چگونه از تورم دست و پا حین ورزش جلوگیری کنیم؟

چگونه از تورم دست و پا حین ورزش جلوگیری کنیم؟

 تورم دست و پا

بله، ورزش عالیه و باعث طولانی شدن عمر می شه. اما اگه تمرینات، دستا یا پاهاتون رو اونقدر متورم کنن که دیگه قابل شناسایی نباشن، که ادام یا آماس نامیده می شه، یه مریضی واقعیه و علل بسیاری داره که می تونه اشاره کردن به محرک اصلی اونو مشکل کنه.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ دکتر توماس بوتیگلیری، متخصص طب ورزشی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا میگه: تورم محدود و ناچیز که کم کم برطرف شه، نگرانی مهمی نیس. اما تورم شدید ممکنه نشون دهنده یه مریضی جدی مانند فشار خون یا مریضی قلبی باشه که به توجه پزشکی نیاز داره.

اگه ورزش باعث ایجاد تورم ناچیزی می شه که با قرار دادن پاتون روی چهارپایه برطرف می شه، می تونین واسه شناسایی دلیل اون و جلوگیری از بروز این مشکل، چند قدم زیر رو انجام بدین.

خون رو به حرکت در بیارین

شما مطمئنا فهمیدین که ورزش، بدنتون رو گرم می کنه و جریان خون رو زیاد می کنه. بعضی وقتا اون خون از عضلات با فشار خارج شده و در دستا جمع می شه (به خصوص اگه گردش خون شما در اول، مناسب نبوده باشه.

دکتر توماس پیشنهاد می کنه واسه به حرکت در آوردن خون، دستا رو از ساق دست خم کرده و مشتا رو چندین بار به جلو و عقب حرکت بدین و واسه کاهش تورم، دست هاتون رو بالای سرتون ببرین. ادوارد لاسکاوسکی، یکی از مدیران مرکز پزشکی ورزشی مایوکلینیک پیشنهاد می کنه در طول تمرین، چند بار بازوهایتان رو بچرخونین و انگشتانتون رو بکشین.

به مکانیک توجه کنین

دکتر توماس میگه: هر کسی که تورم به وجود اومده از طریق ورزش رو تجربه می کنه، باید مراقب پوسچر و وضعیت دستش در طول ورزش کردن باشه. راه حل ممکنه خیلی راحت برطرف کردن یه پیچ باشه که مانع جریان درست خون می شه.

به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین که اگه به یه سمت کج میشین، به جلو قوز می کنین یا اگه دست هاتون رو مشت می کنین، ممکنه باعث محدود کردن جریان خونتون شید.

در موقع تمرین کردن از زیورآلات استفاده نکنین

تمرین شما واسه سلامت و شادمانی تونه و یه نمایش مد نیس. پس حلقه ها، النگوها و پابندها رو که ممکنه جلوی جریان مناسب خون رو بگیرن و باعث تورم شن، بیرون بیارین. دکتر توماس و لاسکاوسکی، هر دو پیشنهاد می کنن بدون زیورآلات تمرین کنین.

خوب غذا بخورین، خوب آب بخورین

اگه رژیم دارین، زیادتر از اندازه از غذاهای فراوری شده استفاده می کنین یا دچار احتباس آب هستین، ممکنه دچار تورم به وجود اومده از طریق ورزش شید. بدن واسه ریکاوری و بازسازی به تغذیه و هیدراتاسیون مناسب نیاز داره.

اگه به قدر کافی غذا نخورین یا مواد مغذی مهمی مانند امگا ۳ا رو از قلم بندازین، ممکنه دچار تورم شید. یه قانون کلی: اگه گرسنه اید، غذاهای پاک و سالم بخورین. وقتی تشنه اید آب بخورین.

از کفش و لباس مناسب استفاده کنین

لباس ورزشی نباید زیادتر از اندازه تنگ باشه و کفشاتون باید به اندازه کافی آزاد باشن تا خون خیلی راحت در پاها به گردش در بیاد. توماس میگه: خیلی با اهمیته لباسایی نپوشید که به هر نحوی مانع جریان خون می شن و لباسایی رو انتخاب کنین که اصطکاک رو کاهش میدن.

اگه در پاهاتون دچار تورم میشین، جورابای فشرده سازی که موجب بهبود جریان خون در ساقا و پاهاتون می شن، بپوشید.

دلیل واقعی تورم دست و پا موقع ورزش چیه؟

توماس پیشنهاد می کنه به ناحیه متورم توجه کنین تا ببینین یه راش پوستی یا خارش که بعد از ورزش برطرف می شه هم هست. اگه این جوری س، شما ممکنه دچار کهیر به وجود اومده از طریق ورزش باشین (یه مریضی آلرژیک که می تونه باعث تورم، خارش و کهیر شه. ) این کهیرها ممکنه فقط در چند دقیقه پنهون شن پس خیلی از مردم، اونو به عنوان یه علامت تشخیص نمی دن.

اگه شما علاوه بر تورم، راش دیدید، کشف کنین که چی باعث این عکس العمل آلرژیک می شه. کهیر به وجود اومده از طریق ورزش، بیشتر از راه دماهای شدید (گرم یا سرد) و اصطکاک در جایی که لباسا روی پوست ساییده می شن، به وجود میاد.

افزایش قد با حرکات کششی ستون فقرات

چیجوری چربی بیشتری بسوزونیم؟

مجله تناسب اندام چیجوری