پایان نامه درباره بیماران دیابتی/مکانیسم ذهن­ آگاهی

نسخه های گوناگون درمان ذهن­ آگاهی

در دو دهه­ی اخيرعلاوه بر ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی، تعداد زيادي از مداخلات و درمان­هاي دیگر مبتني بر ذهن­آگاهي ظهور كرده­اند)بائر[1]،2006)، اين مداخلات شامل تمرين توجه متمركزاست كه درآن فرد توجه خود را روي يك محرك خاص همچون تنفس، احساس­هاي بدني و غيره در طول يك دوره­ی­ زماني خاص متمركز مي كند و براي اين كار از تكنيك­هاي آرامبخش ذهني و جسمي و فنون شناختي بهره مي­گيرند(کران[2]،2009). كه از آن جمله مي­توان به موارد زیر اشاره کرد؛

روش كاهش اضطراب مبتني بر ذهن آگاهي[3]( كابات زين،2003،1990)؛ هدف این روش آموزش ذهن آگاهی به بیماران به منظور افزایش رویکردهای ذهن­آگاهی برای مواجهه با موقعیت های استرس­زا است. این روش در گروه هایی آموزش داده می­شود که هدف یادگرفتن مهارت­های مقابله با استرس و تنظیم هیجان است(بیشاپ،2002).

ذهن­آگاهی مبتنی بر شناخت درمانی؛ یک مداخله­ی گروهی است که مهارت­های ذهن­آگاهی را با تکنیک­های درمان شناختی ترکیب می­کند تا فرد بر افکار خود متمرکز شود، البته بر خلاف درمان شناختی ، در این شیوه­ی درمانی هدف تغییر محتوای فکر نیست (بایر،2006؛ هایز و همکاران،2006)، بلکه فرد یاد می­گیردتا افکار و احساساتش را به شیوه­ای متفاوت ببیند(هایز وهمکاران،2006).

رفتار درمانی دیالکتیکی[4]، به عنوان یک رفتاردرمانی چند بخشی توصیف شده است، چرا که تفکر دیالکتیکی را با آموزش یک سری از مهارت­ها مانند مهارت­های ذهن­آگاهی ترکیب می­کند(لینهان[5]،1993). موفقیت این شیوه­ی درمانی در درمان اختلال شخصیت مرزی، سوء­مصرف مواد و اختلال خوردن به اثبات رسیده است(راندولف و همکاران،1999).

درمان پذیرش و تعهد[6] ؛ در این روش درمانی عناصر رفتاری و ذهن­آگاهی و تعهد با­هم ترکیب می­شود. هدف این شیوه­ی درمانی بهبود بخشیدن انعطاف پذیری روانی از طریق آموزش تعهد وبودن درزمان حال است. در این شیوه از تکنیک های درمان شناختی رفتاری، گشتالت درمانی و درمان ذهن­آگاهی استفاده می­شود(هایز وهمکاران،2006).

ذهن­آگاهی مبتنی بر پیشگیری از عود[7]؛ ترکیبی است از تمرین ذهن­آگاهی همراه با درمان پیشگیری از عود برای سوء­مصرف­کنندگان مواد(مورن،گریکو و وینر[8]؛2002) که از تکنیک­های ذهن­آگاهی مانند دیدن افکار به عنوان وقایع ذهنی زمان حال وپذیرش افکار استفاده می­کند (هایز و همکاران،2006).

2-1-1-4-مکانیسم عمل ذهن­آگاهی

فنون ذهن­آگاهي در افزايش آرام­بخشي عضلاني و كاهش نگراني، استرس و اضطراب مؤثر مي­باشد(كابات زين، 2003). به­نظر مي­رسد مكانيسم اصلي ذهن­آگاهي خودكنترلي­توجه باشد چرا كه متمركزكردن مكرر توجه روي يك محرك خنثي مثل تنفس، يك محيط توجهي مناسب بوجود مي­آورد (سمپل، ريدومیلر[9]،2005). مطالعات محدودي روي اثربخشي مداخلات و تكنيك­هاي مبتني بر ذهن­آگاهي صورت گرفته است كه از آن جمله مي­توان به پژوهش هاي ليندن[10] (1973) روي اثر بخش بودن ذهن­آگاهي روي اضطراب امتحان و پيشرفت تحصيلي، و مطالعه مرداك[11](1973؛ به نقل از سمپل و همکاران،2005)روی افزايش توجه و آرامش عضلاني و بررسي مفيد بودن اين تكنيك­هاي روي افزايش تنظيم توجه اشاره كرد.

شناخت­درماني مبتني بر ذهن­آگاهي شامل مديتيشن­هاي مختلف، يوگاي­كشيدگي، آموزش­مقدماتي درباره­ی افسردگي، تمرين مرور بدن و  چند تمرين شناخت­درماني است كه ارتباط بين خلق، افكار، احساس و حس­هاي بدني را نشان مي­دهد تمام اين تمرين­ها، به نوعي توجه به موقعيت­هاي بدني و پيرامون را در« لحظه­ی ­ حاضر»میسرمي­سازد و پردازش­هاي خودكار افسردگي­زا را كاهش مي­دهد.  در اين شيوه، منابع حسي مانندالگوهاي معنايي است.  تمرين­هاي بدني، باعث تغيير شكل مدل طرحواره مي­شود)تيزدل  و همکاران؛2000).

در ذهن­آگاهی،  فرد در هر لحظه از شیوه­ی ذهنی [12] آگاه می­شود و مهارت­های شناسایی شیوه­های مفیدتر را فرا می گیرد.  برای ذهن، دو شیوه­ی اصلی در نظر گرفته می­شود: یکی«بودن[13]» و دیگری«انجام دادن[14]». در ذهن­آگاهی فرامی­گیریم که ذهن را از یک شیوه به سوی شیوه­ی دیگر حرکت دهیم(کابات زین به نقل از سگال و همکاران،2002). ذهن­آگاهی مستلزم راهبردهای رفتاری، شناختی و فراشناختی ویژه برای متمرکز کردن فرآیند توجه است که به نوبه­ی خود به جلوگیری از مارپیچ فروکاهنده­ی خلق منفی – فکر منفی – گرایش به پاسخ­های نگران کننده و رشد دیدگاه جدید و پدیدآیی افکار و هیجان­های خوشایند منجر می­شود (سگال و همکاران،2002).

1.Baer

1.Crane

  1. 2. Mindfulness-Based Stress Reduction (MBSR)
  2. 3. Dialectical Behavior Therapy

4.Linehan

  1. Acceptance and Commitment Therapy

1.Mindfulness Based Relapse Prevention(MBRP)

2.Morone,Greco&Weiner

  1. Sample, Reid & Miller

4.Linden

5.Murdock

6.Mentak gear

7.being

1.doing

لينک جزييات بيشتر و دانلود اين پايان نامه:

اثربخشی مداخلات روانشناختی بر شاخصهای سلامت جسمی و روانی بیماران دیابتی نوع2

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *