چگونه از سلامت کلیه ها مطمئن شویم؟

چگونه از سلامت کلیه ها مطمئن شویم؟

kidneys

سلامت کلیه واسه شما چقدر مهمه؟ شاید اگه با نقش کلیه ها در حفظ سلامت بدن آشنا باشین بی هیچ وجه اونا رو اذیت نکنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ این روزا درباره اینکه ورزش چیجوری به سلامت قلب کمک می کنه و یا اینکه چه غذاهایی به ثبات قند خون کمک می کنن زیاد صحبت می شه. اما کمتر درباره کلیه صحبت می شه، بخش دوقلویی که خیلی از پزشکان اون رو قهرمانان گمنام بدن تلقی می کنن. کلیه ها نه فقط کمک می کنن خون در بهترین حالت بمونه، بلکه به استخوانا واسه فعال کردن ویتامین D و کار با ویتامین C جهت مواظبت از ما در برابر پوکی استخون کمک می کنن.

کلیه ها از مهمترین ارگانا در بدن آدم به حساب میان. اونا به معنی واقعی پایه سلامت متابولیک هستن چون تنظیم خون بدن و فشار اون رو در اختیار دارن، سلولای قرمز خونی تولید می کنن، استخوانا رو قوی نگه می دارن، الکترولیتای بدن رو تنظیم می کنن و سموم و زباله ها رو فیلتر می کنن.

نشونه های اینکه کلیه تون خوشحال نیس عبارتند از خستگی، ورم، مشکل در تمرکز، نفس کم آوردن و مشکلات پوستی. در ادامه، راه هایی رو تقدیم حضورتون می کنیم که با به کار گیری اونا کلیه خود رو خوشحال نگه دارین و از این مشکلات در امان بمونین.

بیشتر بخوابین

تحقیقات نشون داده خانمایی که هر شب ۵ ساعت یا کمتر می خوابن در مقایسه با خانمایی که ۷ تا ۸ ساعت می خوابن، خطر آسیب رسیدن به سلامت کلیه هاشون تا ۶۵ درصد زیاد می شه. زمان مشخصی واسه خواب داشته باشین، از مصرف کافئین هنگام عصر و شبا دوری کنین و در برابر نور قرار گرفتن رو قبل از خواب محدود کنین. این شامل نور حاصل از صفحه های نمایش و گوشیای همراه هم می شه.

بیشتر آب بخورین

تامین مناسب آب بدن واسه فعالیت درست کلیه ها لازمه. غدد آدرنال که بالای هر کدوم از کلیه ها واقع شدن به خاطر تولید هورمونای استرس، زیاد مورد توجه قرار می گیرن اما اونا هورمونی تولید می کنن که مسئول تنظیم فشار خونه. این هورمون آلدوسترون اسمشه و باعث می شه کلیه آب و سدیم رو در خود حفظ کنه تا حجم خونتون در سطح مناسبی قرار بگیره. این چرخه بدون معنا هستش که کم آب شدن بدن روی غدد آدرنال فشار می آورد و باعث می شه کلیه ها ناراحت شن و در نتیجه فشار خون زیاد شه. تلاش کنین در طول روز زیاد آب بخورین تا کلیه ها بتونن درست کار کنن. هم اینکه به کار گیری نوشیدنیای کافئین دار رو محدود کنین تا از کم آب شدن بدن پیشگیری شه.

حرکت کنین

ورزش به کاهش فشار خون کمک می کنه و همونطور که میدونید به پیشگیری از بیماریای کلیوی و دیگر مشکلات در رابطه کمک می کنه. اما عرق ریختن به این معناست که می تونین خونتون رو به حرکت درآرین. هر روز بیشتر از ۱۲۰ لیتر خون از کلیه عبور می کنه. در واقع این بخش اونقدر بااهمیته که دوتا از اون داریم که حتی در صورت از کار افتادن یکی از اونا، دیگری باشه. کلیه های خود رو با پیاده روی سریع، آهسته دویدن و یا دوچرخه سواری سالم نگه دارین.

غذاهایی بخورین که رابطه خوبی با کلیه دارن

یه برنامه غذایی گیاهی واسه سلامت کلیه ها لازمه، میوه و سبزیجات تازه که کارکرد کلیه رو هدف قرار میدن عبارتند از انگور، شکل های جور واجور توت، سیب، فلفل دلمه ای، اسفناج، تربچه، سیر و مارچوبه. هم اینکه انتخاب غذاهایی که قند، سویا و گلوتن کمی دارن به کاهش التهاب کمک می کنن در نتیجه کارکرد کلیه خوب میشه.

کارشناسان همه بر این عقیده هستن که حفظ سلامت کلیه ها روی سلامت کل بدن تاثیری مثبت داره و مخصوصا خانمای بالای ۵۰ سال باید مصرف غذاهایی که به تقویت استروژن کمک می کنن رو زیاد کنن. این غذاها عبارتند از نخود، رازیانه، خرما، یونجه، گوجه فرنگی، گیلاس، انار، آلو و هویج. استروژن کلیه ها رو در برابر تصلب بافتا و آسیب مواظبت می کنه، مشکلی که با وارد شدن خانوما به دوره یائسگی یا پیش یائسگی بیشتر شایع می شه.

علائم و نشونه های سنگ کیسه صفرا کدوما هستن؟

چیزای مضر واسه کلیه ها

دکتر کرمانی سلامت کلیه چیجوری