چگونه احساس ناامیدی نکنیم؟

چگونه احساس ناامیدی نکنیم؟

رفع نا امیدی

مشکل ناامیدی اینه که می تونه هر کسی رو فلج کنه، اما تشخیص اینکه این آسیب از کجا سر میگیره واقعا کاری سخت و بعضی وقتا نشدنیه.

به گزارش آلامتو به نقل از Hiwamag؛ به راستی نا امیدی چیه؟ اگه ما بخوایم واسه درک این معنی از فرهنگ کلمه کمک بگیریم، ​​به ما میگه که این آسیب یعنی احساس ناراحتی یا نا امید بودن به دلیل نبود توانایی تغییر دادن خود و یا دست پیدا کردن به چیزی. گر چه در تعریف این عبارات می تونن راضی کننده باشن اما درک عمیقی از نا امیدی رو ارائه نمی دن، پس چیجوری می تونیم این مشکل رو حل کنیم؟ دلایل دچار شدن به نا امیدی می تونن پیچیده باشن، اما اگه بتونیم منبع نا امیدی رو کشف کنیم می تونیم خیلی راحت اونو از بین برده و یا ریشه کن کنیم.

  1. از شکستای خود درس بگیرین

شکست چیزیه که ذهن ما رو منحرف ساخته و به ما احساس بی ارزش و غیر کارامد بودن میده پس این طبیعیه که از یه شکست نا امید شید.

در واقع وقتی که شکستا مداوماً و پشت سر هم اتفاق بیفتن شک نداشته باشین باعث نا امیدی و گرفتار شدن ما در کثافت افسردگی می شن. پس باید تلاش کنیم تا به جای دیدن انا به عنوان شکست، از اونا درس بگیریم و نمونه این جمله باشیم«من هیچوقت شکست نخوام خورد بلکه ۱۰ا هزار روشی رو که موثر نیستن کشف می کنم.»

ما هر روز چیزای کوچیک و بزرگی رو تست می کنیم، اما حتی اگه موفق نشیم، می تونیم از اونا درس بگیریم. با تغییر دیدگاه خود در مورد شکست، خیلی راحت می تونین اونا رو به پلی واسه موفقیت تبدیل کنین. شکست می تونه به جای نا امیدی، اراده قوی ای رو در شما به وجود آورد، فقط باید چگونگی دیدتون به اونو تغییر بدین.

  1. بر امروز تمرکز کنین

امروزه اضطراب یکی از شایع ترین ناراحتیای روان شناختیه که از راه جوانان تجربه می شه. در حالی که ریشه اضطراب رو نمیشه به چیز خاصی مربوط دونست یا خیلی راحت توضیح داد، مشخصه که فشار واسه داشتن آینده ای مناسب و زندگی کامل به بزرگ ترین عامل به وجود آورنده اضطراب در نسلای جوون تبدیل شده.

در حالی که برنامه ریزی واسه آینده مهمه، نباید اجازه بدین که این افکارتون رو به هم بریزه و شما رو دچار استرس و اضطراب کنه.

به جای تمرکز دائمی روی آینده، باید بر امروز تمرکز کنین چون که امروز همون فردای دیروزه. شما نمی تونین به عقب برگردین و نمی تونین هیچ روز دیگری رو جز امروز کنترل کنین. امروز روز موعوده؛ پس هر چیزی که می خواین از امروز بخواین.

پس نفسی عمیق بکشین و اگه کاری رو کنار گذاشته اید همین امروز واسه انجام دادنش دست به کار شین. اگه به دلیل اضطراب و نا امیدی مدتیه که به امورتون رسیدگی نکردین بهتره هر چی زودتر دست به کار شید. چون که امروز تنها روزیه که کنترلش در دستانتون قرار داره.

  1. خودتون رو با بقیه مقایسه نکنین

ما تو یه دنیای رقابتی زندگی می کنیم که در اون همه در حال رقابت و سبقت گرفتن از همدیگه هستن، اما بعد از ظهور رسانه های اجتماعی، انگار سوخت تازه ای در این آتیش قدیمی ریخته شده و جانی تازه گرفته.

بیست سال پیش، ما به ماشین جدید همسایه خود نگاه می کردیم یا نگاهی به حصاری که دور باغچه اش کشیده بود مینداختیم و ماشین یا حصار خود رو با اون مقایسه می کردیم.

امروز ما خودمون رو با افراد مشهور، هم کلاسیای قدیمی و غریبهای موجود در رسانه های اجتماعی مقایسه می کنیم. وقتی که ما وارد محیط اینترنت میشیم، خیلی سریع به هر اون چه در زندگی بقیه هست دسترسی داریم.

در حالی که این می تونه مانند یه مجله سرگرمی آزاد سرگرم کننده باشه، اما می تونه باعث فرو رفتن ما در کام نا امیدی شده و حتی باعث افسردگی و خودکشی شه.

خیلی از ما میدونیم که مقایسه مون با بقیه اشتباهه اما بازم این کار رو انجام می دیم و حسرت زندگیای لوکس، چهره های جذاب، اندامای لاغر و بسیاری چیزای دیگه ما رو به پرتگاه نا امیدی میکشونن.

خیلی از ما حتی یه یا دو هفته هم نمی تونیم آفلاین زندگی کنیم چون که در دنیای آنلاین امروزی، زندگی گذشته خود رو از یاد بردیم. ما هنوزم باید بتونیم با خونواده، دوستان و کارمون رابطه برقرار کنیم و بتونیم تموم برنامه ها و رسانه های اجتماعی موجود روی تلفن مون رو حذف کنیم.

تعطیل کردن پاتوق آنلاینتان ممکنه دقیقا همون چیزی باشه که شما بدون نیاز دارین تا در راه درست قرار گیرید و دوباره احساس خوبی داشته باشین. در اول ممکنه که عادت کردن به دنیای افلاین سخت باشه، اما وقتی که چند روزی از اینترنت استفاده نکنین احساس خوبی پیدا می کنین.

  1. شما در تله عادات گیر افتادین پس تلاش کنین از اونا خلاص شید

واقعا روش زندگی ما هم جهت با امیدواری یا نا امیدی مون خیلی با اهمیته. در واقع هممون تو یه چرخه روتین تکرار گرفتار شده ایم و نمی دونیم چیجوری از اون خلاص شیم. این چرخه می تونه بسیار گول زننده باشه چون که ممکنه شما از زندگی تون بسیار راضی باشین اما هنوزم احساس کنین که در اون گیر کردین.

روال روزانه چیزیه که ما در اون گرفتار شده ایم و همیشه در حال ادامه دادنش هستیم، و این همون چیزیه که در آخر ما رو نا امید و مانند یه درخت خشک بی دشت می کنه.

این بدون معنا نیس که شما باید کار خود رو رها کنین، خونواده تون رو ترک کنین و یه بلیط یه طرفه به جایی دور بگیرین، بلکه این به معنی جلوگیری از سرخوردگی یا اضافه کردن چیزی جدید به زندگی و معنی بخشیدن به زندگیتون با انجام کاریه.

تلاش کنین کاری رو که همیشه می خواستین انجام بدین، یا چیزی رو بیاموزید که همیشه عاشقش بودین.

چیجوری احساس نا امیدی رو از بین ببریم؟

  1. قدردان چیزی که دارین باشین

بیشتر آدما طوری زندگی خود رو برنامه ریزی کردن که همیشه به دنبال بهبود ان باشن- ما همیشه به این موضوع فکر می کنیم که چیجوری می تونیم روابط، کار و خودمون رو بهبود بخشیم؟ بعضی وقتا، ما بیشتر بر اون چیزی که از دست رفته ، تمرکز می کنیم تا چیزی که داریم.

خوبه که واسه رسیدن به اهداف متعالیمان در زندگی تلاش کنیم اما نباید اجازه بدیم تا این اهداف باعث سرخوردگی و احساس نا امیدیمان در زندگی شن.

  1. اگه احساس بی ثباتی می کنین تلاش کنین قدرت لازم رو به دست بیارین

ما از کنترل امور جور واجور حال می کنیم، اما همیشه چیزایی وجود دارن که قادر به کنترلشان نیستیم. این امور می تونن شامل مسائلی مانند آب و هوا، فرد داغون کننده ای در محل کار، یا یه دوست باشن که ما رو به فردی بی اعتماد و نا امید تبدیل می کنن.

اگه بتونین خودتون رو از وضعیتی که باعث بی اعتمادی تون شده برهانید و مشکل رو از بین ببرین همه چیز عالی می شه اما بدیش اینه این همیشه ممکن نیس.

حقیقت سخت و شاید تلخ اینه که، ما نمی تونیم همه چیز رو کنترل کنیم. اما خبر خوبی هم هست و اون اینه که ما قدرت کنترل بعضی چیزها رو داریم. پس باید تلاش کنیم قدرت رو در جنبه دیگری از زندگی مون به دست بیار.

چیزایی مانند احساسات بقیه نسبت به ما و مریضی، چیزایی هستن که خارج از کنترل ما هستن. پس بهتره به جای دقیق شدن و فوکوس کردن بر چیزی که قادر به کنترلش نیستیم روی چیزایی تمرکز کنیم که کنترلشان در دستانمان قرار داره.

اموری که قادر به کنترلشان هستیم می تونن چیزای ساده ای مانند تنظیم برنامه ای واسه داشتن تناسب اندام یا یادگیری زبون جدید، یا چیزای بزرگتری مانند ترک شغل یا بیرون اومدن از یه رابطه سمی باشن.

  1. درد یا تروماهای قدیمی رو درک کنین

زندگی هیچوقت مساوی نبوده. ما آدما با شانسای برابر متولد نمی شیم و برابر هم نمی میریم. بعضی از ما ممکنه در دوران کودکیمان آسیب ببینیم و یه سریای دیگه ممکنه هیچوقت دچار یه آسیب کوچیک هم نشیم. بعضی از ما هم ممکنه واسه یه عمر مجبور به تحمل دردی قدیمی شیم.

نا امیدی از مشکلات حل نشده باعث می شه که بدون دونستن دلیل، احساس بدی داشته باشیم. پس بهتره بدونین تنها راه حل این موضوع برگشت به گذشته س. این حتما به این معنی نیس که شما باید به یه روانشناس مراجعه کنین (هر چند که ممکنه واسه کمک به یه روان دکتر یا مربی زندگی نیاز داشته باشین)، اما خیلی راحت می تونین دردی رو که باعث آزار روح و جسمتون شده قبول کنین.

با درک بهتر خودتون و بروز احساسات و واکنشای مناسب به شرایط خاص، می تونین از سرخوردگی رهایی یابید.

  1. با ترس خود رو به رو شید

نا امیدی می تونه واکنشی نسبت به ترس باشه. ترس می تونه واقعا یه مشکل دردناک باشه، اما شاید اگه خوب بدون نگاه کنیم ببینیم که از چیزای کوچیک ساخته شده. این ترس ممکنه از چیزای کوچیکی تشکیل شده باشه که در مدت طولانی، بزرگتر و بزرگتر شده و باعث ایجاد دلهره و نا امیدی در درون ما شدن.

این ترسای عادی می تونه شما رو از زندگی تون عقب بندازن. تنها کاری که می تونین واسه مقابله با ترس هاتون انجام بدین اینه که به دوران کودکیتان مراجعه کنین و چیزایی رو که از اون هول و ترس دارین، انجام بدین و پس از اون می بینین که احساس آزادی بی اندازه و حصری به شما دست میده.

چیجوری یه زندگی سالم داشته باشیم؟

چیجوری خوشبخت شیم؟

اختصاصی خوشبختی روانشناسی خوشحال بودن چیجوری