چهار روش خوب برای مقابله با ترس

چهار روش خوب برای مقابله با ترس

به گزارش آلامتو ؛ ما در زندگی خود با سوالات مختلفی روبرو هستیم که هیچوقت قرار نیس جواب راضی کننده ای واسه اونا بدست بیاریم.

این باعث می شه که هیچوقت آرامش خاطر نداشته باشیم. همیشه خطرات مختلفی وجود دارن که باعث می شن ترس بر ما غلبه کنه. حتی در رابطه ما با آدم های دیگه هم می توان تاثیر ترس رو دید. از اونجا که طرف مقابل خود رو نمی شناسیم، همیشه ترس این رو داریم که از طرف اونا آسیب بخوریم.

همه می دانیم که امکان نداره هیچکدام از این موارد رو عوض کرد. همیشه شاید بدترین اتفاق واسه ما بیفته. کسی به ما خیانت کنه و به احساسات ما صدمه بزنه. یا حتی با خطر مرگ روبرو شیم.

اما چیجوری می تونیم با تهدید های مختلفی که علیه جهان ما هست روبرو شیم؟ چیجوری می تونیم ذهن مضطرب خود رو آروم گردونیم؟ هیچکی نمی تونه جوابی بده که واسه همۀ افراد کارکرد داشته باشه. اما این چهار روش بهترین راه حل ها واسه شروع هستن:

  1. احتمالات دور از ذهن رو از خود دور کنین.

چیجوری با ترس مقابله کنیم

بله، ما در دنیایی زندگی می کنیم که هر اتفاق بدی در اون ممکنه. ممکنه هواپیمای شما سقوط کنه. ممکنه عزیزان خود رو از دست بدین. ممکنه واسه کودکان شما در مدرسه اتفاقی بیفته.

ممکنه اینکه انتظارش رو ندارین به شما خیانت بکنه. اما روزانه هزاران هواپیما سالم به مقصد خود می رسند.

می خواهیم بگیم که اتفاقات بد بسیار کمتر از چیزی که فکر می کنین می افتن. پس شاید کودک شما در مدرسه امنه، عزیزان شما عمر طولانی دارن و نزدیکان به شما وفادار هستن.

  1. اگه اخبار واسه شما بیشتر از حده دیگه اونا رو دنبال نکنین.

به این موضوع بدونین که اخبار حوادث چیجوری بی انتها هستن و تا چه حد می تونن بروی شما تاثیر بذارن. واسه بعضی افراد، اخبار واقعا جذاب هستن. اونا می خواهند در جریان همۀ اتفاقات جدید باشن. واسه بقیه، اخبار لحظه ای یه حادثۀ غم انگیز می تونه به اضطراب بسیار زیادی منجر شه.

اگه شما در دستۀ دوم هستین، به خود این اجازه رو بدین که همۀ اخبار رو دنبال نکنین. بجای اون توجه خود رو روی چیزی که بذارین که به شما آرامش می بخشه.

  1. بیشترین تلاش رو داشته باشین تا ترس خود رو در پیش کودکان بروز ندین.

چیجوری با ترس مقابله کنیم

یادتون باشه که کودکان به حرف های ما گوش میدن و اضطراب ما رو احساس می کنن. ممکنه کودکان شما واسه ماه ها یا سال ها با این ترس ها همراه باشن – حتی تا مدت ها بعد از اون وقتی که مشکل واسه شما حل شده.

مثلا، در جریان یه حادثۀ هوایی شما تا یه مدت نگرانی داشتین. اما یه مدت از این ماجرا گذشته و حالا که می خواهید با هواپیما یه مسافرت خانوادگی داشته باشین دیگه خیلی ترسی از این موضوع ندارین.

اما شاید کودک شما هنوزم اضطراب و ترس قبلی شما رو به خاطر داره. بنابرین تلاش کنین ترس های خود رو در میان بزرگسالان نگاه دارین و به کودکان خود این اطمینان رو بدین که اونا امن هستن.

  1. با کمک به بقیه می تونن احساس قوت قلب کنین.

هیچکی نمی خواهد احساس نبود قدرت کنه. پس اینکه در موقعیتی قرار بگیریم که غیر قابل تغییره می تونه واسه ما بسیار ترسناک باشه. با اینحال اگه در مقابل این موقعیت دست به کار شیم و تلاش به کمک کنیم، احساس داشتن کنترل بیشتری بر موقعیت خود می کنیم.

مثلا در جریان یه حادثه می تونید واسه آروم شدن کسائی که وضعیت بدتری نسبت به شما دارن راهی پیدا کنین و تلاش کنین به اونا دلداری بدید. یا اگه به کمک خاصی نیاز دارن، اینکار رو واسه اونا انجام بدین. حتی می تونید به دعا واسه بقیه بپردازید و این جوری به خود آرامش بدید.

در آخر، همۀ ما می دانیم که ترس نمی تونه جلوی مرگ رو بگیره، اما همین ترس می تونه ما رو از زندگی بندازه. پس با آگاهی به این موضوع به زندگی خود ادامه بدید و همیشه یادتون باشه که از هیچی نمی توان مطمئن بود. پس این ترس دلیل راضی کننده ای واسه انجام ندادن یه کار نیس.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

اختصاصی روانشناسی روش مقابله به ترس چیجوری