چه کفشی برای خانم باردار مناسب است؟

چه کفشی برای خانم باردار مناسب است؟

Pregnant Womenبا ورود به سه ماهه دوم بارداری، خیلی از خانوما با عوارضی مثل ورم و درد پاها می شن. این درد که در غالب موارد به دلیل دوران بارداری اتفاق میفته، اگه کنترل نشه به مرور به زانوها و کمر هم سرایت می کنه.

با اینکه پیشگیری و کنترل ورم و درد به وجود اومده از طریق اضافه وزن در دوران بارداری خیلی کار ساده ای نیس و در بهترین شرایطش وزن مادر به دلیل حمل جنین زیاد می شه، راهکارهایی واسه کنترل این وضعیت هست که یکی از کاربردی ترین اونا انتخاب کفش مناسب بارداریه.

کفش به طور کامل تخت ممنوع

بعضی از کفشا که معمولا به کفش باله معروف هستن، کفی تخت و بسیار نازک دارن و موقع راه رفتن با اونا کوچیک ترین سنگریزهای خیابون رو هم حس می کنین. این کفشا شاید در حالت عادی اذیت تون نکنن که بعیده، اما بدترین انتخاب ممکن در دوران بارداری هستن.

پس در این دوران خرید کفش ارزون و غیر استاندارد رو از یاد ببرین و حتما سراغ کفشایی برید که کفی مناسب، محکم و متناسب با قوس کف پای شما داشته باشن.

یادتون نره انتخاب کفش ناجور علاوه بر اینکه به پاهای تون آسیب میرسونه، می تونه موجب کلافگی و بی حوصلگی شمام بشه.

بهترین انتخاب رو می تونین از بین کفشای طبی بارداری داشته باشین و با خیال راحت با اونا پیاده روی کنین.

اگه شما در دوران بارداری با افزایش دمای بدن روبرو میشین، می تونین با پوشیدن صندل، بخشی از گرمای هوا رو از خود دور می کنین

سراغ بندیا نرید

شاید در ماه های اول کار سختی به نظر نرسه، اما بعد از ماه چهارم کم کم میفهمید خم شدن و بستن بند کفشا اصلا خیلی راحت قبلی نیس.

به خاطر همین پیشنهاد می کنیم فقط دو مدل کفش بخرین؛ کفشای پشت باز و کالجایی که پا خیلی راحت درون شون سر می خوره و احتیاجی به خم شدن و جا باز کردن با پاشنه کش ندارن.

نگران تیپ تون هم نباشین، اونقدر مدلای قشنگتر با این شکل و شمایل در بازار پیدا می شه که به آراستگی ظاهرتون کوچیک ترین آسیبی نمی رسه.

صندل بپوشید

حالا که فصل تابستانه، بهترین انتخابا واسه شما به کار گیری صندلای جلو بازه. انتخاب این کفشا در فصلای گرم از این جهت مهمه که به خنک موندن پای شما کمک می کنه.

پس اگه شما از اون دسته زنائی باشین که در دوران بارداری با افزایش دمای بدن رو به رو میشین، می تونین از این واسه راحت باشین که با پوشیدن صندل، بخشی از گرمای هوا رو از خود دور می کنین.

دقت کنین واسه انتخاب صندل هم سراغ صندلای تخت با بیشترین حد ۲ تا ۳ سانتیمتر پاشنه برید و استانداردهای لازم رو واسه کفش تون رعایت کنین.

مادری با کفشای کتانی

شاید کتانیا و کفشای ورزشی انتخابای دوست داشتنی شما باشن و ترجیح بدین در دوران بارداری بازم از اونا استفاده کنین.

در این صورت به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین پنجه این کفشا به طور کامل آزاد و جادار باشن و در عین حال کفی مناسب و نرمی داشته باشن و در عین حال بندی هم نباشن.

بعضی از برنده های معروف کفش، تازگیا کفشایی رو با طرح کتانی طراحی کردن که تموم ویژگیای کفش ورزشی رو دارن، اما پشت شون باز و پوشیدن شون واسه خانمای باردار راحته.

به پاشنه دارها نه بگید

نگاه کردن به کفشای پاشنه بلند و رنگارنگ داخل جاکفشی و نپوشیدن شون سخته، اما باید قدرت نه گفتن رو در این چند ماه بیشتر از همیشه به کار بگیرین و به این کفشای براق و خوش رنگ نه بگید.

کفشایی که پاشنهایی بلندتر از حد استاندارد دارن خیلی راحت فشار روی کمرتون رو دوبرابر می کنن و می تونن دردهای ساده و قابل کنترل رو به دردهای زیاد و طولانی تبدیل کنن.

هم اینکه به دلیل زیاد شدن وزن در دوران بارداری و احساس نبود تعادل، احتمال زمین خوردن با کفشای پاشنه بلند زیاد می شه.

پس همین الان درب جاکفشی رو ببندین و از داشتن کفشای تخت و زیبای خود تا اتمام دوران بارداری لذت ببرین.

جنس روش کفش بهتره از چرم باشه تا پاها به طور کامل نفس بکشن. کف کفش هم باید از جنس لاستیک باشه تا احتمال سرخوردن زن باردار کم بشه

۶ نکته موقع خرید کفش در بارداری

۱- درزمان حاملگی، شلی بافت به وجود اومده از طریق تاثیر هورمونا منتهی به بزرگ تر شدن پاها می شه. از این رو به زنان باردار پیشنهاد می شه شماره کفش خود رو بزرگ تر انتخاب کنن.

هم اینکه قسمت جلوی کفش که انگشتان در اون قرار می گیرن، باید عمیق تر و دارای فضای بیشتری باشه، به خصوص اگه پاها ورم دارن، رعایت این نکته در انتخاب کفش الزامیه.

در این دوران اندازه کفش بیشتر خانوما حدود یه شماره بزرگ تر می شه و حتی پس از زایمون و برگشت به وزن قبلی، پای اونا به اندازه قبل برنمی شه و معمولا نیم تا یه شماره به شماره اون اضافه می شه.

۲- یکی از مهم ترین ویژگیای کفش خانوم باردار اینه که بیشترین حد توانایی جذب ضربه رو داشته باشه؛ یعنی لایه داخلی کفش و به خصوص پاشنه اون، به اندازه کافی نرم باشه تا هنگام راه رفتن، ضربه واردشده به پا رو بگیره.

۳- جنس روش کفش بهتره از چرم باشه تا پاها به طور کامل نفس بکشن. کف کفش هم باید از جنس لاستیک باشه تا احتمال سرخوردن زن باردار کم بشه.

۴- اگه قوس کف پا در دوران بارداری کم شده (در زنائی که از قبل کف پاشون صاف بوده و یا در افراد چاق، این موضوع بیشتر مشخصه)، حتما باید با تجویز دکتر و به کار گیری کفی مناسب این حالت رو اصلاح کرد تا از بروز مشکلات بعدی، مانند درد انگشتان پا، التهاب فاسیای کف پا و… جلوگیری شه.

۵- به دلیل ورم پاها، باید از پوشیدن کفشای خیلی تنگ و باریک دوری کرد، چون باعث مشکل در گردش خون پاها می شن. واسه کاهش ورم، باید پاها تا حد امکان بالا نگه داشته شن و در نشستن دراز مدت، یه چهارپایه کوچیک در زیر پاها قرار داد.

۶- در صورت وجود مشکلات دیگری در پاها مثل خار پاشنه پا، میخچه دردناک و … حتما با دکتر واسه خرید کفش مناسب مشورت کنین.