چگونه از زندگی لذت ببریم؟

راه های لذت بردن از زندگی

لذت بردن از زندگی چیزیه که به خودتون بستگی داره و خیلی راحت قابل دست یافتنه؛ انتخاب کنین که خوشحال باشین و از زندگی تون لذت ببرین.

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ به عنوان کسی که چندین سال در رشته روانشناسی تحصیل و کار کردم، کشف و درک اون چه تو ذهن خودم می گذره، همیشه جزو بهترین لذتای زندگی ام بوده و هنوزم هست.

از بین تموم چیزایی که درباره خودم کشف کردم، یکی از اونا رو بیشتر از بقیه دوست دارم. کشف مهم من درباره خودم این بود که فهمیدم باور عمیقم درباره این که زندگیم باید به خودی خود، قشنگتر و لذت بخش باشه و نباید با مشکل و سختی روبه رو بشم به کلی غلطه. این کشف رو بیشتر از هر کسی مدیون خواجه حافظ شیراز هستم که شعرش مانند همیشه ذهنم رو روشن کرد.

«ما بدین در نه پی حشمت و جاه اومدیم/ از پس حادثه این جا به پناه اومدیم»

اون روز اتفاق خیلی مهمی در زندگی ام اتفاق افتاد. کشف کردم که به خاطر این باور نادرست چه­ قدر اوقاتم رو بی خود و بی جهت تلخ کردم. از اون روز تلاشم رو صرف این کردم که سختیای زندگی رو به عنوان واقعیت قبول کنم و به جای اون خودم به دنبال قشنگ تر و دل نشین تر کردن زندگیم بروم. این پیامیه که دوست دارم به شما منتقل کنم.

زندگی جنبه هایی داره که اگه به دنبال اونا برید، لذت بسیاری میبرین، اما شرط اصلی اش اینه که فعالانه به جست­ وجوی­شون برید و منتظر نمونید که خود به خود براتون اتفاق بیفته.

تفریح و لذت واسه زندگی آدما حکم چیزی مثل اودیه ها و چاشنیای غذا رو داره. شاید غذایی که شما درست می کنین، بدون ادویه هم خواص خوبی داشته باشه و شما رو سیر کنه، اما بدون ادویه غذای پرخاصیت شما، دل پذیر نیس.

لذت و شادی هم همین کار رو با زندگی ما می کنه. زندگی ما بدون چیزی که دلمون رو خوش کنه و برامون لذت بخش باشه، دپرس کننده هستش.

لذت، معنی زندگی

با اینکه آدما این موضوع رو خیلی وقته که می دونن و واسه همینه که به شکلای جور واجور روشای جور واجور واسه لذت بردن از زندگی (از ورزش و بازی گرفته تا مصرف مواد) متوسل می شن؛ روان شناسا مدتیه که به مهم بودن این موضوع فهمیدن و در واقع به این نتیجه رسیدن که یکی از دلایل دپرس نبودن، فعالیت هاییه که به زندگی ما معنا میدن و واسه ما احساس رضایت و لذت ایجاد می کنن.

اونا حتی واسه درمان افسردگی و مریضیای دیگری مانند وابستگی به مصرف مواد و چاقی هم درمانی طراحی کردن که پایه اون بالاتر بردن رضایت از زندگی با به کار گیری فعالیتای لذت بخشه.

جایگاه لذت در مغز

تحقیق گران حتی مکان دقیق تجربه لذت رو در مغز ما کشف کردن و نشون دادن که فعالیتای جور واجور چقدر مغز ما رو تحریک می کنن. به مراکزی در مغز که موقع لذت تحریک می شن، مراکز جایزه میگن. تحریک این نقاط باعث ترشح مواد شیمیایی مانند دوپامین در مغز ما می شن که وجودشون واسه سلامت ما و احساس شادی لازمه.

اونا به این نتیجه رسیدن که مغز ما واسه این که به درستی کارش رو بکنه، به این مواد نیاز داره.

اما نکته مهم اینه که منظور ما از لذت چیه و چه­ طور باید این چاشنی مهم رو به زندگی مون اضافه کنیم؟ فعالیتای زیادی باعث تحریک مراکز جایزه و ایجاد لذت می شن.

اگه بخوایم فهرستی از فعالیتای لذت بخش جفت و جور کنیم، این لیست می تونه تا خیلی زیاد ادامه داشته باشه. بعضی از این فعالیتا مثبت و سازنده و بعضی ناسالم و تخریب کننده ان.

فرق اصلی بین فعالیتای لذت بخش سالم و ناسالم در اینه که به جز ایجاد لذت تو ذهن ما چه نتیجه های دیگری هم برامون دارن. این فرق در بیشتر اوقات مشخصه و جامعه واسه اون معیارهای به نسبت روشنی داره.

راه های لذت بردن هرچه بیشتر از زندگی:

البته معنی لذت واسه هر کسی معنی خاصی داره و نمی شه تفریحی پیدا کرد که واسه همه به یه اندازه لذت بخش باشه. مهم اینه که شما به دنبال تفریحی باشین که واسه شما معنا و معنی خاصی داشته باشه و رضایت کافی رو واسه شما بسازه. در این یادداشت می خوام به شما پیشنهاداتی کنم که با به کار گیری اونا می تونین زندگی تون رو غنی تر و لذت بخش تر کنین:

  1. به دوران کودکی برگردین:

اون چه که در کودکی آرزوی انجامش رو داشتیم، حالا می تونه منبع سرگرمی، لذت و احساس رضایت ما باشه. به کودکی برگردین و ببینین که دوست داشتین چه جور فردی باشین. دوست داشتین چیکار کنین. شاید واسه تون باحال باشه که بگم از کودکی نوشتن رو دوست داشتم و به محض این که خوندن و نوشتن رو یاد گرفتم، شروع به نوشتن خاطراتم کردم. حتی چندبار تلاش کردم رمان بنویسم که اون موقع زیاد موفق نبودم.

  1. خلاقیت کلید اصلی:

یادتون باشه که همه چیز با خلاقیت قشنگ تر و دلپذیرتر می شه. میتونم لیست بلندبالایی از کارای لذت بخش به شما ارائه کنم اما بهتر می دونم که کلید اصلی انجام اونو به شما بدهم. خلاقیت به خرج بدین و واسه خودتون کاری تراش بدین که تا حالا انجام نداده اید و واسه تون هیجان انگیز و جالبه. شاید بخواین با تیکه پارچه واسه خودتون چیزای جور واجور بدوزید و یا با چوبای مونده در کنار خونه یه میز کوچیک بسازین.

  1. با اهداف و ارزشای زندگی تون مشورت کنین:

روان شناسانی که واسه درمان افسردگی از برنامه ریزی فعالیتای خوشآیند استفاده می کنن، پیشنهاد می کنن که واسه برنامه ریزی این فعالیتا با اهداف و ارزشای زندگی تون مشورت کنین.

چند دقیقه وقت بذارین و ببینین که چه جور فردی بودن در شما احساس خوبی بوجود میاره؟ ورزشکار؟ هنرمند؟ نیکوکار؟ دانشمند؟ با مراجعه به این اهداف و ارزشا و کمی خلاقیت می تونین راهی پیدا کنین که هم احساس لذت کنین و هم معنی جدیدی به زندگی تون بدین.

  1. بازی رو دست کم نگیرید:

بازیا، به خصوص بازیای دسته جمعی منبع خوبی از لذت هستن. واسه وقت گذرانی و بازیای دسته جمعی با اعضای خونواده و دوستانتون برنامه ریزی کنین و ببینین که در مدت کوتاهی چقدر خوشحال تر از گذشته هستین.

البته بازیای تکی هم واسه لذت بیشتر بردن از زندگی گزینه خوبی هستن، اما خطر اصلی اونا اینه که احتمال داره در شما احساس تنهایی و تنهایی بسازن.

  1. ورزش منبعی عالی واسه لذت:

ورزش، البته ورزشی که اونو دوست دارین و از اون حال می کنین، یکی از مهم ترین و عالی ترین فعالیت هاییه که می تونین به زندگی تون اضافه کنین.

ورزش باعث تحریک مستقیم مدارهای لذت در مغز می شه و توانایی و اعتماد به نفس شما رو بالاتر می بره و کمک می کنه که احساس تسلط بیش تری بر زندگی تون داشته باشین.

  1. ساده و کم خرج باشین:

وقتی به دوستان و آشنایان و مراجعه کنندگان می گم که باید بیشتر تفریح کنین، متفق القول یه عبارت رو تکرار می کنن. «ای بابا دلت خوشه؟ کی پولشو داره بره تفریح؟ تفریح هزینه داره. کی وقتشو داره؟ من که همه ش مشغولم». نکته اصلی این جاست که دلیلی نداره واسه تفریح کردن، پول زیادی در نظر بگیرین.

قدم زدن تو یه پارک و صبح زود، قبل از اون که به سر کار برید، لذت زیادی داره ولی خرج زیادی براتون نداره. اگه خلاقیت به خرج بدین، می تونین واسه خودتون تفریحات کم خرج و ساده طراحی کنین.

چیجوری یه زندگی سالم داشته باشیم؟

چیجوری خوشبخت شیم؟

خوشبختی روانشناسی سپیده دانایی خوشحال بودن چیجوری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *