چگونه از پوست خود مراقبت کنیم ؟

اولین قدم مراقبت از پوست، تمیزکردن اون هستش. تعرق، چربی، گرد و غبار، لوازم آرایش، چرک و باکتریا رو نمیشه با شست وشوی معمولی پاک کرد. واسه پاک کردن صورت از تموم این مواد مضر، به پاک کننده مناسب نیاز دارین. کرمای پاک کننده در منافذ پوست نفوذ و عمیقاً پوست رو پاک می کنه.

● تمیزکردن پوست

هنگام تمیزکردن پوستتون به نکات زیر توجه کنین: همیشه موهاتون رو قبل از شروع کار، جمع کنین تا چرب نشه. مقداری کافی از کرم پاک کننده روی گونه ها، چانه، پیشونی و گردن بمالید. بعد با انگشتان از پایین به بالا و از داخل به خارج صورتتون رو ماساژ بدید. نقاط حساس دور و بر بینی، زیرچانه، گردن، و نزدیکی لاله گوش رو با دقت بیشتری تمیز کنین. همیشه از پنبه مرطوب واسه پاک کردن صورت استفاده کنین، چون پنبه خشک رطوبت پوست رو نابود می کنه. روند پاک کردن رو چندبار تکرار کنین تا پنبه ای که با اون صورتتون رو پاک می کنین، به طور کاملً تمیز شه. صورتتون رو دوبار در شبونه روز، یه بار صبح و یه بار قبل از خواب پاک کنین.

● شایع ترین مریضی پوستی در سنین نوجوونی و جوونی چیه؟

جوش غرور یا جوش ولگاریس(Acne Vulgaris) یکی از شایع ترین بیماریای پوستیه که اکثرا دلیل مراجعه افراد در سنین نوجوونی و جوونی به پزشکه.این مریضی که نتیجه فعالیت زیادتر از اندازه غدد چربی در عمق فلیکولای مو و تحت تاثیر تغیرات هورمونی در دوران بلوغ ظاهر می شه،در تموم نژادها وجود داشته (البته در ساه پوستان کمتر)و در دختران زودتر از پسران ظاهر می شه.بیشترین حد گسترش اون در سنین ۱۶-۱۸ سالگی در دختران و ۱۷-۱۹ سالگی در پسرانه.

بر خلاف باور عموم ،جوش به مصرف غذاهای چرب،نوشیدنیها،شکلات و .. بستگی نداره.در واقع هیچ مدرک قابل قبولی از دخالت رژیم غذایی در ایجاد جوش در دست نیست و عوضش عوامل زیاد دیگری به صورتmulifactorial باعث خودنمایی اون می گردن.

۱-ازجمله عوامل زیاد ایجاد اکنه،زمینه ارثی و سابقه خانوادگی مطمئنا یکی از اونا بوده و این موضوع روی دوقلوهای مشابه هم به اثبات رسیده.

۲-ازدیاد تولید چربی(sebum):در بعضی افراد ترشح چربی پوست بیشتر از افراد طبیعیه و فعالیت این غدد چربی بستگی به هورمونای جنسی داره.بنابر این با افزایش این هرمونا در دوران بلوغ فعالیت غدد چربی هم زیاد می شه و زمینه رو واسه ایجاد جوش جفت و جور می کنه.

۳-افزایش شاخی شدن مجرایپیلوسبامه و بسته شدن این راه :به دلایل نا مشخص سلولهای لایه سطحی پوست،با افزایش ترشحات کراتینی، باعث بسته شدن منافذ خروجی فلیکولها گشته و زمینه مناسبی رو واسه واکنشهای التهابی و رشد باکتریها جفت و جور می کنه.

۴-نقش باکتریها:چندین گونه باکتری که در شرایط عادی به صورت ساپروفیت روی پوست زنگی می کنن، در جریان ایجاد جوش غرور به عنوان عامل پاتوژن نقش موثری در تبدیل ضایعات به فرمهای التهابی دارن.

● عوامل موثر در شدید شدن جوش:

۱- فشار دادن جوشها باعث نفوذ چربی به لایه ای عمقی تر پوست شده و ایجاد روند هی التهابی رو مهتمل تر میکنه.

۲- استرس.

۳- شغل:بعضی مشاغل از جمله مشاغل در تماس با روغنای حیوونی یا معدنی

۴- تعریق

۵- اشعه ماوراء بنفش:کلا نور آفتاب باث بهبود ضایعات می شه ولی در ۱۰% ازبیماران،باعث شدید شدن علائم می شه.

۶- مصرف داروهای خاص از جمله آندروژنها،گنادهتروپینها،داروای ضد سرع،داره های ضد سل و ..

۷- تحریک پوست

به هر حال با وجود پیشگیری ناپذیر بودن مریضی در خیلی از افراد،مراقبت درست از پوست و درمان به موقع می تونه از ایجاد جوش و بروز التهاب به وجود اومده بوسیله زخمها کم کنه.

پوست به عنوان بزرگترین بخش زنده بدن وبا وزن حد ودا ۵-۸ کیلوگرم نشون دهنده سلامت جسم وروح شماس. علاوه به همه عوامل محیطی موثر مثل اشعه UV عوامل شیمیایی موجود در هوا عوامل پاتوژن و…که در روبرو شدن با بدن ما در اول با پوست برخورد میکنن روند پیر شدن پوست هم بطور پیشگیری ناپذیر از دهه دوم زندگی شروع شده وبه تد ریج پیش روی می کنه. با وجود اینکه هیچ زما نی واسه مراقبت از پوست و جلوگیری از آسیب بیشتر به اون دیر نیس بهتره این کار به شکل برنامه ای منظم وهر چه زودتر شروع شه.

شما واسه داشتن پوستی سالم نیاز به صرف هزینه و وقت زیادی ندارین بلکه فقط کافیه مراقبتای درست رو دونسته و ده دقیقه وقت صرف کنین.

● نکا ت لازم:

▪ برخورد پوست خود با اشعه UV رو به کمترین حد ممکن برسونین.

▪ واسه این منظور از کرمهای ضد آفتاب با SPFحداقل ۱۵ استفاده کرده و طبق نوع کرم در زمانهای مناسب تکرار کنین و همچنیین تلاش کنین در ساعاتی که اشعه های مضر آفتاب در بیشترین مقدار خوده یعنی ۱۰ صبح تا ۴ بعد ظهر در برابر نور خور شید نباشین اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین یا دتان باشه که اشعه های مضر در نواحی سایه وحتی در روزای به طور کامل ابری هم به هما ن مقدار هست.

▪ پوست خود رو با به کار گیری مرطوب کننده های مناسب از خشک شدن مواظبت کنین.

▪ به مقدار کافی آب بخورین.

▪ واسه حفظ تازگی پوست روزانه به مقدار ۶-۸ لیوان آب نیاز دارین.

▪ رژیم غذایی سالم

▪ برنامه غذایی شما باید شامل میوه ها و سبزیها که شامل ویتامینای C,A هستن باشه

▪ ورزش

▪ در جریان ورزش خونرسانی به پوست شما بهتر انجام شده ولذا اکسیژن رسانی وتغذیه پوست و هم اینکه دفع مواد ذاید هم موثر تر هستش.

▪ سیگار نکشید!

▪ مواد موجود در در دود سیگار با تنگ کردن عروق مانع از خونرسانی موثر به پوست می شن

▪ خواب کافی به مقدار۸ ساعت در روزداشته باشین!.

▪ علاوه به همه این موارد با داشتن برنامه ای روزانه و روتین پوست خود رو شستشو داده و تمیز کنین.

● واسه این کارابتدا لازمه پوست خود رو بشناسین:شکل های جور واجور پوست شامل معمولی( پوستیه نرم با منافذ کوچیک و در حالت عادی جوش هم روی اون دیده نمیشه .) چرب(پوستی با منافذ بزرگ و سطوح براق و معمولا اکنه دار ) خشک(منافذ بسیار ریزو سطوح خشک و خارش دار ) ترکیب (در نواحی جور واجور بدن فرق داره ) وحساس)در موا جه س با عوامل محیطی واکنشایی مثل قرمزی خارش و..رو نشون می ده) هستن.

پس از شناخت نوع پوست خود مراحل زیر شامل :تمیز کردن مرطوب کردن و تغذیه پوست شما رو واسه داشتن پوستی سالم کمک میده.

● مرحله اول: تمیز کردن پوست

در این مرحله می توا نید با انتخاب هر نوع صابون ویا از تمیز کننده های پوستی با زمینه مایع و یا چربی مناسب با پوست خود استفاده کنین اول واسه باز شدن منافذ پوستی اون رو با اب گرم بشورید بعد تمیز کننده رو با ضربه های آروم وبا جهت رو به بالا روی پوست خود بذارین ودوباره با آب گرم شستشو بدید ودر آخر جهت بستن منافذ اون رو با آب سرد بشورید

● مرحله دوم: مرطوب کردن پوست

پوست شما هر یه جور که باشه به رطوبت نیاز داره بنابر این می تونین از فراوردهای مرطوب کننده استفاده کنین فقط در انتخاب این اجناس به نوع پوست خود توجه کنین اگه پوستی چرب دارین کرمهای با زمینه الکل یا آب ودر صورتی که خشکه اجناس با زمینه چربی رو انتخاب کنین.مرطوب کننده رو به همون صورت که پوست خود رو تمیز کردین با ضربه های آروم و رو به بالا روی پوست بذارین.

● مرحله سوم: تغذیه پوست

همونجوریکه گفته شد ویتامینای لازم شامل A,D,E,C هستن ویتامین C کلاژن(یکی از پروتئینای پوست) سازی رو تقویت میکنه.وهمچنین به همراه ویتامینای D,E بازسازی رو تسریع کرده و از آسیب رسانی رادیکالهای آزاد جلوگیری میکنه.ویتامین A هم از آسیب رسانی نور خورشید جلوگیری می کنه.

● این مواد درغذاهایی مثل :

A میوه های با رنگ سبز تیره نارنجی زرد تخم مرغ شیر جگر

D: در روغن ماهی وجود داشته ولی روبرو شدن محدود با نور خورشید هم منبع مناسبیه

E: سبزیای چرب مغز گردو فندق

C: مرکبات گوجه فرنگی فلفل سبز توت فرنگی و… هست.

اگر پوست شما جوش داره هم با مراجعه به دکتر جهت درمان به موقع شستشوی متناوب روزانه وطبق دستور دکتر و جلوگیری از دستکاری و فشردن ضایعات سلامتی خود رو تسریع بخشید.

بهترین روش های کاهش چین و چروک پوست صورت

واسه پیر نشدن چه کنیم؟

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *