چه موقع نباید ورزش کرد؟

rest-exercise

ورزش ضامن سلامتیه اما بعضی وقتا باید اونو واسه یه مدت کنار بذارین وگرنه به سلامتی خود صدمه میزنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از علم ورزش؛ از احساس گناه به وجود اومده بوسیله فرار از تمرین تون بدتون میاد؟ وقتی بهونه های عادی رو بیاریم داشتن احساس گناه راحته؛ خیلی خسته هستین یا سرتون خیلی شلوغه، خیلی گرسنه اید یا این که انگیزه ندارین. این بهونه ها ً درزمان خودشون بهونه های خوبی هستن، اما به محض این که تصمیم می گیرید از ورزش بیخیال شین، احساس گناه شروع به رو شدن می کنه. احساس گناه می کنین چون می دونین این بهونه ها قابل قبول نیستن. با همه این حرف ها، تعداد خیلی از افراد هستن که الان درحال ورزش کردن هستن و می تونن این مشکلات رو به خوبی مدیریت و کنترل کنن. پس، وقتی هم هست که لازم باشه از تمرین تون بیخیال شین؟ وقتی که احساس گناه نکنین؟ شک نداشته باشینً! در این مطلب  واسه شما توضیح می بدیم چه وقتی نباید ورزش کنین.

۱. مریض هستین

مریض بودن بهونه ای عالی واسه ورزش نکردنه، مخصوصاً وقتی که شما:

تب دارین – دمای بدن تون خیلی بالاست و ورزش فقط بدترش می کنه. ً تب علامت اینه که بدن شما در حال جنگیدن با مریضی بوده و به تموم انرژی تون واسه این مقابله نیاز داره.

سرفه های خشک و عمیق می کنین – ورزش می تونه این مشکل رو شدید شدن کنه، مخصوصاً اگه تمرین هوازی یا فعالیت های دیگری انجام بدین که ضربان قلب و تنفس تون رو بالا ببره.

بدن تون کم آبی داره و خسته اید –  می‎ دونین به چه دلیل وقتی مریض هستین، دکتر تون می گوید آب زیاد بخورین؟ چون وقتی مریض هستین با سرفه و عطسه و عرق به وجود اومده بوسیله تب، آب بدن رو ازدست می بدید. وقتی بدن تون کم آبه، ورزش کردن نه فقط احساس ناخوشایند و بدی داره بلکه آب بیشتری هم از بدن تون کم می کنه.

کلاً احساس ناخوشی می کنین –  بعضی وقتا هنوز علامتی ندارین اما خوب و سرحال نیستین. این ممکنه علامت ضعف به دلیلی خاص باشه که تمرینات شدید ورزشی می تونه سیستم ایمنی تون رو حتی ضعیف تر هم بکنه و نسبت به مریضی مستعدتر و آسیب پذیرتر هم بشوید. اگه اندازه انرژی تون خوب باشه و علائم تون شدید نباشه، تمرینات سبک ومتعادل می تونه احساس بهتری هم به شما بده، اما اگه ورزش نکردید احساس بدی نداشته باشین. بعضی وقتا بهتره یه روز استراحت کنین.

۲. بدن تون اونقدر درد می کنه که واسه بلند شدن از تخت به جرثقیل نیاز دارین

اگرتجربه ورزش زیادتر از اندازه رو داشته باشین تا جایی که روز بعد، احساس کنین تقریباً فلج شده اید، با این حس آشنا هستین. حتی غلت زدن در تخت هم می تونه موجب حملات دردناک به بدن شده و حتی نمی خواهید به این فکر کنین که در صورت بلند شدن از جای تون چه اتفاقی می افته.

البته طبیعیه که با شروع ورزش یا شروع دوباره اون بعد از یه مدت استراحت، کمی درد داشته باشین، اما نباید اونقدر درد و ناراحتی داشته باشین که حتی نتونین مسواک تون رو وردارین. اگه تا این اندازه درد داشته باشین، من مجبورتون نمی کنم که یه روز استراحت کنین، اما ورزشکاران دوآتشه معمولاً نیاز دارن چیزی به اون ها یادآوری کنه که بعضی وقتا استراحت، بهترین کاریه که می تونید انجام بدین، مخصوصاً اگه:

  • طیف حرکتی محدودی دارین
  • عضلات تون با تماس دردناک می شن
  • عضلات تون با حرکت دردناک می شن
  • احساس می کنین قراره بمیرید

حتی ممکنه دردتون تقریباً ۲ روز بعد از تمرین بدتر شه. اگه این اتفاق بیفته، کارشناسان عموماً پیشنهاد می کنن، استراحت کنین یا به مدت یه یا دو روز با شدت کمتری تمرین کنین. هم اینکه می تونید اگه واقعاً می خواهید کمی ورزش کنین، تمرین هایی انجام بدین که عضلات دردناک تون رو شامل نشه.

۳. دکتر تون ورزش رو ممنوع کرده

چقدر پیش میاد که پیشنهاد دکتر تون رو ندیده بگیرین؟ اگه شمام مثل من هستین، پس همیشه این کار رو می کنین! مخصوصاً وقتی این پیشنهاد ها مربوط به آسیب ها، مریضی ها و ورزش باشه. من به عنوان یه مربی، اینجور از خودم دفاع می کنم که، در مورد آسیب های ورزشی چیزای زیادی می دانم و بدنم رو بهتر از هرکی دیگری می شناسم.

با این وجود، دکتر من تحصیلات پزشکی داره و پس من تقریبا مطمئنم که اون چیزای بیشتری در مورد بدن آدم می دونه و این که چه وقتی باید از ورزش دوری کنم. با خودم توافق کرده ام که با دکترم روشن باشم و قبل از این که عزممو جزم کنم به طور کاملً از اون بیخیال شم اجازه اش رو بگیرم.

قبل از این که از دستور دکتر تون تمرد کنین

وقتی با دکتر تون ملاقات می کنین، بذارین اون بدونه که شما چند سوال خاص درباره شرایط تون دارین مثلاً:

  • اگه از ناحیه آسیب دیده استفاده نکنم یا با شدت کم ورزش کنم می توانم به ورزش ادامه دهم؟
  • از چه فعالیت ها و ورزش‎هایی باید دوری کنم؟
  • ورزش یا حرکتی هست که در این شرایط برام به درد بخور باشه؟
  • از چه حرکات خاصی باید دوری کنم؟
  • فیزیوتراپی کمکی به من می کنه؟

مراجعه کنندگان من بیشتر یه کپی از تمرینات مون جفت و جور می کنن تا دکتر رو در جریان بذارن و پیشنهاد های لازم رو بگیرن. اگه دکتر تون کلاً ورزش رو واسه تون منع کرده، دیگه فرقی نمی کنه چند سوال کنین، مطمئناً دلیل محکمی واسه عمل کردن به پیشنهاد اون هست.

۴. در وضعیت خماری هستین!

می تونید فردای شبی که تمومش رو الکل خورده اید عرق بریزین و سموم رو دفع کنین؟ بدیش اینه شدنی نیس. بدن شما واسه خلاص شدن از سموم سیستم پیچیده ای داره و این کبد شماس که باید سموم رو دفع کنه و بدن تون رو از این ضایعات رها کنه. عرق کردن واقعاً در این مورد کمکی به بدن نمی کنه. وظیفه عرق واقعا خنک کردن بدنه نه کمک به شما واسه درآمدن از خماری. مشکلی که این نوع مریضی واسه تون ایجاد می کنه اینه که:

کم آب می شید – اگه شب قبل زیاد خورده باشین، الکترولیت های بدن تون دچار اختلال شده ان و بدن تون رو دچار کم آبی می کنن. تمرین و ورزش فقط می تونه این کم آبی رو بیشتر کنه و در نتیجه حال تون بدتر شه.

ناخوش می شید – احساس ناخوشایند کم آبی و خشکی می تونه موجب احساس خستگی، تهوع و اسهال شه و در نتیجه کم آب تر هم شید. این ورزش به نظر اصلاً خوش آیند نیس. واسه حفظ آب بدن بین ورزش، باید شروع درستی داشته باشین، یعنی ۲ ساعت قبل از شروع ۲ لیوان بزرگ آب بخورین، دقیقاً قبل از شروع و هم اینکه بین تمرینات هم کمی آب بخورین. اگه هم احساس کردین به آب بیشتری نیاز دارین باید بیشتر هم بخورین.

۵. کمبود خواب دارین

اگه ورزشکاری کم خوابین، شایدً عادت کرده اید با مصرف زیاد کافئین واسه افزایش انرژی ورزش کنین. گاهی وقتا اشکالی نداره، اما اگه مدت هاست کمبود خواب دارین، این تمرینات فقط چاره موقتی واسه یه مشکل جدی تر هستن.

اگه کم خوابی طولانی داشته باشین:

عملکردتون ضعیف هستش – کمبود خواب می تونه تأثیری بسیار ناخوشایند روی عملکردتون داشته باشه. عکس العمل های تون کُند شده و زمان عکس العمل تون هم با تاخیر روبرو می شه.

در تمرکز مشکل دارید – حتی حرکاتی که به کمترین توجه و دقت نیاز دارن هم به کمی تمرکز شما نیازمندن تا به خودتون آسیب نزنین. اگه کمبود خواب داشته باشین، توجه و تمرکز داشتن کار سختی هستش و مستعد آسیب خوردن می شید و فقطً یه تمرین بی خود و اشتباه انجام میدید.

احساس درد و بی تابی و خستگی می کنین – وقتی به اندازه کافی نمی خوابید، واقعاً به جسم تون آسیب می زنید، ورزش قرار نیس در این حالت احساس بهتری به شما بده. بعضی وقتا بیشتر به خواب نیاز دارین تا ورزش!

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

چیجوری چربی بیشتری بسوزونیم؟

علم ورزش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *