سئو و بهینه سازی سایت

پست مهمون چیه و چه تأثیری بر سئوی سایت داره؟

۲۹ آبان ۱۳۹۶

اگه شمام یه وبلاگ نویس خبره باشین، به احتمال زیاد با عبارت پست مهمون آشنا هستین. بعضی وقتا، یه نویسنده یا یه کار و کاسبی مبادرت به نوشتن محتوا واسه وبلاگ یا سایتی می کنه که نه واسه خودشه و نه در اونجا کار می کنه. این نوع از محتوا نویسی، پست مهمون اسمشه.

همونطور که در کل مقالات لینک سازی اشاره کردیم نوشتن پست مهمون فرصتی مناسب واسه انتقال تجربه و اشتراک اون با بقیه و هم اینکه، فرصتی واسه افزایش ترافیک وب سایتای هر دو طرفه. هم اینکه، نوشتن پست مهمون روشی عالی واسه تبدیل نویسنده به یه چهره شناخته شده در بخش فعالیت خود بوده و موجب تقویت رابطه اون با بقیه کارشناسان درزمینه فعالیتش می شه.

از اونجایی که نوشتن پست مهمون باید مانند یه جاده دوطرفه باشه، فرد باید به هنگام ورود به این بخش واسه موفقیت به مواردی توجه کنه. هم اینکه، پست مهمون باعث آشنایی بیشتر مخاطبین با شما به واسطۀ نوشتن مقالات جدید و جذاب می شه.

بعضی وقتا وب سایتا با نوشتن مطالب تکراری و یکنواخت باعث دل زدگی مخاطبان خود می شن، ازاین رو، به کار گیری یه نویسنده مهمون می تونه دوباره مخاطب رو با سایت آشتی دهد. هدف ما در این مقاله بررسی جنبه های جور واجور نوشتن پست مهمون و اثر اون در سئوی وب سایته.

نوشتن پست مهمون رو از کجا شروع کنیم؟

به احتمال زیاد هدف شما از نوشتن پست مهمون یکی از موارد زیره:

  • معرفی سایت خود به مخاطبان جدید
  • اثبات جایگاه خود به عنوان یه «جلو رفتن فکری» در بخش فعالیت خود
  • تقویت رابطه با بقیه متخصصین در بخش فعالیت خود
  • تقویت سئوی سایت خود با ساخت بک لینک
  • و …

قبل از این که کار رو شروع کنین، مطمئن شید که هدف خود واسه نوشتن پست مهمون رو خوب درک کردین. این به شما در پیدا کردن بخش موردعلاقه تون در وبلاگ نویسی کمک می کنه. هم اینکه، ایده های خوبی واسه دعوت از بقیه وبلاگ نویسان واسه نوشتن پست مهمون در سایت شما در اختیارتون قرار میده.

شاید واسه شما سوال پیش بیاد که کجا باید پست مهمون بنویسین؟ شما باید وب سایتایی که در بخش کار و کاسبی شمان رو پیدا کنین (وب سایتایی که معمولاً حریف شما نیستن!). خیلی از این وب سایتا در محتوای خود توضیح دادن که علاقمند به دریافت پست مهمون هستن. هم اینکه، شما می تونین واسه این وب سایتا نامه ای بنویسین و از اونا بخواین تمایل خود رو واسه رد و بدل کردن پست مهمون بگن. مطمئن باشین که بیشتر این وب سایتا حاضر به همکاری با شمان.

در نوشتن پست مهمون چه نکاتی رو رعایت کنیم؟

، مطمئناً نوشتن پست مهمون (مانند هر کار دیگری)، نکات و ترفندهایی داره که قبل از نوشتن باید اونا رو فرابگیرید. در ادامه تلاش می کنیم بعضی از نکات مهمی که واسه وبلاگ نویسی مهمون نیاز دارین رو نام ببریم:

از محتوای سایت میزبان، بیشتر بدونین

باخبر شدن از محتوای تولیدی سایت مقصد خیلی با اهمیته. با جست وجوی کلمات کلیدی مورد توجه خود در سایت میزبان، از نوع محتوای اونا باخبر شید. با این حال بهتره با چند نکته دیگه هم آشنا شید:

  • سایت میزبان واسه چه کاربرانی محتوا تولید می کنه (کاربران تازه کار، متوسط یا حرفه ای)؟
  • اونا چه نوع محتوایی می نویسند؟ محتوای اونا دارای مفاهیم عمومیه یا تخصصی و آموزشیه؟
  • لحن و Tone of Voice مقالات سایت میزبان به چه شکله؟

این اطلاعات به شما کمک می کنن تا محتوایی آماده کنین که به بهترین شکل ممکن با خوانندگان وبلاگ میزبان رابطه برقرار می کنه.

از بقیه پستای مهمون بیاموزید

ممکنه وبلاگ مورد نظر شما، پست مهمون رو قبول کنه اما سؤال مهم اینه که وبلاگ نویسان مهمون خوب عمل می کنن؟ پستای مهمون، کامنتای زیادی می گیرن و در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شن؟

ممکنه بعضی سایتا پست مهمون شما رو قبول کنن، اما اگه این پُست موجب افزایش مخاطب سایت میزبان شه و کمکی به شناخته شدن شما و افزایش ترافیک برگشتی به سایت شما نکنه، کارکرد شما خوب تلقی نمیشه.

وبلاگ نویسان مهمون رو بشناسین

بعضی از وب سایتا، تنها پستای نویسندگان خاصی رو دنبال می کنن. اما به چه دلیل؟ ، واسه دونستن جواب این سوال، بهتره چند وبلاگ نویس رو در شبکه های اجتماعی دنبال کرده تا فهمیده باشین که اونا وبلاگ نویس، فریلنسر، مشاور یا صاحب کسب وکار هستن یا خیر. این موضوع، وقتی که شما خود رو به یه مؤسس سایت واسه شروع تولید محتوا معرفی می کنین، خیلی با اهمیته.

به یه چهره شناخته شده در سایت میزبان تبدیل شید

به خاطر افزایش شانس پذیرفته شدن خود به عنوان یه وبلاگنویس مهمون، نیازه تا از راه سایت میزبان، شهرتی واسه خود دست وپا کنین.

بهترین راه ممکن، ساخت یه حساب کاربری در اون سایت و مشارکت به مدت چند هفته در بخش کامنتای اون هستش. هم اینکه با به اشتراک گذاشتن پستای سایت مورد توجه در شبکه های اجتماعی، به معروفیت بیشتری هم دست پیدا می کنین. با این روش، وقتی که درخواست خود رو واسه نوشتن یه پست مهمون به اونا ارائه می دین، از دید صاحبان اون سایت، فردی به طور کاملً ناشناس نیستین.

بهترین زمان واسه نوشتن یه پست مهمون

شما همیشه یه فرصت طلایی واسه نوشتن یه پست مهمون پیدا نمی کنین، اما موارد مهمی وجود دارن که در زمان مناسب میشه از اونا بهره برد.

  • وقتی که یه سایت شما رو در یکی از پستا یا شبکه های اجتماعی خود منشن می کنه.
  • وقتی که اون سایت، کسب وکار شما یا محصول شما رو در یکی از پستای خود قرار میده.
  • وقتی که وبلاگی به شکل علنی درخواست نوشتن پست مهمون میده.
  • وقتی که اون وبلاگ یه پست مهمون دیگه رو منتشر می کنه.

خوندن پیشنهادا

آخرین چیزی که شما قبل از تماس با صاحب یه وبلاگ به اون نیاز دارین، مطالعه پیشنهادای لازم واسه نوشتن یه پست مهمونه. صاحب وبلاگ از شما تنها یه ایده می خواد یا اینکه به دنبال ارائه یه پست کامله؟ قالب دلخواه اون واسه پست مهمون چیه؟ اون از شما می خواد که یه حساب کاربری ساخته و در وردپرس وارد شید؟

همه این موارد باید قبل از تماس با صاحب وبلاگ واسه نوشتن یه پست مهمون در نظر گرفته شن.

به تعداد لینکای درون مقاله دقت کنین

وقتی که یه مقاله به عنوان پست مهمون می نویسید، باید در اون خودتون و کسب وکارتون رو معرفی کنین. اصلاً هدف از وبلاگ نویسی مهمون همینه. با این حال، نباید تعداد زیادی لینک از پستای خود به سایت شخصی تون برگشت بدین. این کار نه فقط کیفیت مقاله، بلکه اعتبار شما رو هم کم می کنه.
تلاش کنین حتی امکان از بیشتر از ۳ لینک در پست مهمون خود استفاده نکنین.

به دنبال خدمات سئو هستین؟

ما علم لازم واسه افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل رو داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرین.
واسه مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرین.

افزایش ترافیک سایت شما

۰۲۱-۶۳۴۰۴داخلی ۳

پست مهمون یه محتوای با ارزشه، نه یه محتوای تبلیغاتی!

ما یکی از طرفداران وبلاگای تجاری هستیم، اما باید بدونین که وبلاگ شما باید به خوانندگان خود آموزش دهد و فقطً به دنبال بالا بردن موقعیت شما به عنوان یه وبلاگنویس نباشه. اگه موضوع شما با چیزی که پیشنهاد میده ربط داره، ما شما رو به نوشتن اون در وبلاگ خود تشویق می کنیم، اما باید بدونین که فرق بزرگی میان ارزون فروختن خودتون و ارائه یه راه حل واسه مشکلات هست.

وقتی که صحبت از نوشتن پست مهمون می شه، تصور نکنین که شما در حال صحبت با یه مخاطب جدید هستین که شما رو از "هدف آموزشی" وبلاگ نویسی تجاری بازمی داره. هدف اینجا معرفی شما به عنوان یه شخصیت معروف در بخش فعالیت تون، شناساندن نام شما به یه مخاطب جدید و تقویت رابطه شما با بقیه وبلاگنویس هاست.

این مطلب را هم بخوانید :
چرا باید از تبلیغات پیامکی استفاده کنیم؟

در کنار این نیازای روشن واسه خلق یه محتوای مهم، پیشنهادایی هم واسه نوشتن یه محتوای باکیفیت هست:

  • بیشتر اوقات قسمت بیوگرافی انتهای پست، شایدً تنها جایی از پست شماس که قراره به سایت شما لینک داده شه، ازاین رو مطمئن شید که این عبارت به طور کاملً شفاف و دقیقه.
  • به وجود یه لینک داخلی مربوط به پستای قبلی وبلاگ میزبان در پست مهمون خود توجه کنین. اونا شایدً از این جست وجوی شما و افزایش ترافیک وبلاگشان تقدیر می کنن.
  • مخاطبین رو به اظهارنظر و رابطه با شما در کامنتا تشویق کنین. یادتون باشه که هرچه افراد بیشتری در کامنتا اظهارنظر کنن و پست شما رو به اشتراک بذارن، مطلب شما در جست وجوی سئو بیشتر دیده می شه.
  • پست مهمون خود رو در شبکه های اجتماعی و بلاگ خود به اشتراک بذارین. این یه اقدام مناسبه که موجب تولید ترافیک بیشتر واسه پست شما و وبلاگ میزبان می شه. این روش می تونه عملی پسندیده واسه تشکر از پذیرش پست مهمون شما بشد.
  • از وسایل تحلیلی گوگل واسه پیگیری اندازه ترافیک تولیدشده به واسطه پست مهمون خود استفاده کنین. این عمل موجب کسب ایده های بیشتر از راه خواسته های مخاطبین شده و بهترین روش ها واسه بهبود کسب وکار شما رو نشون میده.

وبلاگ نویسی مهمون، نمرده س!

وقتی که پدیده وبلاگ نویسی مهمون به دنیا اومد، یه اتفاق خوب ظاهر گشت. یه سایت معتبر شما رو به نوشتن یه پست مهمون دعوت می کرد و این موضوع واسه شما یه افتخار بود. این روند موجب تشکیل یه روش هدف دار سئو شد که خیلی از وب سایتا به خاطر افزایش کیفیت محتوای خود، بدون نیاز به نوشتن اون توسط خودشون، از اون استقبال کردن.

در سالای قبل، نوشتن پست مهمون به یه تاکتیک واسه وب مسترها در به دست آوردن لینک و ترافیک تبدیل شد. ازاین رو وب سایتا با یه عالمه از مطالب اسپم تولیدشده توسط بلاگرهای مهمون جعلی مواجه شدن. بخاطر این، ارزش نوشتن پستای مهمون نزول کرد. امروزه وب مسترها باید به دقت مراقب پستای مهمون قرار گرفته در سایت خود باشن. اگه اونا از محتوای یه وبلاگ نویس در سایت خود استفاده می کنن، باید بتونن از اون وبلاگنویس واسه کیفیت محتوای تولیدی اش ضمانت بگیرن.

موقع بالاترین درجه گرفتن پدیده وبلاگ نویسی مهمون، هزاران محتوای کم ارزش به صفحات وب حمله آوردن. آدمایی هم که این وبلاگنویسای مهمون رو می قبول کردن، به واسطه تولید اینجور محتوای زردی با کم شدن جدی اعتبار خود مواجه شدن. بخاطر این به نظر خیلی از کارشناسان، نوشتن پست مهمون در دنیای الان، کهنه و بی اعتبار شده و دیگه هیچ کسی حاضر به پذیرش اینجور خطری نیس. اما این طرز تفکر اشتباهه. پست مهمون هنوز قابل اجرا و موثره!

خیلی از افراد این سؤال رو مطرح می کنن که نوشتن پست مهمون به کسب وکار اونا ضربه می زنه یا خیر؟ اسپم نویسا (کسائی که محتوای اسپم تولید می کنن) که فقط به دنبال پول و لینک از سایت میزبان هستن، موجب شدن خیلی از افراد در بخش وبلاگ نویسی، مخالفِ نوشتن پست مهمون باشن. ازآنجاییکه ما به اهمیت آموزش مخاطبان خود باور داریم، نکاتی رو در این مورد یادآور میشیم:

نوشتن پست مهمون باوجود چند بک لینک، راهی عالی واسه افزایش ترافیک سایت شما و بالا رفتن رتبه اون در جست وجوهای گوگله. از دیدگاه گوگل: "اگه بقیه آدما به سایت شما علاقه نشون بدن، این موضوع خیلی خوبه. ازاین رو وقتی که افراد مبادرت به کامنت گذاری و اشتراک محتوای شما می کنن، رتبه شما در الگوریتم پیج رنک گوگل زیاد می شه. درنتیجه وقتی که فردی یه موضوع مشابه با محتوای شما رو در گوگل سرچ می کنه، مطلب شما بیشتر نشون داده می شه."

اما PageRank تنها یه الگوریتمه و نمی تونه فرق میان یه محتوای مهم با اسپم رو بگه. درنتیجه، ممکنه وجود کلمات کلیدی و لینکای فراوون موجب بالا رفتن رتبه شما در گوگل شه، اما ترافیک جدیدی واسه سایت شما خلق نکرده و باعث نمی شه که محتوای شما به عنوان یه مطلب مهم شناخته شه.

درحالی که نوشتن پست مهمون می تونه یه خطر بالقوه باشه، در صورت رعایت نکات گفته شده، امکان دوری از نوشتن یه پست اسپم خیلی راحت هست. مت کاتز هم دراین باره میگه:

بازم دلایل زیادی ازجمله دیده شدن، تبلیغ برند، اشتراک گذاری و … واسه نوشتن پست مهمون هست. این دلایل قبل از قوانین گوگل در مبحث سئو هم وجود داشتن. ازاین رو، بازم وبلاگ نویسان مهمون عجیب و باکیفیت در هر بخش ای مشاهده می شن.

بخاطر این بازم بعضی از مؤسسان وب سایتا با ساختن یه حساب واسه نویسندگان مهمون، از اونا به خاطر تولید محتوای باکیفیت در صفحات وب خود استفاده میکردن.

اما کور نباشین!

اینکه یه دارنده سایت از خطرات بالقوه پستای مهمون بی کیفیت آگاه نیس، دلیلی واسه نبود جریمه اون نمی شه. اگه یه اسپم نویس به شما قول نوشتن یه محتوای جدید و عالی به خاطر بالا بردن ترافیک سایت رو بده و شمام ندونسته در دام اون بیفتید، بازم از آسیب محفوظ نخواهید موند. وبلاگ نویسان مهمون به شما قول رتبه بندیای بالاتر رو میدن، اما با لینکای اسپم خود اعتبار و ارزش سایت شما رو زیر سؤال می برن. در این زمان جریمه شدن شما و سایت تون حتمیه.

اگه فردی ناشناس به طور غیرمنتظره با شما تماس گرفت و پیشنهاد نوشتن یه محتوای عالی رو داد، به طور کاملً طبیعیه که به اون شک کنین!

جمع بندی

نوشتن پست مهمون در صورت انجام درست اون، می تونه واسه سایت شما بسیار به درد بخور باشه. پست مهمون موجب افزایش بازدید سایت شما و بیشتر دیده شدن اون می شه. هم اینکه این یه روش عالی واسه تبلیغ برند شماس.

نوشتن پست مهمون اصلا کهنه و بی اعتبار نشده، اما به کار گیری اون واسه بهبود سئوی سایت به زباله دان تاریخ پیوسته س. کاربرد پست مهمون راهی واسه افزایش بازدید و ترافیک برند شما به روش هایی قبول کردنیه. تصور کنین دیجی کالا یا زومیت قصد از شما بخوان براشون یه پست مهمون بنویسین. شما این پیشنهاد رو رد می کنین؟ شک نداشته باشینً خیر! یه پست مهمون باکیفیت ارزش زیادی واسه شما داره. شما تنها باید یاد بگیرین یه پُست باکیفیت رو از یه پُست اسپم تشخیص بدین.

وب مسترهایی که فقط از نویسندگان باکیفیت دعوت به همکاری می کنن، با جریمه های گوگل روبرو نمی شن. ازاین رو، خیلی از دارندگان سایتا دچار پریشونی و گیجی شدن؛ اما باید بدونین که نوشتن پست مهمون دارای یه جنبه مثبت و یه جنبه منفیه و حد وسط نداره.

پست نویسی مهمون هیچوقت نمرده س، اما نگاه ها به اون نسبت به گذشته تغییر کرده. فاکتوری که در گذشته به عنوان ابزاری واسه جذب مخاطب میشناختنش، حالا به یه تاکتیک اسپم در دنیای سئو تبدیل شده. این چیزیه که نیازمند تغییره. اگه شما از پست مهمون در سایت خود استفاده می کنین و هدف شما از این کار تبلیغ برند، جذب ترافیک و دیده شدنه، درست قدم ورداشته اید؛ اما به شرطی که در طول زمان کیفیت محتوای خود رو حفظ کنین. گوگل به دنبال نابودی پست مهمون یا غیرقانونی کردن این روش نیس، بلکه به دنبال ارائه یه سری از هستشانداردها هستش که هر فردی باید در قدم اول اونا رو رعایت کنه.

شمام از پدیده وبلاگ نویسی مهمون به عنوان بخشی از راه هدف دار بازاریابی آنلاین خود استفاده می کنین؟ پیشنهاد شما واسه یه کسب وکار آنلاین به خاطر افزایش ضریب موفقیت خود در بخش پست مهمون چیه؟

موضوع در رابطه سئو و بهینه سازی سایت

در بحث دور و بر این مقاله شرکت کنین! ارسال دیدگاه

نیاز به مشاوره بیشتر دارین؟ واسه صحبت با کارشناسان نوین تماس بگیرین.

۰۲۱-۶۳۴۰۴ ۵ دقیقه رایگان

رضا رجب پور

رضا رجب پور هستم. تموم وقت خود رو در اینترنت میگذرونم.
عاشق فناوری، خودرو و صنایع نظامی هستم.
پیشنهاد میکنیم این مقالات رو هم بخونین

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *