه و منطقی به نظر می رسه. تا ژانویه سال ۲۰۰۰،۴۲۴ مقاله در نشریه های علمی به مدل پذیرش فناوری استناد کردن. درزمان ۰ سال، این مدل به عنوان مدلی قوی واسه پیش بینی پذیرش فناوری به وسیله کاربران شناخته شده (ونکاتش و دیویس،۲۰۰۰،ص ۱۸۷).

[۱] Lee Ann Obringer

 

 

[۲] Dimdim

[۳] Off line

[۴] Adobe

[۵] Macromedia

[۶] Hales

[۷] Naukri

[۸] Elkington

[۹] Parr, J. M., & Fung

Previous post:
Next post: