چگونه از ابتلا به آلرژی فصلی پیشگیری کنیم؟

tea-cup

فصل بهار است و به دلیل رویش شکل های جور واجور گله های بهاری آلرژی فصلی به بالاترین درجه خود می رسه اما راهکارهای اصلی پیشگیری از آلرژی فصلی چیه؟

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله سلامت؛ همونطور که میدونید مصرف آنتی هیستامین نمی تونه بهترین روش واسه مقابله با آلرژی های فصلی باشه. در این مقاله می خوایم به موارد دیگری بپردازیم که می تونید با انجام اون حساسیت فصلی خود رو کنترل کنین. پس همراه ما باشین.

غذاهای مناسب بخورین:

داشتن عادت های ناجور غذا خوردن می تونه مشکلات زیادی واسه بدن به همراه داشته باشه. یکی از این مشکلات بروز اسم و حساسیت های فصلیه. تحقیقات پزشکی نشون داده که مواد شیمیایی قدرتمندی به نام آنتی اکسیدان ها که در میوه ها،سبزیجات، آجیل، دانه ها، چای سبز و بقیه مواد یافت می شه می تونه به بهتر شدن التهاب کمک کنه. همونطور که می دونین این گزینه یکی از فاکتورهای لازم واسه کنترل حساسیته. شما می تونید غذاهایی که پر از امگا۳ و آنتی اکسیدان هستن رو هم امتحان کنین.

اضافه وزن خود رو کم کنین:

اضافه وزن داشتن می تونه نفس کشیدن شما رو سخت تر کنه. این مشکل وقتی دردناک تر می شه که گرفتار به حساسیت باشین. بخاطر این بهتره وزن خود رو کم کنین. چربی های اضافی دور شکم مانع می شه ریه ها به درستی پیشرفت پیدا کنن و پرده دیافراگم به سمت پایین حرکت کنه. یعنی اگه اضافه وزن داشته باشین نمی تونید تنفس خوب و عمیقی داشته باشین. کاهش وزن به دست اوردن اکسیژن لازم واسه بدن رو ساده تر می کنه.

استرس خود رو کم کنین:

هر وقتی که در شرایط استرس زا قرار گرفتید، بدن شما هورمون های مربوط به استرس رو ازاد می کنه. در اینجور شرایطی سیگنال هایی به بخش های جور واجور بدن فرستاده می شه تا خود رو واسه انجام اقدامات لازم آماده کنن. اگه این شرایط هر روز واسه شما اتفاق بیفته، استرس می تونه اسیب جدی به بدن و سلامتی اون وارد کنه. یکی از بخش هایی که دچار اسیب می شه سیستم ایمنی بدنه. سیستم ایمنی ضعیف شده عکس العمل های آلرژیک رو بیشتر می کنه. بخاطر این باید روش هایی رو واسه مقابله با استرس خود یاد بگیرین.

داروهای مربوط به حساسیت رو به طور منظم استفاده کنین:

درمان های جانشین وقتی که با آنتی هیستامین به صورت منظم همراه شه می تونه نشونه های حساسیت رو بهتر کنه. مصرف روزانه مولتی ویتامینا و مکمل های معدنی که شامل منیزیم، سلنیم، ویتامین C،ویتامین E و همه ویتامین های B هستن، یه فنجون چای نعناع یا بابونه قبل از خواب می تونه اثر داشته باشه.

دستگاه تهویه هوا و فیلتر اون رو تمیز کنین:

تعویض فیلتر اینجور دستگاه هایی خیلی با اهمیته. شما باید هر سه ماه یه بار فیلتر این دستگاه ها رو تعویض کنین و از فیلترهای جدید بهره مند شید.

دستگاه تهویه هوا رو در منزل روشن کنین:

باز کردن پنجره ها و درب های منزل بهترین روش واسه ورود مواد حساسیت زا(آلرژن) و بقیه مواد تحریک کننده به داخل منزله. بخاطر این باید از باز گذاشتن پنجره ها و درب های منزل دوری کنین. دستگاه مرطوب کننده رو روشن کنین و سطح رطوبت رو به زیر ۵۰ درصد تنظیم کنین.

این تغییرات رو در ورودی منزل خود بسازین:

حصیر یا فرش جلوی منزل معمولا از مواد طبیعی مثل طناب یا بقیه الیاف ساخته شدن و می تونن بهترین مکان واسه قارچ، کنه و بقیه موجودات باشن. عوضش می تونید از فرش ماشینی استفاده کنین که از مواد طبیعی ساخته نشده ان. هم اینکه حشرات مرده ای که معمولا در لامپ ها قرار دارن رو پاکسازی کنین. وقتی که این حشرات تجزیه می شن منبع خوبی واسه ایجاد مواد حساسیت زا هستن. در آخر قفسه ای رو جلوی درب ورودی منزل بذارین. از این قفسه واسه نگه داشتن کفش های خود استفاده کنین. خونواده و مهمانان رو تشویق کنین کفش های خود رو در ورودی منزل در بیارن. اینکار می تونه مقدار گرد و خاک و بقیه مواد حساسیت زا رو کم کنه.

نقاط حساس منزل خود رو شناسایی کنین:

شاید این موضوع کمی براتون عجیب باشه اما داخل منزل می تونه بیشتر از فضای بیرون مواد حساسیت زا رو در خود داشته باشه. مبلمان پوشیده شده با الیاف طبیعی و بالش ها، فرش های ساخته شده از نخ های طبیعی، پنجره های جور واجور، محیطای مرطوب و بقیه موارد می تونه باعث ایجاد حساسیت شه. تحقیقات انجام شده نشون می دهد که آلودگی هوای داخل می تونه ده برابر بیشتر از آلودگی هوای بیرون باشه و این آلودگی بسیار شدیدتره. همه نقاط منزل رو خوب شناسایی کنین و اگه لازم بود اون رو تمیز و پاکسازی کنین.

اتاق خواب خود رو تمیز کنین:

تلاش کنین منزل خود رو از شر گردو خاک موجود خلاص کنین. پشت تختخواب و روتختی رو تمیز کنین و تلاش کنین پنکه رو هم پاکسازی کنین. همیشه از یکدست مرطوب استفاده کنین. اگه پارچه ای خشک باشه می تونه گرد و خاک رو به دور و بر هدایت کنه. تختخواب خود رو تمیز کنین. همه موارد مثل روتختی رو بشورید. موارد و ایتم هایی که در اتاق خواب قرار داره و نمی توان اون ها رو شستشو داد باید با مواد مناسب پوشیده شن.

قفسه ها و گنجه های خود رو از مواد حساسیت زا پاک کنین:

لباسای خود رو در کیسه پلاستیکی زیپ دار بذارین و کفش های خود رو در جعبه های مناسب بذارین. شما می تونید لباس های خود رو در فریزر بذارین تا موجودات ریز موجود در اون رو بکشین. هم اینکه دیواره ها، گوشه ها و بقیه موارد رو هم پاکسازی کنین.

قارچ و کپک رو از حموم خود دور کنین:

پشت و زیر توالت رو بررسی کنین تا مطمئن شین که هیچ قارچ و کپکی در اون رشد نمی کنه. مطمئن شید که توالت به درستی نصب شده. تلاش کنین پرده حموم رو به طور مرتب شستشو بدید. رطوبتی که از دوش حموم به نقاط عمیق وارد می شه می تونه بهترین مکان واسه رشد قارچ و بقیه موارد باشه.

اشپزخانه رو تحتِ کنترل خود داشته باشین:

محتوای همه جعبه های در باز رو در ظروف بسته بذارین. تلاش کنین فریزر خود رو همیشه تمیز نگه دارین و به طور مرتب اون رو شستشو بدید. واسه کمک به کاهش رشد باکتری ها و قارچا از نمک استفاده کنین. زیر سینک ظرفشویی رو همیشه بررسی کنین. بیشتر این مکان ها مرطوب هستن و بهترین مکان واسه رشد قارچ و کپک حساب می شن.

آلرژی به آجیلای خوراکی دیگه به دنبال حساسیت به پسته

سبزیجات ضد آلرژی کدوما هستن؟

آلرژی مجله سلامت

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *