چگونه استراتژی بازاریابی را شخصی سازی کنیم؟

بعد از ایجاد روش هدف دار بازاریابی خود باید به سمت شخصی سازی اون برید تا علاوه تسریع پروسه بازاریابی در بهبود و کاهش هزینه های اون هم قدم گذاشته باشین.

به گزارش آلامتو و به نقل از پارسیش؛ بازاریابی یکی از ارکان مهم تجارت شماس. به عنوان یه بازاریاب باید این توانایی رو داشته باشین که به مخاطبان خود عکس العمل مناسب رو در زمان مناسب با پیامی مناسب بدین. عمل به این موضوع کار آسونی نیس. هم زمان شما محدوده و هم شما گوشه ای از یه تیم کوچیک هستین.

اما شاید بشه با مورد توجه قرار دادن چند نکته و عمل کردن به یه سری کارا از سنگینی بار این موضوع کم کرد.

۱. طراحی

شاید تا حالا به این فکر نکرده باشین که طراحی گرافیکی هم جزو شخصی سازی به حساب میاد. ظاهر و حس برند شما بیشتر از کلمات می تونه با مخاطب رابطه برقرار کنه: شخصیت و ارزش های شما و داستانی که قراره واسه مخاطب خودتون بگید. دلایل زیادی هست که توضیح می دهد به چه دلیل باید ویژگی های چشمی رو در تجارت خود مهم بشمارید. شاید عقلانی ترین و مهم ترین دلیل این باشه:

مغز ما تصاویر رو دوست داره.

حدود ۹۰ درصد از اطلاعاتی که به مغز فرستاده می شه، تصاویر هستن و حتی تصاویر حدود ۶۰ هزار بار سریع تر از متن به مغز انتقال داده می شن.

مشکلی که با طراحی هست اینه که هزینه بر و وقت گیره. از طرفی هم واقعا نمی توان چیز دیگری رو جانشین اون کرد. هرچقدر هم که طراحی ما عالی باشه دلیل بر اون نمی شه که کاربردی باشه.

اما در وقتی به سر می بریم که همه چیز در حال تغییر و تحوله. حالا استارتاپی وارد بازار شده که انقلابی در دنیای طراحی ایجاد کرده. تیم شرکت Canva پلت فرمی رو راه اندازی کرده ا هستش که به کسائی از طراحی چیزی نمی دانند کمک کنه طراحی های زیبایی رو در مدت زمان کوتاهی بوجود بیارن.

کافیه فقط یه طرح رو انتخاب کنین و اون رو اون طور که دوست دارین تغییر بدید. و فقط در عرض چند دقیقه طراحی شما آماده می شه.

۲. از مشتریان خود سوال کنین که چه می خواهند

بیشتر اوقات بازاریابان سلیقه ی خودشون رو واسه تولید در نظر می گیرند؛ چه نوع وایت پیپیر هایی رو تولید کنن و چه نوع تبلیغاتی رو راه اندازی کنن. شاید اون ها خیلی هم واسه این کار زحمت بکشن و تلاش زیادی بکنن اما بذارین رو راست بگیم، اون ها وقت شون رو تلف می کنن.

درسته که واسه مون مهمه خیلی زود دست به کار شیم و سریع تر به مراحل اجرایی برسیم، اما در این راه ممکنه خیلی ساده انرژی خود رو بی هدف از دست بدیم و حتی پول و پله و سرمایه مون هم تموم شه. واسه تاثیر گذاری بیشتر می بایست مخاطبان خود رو بهتر بشناسین. اگه می خواهید از سلیقه ی اون ها با خبر شید، اگه می خواهید بدونین محصول شما چه جایگاهی در میان مخاطبانش داره، اگه می خواهید بفهمین در آگهی های خود باید چی بگید بهتره از اون ها سوال کنین. این کار رو حتی می توان به روش سنتی هم انجام داد و تلفنی از نظرات اون ها جویا شید.

هم اینکه می تونید ایمیل های نظرسنجی هم به مخاطبان خود بفرستین و از اونا بخواین واسه رسیدن به جواب سوال هاتون شما رو کمک کنن.

۳. به تماس های مشتریان گوش بدید

امروزه سرویس تماس مشتریان بیشتر واسه شنیدن مشکلات و نقاط ظعف محصول به کار می رود. اگه عقیده ی شما اینه که شرکت تون رو واسه مشتریان تون بنا کرده اید پس وقتی رو در نظر بگیرین تا ببینین اون ها در مورد این شرکت چه می می گن، درباره محصول شما چه نظری دارن، نقاط قوت و نقاط ضعف این محصول رو چه می دانند.

نمونه ی خوب انجام این کار شرکت Eventbriteه. اون ها در این مورد تعامل زیادی با مخاطبان خود دارن. و حتی بعضی از روزا تموم اعضای تیم به یه سری از تلفن های مشتریان شخصا جواب میدن تا مستقیما نظرات اون ها رو جویا شن.

۴. از وسایل جور واجور کمک بگیرین

قرار نیس همه چیز در صفحات وب خلاصه شه. باید بتونین بهترین وسیله ها رو پیدا کنین تا به کمک اون بفهمین تو ذهن مخاطب شما چه می گذره. باید از این اطلاعات استفاده کنین تا پیام های بازاریابی خود رو بدست بیارید.

حتی ابزارهایی هم هستن که پروسه پیدا کردن وسایل دیگه رو ساده تر کرده ان. فقط باید چشم اندازی دقیقی از شرکت خود داشته باشین. هم اینکه باید بدونین دقیقا چه می خواهید.

بازاریابان معمولا خیل بزرگی از وسیله ها و فرصت ها رو پیش روی خود دارن، اما بعضی وقتا بهترین تصمیم همون ساده ترین گزینه ایه که جلوی چشم ماست و ما اون رو ندیده می گیریم. شاید روند انجام بازاریابی خوب پیچیده باشه، اما مطمئن باشین کار خیلی سختی نیس.

اصول بازاریابی و فروش موفق

هزینه جذب یه مشتری جدید چقدره؟

بازاریابی پارسیش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *