چگونه اعتماد به نفس خود را تقویت کنیم؟

عادت کنین با خودتون گفتگوی مثبت داشته باشین :

عادت گفتگوی مثبت یا منفی با خود از کودکی شروع می شه. معمولاً عادت گفتگو با خود چیزیه که تفکر ما رو در طول سالیان شکل میده و به راه های جور واجور با اثر کردن بر اندازه استرس در زندگی بر ما تاثیر میذاره. اما هر وقتی واسه تغییر اون مناسبه.

در این مقاله راه هایی واسه جلوگیری از گفتگوی منفی با خود و ارتقا کارایی و اعتماد به نفستون و هم اینکه نابود کردن استرس واسه شما ارائه می کنیم…

راه های افزایش اعتماد به نفس و شکست دادن استرس

عادات خود رو تشخیص بدید:

اولین قدم واسه تغییر اینه که نسبت به این مشکل آگاهی پیدا کنین. ممکنه متوجه نشید که چه زمانایی در ذهنتون گفتگوی منفی دارین یااینکه این عادت تا چه اندازه بر تجربیاتتون اثر میذاره. روش های هدف دار زیر می تونه کمکتون کنه از گفتگوهای داخلی خود آگاه تر شده و با محتوای اونا آشنا گردید.

– نوشتن خاطرات: همیشه دفتریادداشتی همراه خود داشته باشین و هر فکر منفی که به سراغتون میاد رو در اون یادداشت کنین. آخر روز یه خلاصه کلی از تموم افکار اون روزتون بنویسین یا درمورد یه موضوع خاص احساستون رو بنویسین و بعداً اونو تحلیل کنین. نوشتن خاطرات روزانه وسیله بسیار خوبی واسه آزمایش فرایندهای ذهنی و درونیتانه.

– توقف افکار: وقتی میفهمید که حرف و فکری منفی از ذهنتون میگذره همون موقع به خودتون ایست بدین. بلند گفتن این کلمه قدرت بیشتری در متوقف کردن افکارتون داره و باعث می شه بفهمین که چقدر واسه توقف افکارتون تلاش کردین.

– دستبند لاستیکی: یه راه حل درمانی دیگه اینه که یه دستبند لاستیکی دور مچتان بندازید. هر بار که فهمیدین فکر منفی از ذهنتون میگذره اون دستبند رو کشیده و بعد رها کنین تا به دستتون ضربه بزنه. این درد کوچیک می تونه نتیجه فکر منفیتون باشه و باعث می شه که از افکارتون آگاه تر شید و تلاش کنین که افکار منفی رو از خودتون دور کنین.

جملات منفی رو جانشین کنین:

یه راه خوب واسه متوقف کردن یه عادت بد اینه که اونو با یه عادت بهتر جانشین کنین. حالا که نسبت به گفتگوی داخلی خود آگاهی پیدا کردین، چند راه حل واسه تغییر اون ذکر می کنیم :

– انتخاب واژه: تا حالا در بیمارستان بودین؟ فهمیدین که پرستاران چیجوری به جای کلمه «درد» از کلمه «ناراحتی» استفاده می کنن؟ اینکار به خاطر این انجام می شه چون «درد» واژه ای قوی تره و صحبت کردن درمورد اندازه «درد» باعث می شه تجربه شما از اون شدیدتر شه تا زمانیکه درمورد اندازه «ناراحتی» خود صحبت می کنین.

می تونین از این راه حل در زندگی روزمره هم استفاده کنین. در گفتگویای داخلی خود تلاش کنین واژه هایی که انرژی منفی زیادی دارن رو با واژه هایی خنثی جانشین کنین. مثلاً به جای اینکه بگید از فلان چیز «بدم میاد» بگید از فلان چیز «عصبانیم».

– تغییر منفیا به خنثیا یا مثبتا: وقتی فهمیدین که در ذهنتون از چیزی شکایت می کنین، دوباره به تصوراتتان فکر کنین.

اتفاقی رو منفی میدونین درحالیکه حتماً اونطور نیس؟ (مثلاً وقتی برنامه هاتون در آخرین لحظه کنسل شده رو می تونین اتفاقی منفی بپندارید اما کاریکه می تونین با زمان اضافی و برنامه جدید خود بکنین مثبته). دفعه بعدی که فهمیدین چیزی استرس براتون بوجود میاره، مکث کنین و درمورد اون دوباره فکر کنین و تلاش کنین جایگزینی مثبت یا دست کم خنثی واسه اون پیدا کنین.

– عبارات منفی رو با سوال جانشین کنین: عبارات منفی مثل «من نمی تونم اینکار رو انجام دهم» یا «این شدنی نیس» بسیار داغون کننده هستن چون استرس شما رو بالا برده و باعث می شه دیگه دنبال راه حل نباشین. دفعه بعدی که فهمیدین درمورد چیزی افکار منفی به ذهنتون حمله آورده، اون عبارات منفی رو به سوال تبدیل کنین. پس درعوض جمله های بالا بگید، «چطورمی توانم از عهده اینکار برآیم؟» یا «اینکار چیجوری ممکن می شه؟»

جمع آوری: آلامتو

واسه دوست داشتن خود چیکار باید کرد؟

تعریف اعتماد به نفس چیه؟

بازنشر درمان استرس راه های جلوگیری از استرس روانشناسی

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *