چگونه از دویدن لذت ببریم؟

دویدن بدون انگیزه بسیار سخته پس بهتره دویدن رو اونقدر لذت بخش کنین که همیشه توان دویدن رو داشته باشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از مجله تناسب اندام؛ شما بخاطر گفتن این ازم خوشتون نمیاد اما من، یکی از اون افراد (مزاحم) هستم که واقعا عاشق دویدنه. شاید منو نشناسید اما شاید فردی مثل منو می شناسین. ما روی تردمیل لبخند می زنیم. (به شکل تهوع بیاری) در مورد تمرین مون صحبت می کنیم. از رفتن به بار و مصرف نوشیدنی صرفنظر می کنیم تا بیرون بریم و بدویم. ما همیشه در حال خوردن هستیم.

منظوم از گفتن اینا این نیس که شما رو برنجانم، از طرف دوندهای زیادی صحبت می کنم. اشتیاق من واسه دویدن پر می شه و من نمی تونم کاری در این باره انجام دهم. با خودم می گم اگه من میتونم اینجور شادی بسیار زیادی رو از دویدن به دست بیارم، به چه دلیل بقیه نباید بتونن؟ از شما می خوام دویدن رو امتحان کنین و هم اینکه آخرین کتاب مورد علاقه ام رو بخونین (The Golem and the Jinni, FWIW).

اما هنوز، هم از نظر شخصی و هم از نظر حرفه ای، مردم همیشه به من می گن که چقدر از دویدن نفرت دارن. بیشتر وقتا، اولین عکس العمل من اینه «ایرادی نداره. شما مجبور نیستین واسه سالم یا متناسب بودن، بدوید.» با راه های بسیار زیادی که واسه ورزش کردن هست، زندگی اونقدر کوتاهه که نمی ارزه زمان تون رو صرف انجام دادن ورزشی کنین که از اون بدتون میاد. من پیشنهاد می کنم اونقدر بگردین تا چیزی رو پیدا کنین که واقعا متناسب با شخصیت تونه.

با اینحال، این به شما مجوزی واسه تنبلی نمی ده. حتی وقتی که ورزش به طور کامل شما رو خسته و فرسوده می کنه، هنوزم ایده بهتریه که بجای ولو شدن روی مبل، جنب و جوش داشته باشین. اگه معتقد هستین که یاد بگیرین دویدن رو دوست داشته باشین، دست کم چند راه آسون هست که دویدن رو کمتر زجرآور کنین. بعضی از اونا رو اینجا میگیم. امتحانشان کنین

۱. در طول دویدن معطلیایی واسه پیاده روی در نظر بگیرین

واقعا و بله هنوزم می تونین خودتون رو یه دونده بنامید. نیویورک تایمز گزارش میده یه مطالعه جدید دریافت که فواصل پیاده روی منظم در طول یه دوی طولانی، در واقع می تونه به شما کمک کنه همون سرعتی رو حفظ کنین که انگار دارین تموم راه رو می دوید و در عین حال با بدن تون ملایم تره.

معطلیای پیاده روی به همون اندازه که یه استراحت جسمی هستن، می تونن یه استراحت ذهنی هم باشن و به شما کمک می کنن یه دوی طولانی رو به بخشای کوچیک و دست یافتنی تر تقسیم کنین. این بدون معناست که می تونین دوهای بیشتری رو به پایان برسونین و به پیروزیای بیشتری دست پیدا کنین.

۲. در مورد پایان موفقیت آمیز دویدن فکر کنین

صحبت کردن با خودمون در مورد چیزی خارج از دو، کار آسونیه. هوا خیلی سرده، من خیلی خسته ام، احساس درد می کنم. اما یه تغییر ساده در طرز فکر شما باعث می شه تعهد به روال دویدن تون آسون تر شه. یه مطالعه جدید نشون میده یاداوری یه خاطره مثبت که انگیزه شما واسه ورزش کردن رو بالا می بره، مانند اولین باری که یه کیلومتر کامل رو دویدید یا روزی که واسه دوی ۵ کیلومتر ثبت نام کردین، احتمال ورزش کردن دوباره شما رو بطور زیادی بالا می بره. افکار به واقعیت تبدیل می شن.

۳. یه ورزش یا بازی کنین

راه های بسیاری واسه دویدن هست، بدون اینکه اونو دو بنامید، مانند فوتبال، سافتبال، بسکتبال، هاکی روی چمن، فریز بی و چیزای دیگه ای به جز اینا. با همکاران یا دوستانتون به یه گروه ورزشی ملحق شید که روی تفریح تمرکز می کنه، در اینصورت از مزیت دیگه اون که آمادگی جسمانیه هم بهره مند میشین.

معتقد بودن به ورزشای تیمی ، ممکنه آسون تر باشه. مطالعه سال ۲۰۰۵ دریافت ما بجز تمرین کردن، انگیزه های مختلفی واسه بازی کردن تو یه ورزش داریم، مانند لذت و رقابت در مقابل کاهش وزن و جا شدن در شلوارای جین چسب مون. من عاشق دو هستم اما هنوز بازیای فوتبال هفتگی ام رو بیشتر از دویدن روی تردمیل دوست دارم.

۴. با یه دوست ورزش کنین

یکی از عالی ترین چیزها در مورد تبدیل کردن دوستانتون به رفقای تمرینی، پیدا کردن زمان بیشتر واسه دور هم بودنه. تا زمانیکه هر دوی شما نظر مشابهی در مورد اهداف دویدن تون دارین، ایده خوبیه که واسه یه دوی طولانی تر، با رفیق تون همراه شید. این کار نه فقط شما رو نسبت به برنامه تون مسئولیت پذیر نگه می داره بلکه همراه خوبی هم دارین که چند کیلومتر دویدن رو براتون آسون تر می کنه.

۵. وانمود کنین که خوشحالید و لبخند بزنین

دفعه بعدی که کسی مانند منو دیدید که با خوشحالی روی تردمیل در کنار شما می دود به اون ملحق شید، حتی اگه مجبور باشین وانمود کنین که خوشحالید. مجبور کردن خودتون به لبخند زدن، می تونه استرس رو کم کنه و شما رو دست کم کمی خوشحال تر کنه. خنده ای از سر مسخره بازی هم بسه.

۶. یه لیست آهنگ بسازین

من مطمئنم که تا بحال تلاش کردین با آهنگ بدوید اما اصول خاصی واسه انتخاب کردن بهترین آهنگها هست. اگه این کار رو بدرستی انجام بدین، لیست پخش شما پتانسیل زیادی در خوشحال کننده و باحال تر کردن دوی تون داره. همونطور که Scientific American گزارش داد:

موسیقی، حواس افراد رو از درد و خستگی پرت می کنه، خلق و خو رو بهتر کنه، ایستادگی رو زیاد می کنه، تلاش درک شده رو کم می کنه و حتی ممکنه بازده متابولیک رو زیاد کنه. مردم موقع گوش دادن به موسیقی، نسبت به حالت عادی، فاصله بیشتری رو می دوند، طولانی تر دوچرخه سواری می کنن و سریع تر شنا می کنن بیشتر بدون اینکه متوجه اون شن.

در بررسی سال ۲۰۱۲، کوستاس کاراگئورگیس از داشنگاه برونل در لندن، یکی از کارشناسان برجسته جهان در مورد روانشناسی موسیقی ورزش نوشت که میشه موسیقی رو به عنوان یه نوع داروی نیروزای قانونی در نظر گرفت. موسیقی با ریتم درست رو پیدا کنین، در اینصورت نمی تونین در مقابل حرکت کردن با ضرب موسیقی مقاومت کنین. اپلیکیشنایی مانند RockMyRun و TempoRun می تونن به شما کمک کنن آهنگهایی برابر با سرعت دویدن تون پیدا کنین.

۷. اینتروال رو امتحان کنین

خبر خوب واسه آدمایی که در بین دویدن فکر می کنن «پس کی تموم میشه؟» با اینتروال، شما می تونین همون امتیازات قلبی عروقی رو در زمان کمتر دریافت کنین. اگه در فضای باز می دوید، اینتروال هاتون رو نسبت به ستونای تلفن سبک سنگین کنین در هر ۵ ستونی که از مقابلشون عبور می کنین، سرعت رو از یه ستون به ستون بعدی زیاد کنین. شما می تونین همین کار رو با بلوکای شهری انجام بدین. اگه در فضای بسته می دوید، دو دقیقه رو در سرعت متوسط روی تردمیل بدوید و بعد قبل از برگشتن به سرعت پایه، سرعت رو بمدت ۱ دقیقه زیاد کنین. این کار رو هر چقدر که دوست دارین، تکرار کنین.

البته تموم اینا فقط در صورتی کمک می کنه که شما انگیزه لازم رو داشته باشین. وقتی که من در مرحله اول واسه دویدن به انگیزه نیاز دارم (بله، این حتی واسه آدمایی مانند من که عاشق دویدن هستیم هم اتفاق میفته)، من دوست دارم در مورد خود آینده ام فکر کنم. اون خوشحال هستش که دویده س؟ پس از دویدن، احساس بهتری داره؟ به جز در مواردی که شما مریض یا زخمی یا بشدت دچار کمبود خواب باشین حتی اگه فکر کنین از دویدن بدتون میاد حاضرم شرط ببندم که جواب، بیشتر از اینکه منفی (نه) باشه، مثبت (بله) است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *