چگونه اشتباهات خود را بپذیریم؟

چگونه اشتباهات خود را بپذیریم؟

قبول کردن اشتباهات یه قدم بلند در راه پیشرفت شخصیت شماس و هرچه زودتر بتونین به اون برسین زندگی بهترین دارید.

به گزارش آلامتو و به نقل از آی بانو؛ اگر در صدد بهتر شدن روابط هستین، باید کمی مسئولیت پذیر باشین و تحقیقات نشون می دهد که، باورها، کلید مسئولیت پذیری هستن!

در هر رابطه، زمان هایی هست که کار درست رو انجام نمی بدید. به طرز بی ادبانه ایی به یه همکار طعنه می زنید. به یه شریک عشقی حمله می کنین. کارای خودپسندانه انجام می بدید. اگر در صدد بهتر شدن روابط هستین، باید کمی مسئولیت پذیر باشین. اینجوری، می توان واسه تغییر خودتون، به منظور بهتر شدن روابط آینده، قدمی وردارین.

اگه مسئولیت پذیری موجب ایجاد تغییر در شما شه، باورهای شما هم در مورد تغییر باید روی تمایلاتتان در قبول کردن مسئولیت کاراتون اثر داشته باشه. همین طوره؟ این سوال از طرف کارینا شومان و کارول دوِک در مقاله ی منتشر شده در شماره ی دسامبر ۲۰۱۴ مجله ی شخصیت و روانشناسی اجتماعی بولتن بررسی شد.

تو یه مطالعه، محققان روابط دراز مدت آدمایی رو که با شریکِ زندگی خود زندگی می کردن رو بررسی کردن. محققان بر این باور بودن که شخصیت توانایی تغییر داره، پس تلاش کرده تا اثبات کنن، شخصیت قابل تغییره. اونا از افراد خواستن که یه دفتر خاطرات روزانه واسه یه هفته داشته باشن.

اینجوری اگر شرکت کنندگان هر گونه اختلاف رو تجربه می کردن، باید ثبت می کردن که معذرت خواهی کرده ان یا خیر و هم اینکه اونا مسئولیت کارای خود رو پذیرفته ان یا خیر. باورهای اونا مبنی بر اینکه شخصیت می تونه عوض شه یا نه، تاثیری بر اینکه افراد واسه اشتباهاتشان معذرت خواهی می کنن، یا نه نداشت.

اما محققان به فکر بودن افراد قوی تر که باور دارن می تونن تغییر کنن، شایدً بیشتر از بقیه مسئولیت اشتباهات خود رو می پذیرن.

در مطالعه دوم، محققان باورهای مردم مبنی بر تغییر رو با مجبور کردن اون ها به خوندن یه مقاله علمی مربوط به این ایده که شخصیت تقریبا ثابت باقی می موند و یا مقاله ای که از تغییر حکایت می کرد، دستکاری کردن. پس از اون، شرکت کنندگان تعدادی سناریو که موجب می شد تصور کنن کاری اشتباه در مورد شخص دیگری انجام دادن رو مطالعه کردن.

پس از خوندن سناریوها، شرکت کنندگان به تعدادی سوال جواب دادن، از جمله اینکه اونا مسئولیت کارای خود رو می پذیرن یا خیر.

شرکت کنندگانی که مقاله هایی مبنی بر تغییر شخصیت رو خوندن نسبت به اون هایی مقاله هایی در مورد اینکه که شخصیت تقریبا ثابت باقی می موند رو خوندن، به احتمال زیاد به این باور می رسند که باید مسئولیت کارای اشتباه خود رو قبول کنن. این مطالعه نشون می دهد که باورهای افراد در مورد اینکه اونا می تونن تغییر کنن یا خیر رو می توان دستکاری کرد و دستکاری این باورها روی تمایلات اون ها در مسئولیت پذیری کاراشون اثر میذاره.

مطالعه سوم از یه روش مشابه استفاده کرد: بازم، باورهای مردم در مورد تغییر دستکاری شد. دوباره، شرکت کنندگان یه سناریو مبنی بر این تصور که در مورد شخص دیگری اشتباهی انجام دادن و باید مسئولیت کارای خود رو قبول کنن، خوندن.

پس از اون، از شرکت کنندگان خواسته شد تا کلمه ناقص رو کامل کنن. مثلا ممکن بود کلمه ناقص THREA___ باشه. اجزایی انتخاب شدن که می تونست هم با کلمه ی مربوط به استرس(مانند THREAT تهدید) کامل شه و هم یه کلمه نامربوط به استرس(مانند THREAD ریسمون).

هرچه استرس افراد بیشتر بود، احتمال بیشتری وجود داشت که کلمه متقاطع رو با کلمات مربوط به استرس کامل کنن.

مثل گذشته، شرکت کنندگانی که تصور می کردن می تونن تغییر کنن، نسبت به اون هایی که به بر خلاف این تصور می کردن، تحریک شدن تا به احتمال بیشتر بگن مسئولیت کاراشون رو می پذیرن. خیلی مهم اینکه، شرکت کنندگانی که تصور می کردن که نمی تونن تغییر کنن، تشویق شده بودن تا جاهای خالی رو به نحوی با کلمات مربوط به استرس و یا تهدید پر کردن.

قرار دادن تموم این موارد در کنار هم، تاثیر عجیب دیگری بر باورهای افراد در مورد تغییر نشون داد. تا وقتی که بر این باورید که رفتار شما می تونه عوض شه، به احتمال زیاد بیشتر مایل به پذیرش مسئولیت کاراتون هستین.

یکی از کلی دلایلی که به چه دلیل قادر به پذیرش اشتباه خود هستین، اینه که اگر تشخیص بدید اشتباه کرده اید واسه بهتر شدن تلاش می کنین؛ پس اقرار به اشتباهات رو تهدیدی بر علیه خود محسوب نمی کنین. آدمایی که می گن که نمی تونن تغییر کنن، با قبول کردن اشتباهتشان دچار استرس می شن، چون فکر می کنند اشتباهات می تونه مهم ترین معرف شخصیت اونا باشه.

در آخرً، افراد می تونن رفتارای خود رو تغییر بدن، اما تغییر لازمه کمی تلاشه. بخش مهمی از این روند پذیرش اشتباه و آموختن درس هایی از این اشتباهاته. باور به اینکه می توان تغییر کرد، بهترین فرصت واسه اصلاح رفتارها و بهبود روابطه.

چیجوری سلامت روحی خود رو افزایش بدیم؟

چیجوری بر ذهن خود مسلط شیم؟

آی بانو روانشناسی چیجوری