چگونه از وسوسه‌های غذایی دوری کنیم

همیشه به غذاها فکر می کنین؟ یه دلیل بسیار خوب واسه این مسئله هست. شاید محیط دور و بر شما در هر فرصتی، وسوسه ی غذا رو در سر راهتون قرار می دهد، پس تعجبی نداره که همیشه در مورد غذا فکر کنین. بعبارت ساده: در محیطی که بیشتر ما در اون زندگی می کنیم، زیاد خوردن کار خیلی راحته.

وسوسه غذایی

وقتی در مورد محیط دور و برتون که در اون زندگی، کار و بازی می کنین می اندیشید، شاید در مورد مواد غذایی فکر نمی کنین، اما همه ی ما تو یه محیط غذایی بسیار پیچیده زندگی می کنیم که در تموم طول روز در اون، با مواد غذایی و اراده کردن مربوط به غذا مواجهیم. در این محیط انتخاب غذاهای سالم، کار بسیار سختیه و انتخاب غذاهایی که واسه ما مناسب نیستن، کاری بسیار آسون!

محیط غذایی

محیط غذایی شما از تموم چیزایی تشکیل شده که بر انتخاب های غذایی و عادات غذا خوردن شما تاثیر می گذارن. بنظر می رسد غذا و فشار غذا خوردن در همه جا هست، در محله شما، محل کارتون، در مدرسه، در خونه و در تلویزیون.

و این فشار در مورد خوردن غذاهای خوب نیس. ما تحت تاثیر این واقعیت هستیم که می تونیم هوس های خوردن غذاهای شور، شیرین و چرب رو راحت، سریع و ارزون برآورده کنیم.

اینجا یه سوال هست. فرض کنین شما واسه انجام کاری بیرون می روید و در حال رانندگی یهو هوس خوردن یه همبرگر، نوشابه یا تیکه ای پیتزا می کنین. فکر می کنین چند جا هست که می تونید وایسید و هوستون رو برطرف کنین؟ شرط می بندم که می تونید خیلی سریع، یه لیست طولانی جفت و جور کنین.

حالا به این سوال جواب بدید: مثل قبل در حال رانندگی هستین و هوس خوردن چند هویج کوچیک، یه ظرف ماست یا یه تیکه میوه می کنین. حالا فکر می کنین چند جا هست که می تونید وایسید و هوس تون رو برطرف کنین؟ ادامه بدید. بازم فکر کنین…

فشار واسه خوردن در همه جا هست

شما همیشه با فشار خوردن غذاهایی روبرو هستین که نمی خواهیدشان، یا به اونا احتیاجی ندارین. مثلا به سوپر مارکت می روید تا تعدادی سیب بخرین و یه نفر یه بستنی رایگان به شما تعارف می کنه یا به فروشگاه محلتون که تخفیف زده می روید تا شامپو بخرین و بوی سوسیس و کالباس حواستون رو پرت می کنه و تا وقتی که تسویه حساب کنین با وسوسه ی قفسه های آبنبات و یخچال پر از نوشابه هم روبرو می شید.

یه مورد دیگه در مورد وسوسه ی غذایی هست که تازگیا متوجه اون شده ام. سالن های سینما، دیگه دفتر فروش بلیط ندارن و شما باید بلیط هاتون رو از دکه های مواد غذایی و نوشیدنی بخرین. به محض اینکه درخواست یه بلیط می کنین، از شما پرسیده می شه که یه نوشابه یا کمی آبنبات هم همراه بلیط می خواهید؟ یه پاپ کورن بزرگ چیجوری؟ تصور کنین که این کار چقدر به فروش خوراکی های دکه کمک می کنه؟ در حالیکه به ضرر دور کمر ماست.

کنترل محیط غذایی دور و بر شما

فرض کنین دو محیط غذایی هست که می تونید اونا رو کنترل کنین. فضای شخصی شما در خونه و محیط غذایی جهان دور و برتون که بزرگتره. شما شک نداشته باشین کنترل بیشتری روی محیط شخصی تون دارین یعنی به شما بستگی داره که محیط غذایی خونه رو تغییر بدید یا نه. تا اونجا که به محیط غذایی بزرگتر مربوط می شه، بهترین کار واسه کنترلش اون هستش که ببینین چیجوری به فشارهای روزمره در مورد خوردن جواب می بدید.

چیجوری در خونه از وسوسه غذایی دوری کنیم

  • مواد غذایی اصلی و سالم رو در دسترس داشته باشین تا بتونین بدون هیچ سختی ای وعده های غذایی سالم آماده کنین. در یخچال و فریزر، موادی که بیشتر استفاده می کنین رو ذخیره کنین.
  • یه فهرست که شامل چندین دستور غذایی سالم و آسون باشه و بتونین بارها ازش استفاده کنین، جفت و جور کنین. این کار به شما کمک می کنه که در برابر وسوسه سفارش دادن غذای آماده مقاومت کنین.
  • غذاهای وسوسه انگیز رو جلوی چشمتون نذارین . اونا رو یا به طور کامل از خونه خارج کنین یا در ظروف مات و در قفسه های بالایی بذارین.
  • غذاهای سالم رو جلوی چشم و در دسترس بذارین. یه کاسه میوه روی پیشخوان آشپزخانه بذارین و سبزیجات خرد شده رو در یخچال نگهداری کنین.
  • سهم غذاتون رو زودتر مشخص کنین و غذاتون رو در آشپزخانه درون بشقاب بکشین نه سر میز. در حالیکه این کار رو انجام می بدید، بخشی رو واسه ناهار فردا کنار بذارین.
  • چیجوری در خارج از خونه از وسوسه غذایی دوری کنیم

در سوپرمارکت

یه لیست خرید جفت و جور کنین و به اون معتقد باشین. اگه چیزی در لیستتان نیس، تسلیم وسوسه ی خرید اون نشید و اون رو نخرید. تنها استثنایی که هست اینه که مواد غذایی سالمی که بهرحال می خواهید بخرین، تخفیف خورده باشن.

اما اجازه ندین که تحت تاثیر پیشنهاداتی مانند «یکی بخرین، یکی مجانی بگیرین» قرار بگیرین، مگه اینکه چیزی باشه که معمولا می خرید. اگه سوپر مارکت شما یه صندوق تسویه حساب بدون اینکه از سر و رویش آبنبات و شکلات ببارد، داره، اون رو انتخاب کنین.

در محل کار

اگه دستگاه های فروش خودکار شما رو وسوسه می کنن، از قبل برنامه ریزی کنین و میان وعده های سالمی مانند آجیل یا دانه های سویا، میوه و شکلات های پروتئینی در میزتون نگه دارین. اگه واسه خارج شدن از ساختمون یا رفتن به دستشویی معمولا از کنار دستگاه فروش خودکار عبور می کنین، تلاش کنین راه دیگه ای رو پیدا کنین تا بتونین از اون دوری کنین.

دیگر مشکلات بالقوه در محل کار عبارتند از: شیرینی های موجود در اتاق استراحت کارمندان و همکارانی که در میزشون، خوردنی های خوشمزه نگه می دارن. تا جایی که می تونید میان وعده های سالم خودتون رو بخورین و ناهارتان رو همراه خودتون ببرین. این، بهترین کاره.

وقتی که واسه کار خاصی بیرون هستین

از قبل برنامه ریزی کنین. اگه می دونین که قراره واسه یه مدت بیرون باشین، آب و میان وعده خود رو در ماشین بذارین. اگه در توقف های جور واجور دچار وسوسه شدید، در مرحله ی اول به خودتون یادآوری کنین که به چه دلیل اونجا هستین.

به پمپ بنزین رفته اید که به ماشینتون سوخت بزنین؟ یا یه شکلات بخرین؟ به چه دلیل به این فروشگاه که تخفیف زده، اومده اید؟ واسه خرید صابون یا خوردن ناهار؟

در رستوران ها

وقتی به رستوران می روید، در نظر داشته باشین که می خواهید چی بخورین. در اینصورت کمتر احتمال داره که تحت تاثیر تصاویر منو یا غذاهای مخصوص روزانه قرار بگیرین. نوشیدنی ها، دسرها و پیش غذاهایی که نمی خواهید، سفارش ندین و از پرس های غذا با اندازه بزرگ دوری کنین.

اگه با یه گروه از افراد هستین، تلاش کنین اول شما سفارش بدید تا تحت تاثیر چیزایی که بقیه واسه خوردن انتخاب می کنن، قرار نگیرید.

بهترین ادویه واسه چربی سوزی

چیجوری بدون رژیم غذایی لاغر شیم؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *