بازاریابی اینترنتی

هک رشد یا خلق رشد چیه؟

۳ مرداد ۱۳۹۶

سرفصلای راهنمای کامل هک رشد

هک رشد یا خلق رشد چیه؟

این روزا اصطلاح هک رشد و خلق رشد رو زیاد می شنویم. بعضی وقتا با خودمون فکر می کنیم، اینم یکی دیگه از اون اصطلاحات قلمبه و سلمبه ایه که واسه یه مدت وِرد زبون همه می شه و بعد از یه مدت، انگار نه انگار که وجود داشته.

البته حق هم داریم. دنیای کار و کاسبیا و کار و کاسبی های اینترنتی، دنیاییه که هر روز واژه، راه و روش یا مفهومی جدید رو به شما معرفی می کنن و میگن: بفرمایید، اینم انقلاب بعدی دنیای کار و کاسبی! هممون این اصطلاحات رو شنیده ایم و یکی دو بار هم به دام شون افتادیم. بعضی وقتا یه فوت وفن ساده بازاریابی رو با همین کلمات دهن پُر کن به ما قالب کردن و بعضی وقتا، مشاوران و منتورهای دنیای کار و کاسبی با اینجور کلماتی ما رو مرعوب علم و اطلاعات به روز خود کردن.

با این حال، همین اول کار بگم که هک رشد از اون دسته اصطلاحات نیس. هک رشد واقعاً هست و با اینکه در بخشایی با بازاریابی همپوشانی پیدا می کنه، اما علم مجزایی از فعالیتا و روش هدف دارای بازاریابیه.

هک رشد یا Growth Hacking چیه؟

در قسمت اول از سری مقالات هک رشد یا Growth Hacking به اصل این معنی می پردازیم و توضیح می دیم که هک رشد از پایهً چیه و به چیکار میاد؟

ویکیپدیای انگلیسی هک رشد رو اینطور تعریف می کنه:

هک رشد (خلق رشد)، یعنی روند آزمایش و تجربه سریعِ روشای موثرِِ رشد کار و کاسبی در بخشای بازاریابی و پیشرفت محصول. هک رشد یا خلق رشد به یه سری از آزمایشا و اقدامات عادی (و هم غیرمعمول!) بازاریابی می گن که با هدف رشد دادن یه کسب وکار انجام می شن.

اما بیایید از این تعریف کتابی و رسمی کمی فاصله بگیریم و با نگاهی دقیق تر، معنی هک رشد و هکر رشد رو بشناسیم. هک رشد یعنی میانبر زدن از راه های عادی بازاریابی و جلب کاربر، به روشی سریع تر، مفیدتر و کم هزینه تر.

در ادامه این مقاله با معنی هک رشد بیشتر آشنا میشیم.

گذشته هک رشد

بذارین داستان رو از همون اول تعریف کنم. اصلاً چه شد که معنی هک رشد و هکر رشد به دنیا اومد؟ اصطلاح هک رشد در سال ۲۰۱۰ توسط شون الیس ایجاد شد. وقتی از اون پرسیده شد به چه دلیل این اصطلاح رو ایجاد کردی، این طور جواب داد:

به خاطر سرخوردگی و شکست ام در استخدام کسی که بتونه در کار و کاسبیا جانشین خودم شه.

شون الیس خالق هک رشد

شون به چندین شرکت و کار و کاسبی کمک کرده بود تو یه مدت کوتاه، رشدی فوق العاده رو تجربه کنن. به خاطر همین هرکی که میخواس پایه کاربران خودشو رشد دهد، به سراغ اون می رفت. اینطوری، شون درصدی از سهام و مبلغی به عنوان دستمزد دریافت می کرد و قطار اون کار و کاسبی رو روی ریل مینداخت. در واقع، اون کسی بود که وارد یه کار و کاسبی می شد، رشد سریع اونو پایه ریزی می کرد، ساختارها رو درست می کرد، پروسها رو به سمت رشد بیشتر هدف گذاری می کرد و طرز فکر کار و کاسبی رو اصلاح می کرد. در آخر هم سوئیچ ماشین رشد رو به کسی دیگه تحویل می داد و به سراغ کار و کاسبی بعدی می رفت. اما دقیقاً همینجا بود که مشکلات شروع می شد.

اون در جستجوی جانشینای خودش به رزومهایی برمی خورد که با اینکه پربار و پر از تجربه بودن، اما اون چیزی که شون به دنبالش بود رو نداشتن. بیشتر خواهندگان مدارک بازاریابی و تجربه های گرانبهای بازاریابی داشتن، اما هنوز چیزی این وسط کم بود. حقیقت این بود که شون دودلی داشت اونا بتونن جانشین اون شن و قطار کار و کاسبی رو خوب در ریل رشدِ سریع، هدایت کنن. اون می دونست روش هدف دارایی که واسه خلق رشد سریع استفاده کرده است، چیزی نیس که در کتابای درسی یا دوره های معتبر بازاریابی به بازاریابان آموزش داده شه.

شون می دونست که یه بازاریاب با اینکه بخش تمرکزش در بازاریابی بسیار گسترده س و مجموعه مهارتای شدیدا با ارزشی در اختیار داره، اما اینا حتما اون چیزی نیس که یه کار و کاسبی در مراحل اولیه فعالیت و زندگی خود نیاز داره. در مراحل اولیه زندگی یه کار و کاسبی شما به کسی که تیم بازاریابی رو تشکیل بده و مدیریت کنه، فروشندگان خارج از شرکت رو مدیریت کنه یا حتی یه طرح بازاریابی هدف دار واسه رسیدن به اهداف شرکت تدوین کنه، احتیاج ندارین. در اول کار شما یه چیز و فقط یه چیز می خواین: رشد!

شون، اول با بازاریابا کار کرد اما چیزی که اون میخواس عملی نمی شد، این بود که در آخر عزمشو جزم کرد عنوان آگهی شغلی مورد نظرش رو طوری انتخاب کنه که دقیقاً با کارکرد اون جایگاه شغلی، همخوانی داشته باشه. اینطوری اصطلاح هکر رشد به دنیا اومد.

هکر رشد جایگزینی واسه بازاریاب نیس. هکر رشد بهتر یا بدتر از بازاریاب هم نیس؛ بلکه عنوانی به طور کاملً متفاوت از بازاریابه. خود شون الیس در خلاصه ترین شکل، هکر رشد رو تعریف کرده

هکر رشد کسیه که فکر و ذکرش همه همّ و غمش متوجه رشد کسب و کاره.

هر تصمیمی که هکر رشد میگیره در جهت ایجاد رشده. هر روش هدف دار هر تاکتیک و هر طرحی که اون پیاده می کنه، هیچ چیزی رو دنبال نمی کنه مگه خلق رشد. رشد خورشیدیه که هکر رشد در مداری همیشگی به دور اون می چرخه. البته بازاریابان سنتی هم به رشد اهمیت میدن، اما نه به اندازه یه هکر رشد.

یادتون باشه که قدرت هکر رشد در تمرکز جنون آمیز و بی چون و چرای اون بر یه هدف واحده: رشد. اون با ندیده گرفتن دیگه چیزها، فقط چیزی که رو براش مهمه در افق دید باقی میذاره و از هر مانع و چالشی عبور می کنه تا به هدف تعیین شده خود برسه.

این تمرکز انحصاری بر رشد، موجب ایجاد و شناسایی روش ها، وسیله و روشی شده است که قبل از این اصلاً در بخش بازاریابی سنتی وجود نداشتن. اینطوری، هر چی می گذره فاصله میان بازاریابی سنتی و هک رشد زیاد می شه و راحت تر می تونیم فرق این دو رو تشخیص بدیم.

هک رشد بر چه بستری شکل گرفت؟

تا قبل از ظهور اینترنت، روند خرید و فروش اجناس (و روند بازاریابی و تبلیغ اونا) همه در بستری فیزیکی و واقعی شکل می گرفت. اما اینترنت همه چیز رو واسه همیشه عوض کرد. حال دیگه خلق یه محصول، منحصر به داشتن یه خط تولید مکانیزه نبود، بلکه می شد ایده ها رو هم به شکل صفر و یه های دیجیتال فروخت.

از طرف دیگه، روند پخش و تبلیغ اجناس هم دچار انقلابی اساسی شد. یعنی اینترنت باعث وقوع دو اتفاق به طور کامل خاص شد که این دو اتفاق ضرورت و شرایط مناسب واسه پیدایش هک رشد (Growth Hacking) رو جفت و جور کردن. بازتعریف محصول و بازتعریف پخش.

بازتعریف محصول

بازاریابان سنتی خوب می تونن اجناس سنتی رو درک کرده و واسه اونا بازاریابی کنن، اما اینترنت تعریف جدیدی از واژه محصول ایجاد کرده. واسه هزاران سال، محصول همیشه یه شی ء فیزیکی بوده، اما حالا می تونه بایتای نامرئی اطلاعاتی باشه که به شکل یه محصول نرم افزاری به شما عرضه می شه.

اجناس قبل از این، تنها اشیایی مثل خودرو، شامپو، کتاب، میز و … رو شامل می شد، اما حالا توئیتر هم یه محصوله، نرم افزار حسابداری شرکت شمام یه محصوله. بله، امروزه چیزایی که نمی تونین با دست لمس کنین محصول هستن. این گذار و تغییر اساسی، اصلی ترین دلیل وجود هک رشد و هکرهای رشده. در واقع، اینترنت نوع جدیدی از محصول رو به دنیا معرفی کرده که نوع جدیدی از تفکر و نگاه رو می خواد.

به خاطر همین بازتعریفِ محصول توسط اینترنت، یه محصول می تونه در بازاریابی و تبلیغ خودش نقش داشته باشه! باحال نیس؟

بیایید فیسبوک رو در نظر بگیریم که به شما اجازه میده خود اپلیکیشن رو با بقیه دوستان تون به اشتراک بذارین و تجربه خود از این محصول رو بر پلتفرم فیسبوک غنی تر کنین. یه میز یا یه شامپو نمی تونه اینجور کاری کنه. دراپ باکس میگه اگه یکی از دوستای خود رو واسه ثبت نام در این سرویس دعوت کنین، به شما فضای رایگان ابری جایزه میده، اما مبل یا خودرو نمی تونه اینجور پیشنهاد وسوسه انگیزی به مصرف کننده بده.

در واقع، لازمه فهم هک رشد اینه که این توانایی استثنایی رو در اجناس ناملموس و اینترنتی درک کرده باشیم: کالاهایی که با به کار گیری خودشون و نه با به کار گیری یه بنر تبلیغاتی در شلوغ ترین نقطه شهر، کاربران جدیدی رو به خود جذب می کنن. بدون اینکه هزینه چندانی صرف کنن.

شون الیس که اصطلاح هکر رشد رو تعریف کرده، اولین شخصی بود که در کار و کاسبی دراپ باکس مسئولیت خلق رشد رو رو دوش گرفت. اون خوب می دونست که ویژگی اجناس اینترنتی چیه و به خاطر همین می تونست از این ویژگی در جهت خلق رشد بهره بگیرین. خودتون ببینین:

دراپ باکس یکی از شرکتای معروف در هک رشد

هکرهای رشد، از پتانسیل خوابیده اجناسِ نرم افزاری واسه گسترش خود این اجناس آگاه هستن. وظیفه این هکرها، بالفعل کردن این پتانسیله.

بازتعریف پخش

با اینکه اهمیت محصول رو رد نمی کنیم، اما اصلاً عاقلانه نیس که تموم تلاش خود رو بر محصول متمرکز کنین. همون اینترنتی که واژه محصول رو بازتعریف کرده، واژه پخش رو هم تعریفی جدید بخشیده و نکتۀ مهم اینه که تموم روشای پخش از درون خود محصول نمیگذرن و باید بالاتر از گسترش محصول با خود محصول، به فکر روشای نوین پخش در اینترنت باشین.

اگه درک درست و عمیقی از چگونگی حضور و محل حضور مردم در فضای آنلاین داشته باشین، میتونین از این شناخت واسه رشد کار و کاسبی خود بهره ببرین. این همون روش جدید پخش در اینترنته.

بیایید مثال مک دونالد رو بررسی کنیم. سیستم بزرگراه های بین ایالتی امریکا در دهه ۱۹۵۰ در حال تشکیل بود. مک دونالد این فرصت تازه رو فهمید و فهمید که بزرگراه های بین ایالتی، کانالای پخش جدیدی هستن که میشه از راه های اونا مشتری جذب کرد. در واقع خروجیای این بزرگراه ها که مسافران چندین ایالت رو در نقطه ای واحد گرد هم می آورد، فضایی فوق العاده مناسب در اختیار مک دونالد می گذاشت که با نصب بنرهای تبلیغاتی خود جمعیت بیشتری از مسافران عبوری رو در برابر تبلیغات خود بذاره.

مک دونالدز نوع پخش اجناس رو انگار از این رو به اون رو کرد

امروزه، اینترنت نقش همون بزرگراه های بین ایالتی رو اجرا می کنه. اینطوری، اگه از نقشه های نامرئی و غیررسمی فضای آنلاین باخبر باشین، می تونین بفهمین که این نقشه ها چیجوری کاربران، داده ها و ایده ها رو در فضاها و مسیرهای خاصی جهت دهی می کنن. بعد می تونین فضای مناسب و طلایی واسه تبلیغات و فعالیتای تبلیغاتی خود رو شناسایی کنین و رشد سریع در تعداد کاربران جذب شده رو تجربه کنین. اینجا چند مثال ساده از راه های جدید پخش و تبلیغ محصول رو میگیم:

  • به جای بزرگراه ها که راه رسیدن خودروها به شهرهای جور واجور بودن، امروزه ما موتورهای جستجو رو داریم که شاهراه عبوری کاربران واسه رسیدن به کار و کاسبی های دیجیتال هستن. کاربران بین عبور از بزرگراه گوگل، همیشهً در حاشیه بزرگراه آدمایی رو مشاهده می کنن که متخصص سئو هستن. این کارشناسان می دونن چیجوری در این بزرگراه های بسیار شلوغ، تابلوها و جایگاه مناسبی رو به خود اختصاص بدن.
  • به جای جاده هایی که ما رو به سینماها و سالنای محلی می رسونن، امروزه از یوتیوب یا آپارات استفاده می کنیم. پس اونایی که این تغییر در رفتار کاربران رو درک کردن، میتونن به روشای مختلفی در این پلتفرما چشم کاربران رو به محصول خود خیره کنن.
  • به جای خیابونایی که ما رو به خونه یه دوست می بردن امروزه در شبکه هایی مثل فیسبوک و اینستاگرام با دوستای خود دوستی می کنیم. اینجا هم اونایی که از این تغییر آگاه هستن، میتونن اسم و رسم خود و اجناس شون رو در مکالمات ما و دوستان مون به طور ضمنی یا رو وارد کنن.
این مطلب را هم بخوانید :
ورق آس سئو : قدرت سئوی محلی برای کسب و کارهای کوچک

اینا تنها مثالایی از زیرساختای آنلاینی بود که فرصتای بزرگی واسه پخش محصول در اختیار شما می ذارن. اما نکته اصلی اینه که افراد دارای شناخت عمیق و دقیق از رفتار کاربران در فضای آنلاین، مزیت و امتیازات بسیار بزرگی به دست می یارن که اونا رو قادر می سازه، فاصله ای با معنی با رقیبان خود بسازن.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

هکر در اصطلاح هکر رشد معنیش چیه؟

خود کلمه هکر چند تعریف و معنی جور واجور داره که میشه از اونا واسه تعریف هکر رشد (Growth Hacker) استفاده کرد. هکر معمولاً به معنی شخصیه که با به کار گیری هوش و همت بالای خود می تونه از روشی غیرمعمول، به سامانه ای دسترسی یابد. چیزی که واسه یه هکر مهمه، حتماً چگونگی رسیدن به هدف نیس، بلکه خود رسیدن به هدف واسه اون مهمه. اون به هر دری می زنه تا هدفش رو تحقق بخشه (حال چه از راه به کار گیری یه نرم افزار باشه، چه خرید یه API باشه یا صرف انرژی و وقت واسه پیدا کردن یه باگ در سایت).

چیزی که در معنی هکر رشد باید مهم بدونیمش همین نتیجه گرا بودن فرده، نه فرآیندگرا بودن اون. یعنی ممکنه هکر، حتی یه روش جدید واسه رسیدن به هدفش بسازه. هکر رشد فقط می خواد موجب رشد کار و کاسبی شه؛ پس تموم روشای ممکن رو آزمایش می کنه تا بهینه ترین، کم هزینه ترین و سریع ترین روش رو شناسایی کنه و با قدرت تموم به کار ببنده. حال اگه به نتیجه نرسید، ممکنه روشی مخصوص خودشو بسازه؛ روشی که شاید فقط واسه اون کار و کاسبی جواب بده.

در قسمت دوم این راهنما، مفصلاً به توضیح و تعریف هکر رشد می پردازیم.

مثالی از هک رشد یا Growth Hacking در دنیای واقعی

تا حالا هر چی از هک رشد گفتیم؛ بیشتر به مباحث نظری اون می پرداخت. یعنی گذشته و تعریف اون، مثل بازتعریف محصول و بازتعریف روش پخش رو توضیح دادیم. می دونم که بی صبرانه منتظر یه مثال کاربردی از به کار بستن هک رشد هستین. پس بهتره ادامه مطلب رو بخونین:

کار و کاسبی Airbnb

تقریباً از اینجا به بعد، ما همیشهً از مثالای قابل لمس واسه توضیح مفاهیم خود استفاده می کنیم. مثلا، Airbnb یه مورد بسیار عادی واسه به دست دادن درکی کلی و ساده از هک رشده.

کار و کاسبی Airbnb به هر کسی امکان میده که اتاقای اضافه خونه ی خود رو به یه اتاق هتل تبدیل کنه؛ اتاقی که افراد ناشناس می تونن اونو اجاره کنن. یه ایده فوق العاده با یه اجرای به طور کاملً درست! هک رشد، همون چیزیه که باعث شده این کار و کاسبی، به اینجور رشد فوق العاده ای برسه.

airbnb یکی از مطرح ترین استارتاپای هک رشد

حتماً می پرسین شاهکار Airbnb در به کار گیری هک رشد چی بوده؟

Airbnb با هوشمندی و فرصت شناسی کامل، از پلتفرم آگهیای آنلاین Craigslist استفاده کرد تا میلیونا کاربر این پلتفرم رو که به دنبال محل اسکان هستن به پایگاه کاربران خود اضافه کنه. در واقع، وقتی فرم ثبت اتاق یا خونه خود رو در Airbnb تکمیل می کردین، یه گزینه به شما پیشنهاد می شد که آگهی اتاق شما در سایت Craigslist هم نشون داده شه. این گزینه باعث ایجاد لینک های درونگرا (Inbound)، هم واسه شما و هم واسه Airbnb به عنوان یه پلتفرم می شد.

الان که به این امکان و ترفند Airbnb  نگاه می کنیم، خلاقیت یا هوش خاصی در اون نمی بینیم و ممکنه از خود سوال کنیم به چه دلیل بقیه شرکتا از این ترفند استفاده نکردن و Craigslist رو به یه کانال جدید واسه جذب مشتری تبدیل نکردن؟ سوال خوبیه. جواب اینه که واقعا Craigslist واسه این کار، یه API عمومی منتشر نکرده بود که همه بتونن این ترفند رو پیاده کنن. این Airbnb بود که با زحمت فراوون تونست چگونگی کار فرمای آگهی Craigslist رو مهندسی برعکس کنه و بعد آگهیا (محصول) خود رو با این فرما تطبیق دهد؛ حتی بدون اینکه به پایگاه کدهای Craigslist دسترسی داشته باشه. به کار گیری APIها آسونه؛ اما مهندسی برعکس اصلا کار آسونی نیس! با این حال Airbnb این راه سخت رو انتخاب کرد و نتیجه اونو هم دید.

حالا با در نظر گرفتن این مثال، در ادامه ببینین که چیجوری مفاهیم نظری ای که قبل از این مطرح کردیم، در مطالعه موردی کار و کاسبی Airbnb هم هستن:

  1. در مرحله اول، Airbnb کاری رو انجام داد که حتی تصورش واسه یه بازاریابی سنتی غیرممکن بود (چه برسه به اجرای اون!). واقعیت اینه که مدرک و دوره بازاریابی به شما مجموعه وسیله ها و طرز نگاه لازم واسه رسیدن به این کامل سازی عمیق محصول خود با محصول Craigslist رو نمی ده. به خصوص بدون در اختیار داشتن APIهای لازم واسه اجرای این کامل سازی.
  2. دوم اینکه Airbnb از محصول خود به عنوان وسیله اصلی پخش محصول خود استفاده کرد! کامل سازی محصول خود با Craigslist اصلا، چیزی خارج و بالاتر از اپلیکیشن خود Airbnb نبود بلکه بخشی از اون بود. اونا در روزنامه و مجله واسه ایجاد ترافیک تبلیغ نکردن، این خود محصول بود که ترافیک رو به سمت خودش جلب کرد.
  3. سوم اینکه Airbnb دریافت که سازوکار پخش لازم و ایده آلی که باید به هر قیمت به دست می آوردن، همون Craigslist بود. هیچ محصولی در خلأ، وجود نداره و کاربرانی که اونا احتیاج داشتن از قبل در محل متفاوتی (Craigslist) تجمع کرده بودن. پس Airbnb خودشو به محل تجمع اون کاربران رساند.
  4. چهارم اینکه صاحبان Airbnb بسیار باهوش بودن. اونا هیچ جا نخونده بودن یا ندیده بودن که شخصی با به کار گیری Craigslist محصول خودشو گسترش کنه. اونا خودشون اینجوری حل هوشمندانه رسیدن. اونا وقتی که هیچ تضمینی واسه جواب دادن راه حل عجیب و نبوغ آمیزشون نبود، جرئت اجرای اونو به خود دادن و نتیجه اونو هم دیدن.
  5. پنجم اینکه سازوکار رشد در این مثال شدیدا براساس تکنولوژی بود. تیمی که در Airbnb این روش هدف دار رو در پیش گرفت، تخصص بالایی در کدنویسی و فهمی کلی از چگونگی ایجاد اجناس اینترنتی داشت تا بتونه فرمای آگهی Craigslist رو مهندسی برعکس کنه.
  6. ششم اینکه اونا از چاله های موجود تو یه بستر و بازار آنلاین استفاده کردن تا کاربران جدیدی رو جذب کنن. Craigslist دلایل خودشو واسه نبود انتشار یه API عمومی داشت. اونا نمی خواستن کار و کاسبی های دیگه بر بستر Craigslist کار خود رو پیش ببرن و کاربر جذب کنن. اما Airbnb به کلی مشکل API رو دور زد و بدون داشتن API مشکل رو به روش هایی دیگه حل کرد.

حالا به نظر می رسه Craigslist آسیب پذیری و چاله هایی که اجازه کامل سازی آگهیای Airbnb رو می داد برطرف کرده و حالا یه بخش در سوال و جوابای سایت Airbnb هست که میگه این شرکت دیگه آگهیای کاربران رو در سایت Craigslist قرار نمی ده.

این موضوع هم یه درس دیگه واسه هکرهای رشد در بر داره: هیچ ترفند و روشی در هک رشد واسه ابد کاربرد نداره و طول عمر محدودی داره. خیلی غیرعاقلانه س که Airbnb فکر کنه مثلاً تا ۱۰ سال آینده می تونه بازم با به کار گیری پلتفرم Craigslist به پیشرفت پایگاه کاربران خود بپردازه. اما همین دوره کوتاهی که از این چاله Craigslist استفاده شد، کمک خیلی بزرگی به Airbnb کرد و اونا رو با شتابی عجیب در راه رشد قرار داد.

هک رشد و آینده کار و کاسبی های اینترنتی

هک رشد امروزه گرایش جالبیه که روزنه ای به آینده شرکتای براساس اینترنت می گشاید. همیشه مشکلاتی میان تیم پیشرفت محصول و افراد مسئول جذب کاربران واسه محصول، وجود داشته. به این معنا که کدنویسا محصول رو می ساخته ان و بازاریابان اونو عرضه می کردن. این روش واسه یه مدت جواب می داد، اما امروزه اونایی که مسئول رشد کار و کاسبی هستن باید بیاموزند که API چیه و اونا که مسئول برنامه نویسی هستن، مجبورن به تجربه مشتری از محصول فکر کنن. در واقع، این دو دنیای جدا از هم دارن به هم می آمیزند.

این رد و بدل کردن بخشای کاری (که میشه اونو گرده افشانی وظایف هم نامید)، دیگه یه بحث منطقی و روشن به نظر می رسه. اگه رشد، واقعا خونِ موجود در رگای یه شرکت باشه، پس طبیعتاً باید اونو در تموم تاروپود شرکت تزریق کرد. حتی بخش رابطه با مشتریان هم باید توسط آدمایی اداره شن که به معنی رشد اهمیت میدن. طراحان یه شرکت هم باید نیم نگاهی به معنی رشد داشته باشن چون یه کار هنری فقطً قشنگتر به تنهایی جواب نمی ده و نمی تونه کاربران رو جذب کنه. آینده کار و کاسبی های اینترنتی و تیمایی که در این کسب و کارا فعالیت می کنن، اصلاً مثل چیزی که در گذشته می دیدیم نیس.

نکته دیگری که درباره آینده میشه گفت اینه که هک رشد در آینده، اصلا به کار و کاسبیا محدود نمیشه و شک نداشته باشینً این پتانسیل رو داره که در شرکتای بزرگ و اثبات شده هم، نقشی استثنایی اجرا کنه. کار و کاسبیا به خاطر این از هک رشد استفاده می کنن که پول و پله و سرمایه محدودی دارن. در واقع هک رشد، چیزی نیس که به صورت به طور کاملً اختصاصی واسه کار و کاسبیا ایجاد شده باشه. اگه هک رشد تونسته در زمان کمبود منابع اینجور نقش مثبتی اجرا کنه، تصور کنین در شرکتای بزرگ که منابع زیادی دارن چه تاثیر فوق العاده ای به بار می آورد.

جمع بندی

در آخر این مقاله، چند تا نکته مهم گفته شده رو دوباره با هم تقدیم حضوتون می کنیم:

  • بازاریابان بازم مهم هستن، اما در مراحل اولیه کار و کاسبی به شخصی نیاز دارین که تمرکز خود رو منحصراً بر خلق رشد یا Growth Hacking بزاره.
  • وجود اجناس اینترنتی موجب شده روش جدیدی واسه فکر کردن به رشد ظاهر شه. حالا میشه خصوصیات این اجناس رو پایه و ابزاری واسه رشد قرار داد.
  • کانالای پخش شکل جدیدی به خود گرفتن و اونایی که از حرکت و راه جریان بزرگ کاربران آنلاین اطلاع داشته باشن می تونن مقصدی واسه راه کاربران باشن.
  • هکرهای رشد با به کار گیری علم و شناختی که از محصول و روشای پخش دارن می تونن بخشای جدید، هوشمندانه و تکنولوژی اساسی رو واسه رشد پیدا می کنن که بعضی وقتا مرزهای چیزی که موردانتظار یا پیشنهاد شده رو جابجا می کنن (مثل مورد Airbnb).
  • Airbnb مثالی روشن از کسب وکاریه که هک رشد رو به کار بسته س.
  • هک رشد به ما گرایشی رو نشون میده که بیشتر از فعالیتای واحد بازاریابی، ثمربخش هستش. این گرایش در آینده بیشتر از قبل خود رو اثبات می کنه.
  • هک رشد بیشترً در کار و کاسبیا اجرا می شه، اما در آخر در کار و کاسبی های بزرگ تر هم اجرا می شه.

در قسمت دوم از سری مقالات هک رشد به این سوال اساسی می پردازیم که یه هکر رشد کیست و چه خصوصیاتی داره. هم اینکه؛ چند باور نادرست رو درباره اینکه کی می تونه هکر رشد باشه بررسی می کنیم. امیدوارم خوندن این مقاله براتون به درد بخور بوده باشه.

موضوع در رابطه بازاریابی اینترنتی

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

علی بای

من، علی بای، چند سالی هست در مورد تولید، مدیریت و سردبیری محتوا فعالیت میکنم. به خاطر تحصیلاتم در زبانشناسی، بخش علاقه خودم پیوند محتوا در فضای وب با زبون فارسی، نوشتن، دستور و چیزای مهم معناییش و چگونگی تاثیر اینا در جفت و جور محتوایی باکیفیت، موثر و شهودی هست.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *