چگونه استرس های روحی را کنترل کنیم؟

stress

مشکلات و فشارهای زندگی چاره ای جزء تاثیر منفی بر روح و روان واسه ما باقی نمیذارن اما چیجوری استرسای روحی و فشارهای روانی رو آرامش بدیم؟

به گزارش آلامتو و به نقل از دکتر کرمانی؛ علم پزشکی در دو زمینه نوظهور به ما میگه مریضی فقط به خاطر پروسه های فیزیولوژیکی به وجود نمیاد. اونا می گن سبک زندگی، استرس، رابطه، فرهنگ، برنامه غذایی و حتی شخصیت ما می تونه روی سلامت فیزیکی مون تاثیر بزاره. این دو زمینه نوظهور که پزشکی کاربردی و سایکونوروایمونولوژی نام دارن نشون دادن استرس موقعیتی، در کنار یه برنامه غذایی ناسالم می تونه التهاب رو شدید شدن کنه. اینا عوامل مهمی در بروز بیماریای خود ایمنی مانند آرتریت روماتوئید، فیبرومیالژی، هاشیموتو و مریضی گریوز تیروئید، بیماریای التهابی روده و میزبان دیگه بیماریا هستن.

به صورت کلی ۸۰ نوع مریضی خود ایمنی هست که خیلی از افراد رو تحت تاثیر خود قرار دادن. خانوما بیشتر از آقایون دچار بیماریای خود ایمنی می شن. داروهای رایج به صورت کلی در درمان بیماریای خود ایمنی موفق بودن. در بهترین حالت پزشکان معمولی داروهایی رو واسه کنترل نشونه ها ارائه می کنن، اما بیماریای خود ایمنی رو غیر قابل برگشت و غیر قابل درمان می دونن.

با اینکه این بیماریا معمولا به صورت فامیلی و یا ژنتیکی جریان دارن، پزشکان سایکونوروایمونولوژی و پزشکی کاربردی به تاثیر استرس، برنامه غذایی و روایت ذهنی فرد از مریضی مربوط به ایمنی اهمیت میدن. بعضی سایکونوروایمونولوژیستا مانند بروم اعلام می کنن که داستان سلولی سندی کوچیک از عکس العمل به داستان فردی یه شخصه.

پزشکان پزشکی کاربردی اعلام می کنن تغییرات سبک زندگی از جمله تغییر در برنامه غذایی که بتونه التهاب رو کم کنه، می تونه بیماریای خود ایمنی رو دور نگه داره و حتی به کلی دفعشان کنه. ایمی میرز متخصص پزشکی کاربردی پیشنهاد می کنه تموم قندها، غلات، حبوبات و کافئینا رو از برنامه غذایی خود خط بزنین تا مریضی خود ایمنی دفع شه.

یکی از مهم ترین تغییرات سبک زندگی که بوسیله پزشکان در این مورد و کارشناسان غدد پیشنهاد می شه کاهش استرسه. اونا مدیتیشن، یوگا، پیاده روی و دیگه شکل های جور واجور ورزش رو به صورت روزانه پیشنهاد می کنن. با شروع تعطیلات ( عید نوروز، تعطیلات تابستون ) کاهش استرس بسیار اهمیت پیدا می کنه، چون زندگی اجتماعی مون می تونه روی زندگی سلولی مون تاثیر بزاره.

در ادامه سه فوت وفن موثر کم کننده استرس، مخصوص آدمایی که از مشکل مریضی خود ایمنی رنج می برن رو به شما آموزش می دیم:

  1. ذهنتون رو در بدنتون نگه دارین.

افکار خود رو نزدیک به جایی که بدنتون در فضا هستش نگه دارین. اجازه ندین افکارتون در موقعیتایی که نگرانتان می کنه و نمی تونین کنترلشان کنین بمونن. پشیمونی و نگرانی کمکی به شما نمی کنه و در واقع ساکن موندن روی ترسا و نگرانیا می تونن مریضتان کنن.

خیلی از بیماریای خود ایمنی از نگرانی زیادتر از اندازه ریشه می گیرن. تموم بیماریای خود ایمنی روندی دارن که باعث می شه سیستم ایمنی فرد گرفتار به جای حمله به میکروبای خاجری به سلولا و ارگانای موجود در بدن خود شخص حمله آورد. شخصی که از مریضی خودایمنی رنج می بره واقعا تبدیل به بدترین دشمن خود می شه. بدنش به خودش حمله می کنه.

  1. با خود روراست باشین.

جمله شکسپیر که صدها سال نقل شده و کهنه نمی شه؛ این بالاتر از همه س: خودت باش. معمولا درگیر انتظارات و فشارها از خارج از ارزشای منحصر به فرد یا اعتقادات خودمون میشیم. فکر می کنیم باید پول بیشتری داشته باشیم، ماشین مدل بالاتر یا خونه ای باشکوه تر داشته باشیم. ما خودمون رو گول می زنیم که به دست آوردن اینا باعث می شه خوشحال تر شیم، ما راه خود بودن رو گم کردیم.

خود بودن و با خود روراست بودن باعث می شه سالم تر شیم. وقتی خود رو در ارزشا و اهدافی که از اجتماع گرفتیم گم می کنیم، بیشتر در برابر مریض شدن قرار می گیریم.

  1. در لحظه زندگی کنین.

توجه خود رو روی حالا و همین جا نگه دارین. اجازه ندین احساسات، اضطرابا یا افکار، مزاحم زمان حاضرتان شن. از پنج حستان واسه تجربه دنیایی که پیش روتونه استفاده کنین و فکرتون رو با افکار همیشگی پر نکنین. در فلسفه بودایی تنها زمان حال واقعیه: گذشته و آینده غیر واقعیه.

یادتون باشه: نمی تونین گذشته رو تغییر بدید اما زمان حال رو می تونین. قبول این واقعیت، براتون ایجاد آرامش می کنه.

درمان استرس با دکتر اوز

تاثیر استرس بر تیروئید چیه؟

استرس دکتر کرمانی کاهش استرس

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *