چگونه از عوارض یک روز یکجا نشینی در امان باشیم؟

recovery

چه بخشی از راه کاری شما باشه و چه به دلیل مشکلی خاص مجبور شده باشین که واسه یه مدت طولانی روی صندلی بشینین و از جاتون تکون نخورین خطر سلامت شما رو تهدید میکنه و باید فکری به حال این خطر بکنین.

به گزارش آلامتو و به نقل از بدونیم؛ یه جا نشینی به مدت زمان طولانی می تونه واسه بدنتون گران تموم شه. اما در این مقاله می خوام ترفندهایی رو به شما بیاموزم که بتونین پس از یه روز پشت میز نشینی بدنتون رو ریکاوری کنین تا خراب نشه.

گردن درد

کشیدن گردن واسه خوندن نوشته های روی صفحه نمایشگر می تونه باعث کشیدگی ستون فقرات شه. وقتی سر رو ۳۰ درجه جلوتر می گیرین بدن واسه صاف نگه داشتنش به سه تا چهار برابر عضلات بیشتر نیاز داره.

چیجوری این مشکل رو رفع کنیم: صفحه نمایش کامپیوتر خود رو طوری بذارین که مرکز صفحه با چانه شما تو یه سطح باشه، این کار باعث می شه گردنتون در حالت طبیعی قرار بگیره. کامپیوتر یا تلویزیون باید طوری قرار بگیره که مجبور نباشین دائم به طرف پایین نگاه کنین. اگه واسه دیدن نوشته های صفحه دائم باید خود رو جلو بکشین روشن تر کردن نور نمایشگر هم می تونه کمکتون کنه.

نبود تمرکز

نشستن گردش خون رو محدود می کنه و مانع رسیدن اکسیژن به مغز می شه، که به مرور باعث می شه دچار مه ذهنی و نبود جمع کردن حواس شید.

چیجوری این مشکل رو رفع کنیم: اگه تلاش کنین همه کارای دور از میز رو یهویی انجام بدین در واقع علیه خود عمل کردین، وقتی حرکت می کنین عملکردتون نسبت به وقتی که بی تحرکید بهتر می شه. مثلا اگه قراره به همکار خود پرونده ای رو تحویل بدید و از چند برگه کپی بگیرین هر دو کار رو با هم یه جا انجام ندین و تبدیلش کنین به دو مرتبه بلند شدن از روی صندلی.

افسردگی

براساس تحقیقات، خانمای میان سالی که به مدت بیشتر از ۷ ساعت در روز می شینن، نسبت به خانمایی که کمتر از چهار ساعت می شینن بیشتر گزارش دچار شدن به افسردگی دادن.

چیجوری این مشکل رو رفع کنیم: یه مدت رو در طبیعت سپری کنین، تحقیقات آکادمی علوم آمریکا نشون داده آدمایی که ۹۰ دقیقه در فضایی با تم طبیعی پیاده روی می کنن نسبت به آدمایی که در فضای شهری پیاده روی می کنن کمتر درگیر احساسات و افکار منفی می شن که فرد رو به طرف افسردگی می بره.

مشکل انسولین

تنها یه روز یه جا نشینی می تونه شدیدا روی فعالیت انسولین تاثیر بزاره. انسولین کمک می کنه قند خون کنترل شه. وقتی بدن درست از انسولین استفاده نکنه، ممکنه در خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ قرار بگیرین.

چیجوری این مشکل رو رفع کنیم: همیشه با خود یه بطری آب حمل کنین. وقتی بدن کم آب می شه سطح هورمون وازوپرسین زیاد می شه، که موجب افزایش قند خون بدن و آسیب رسیدن به توانایی بدن در استفاده مناسب از انسولین می شه. اما آدمایی که بیشتر آب مصرف می کنن کمتر در خطر دچار شدن به دیابت نوع ۲ هستن. تلاش کنین روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بخورین، البته این مقدار می تونه با در نظر گرفتن دمای هوا، سطح فعالیت و غذاهایی که مصرف می کنین فرق داشته باشه.

درد پایین کمر

قوز کردن روی میز به مدت زمان طولانی شاید با گرفتگیای ناچیز شروع شه اما در آخر تبدیل به بدترین کمر دردها می شه. فرم اشتباه بدن می تونه به دیسکای ستون فقرات فشار بیاره و باعث شه مراکز نرم اونا به سمت خارج که سخت تره فشار بیارن. اینجور شرایطی فرد رو به سمت آسیبی شدید می بره.

چیجوری این مشکل رو رفع کنیم: بهبود فرم نشستن نمی تونه آسیبای یه روز یه جا نشینی رو به کل خنثی کنه اما می تونه کمک کنه. بد نشستن می تونه مدت زمان ریکاوری رو زیاد کنه. از صفحه کلیدی استفاده کنین که از صفحه جدا باشه حتی اگه از لپ تاپ استفاده می کنین این کار باعث می شه مجبور نباشین روی میز قوز کنین. صفحه کلید رو طوری بذارین که آرنجا خم و نزدیک به بدنتون باشن، و مچ دستا هم کشیده شن.

پا درد

وقتی پاها این شانس رو ندارن که کشیده شن و حرکت کنن، عضلات شروع به تیر کشیدن می کنن. این درد در واقع صدای پاهای شما هستش که میگه به من گوش کن اگه حرکتم ندهی و بی توجهی کنی درد بدتر می شه.

چیجوری این مشکل رو رفع کنیم: صندلی خود رو طوری بذارین که پاها راحت باشن. وقتی می شینین، کف پاها رو صاف روی زمین نگه دارین، و ارتفاع صندلی رو طوری تنظیم کنین که زانوها کمی بالاتر از رانا قرار بگیرن.

ذخیره چربی بیشتر

کم تحرکی در زندگی با کم شدن فعالیت آنزیم چربی سوز لیپوپروتئین لیپاز همراه س.

چیجوری این مشکل رو رفع کنیم: حالت خود رو با بلند شدن و یا حرکت دادن خود روی صندلی تغییر بدید. اگه نمی تونین از صندلی خود دور شید، هر ۱۵ دقیقه بدون اینکه از جای خود بلند شید یه استراحت کوچیک به خود بدین. ۵ ثانیه روی حرکت دادن یک یا چند قسمت از عضلات بدن تمرکز کنین. گردن خود رو بچرخونین، سر خود رو به طرف سقف بالا بگیرین، انگشتان خود رو باز کنین و روی صندلی تکیه بدید.

ضعیف شدن استخوانا

فعایلت کم باعث شکست عضلات و کاهش مواد معدنی در اونا می شه.

چیجوری این مشکل رو رفع کنیم: واسه پیشگیری از این مشکل غذاهای پر از کلسیم مانند شیر یا اسفناج رو با غذاهای شامل ویتامین D ترکیب کنین، غذاهایی مانند تخم مرغ و ماهی تن. ویتامین D به بدن کمک می کنه کلسیم جذب کنه، تا مزایایش واسه استخون به بیشترین حد برسه.

خواص مدیتیشن واسه پوست و زیبایی

امتیازات مدیتیشن

بدونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *