چه غذاهایی برای دیابتی ها مضر است؟

دیابت نوع 2

به گزارش آلامتو به نقل از مجله سلامت ، هدف یه برنامه ی غذایی واسه دیابت نوع ۲ اینه که روی غذاهایی تمرکز کنین که قند خون طبیعی، وزن سالم و سلامت کلی بدنتون رو پشتیبانی و از مشکلات دیابتیک هم دوری کنه.

به گفته ی انجمن دیابت آمریکا، آدمایی که به دیابت نوع ۲ گرفتار هستن، می تونن از خوردن غذاهای متنوعی لذت ببرن.

با اینکه این افراد می تونن هر نوع غذایی بخورند، اما دستورالعمل کلی اینه که دسته ای از غذاها رو بخورند و دسته ای دیگه رو محدود کنن، و اندازه وعده های غذایی شون رو هم تحت نظر داشته باشن تا یه برنامه ی غذایی سالم داشته باشن.

قندها

قندها

قند اضافه شده به غذاها می تونه باعث افزایش قند خون شه. دیابت نوع ۲ اگه با قند خون بالا همراه شه، شما رو در خطر آسیب به شبکیه ی چشم، و آسیب به اعصاب، زخم پا، مریضی های پوستی و مریضی های کلیوی قرار میده.

درسته که قند در مقادیر کم مشکلی نداره، اما بازم باید اونو محدود کنین تا قند خونتون در اندازه ی نرمال بمونه. هم اینکه غذاهای شیرین معمولاً پر از کالری هستن و بدون ویتامین، مواد معدنی و مغذی! پر کردن معده با مواد غذایی مغذی مثل میوه ها، سبزیجات، غلات، و پروتئین بدون چربی، راه بهتری واسه دریافت کالریه.

غذاهایی مثل میوه ها که قند طبیعی دارن، معمولاً شاخص قندی پایین تری به نسبت غذاهایی دارن که به اون ها قند اضافه می شه.

مصرف غذاهایی با شاخص قندی پایین واسه بیماران دیابتی، می تونه سطح قند خون این افراد رو متعادل نگاه داره. اما غذاهایی که به اون ها شکر اضافه می شه، مثل شیرینی ها، شاخص قندی بالایی داشته و می تونن باعث افزایش قند خون شن. پس انتخاب توت فرنگی بجای یه آب نبات، شک نداشته باشینً انتخاب بهتریه.

چربی ها

چربی ها رو در برنامه ی غذایی تون محدود کنین، چون که پر از کالری هستن، و مصرف بیشتر از اندازه ی کالری هم باعث چاقی می شه. چاقی، نه فقط وضعیت دیابت رو بدتر می کنه، بلکه خطر دچار شدن به مریضی های قلبی، سرطان، فشار خون، آسم و ورم مفاصل رو زیاد می کنه.

با انتخاب لبنیات کم چرب، گوشت های کم چرب، میوه، سبزیجات و غلات، اندازه مصرف چربی تون رو کم کنین. هم اینکه می تونید با پخت و پز بدون روغن و یا با روغن کمتر، انتخاب های هوشمندانه تر هنگام خوردن غذا، نظارت بر اندازه ی وعده های غذایی، و محدود کردن میان وعده ها و دسرهای پر کالری، اندازه مصرف چربی تون رو کم کنین.

انجمن دیابت آمریکا، عقیده داره که باید از چربی های اشباع و ترانس که خطر دچار شدن به حمله ی قلبی یا سکته ی مغزی، و کلسترول رو زیاد می کنن دوری کنین.

مقاله ای در سال ۲۰۱۰ از «مربی دیابت»، که یکی از نشریات انجمن دیابت آمریکاست، گزارش کرده که یه و کم چرب به کنترل قند خون در دیابت نوع ۲ کمک بسیاری می کنه.

کربوهیدرات های عمومی

هر کسی به عنوان بخشی از یه برنامه ی غذایی سالم، و متعادل به کربوهیدرات احتیاج داره. اما دیابتی ها باید کربوهیدرات ها رو هوشمندانه انتخاب کنن. اگه بخوایم شاخص قند خون رو در نظر بگیریم، غلات کامل به نسبت اجناس فراوری شده یا تصفیه شده، شاخص قند خون پایین تری دارن.

مثلاً انتخاب ماکارونی گندم کامل، به نسبت ماکارونی آرد سفید، اثر کمتری بر سطح قند خون شما داره. بعضی از سبزیجات هم شامل نشاسته هستن، که باید بیماران دیابتی، در برنامه ی غذایی شون این دسته از سبزیجات رو محدود کنن. سبزیجاتی مثل نخود فرنگی، ذرت، سیب زمینی، کدو حلوایی، و کدو.

الکل

الکل

انجمن دیابت آمریکا مصرف الکل واسه آدمایی که گرفتار به مریضی دیابت نوع ۲ هستن و قند خون نرمالی ندارن رو خطرناک اعلام کرده.

واسه درمان دیابت چه بخوریم؟

نشونه های دیابت در زنان

دیابت مجله سلامت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *