اگه از پیری زودرس میترسین بهتره سبک زندگی خود رو مقداری بهبود بدید تا علائم ظاهری پیری در شما دیرتر ظاهر شه.

به گزارش آلامتو به نقل از مردمون؛ پیر شدن ظاهریتان سریعتر از پیر شدن سنیتانه؟ اگه از تصویری که در آینه میبینین راضی نیستین، شاید زمان اون رسیده که بعضی عادتهای روزمره تون رو بررسی کنین. غذاهایی که میخورید و حتی چگونگی خوابیدنتان میتونه پیرترتان کرده و طول عمرتون رو هم کم کنه.

در این مقاله متخصصین درمورد متداولترین عادتهایی که باعث پیر شدن میشه و راهکارهایی واسه نابود کردن اون صحبت میکنن.

  1. چند کار رو همزمان انجام میدین

اگه لیست کارای روزانه تون به نظر هیچوقت کوتاه نمیشه، ممکنه استرس زندگی پرمشغله تون واسه بدنتون مسموم باشه. خیلیا فکر میکنن انجام همزمان کارای جور واجور خیلی خوبه اما با این روش نه فقط کاری پیش نمی برن بلکه استرس بیشتری هم واسه خود تولید میکنن.

تحقیقات مختلفی نشون می ده که استرس طولانی تولید رادیکالهای آزاد که مولکولهایی بی ثبات هستن و به سلولها آسیب رسونده و متهم اصلی در پیری هستن، رو در بدن تحریک میکنه. به جای اینکه تلاش کنین همه کارا رو یه جا انجام بدین، تلاش کنین در هر لحظه فقط روی یه کار تمرکز کنین و بعد از تموم شدن اون سراغ کار بعدی برید.

  1. بی اندازه شیرینی جات میخورید

به جز اینکه با خوردن شیرینی جات وزنتون رو بالا میبرین، صورتتون رو هم پیرتر میکنین .مولکولهای قند در درون بدن خود رو به فیبرهای پروتئینی در هر سلول میچسبونن. این روند داغون کننده که گلیکاسیون نامیده می شه موجب از دست رفتن شفافیت پوست، ایجاد حلقه های تیره زیر چشم، پف کردگی، افزایش چین و چروکهای صورت و بزرگتر شدن روزنهای روی پوست میشه. اگه می خواید سرحالی و جوونی خود رو حفظ کنین، شیرینی جات رو واسه بقیه بذارین.

  1. شبه ها کمتر از ۵ ساعت میخوابید

کم خوابی نه فقط باعث ایجاد پف مشکی زیر چشماتون میشه، بلکه طول عمرتون رو هم پایین می آورد. خواب مطلوب بین محدوده هفت ساعته. اگه علائم کم خوابی مثل نداشتن انرژی در طول روز، کند شدن ذهن، مشکل در توجه و تمرکز یا زیاد شدن وزن رو در خود مشاهده کردین، حتماً زودتر بخوابین.

  1. زیاد تلویزیون تماشا میکنین

اینکه چند روز پشت سر هم بشینین سریال محبوبتون رو تماشا کنین یه چیزه، اینکه همیشه پای تلویزیون نشسته باشین چیزی دیگه.

تو یه مجله پزشکی ورزشی بریتانیایی تحقیقی منتشر شده بود که روی ۱۱۰۰۰ استرالیایی ۲۵ سال به بالا انجام گرفته بود، مشخص شد که به ازای هر یک ساعت تماشای تلویزیون، ۲۲ دقیقه از سن متوسط افراد بزرگسال کم میشه. علاوه بر این، افرادیکه به صورت میانگین شش ساعت در روز تلویزیون تماشا می کردن، ۵ سال کمتر از اونایی که تماشا نمیکرده ان زندگی کردن.

این تاثیر بیشتر بخاطر نشستن و غیرفعال بودنه. وقتی بیشتر از نیم ساعت پشت سر هم میشینین، بدنتون شروع به اندوختن چربی در سلولهایتان میکنه که احتمال چاق شدنتون رو بالا می بره. چه واسه تماشای تلویزیون نشسته باشین و چه پشت میز کارتون، هر نیم ساعت یه بار بلند شده و کمی در دور و بر قدم بزنین.

  1. بیشتر زمان روز رو میشینین

خطرات سبک زندگی نشسته به طور کاملً مشخصه: اونایی که بیشتر روز خود رو روی صندلی می شینن بیشتر در برابر دچار شدن به بیماریهای کلیوی، بیماریهای قلبی-عروقی، سرطان و چاقی بیش از اندازه هستن.

به طور طبیعی ورزش منظم به پیشگیری از این مشکلات سلامتی کمک کرده و باعث میشه طولانی تر زندگی کنین. تو یه تحقیق مشخص شد اونایی که ۱۵۰ دقیقه یا بیشتر از هفته خود رو ورزش می کردن، ۱۰ تا ۱۳ سال بیشتر از افراد کم فعالیت زندگی کردن.

  1. از کرمهای چشم استفاده نمیکنید

یکی از مهمترین اجناس آرایشی که باید استفاده کنین، یه کرم زیر چشم خوب واسه به تاخیر انداختن چین و چروک هاست. پوست زیر چشمها نازکتر از پوست قسمتهای دیگه صورتتانه و خیلی سریعتر پیر شدنتون رو نشون می ده. مرطوب نگه داشتن این ناحیه سالها از عمر ظاهریتان کم میکنه.

موثرترین کرمهای زیر چشم شامل رتین A، یه جور ویتامین A، است. بقیه عوامل مهم اون عبارتند از نرمکنندها و مرطوب کننده هایی که رطوبت، آنتیاکسیدان، اسید هیالورونیک و ویتامین C رو در این ناحیه نگه میداره. اینا ساخت کلاژن و الاستین رو واسه سفت کردن پوست و کاهش خطوط دور چشمها تقویت میکنه.

این مطلب را هم بخوانید :
چگونه آکنه را درمان کنیم؟

  1. از کرم ضدآفتاب استفاده میکنین اما فقط در مسافرتها

رانندگی، باغبانی و رفتن حتی تا سر کوچه بدون ضدآفتاب بسیار بیشتر از تخریبی که یه روز گذروندن کنار دریا داره به شما آسیب میزنه.

دلیل اصلی تقریباً هر نوع پیری زودرس روی صورت قرار گرفتن در برابر اشعه فرابنفشه. این اشعه حتی در زمانهایی که هوا ابری یا بارانیه هم هست. با به کار گیری کرم ضدآفتاب با SPF بین ۳۰ تا ۵۰ در زمانهایی که از خونه بیرون میرید از پوستتون مواظبت کنین.

  1. زیاد آرایش میکنین

سایه چشم آبی به کنار، آرایش زیادی هم شما رو پیرتر نشون می ده. به کار گیری لوازم آرایشی، مخصوصاً اجناس آرایشی چرب، منافذ پوستتون رو میبندد. علاوه بر این، استفاده زیادتر از اندازه از اجناس پوستی عطردار، موادشیمیایی و عوامل الکلی با نابود کردن روغنهای طبیعی پوست، پوستتون رو خشک میکنه و باعث ایجاد چین و چروک زودرس روی پوست میشه. واسه راهنمایی بیشتر با متخصص پوستتون صحبت کنین.

  1. دمر میخوابید و صورتتون رو در بالشت فرو میبرین

دمر یا یه طرفه خوابیدن طوریکه صورتتون رو در بالشت فرو ببرین میتونه روی پوستتون ایجاد چروک کرده و موجب پیری زودرس میشه. بافتهای پیوندی و کلاژن موجود در پوست صورت با بالا رفتن سن ضعیف تر میشه. به خاطر همین وقتی شبه های پشت سر هم به یه سمت صورتتون میخوابید، صورتتون دیگه به سرعت وقتی که جوون بودین برنگشته و صاف نمیشه. این چینهای ایجاد شده بخاطر بالشتتان دائمی می شه. پس بهتره به پشت خوابیده و از روکشهای بالشت ساتن استفاده کنین که پوستتون صاف بمونه.

  1. خانهتان رو خیلی گرم نگه میدارید

وقتی بیرون از خونه سرده، ممکنه وسوسه شید که داخل خونه رو حسابی گرم کنین. چه شومینه و چه شوفاژها رو روشن کنین، هر دو رطوبت هوای خونه رو می گیرن. این موجب خشک و ملتهب شدن پوستتون میشه که کم کم منتهی به پیری می شه. به کار گیری یه مرطوب کننده هوا با خشکی هوا مقابله کرده و از خارش و پوسته پوسته شدن پوستتون جلوگیری میکنه. گذاشتن یه هوله مرطوب روی شوفاژ یا یه کاسه آب سرد در اتاق، مقداری از رطوبت از دست رفته رو برمیگرداند.

  1. قوز میکنین

ساعته ها پشت سر هم پشت کامپیوتر نشستن کم کم باعث ایجاد فرمی بیریخت و قوزمانند در ستون فقراتتون میشه.

ستون فقرات به طور طبیعی شکلی S مانند متوازن داره تا بتونه بدن رو ثابت نگه داشته و از بدن مواظبت کنه. بد نشستن و ایستادن و قوز کردن ستون فقرات رو از این حالت طبیعی خود دور کرده و درنتیجه عضلات، دیسک کمر و استخوانها دچار فشار می شن.

درنتیجه اون معمولاً دچار درد و خستگی میشین و ستون فقرات دچار پیری و بدشکلی دائمی میشه. با بررسی و توجه به فرم بدنتون در طول روز (گوشه ها، شونه ها و لگن در حالت نشسته باید تو یه خط صاف قرار گیرند) تلاش کنین بدنتون رو همیشه در وضعیت مطلوب نگه دارین.

  1. با نی نوشیدنی می خورین

نوشیدن نوشیدنیهای تیره رنگ با نی میتونه از ایجاد لکه روی دندانهایتان جلوگیری میکنه اما همونطور که جمع کردن چشمها باعث ایجاد چین و چروک در دور و بر چشماتون میشه، جمع کرند لبهایتان هم موجب ایجاد چروک زودرس دور دهنتون میشه. این اتفاق با کشیدن سیگار هم روی می ده. به خاطر همین بهتره نوشیدنیهایتان رو از بطری داخل لیوان ریخته تا موقع نوشیدن از جمع کردن لبها دوری کنین.

  1. کل چربیها رو از برنامه غذاییتان حذف میکنین

واسه حفظ حس جوونی و ظاهر سرحال کمی چربی لازمه. اسیدهای چرب امگا۳ که در ماهیهای چرب (مثل سالمون) و بعضی آجیلها (مثل گردو و بذر کتون) یافت میشه پوست رو نرم نگه داشته و توانایی ارتجاعی پوست رو حفظ میکنه و درنتیجه از بروز چین و چروک جلوگیری کرده و واسه سلامت قلب و مغز هم خوبه. آکادمی تغذیه و رژیم درمانی پیشنهاد میکنه که دست کم دو بار در هفته از ماهی در وعده های غذایی خود استفاده کنین.

بهترین روش های کاهش چین و چروک پوست صورت

واسه پیر نشدن چه کنیم؟

زیبایی پوست مردمون

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *