چگونه از افطار یک وعده غذایی کامل بسازیم

iftar

با فرا رسیدن ماه رمضان، باید یاد بگیرین که چیجوری یه وعده غذایی به طور کامل متعادل واسه خودتون درست کنین. یکی از مهمترین مسائلیه که باید به اون به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین. افطار متعادل و سالم، انرژی لازم بدن رو بدون اضافه کردن کالریای غیر لازم رو جفت و جور می کنه، بر خلاف یه افطار حجیم که بیشتر می تونه باعث احساس ناراحتی در معده شه.

در این مطلب چند راهنمایی واسه مطمئن شدن از اینکه افطار شما متعادل و سالم باشه بیان می شه.

مواد غذایی سالم رو انتخاب کنین: انتخاب درستی از گروه های جور واجور مواد غذایی که شامل غلات، میوه ها و سبزیجات، گوشت و حبوبات و لبنیات داشته باشین. مثلا، در بیشتر موارد نون سبوس دار، ماکارونی یا برنج رو انتخاب کنین، سبزیجات و میوه، گوشت بدون چربی، ماهی و مرغ بدون پوست رو زیاد استفاده کنین. به جای شیر و لبنیات پرچرب از گزینه های کم چرب استفاده کنین که منهای کالری اضافی هنوزم کلسیم لازم شما رو جفت و جور می کنه. از روغن و شیرینیا هم خیلی کم استفاده کنین.

موادغذایی رو با روشای پخت و پز سالم آماده کنین: سبزیجات رو واسه چند دقیقه بخار پز کنین تا از طعم ترد اونا لذت ببرین؛ با این کار اندازه ویتامینای سبزیجات رو که در صورت پخت و پز دراز مدت از دست میده رو حفظ کنین. غذاهای اصلی خود رو با شکل های جور واجور سبزیجات طبخ کنین، مصرف چربی و نمک که می تونه واسه سلامت قلب و کلا واسه سلامت بدنتون مضره رو کم کنین. سوپ می تونه مایعاتی رو که بدن از دست داده رو جفت و جور کنه. سوپ هم اینکه یه منبع غنی از فیبر، ویتامین و مواد معدنیه که به افزایش ایمنی بدن کمک می کنه.

حجم غذای خود رو کنترل کنین: خوردن وعده غذایی حجیم ممکنه به منجر شه. هم اینکه می تونه باعث باد کردن معده و احساس ناراحتی شه. پس یادتون باشه که در مقدار غذایی رو که می خورید میونه روی داشته باشین.

وعده غذای خود رو متعادل کنین: واسه یه وعده ی غذایی خوب و متعادل شده، تلاش کنین وعده ی غذایی خود رو رو به ۳ بخش تقسیم کنین: یه قسمت با کربوهیدرات و دیگه جایگزینای اون، یه قسمت دیگه با گوشت و جایگزیناشون، و نصف بشقاب خود رو شامل سالاد و سبزیجات پخته شده کنین. این برنامه نیازای غذایی بدن شما رو بدون اینکه حتما کالری اضافی دریافت کنین رو پوشش میده.

وعده غذایی شامل چیزای مهم باشه: یه قاشق روغن زیتون رو به سالاد خود به خاطر افزایش سلامت قلب خود اضافه کنین. به جای آب میوه های شیرین و نوشابه، شیر رو به عنوان یه نوشیدنی تازه بخورین، چون شیر مقدار زیادی کلسیم رو واسه حفظ سلامت استخوانا  جفت و جور می کنه. هم اینکه میوه های خشک می تونه پس از یه روز طولانی روزه داری به عنوان یه منبع فوری انرژی به شما کمک کنه.

غذاهای متفاوت بخورین: چسبیدن به یه نوع غذا واسه افطار ممکنه بدن شما رو از داشتن مواد مغذی به اندازه کافی محروم کنه و از کارکرد مناسب اون جلوگیری کنه. بنابرین مواد غذای جور واجور وگوناگون استفاده کنین.

فواید خرما در ماه مبارک رمضان

بهترین نوشیدنیای ماه رمضان

غذاای مناسب افطار

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *