چه چیزهایی باعث بلندی قد می شود؟

tall-short

یکی از مهمترین فاکتورهای تناسب اندام داشتن قد مناسبه که بخش کلی ای از اون به ژنتیک مربوطه، اما جدای از ژنتیک، عوامل موثر دیگری مانند تغذیه هم در افزایش قد تاثیردارن، در این مقاله میخوایم به بررسی رژیم مناسب افزایش قد بپردازیم:

بعضی از کارشناسان فکر می کنن با رعایت پیشنهادایی امکان افزایش قد پس از سن ۱۸ سالگی هست.

به گزارش آلامتو به نقل از ایسنا، هورمونای رشد در هیپوفیز عامل رشد استخونا و سوخت و ساز بدنه. راهکارهایی هست که می تونن رشد این هورمونا رو موجب شده و به افزایش قد حتی پس از سن ۱۸ سالگی کمک کنه.

بعضی از افراد کوتاه قد در زندگی روزمره شون با رقابتایی روبرو می شن که می تونه تاثیر منفی روانی هم به همراه داشته باشه. هم اینکه با افزایش سن به نظر پیدا کردن راهی واسه بلندتر شدن قد ناممکن می شه. برخلاف وجود نوشیدنیای زیادی که مدعی افزایش قد هستن اما هیچ کدوم از اونا موثر نبوده.

هورمون رشد انسانی که در غده هیپوفیز تولید می شه مسئول رشد استخونا، ترکیب بدن و متابولیسمه. تموم این عوامل در سن بلوغ یعنی حدود ۱۲ تا ۱۳ رشد می کنن و این رشد تا شش سال بعد هم ادامه داره. اما آدمایی هستن که پس از این دوره هم رشد قدی دارن هرچند جزو موارد نادر به حساب میان.

سایت ان دی تی ایشون”” در مطلبی به بعضی از راهکارهای موثر در افزایش قد اشاره کرده که به توضیح زیره:

  1. انجام مرتب حرکات بارفیکسی

در زمان خواب ستون فقرات به طور کامل کشیده می شه در حالیکه زمانیکه وایس تاده ایم ستون فقرات به دلیل وزن بدن جمع می شه. اما انجام چند حرکت بارفیکسی کمک می کنه تا قد کامل حفظ شه. هم اینکه حرکتای بارفیکسی در تقویت قسمت تحتانی کمر و ماهیچه سازی موثره.

  1. مصرف خوراکیای سالم

داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل ترکیبی از میوه ها، سبزیجات، پروتئینا و کربوهیدرات هاست به تحریک هورمونای رشد کمک می کنه. رژیم غذایی سالم مثل سوختی واسه بدن عمل می کنه که باعث می شه بدن رشد درست خود رو داشته باشه. هم اینکه رژیم غذایی سالم اندازه سوخت و ساز رو پیشرفت داده، گردش خون رو زیاد می کنه و استخونا رو محکم تر می سازه.

  1. انجام حرکتای کششی

آدمایی که به دنبال افزایش قد خود هستن باید روزانه به مدت ۱۵ دقیقه حرکتای کششی بکنن. ورزشایی که با کشش ستون فقرات همراه هستن در نابود کردن فشار روی قسمت پایین کمر تاثیر دارن و هم اینکه به افزایش قد کمک می کنه.

عوامل موثر در افزایش قد

عوامل موثر در افزایش قد

  1. داشتن خواب کافی

بدن هنگام خواب هم فعالیت خود رو داره. همونجوریکه کودکان هنگام خواب رشد می کنن بزرگسالان هم به اندازه خواب کافی واسه رشد سالم و بهتر نیاز دارن چون غده هیپوفیز هنگام خواب بیشترین فعالیت رو داره.

هم اینکه طرز خوابیدن هم در مقدار رشد تاثیر داره. بهترین شکل خوابیدن، خوابیدن به کمر بدون بالش و بلند کردن زانوها و قرار دادن بالش زیر زانوهاست. این طرز خوابیدن ستون فقرات رو تقویت می کنه و دیسکای کمر کش اومده نه فقط در افزایش قد بلکه در کاهش خطر آسیب کمر و کاهش کمردرد موثره.

  1. مرتب ورزش کردن

با بالا رفتن سن انجام فعالیتای ورزشی مهم می شه. ورزشایی مثل دویدن، بالا و پایین پریدن و ایروبیک به محکم تر شدن و بلندتر شدن استخونا منجر می شه. این ورزشا باعث می شه هیپوفیز هورمون رشد بیشتری تولید کنه و در نتیجه امکان افزایش قد حتی پس از سن متوقف شدن رشد قدی هست.

  1. دوری از مصرف مواد الکلی و مصرف سیگار

مواد الکلی و سیگار بر کارکرد طبیعی بدن و روند رشد اثر میذاره. سیگار کشیدن جریان خون و مواد مغذی در بدن رو کم می کنه و رشد رو متوقف می کنه.


تغذیه در افزایش قد

یه کارشناس تغذیه گفت: تحقیقات نشون داده ویتامین آ، پروتئین و روی بیشترین اثر رو در افزایش قد دارن.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه یزد، ناهید برخورداری کارشناس تغذیه با گفتن این اعلام کرد: دو عامل ژنتیک و محیط تعیین کننده اندازه قد هستن. از بین این دو عامل، ژنتیک نقش مهمتری رو اجرا می کنه. تغذیه مناسب، تمرینات ورزشی و سلامت عمومی فرد با اندازه رشد قد رابطه مستقیم دارن.

ایشون اضافه کرد: رشد قد فرایندی طبیعی و بیشترً موروثیه که میشه از راه های جور واجور به پیشرفت این روند کمک کرد. فرد باید این روشای طبیعی رو روزانه و بطور همیشگی استفاده کنه تا در درازمدت به نتیجه مطلوب برسه.

برخورداری با توضیح دادن این موضوع که رشد قد از زمان تولد تا آخر دوران بلوغ ادامه داره، گفت: در طول این مدت از راه رژیمای غذایی مناسب و تمرینات خاص ورزشی میشه اندازه رشد رو بالا برد.

این کارشناس تغذیه گفت: در پسرها بیشترین اندازه افزایش قد از سن ۱۳ تا ۲۰ سالگی و در دختران از ۱۱ تا ۱۸ سالگیه.

ایشون انجام تمرینات ورزشی رو از جمله روشای موثر در افزایش قد دونست و گفت: تمرینات ورزشی مخصوص افزایش قد باید صبح زود انجام شه. این تمرینات شامل حرکات کششی، یوگا، آویزون شدن از بارفیکس، شنا و چیزای دیگه ای به جز اینا س.

این کارشناس تغذیه با اشاره به نقش تغذیه در اندازه افزایش قد گفت: در کنار ورزش، تغذیه مناسب هم در رشد قد مؤثره.

برخورداری پیشنهاد کرد: یه رژیم غذایی مناسب باید هر۶ گروه غذایی (میوه جات، سبزیجات، پروتئینا، حبوبات، چربیا و غلات) رو شامل شه.

واسه افزایش قد کودکان چه کنیم؟

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

افزایش قد ایسنا رژیم غذایی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *