چگونه از سوزش معده جلوگیری کنیم؟

سوزش معده

بهترین راهکارهای پیشگیری از سوزش معده کدوما هستن؟

به گزارش مجله اینترنتی به نقل از سلامت ؛ اگه تا الان تجربه ناخوشایند سوزش سردل رو داشتین – وقتی که غذا و اسید معده درست وارد عمل نشده و احساس سوزش در مری ایجاد می شود_ می دونین که مانند چیزی که از اسمش پیداست عذاب آوره.

عواقب سوزش معده، ناخوشایند و رو مخه مانند بوی بد دهن و حتی سرطان حلق. اما حالا خوبیش اینه کارایی زیادی وجود دارن که می تونین واسه جلوگیری از سوزش معده در همون اول انجام بدین.

غذاهایی رو که دشمن تون هستن بشناسین

غذاهای زیادی هستن که می تونن تحریک کننده مشکلات گوارشی باشن: غذاهای تند و پر ادویه، شکلات، نعناع فلفلی، شکلای جور واجور مرکبات، غذاهایی براساس گوجه فرنگی، خردل، فلفل قرمز، و پیاز خام همه گی به عنوان محرک لایه مری شناخته می شن. اما عامل اصلی در تغذیه که موجب ریفلاکس می شه چیه؟ ” خوردن وعده های سنگین و پرچرب”، چون چربی، عضلات مری رو که مسئول باز و بستن بخش پایین مریه نرم می کنه و در نتیجه اسید معده می تونه به مری وارد شه.

حواس تون به نوشیدنیا باشه

نوشیدنیا گازدار، آب میوه ها، الکل، و حتی قهوه صبحگاهی تون می تونه دلیلی واسه سوزش معده شما باشه. کافئین هم عضلات مری رو شل می کنه و به اسید معده اجازه ورود به حلق رو میده. ببینین چه نوشیدنیایی روی شما تاثیر می ذارن، یادداشت وردارین یا تو یه فایل در گوشی همراه یا کامپیوترتان نگه دارین.

کاهش وزن و سوزش معده

آدمایی که اضافه وزن دارن، بیشتردر معرض دچار شدن به مشکلات گوارشی هستن. افزایش شاخص توده بدنی، مخصوصا داشتن شکم بزرگ، به افزایش ریفلاکس مربوطه. بهترین سبک زندگی که می تونین در پیش بگیرین اینه که غذاهای پرچرب رو کنار گذاشته و وزن کم کنین. ورزش کردن مهمه اما ورزشای خاصی مانند دوچرخه سواری که خم و راست کردن ناحیه شکم رو می خواد، ریفلاکس رو شدید شدن می کنه. به شکلی ورزش کنین که احساس راحتی داشته باشین.

با نوشیدن آب این آسیب رو کم کنین

نوشیدن آب فراوون، خصوصا همراه با غذا، به شستن اسیدهای معده از سطح مری و برگردوندن اون به معده کمک می کنه.

داروهای مناسب واسه رفع سوزش معده

اگه می دونین که سوزش سردل دارین، منتظر نمونید تا علائم رو از راه برسن و بعد قرص بخورین. مهارکنندهای پروتون پمپ که بعضی از اونا در دسترس هستن مانند Prilosec OTC، قوی ترین بازدارنده های اسید هستد، اما یه مدت زمان میبره تا اثر کنن. اینا داروهایی هستن که واسه پیشگیری از ریفلاکس کاربرد دارن. واسه آرامش سریع تر، آنتی اسیدهایی مانند Maalox و Tums که بدون نسخه هم می تونین اونا رو جفت و جور کنین، رو واسه حایل شدن میان اسید و مری تون استفاده کنین اما اینا فقط واسه چند دقیقه دووم دارن. مهارکنندهای هیستامین۲ مانند Zantak و Pepcid، بعد از بیست دقیقه اسید رو کنترل می کنن و می تونن اسید رو از ۶ تا ۱۲ ساعت سرکوب کنن. Tum رو همراه با یه Pepcid واسه کنترل سریع این حالت استفاده کنین.

خواب تون رو مدیریت کنین

بدترین زمان واسه خواب چیه؟ دقیقا بعد از یه غذای سنگین و حجیم. احتمال سوزش معده در افراد بعد از پرخوری و دراز کشیدن بیشتره. دست کم، دوساعت قبل از خواب غذا بخورین، یا شبایی که دیروقت غذا خوردین، یه مهارکننده هیستامین ۲ قبل از رفتن به تختخواب بخورین. اگه سوزش معده، بیشتر اذیت تون می کنه، هم اینکه می تونین موقع خواب زیر سرتون یه تیکه چوب یا یه چیز سفت بذارین تا روی یه سطح شیب دار بخوابین و سرتون بالا باشه. با بالا آوردن سرتون تا حدود سه سانتیمتر، جریان اسید معده به سمت بالا سخت می شه.

روشای جلوگیری از سوزش سردل

واسه رفع نفخ شکم چه بخوریم؟

مجله سلامت نفخ معده چیجوری

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *