چگونه از اضافه وزن بارداری جلوگیری کنیم؟

Pregnancy اضافه وزن بارداری

کنترل وزن در دوران بارداری یکی از چند تا نکته مهم واسه سلامت مادر و فرزنده.

به گزارش آلامتو و به نقل از نی نی بان؛ در ماه های اولیه بارداری، مادر به دلیل ویار صبحگاهی ممکنه نه فقط دچار اضافه وزن نشه، بلکه به کمبود وزن هم دچار شن. اما از ۳ ماهه دوم که اشتهای مادر برمیگرده اضافه وزن به طور کامل محسوس هستش. اما این دلیل نمیشه مادر به اشتباه فکر کنه باید به اندازه دو نفر غذا بخوره. این اشتباه ترین پیشنهاد ایه که بیشتر مادران میشنون. اما اگه مادری چاق باشه چه باید بکنه؟ در این صورت باید از اول در زیاد شدن وزن دقت کنن. کلا زنان در بارداری باید ۷ تا ۱۰ کیلوگرم اضافه وزن داشته باشن. زنائی که کمبود وزن دارن ۱۴ تا ۲۰ کیلوگرم و زنائی که چندقلو باردارند ۱۸ تا ۲۶ کیلوگرم اضافه وزن براشون مناسبه. اما زنائی که اضافه وزن دارن باید وزن گرفتن در دوران بارداری رو مدیریت کنن.

تاثیر چاقی و اضافه وزن در بارداری

هممون درباره خطرات چاقی بر سلامت بدن شنیده ایم اما این که اضافه وزن بر بارداری چه تاثیری میتونه داشته باشه شامل موارد زیره:

  1. دیابت بارداری: احتمال دچار شدن به دیابت بارداری در زنان چاق بیشتره.
  2. پره اکلامپسی: زنان با شاخص توده بدنی بالا در خطر دچار شدن به پره اکلامپسی و فشار خون بالا هستن.
  3. عفونت: اضافه وزن زنان اونا در خطر عفونت در دوران بارداری و پس از زایمون قرار میدهدد.
  4. آپنه انسدادی خواب: چاقی معمولا باعث آپنه میشه و بارداری خطر دچار شدن به اون رو بالاتر می بره.
  5. مشکل زایمون: زنان چاق به القای بیشتری واسه زایمون نیازمندن.
  6. از دست دادن بارداری: احتمال سقط جنین در زنان چاق بیشتر از سایرینه.
  7. نوزادان با وزن زیاد: زنان چاق به احتمال زیاد بچهایی با اضافه وزن به دنیا میارن.
  8. تولد زودرس: زنان چاق ممکنه قبل از هفته ۲۸ بارداری مجبور به زایمون شن.

مدیریت وزن در بارداری

باید بدونین که دقیقا چه مقدار کالری نیاز دارین واسه این کار حتما با دکتر مشورت کنین. اگر اضافه وزن دارین اصلا رژیم غذایی کم کربوهیدرات مانند رژیم اتکینز نگیرید. تعداد وعده های غذایی تون رو بیشتر کنین اما مقدار اون کم کنین. اینطوری می تونین اندازه غذایی که میخورید مدیریت کنین. بهترین کار اینه که کم کم عادات غذایی تون رو قبل از مبادرت به بارداری اصلاح کنین، ولی اینو حتما درنظر داشته باشین که اگه قصد بارداری دارین، گرفتن رژیم های سخت غذایی که بعضی وقتا خطرناک هم هست به شما پیشنهاد نمی شه. همه زنان باردار از ماه ۶ بارداری به بعد، یعنی در آخر سه ماهه دوم حدود ۶ کیلوگرم وزن اضافه می کنن. البته این رقم واسه همه برابر نیس. از این رقم حدود ۶/۲ کیلوگرم وزن جنین و ۶/۴ کیلوگرم اضافه وزن مادره. وزنی که مادر اضافه می کنه، بعد از زایمون به شرطی که به فرزندش شیر بده، خیلی سریع از بین میره.

در ۳ ماهه سوم بارداری خانوم های باردار معمولا هر ماه یه کیلوگرم وزن اضافه می کنن. دلیل اونم نیاز بدن به انرژی بیشتر واسه تولید شیر، وزن یابی جنین، ذخیره سازی آب و افزایش اندازه خونه. نکته مهمی که اینجا باید به اون اشاره کرد اینه که اضافه شدن وزن باید به صورت مرتب در دوران بارداری صورت بگیره و به خاطر همین دکتر متخصص زنان، خانوم باردار رو در هر بار چکاپ وزن می کنه. کاهش یا اضافه شدن یهویی وزن در بارداری طبیعی نیس و باید دلیل اون رو مشخص کرد اما در هیچ شرایطی مادر نباید سرخود به گرفتن رژیم اقدام کنه.

بدن شما در دوران بارداری به مواد مغذی زیادی نیاز داره پس اگه می خواید وزنتون رو مدیریت کنین و این مواد مغذی به بدنتون برسه بهتره حتما ویتامین و مکمل استفاده کنین. اما این به اون معنا نیس که شما رژیم غذایی خودتون رو از یاد ببرین.

مواد غذایی خطرناک در دوران بارداری

خواص شیر مادر واسه نوزاد

بارداری نی نی بان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *