چگونه انرژی بیشتری داشته باشیم؟

چگونه انرژی بیشتری داشته باشیم؟

تا حالا براتون پیش آمده به خاطر خستگی زیاد احساس خستگی کنین؟ ممکنه صبح از خواب بیدار شید و احساس کنین حوصله انجام هیچ کاری رو ندارین و نمی خواین به سر کاراتون برید.

به گزارش آلامتو به نقل از lifehack؛ بدترین چیزی که در این شرایط اتفاق می افته اینه که کارای زیادی دارین که باید انجام شه. نمی تونین این کارا رو به روز دیگری بندازین و الان هم حوصله انجام دادنشون رو ندارین. اما زیاد نگران نباشین. واسه حل این مشکل هم راه حلای مختلفی هست.

از اون جایی که بدن شما از اندامای به هم پیوسته و به هم در رابطه تشکیل شده، تغییر تو یه ناحیه روی بقیه بخشای اون هم موثر هستش. به همین خاطره که اینجور تغییراتی باعث ایجاد احساس انرژی و انگیزه در طول روز می شه.

تغییراتی که شما در خود ایجاد می کنین یکی از چهار طبقه بندی موجود رو تحت تاثیر خود قرار میده:

  • فیزیکی
  • احساسی
  • عقلانی
  • روحی و الهی

اگه احساس کمبود انرژی و انگیزه دارین می تونین همین امروز دست به کار شید و تغییراتی که دوست دارین رو در خود بسازین. این تغییرات به شما کمک می کنن انرژی از دست رفته تون رو باز یابید.

چیجوری کمبود انرژی رو برطرف کنیم

فیزیکی:

  1. پیاده رویای روزانه:

بیشتر ماه ها در مشاغلی مشغول به کار هستیم که در اون مجبوریم یه وقتی طولانی روی صندلیای بد بشینیم. بدن آدم واسه اینجور موقعیتی طراحی نشده. پس تلاش کنین هر روز ۱۰ الی نیم ساعت از زمان خود رو واسه پیاده روی اختصاص بدید.

اینکار به بدنتون کمک می کنه سالم بمونه. اگه فکر می کنین واسه اینکار زمان کافی در اختیار ندارین می تونین از فردی که قراره با اون ملاقات کاری داشته باشین بخواین این ملاقات رو در بین پیاده روی برگزار کنین.

شما باید پیاده روی کنین و وقتی رو واسه اینکار اختصاص بدید. هیچ بهونه ای واسه انجام ندادن این فعالیت ساده پذیرفتنی نیس.

پیاده روی بسیار ساده، اسان و کوتاهه. اما در عین حال می تونه انرژی لازم بدن رو جفت و جور کنه. پس همین امروز دست به کار شید.

  1. چرت کوتاه روزانه:

اگه فکر می کنین بچه های کم سن و سال به خاطر چرت روزانه شون احمق به نظر می رسن باید در تفکرات خود تجدید نظر کنین.

چرت روزانه کوتاه ایجاد کننده منبع خوبی از انرژیه. یه چرت کوتاه ۲۰ یا نیم ساعت ای می تونه تمرکز شما رو روی کاراتون بیشتر کنه و به مغز اجازه بده بهتر از قبل به کارا و فعالیت هاش بپردازه. همین امر شما رو واسه انجام کارای بیشتر آماده می سازه.

همه ورزشکاران و آدمایی که کارای بزرگ در طول تاریخ انجام دادن چرت روزانه رو جزو برنامه هاشون داشتن چون فعالیتای این افراد نیازمند تمرکز ذهنی زیاد بود و انرژی زیادی هم از اونا می گرفت. به همین خاطره که چرت کوتاه روزانه می تونه به بازیابی انرژی بدن کمک کنه.

  1. انجام کشش:

بعضی وقتا از اوقات تنها چیزی که بدن شما بدون نیاز داره انجام کششای روزانه واسه دو دقیقه س.

وقتی که بدنتون سفت می شه دیگه نمی تونه خوب به فعالیتایی که داره بپردازه. بخاطر این باید به بخشای جور واجور بدن اجازه شل شدن بدین و کاری کنین انرژی در همه قسمتای ان جریان داشته باشه.

همین امر باعث جریان بهتر خون به اندامای بدن به خصوص سر می شه. سر شما واسه دقیق شدن و فوکوس کردن روی وظایف شناختی به خون بیشتری نیاز داره. پس از روی صندلی تون بلند شید و حرکتای کششی رو انجام بدین. اینکار به شما کمک می کنه انرژی بیشتری به دست بیارین.

احساسی و عاطفی:

  1. چیزی که سر و شکم تون رو پر می کنه، بخورین:

تلاش کردیم بخش مواد غذایی رو در بخش فیزیکی قرار ندیم چون واسه بیشتر ماه ها رابطه با غذامون یه رابطه احساسی و عاطفیه و دلیل بسیار مهمی واسه این هست.

غذاهای اشباع شده از شکر و قند باعث می شن در همون لحظه انرژی زیادی به دست بیاریم اما در آخر باعث افت انرژی می شن. وقتی که می خواین مواد غذایی لازم بدنتون رو انتخاب کنین به کارکرد اون خوب فکر کنین و غذایی رو انتخاب کنین که بیشترین انرژی رو واسه کل روزتون جفت و جور آورد.

غذاهایی با فیبر و پروتئین بالا می تونن مغز و شکم شما رو پر کنن و باعث ایجاد خستگی زودرس نمی شن.

  1. تماس با یه دوست:

ارتباطات نقش مهمی در زندگی ما بازی می کنه. این ارتباطات ماست که منبع اصلی خوشحالی مون حساب می شه و می تونه آدم رو از بقیه موجودات روی زمین جدا کنه. وقتی که انرژی کمی دارین و بدون انگیزه شدین، بهتره وارد یه محیط اجتماعی شید و روز خوبی واسه خود بسازین.

حلقه های اجتماعی انرژی بخش هستن و می تونن در مواقع کاهش انرژی به بازیابی اون کمک کنن. اگه سر کارین و نمی تونین وارد یه محیط اجتماعی شید کافیه گوشی تلفن رو وردارین و با یه دوست تماس بگیرین. به اون پیام ندین باید به صورت تلفنی با اون صحبت کنین.

  1. انجام یه بازی:

ایا می دونستین که بیشتر کارآفرینان و مدیران واسه موفقیت تو کاراشون بازی می کنن تا خلاق تر باشن؟

این موضوع کمی عجیب به نظر می رسه اما وقتی که وجود بازی رو در نظر می گیرین می تونین دلیل این رو خوب درک کنین. بازیا به اندازه خود آدما عمر و قدمت دارن. همه آدما از بازی کردن حال می کنیم. انجام یه بازی ساده می تونه انرژی زیادی به شما ببخشد و باعث افزایش خلاقیت و بهره وری تون شه. پس فکر نکنین بازیا باعث نابودی انرژی تون می شن. برعکس، اینا منبع تولید انرژی هستن.

عقلانی:

  1. گوش دادن به موسیقی:

اصلا مهم نیس چه نوع موسیقی رو دوست دارین. شما می تونین با گوش دادن به اون، انرژی و انگیزه داخلی تون رو بیشتر کنین. این شمائید که میدونید چی بهترین کارکرد رو براتون داره و در چه بازه وقتی باید به موسیقی گوش بدید. اگه دوست داشتین می تونین از آهنگای انگیزشی هم بهره ببرین.

  1. مطالعه کتاب:

انگیزه و تحریکی که بوسیله کتاب جفت و جور می شه می تونه به بازیابی تمرکز به مدت زمان طولانی کمک کنه.

پس باید شروع به مطالعه کردن کنین. در اول بیشتر افراد بعد از مطالعه چند صفحه خوابشون میگیره و نمی تونن صفحات زیادی رو بخونن. اما بعد از گذشت چند روز ذهن به مطالعه عادت می کنه.

مغز شما تلاش می کنه خود رو واسه تمرکز کردن روی مطالعه دوباره تنظیم کنه. بعد از یه ماه مطالعه روزانه کتابا، ایجاد دقیق شدن و فوکوس کردن ودریافت انرژی بسیار ساده تر و اسان تر هستش چون مغزتون یاد میگیره خود رو به مدت زمان طولانی تری متمرکز نگه داره.

  1. تغییر دیدگاه و دید:

چارچوبا سلاحای قدرتمندی در دستان آدمایی هستن که می دونن چیجوری باید از اونا استفاده کنن. وقتی که با مشکلی مواجه میشین یا در زندگی با چالشایی روبرو می گردید که شما رو حتی قبل از شروع کاراتون متوقف می کنن، باید بدونین که مشکل در انجام خودِ وظایف نیس بلکه در راه و رویکردیه که شما اتخاذ می کنین( چارچوبا).

انجام برنامه های ورزشی روتین در باشگاه وقتی که بدونین در چه سطحی هستین براتون بسیار ساده تر هستش. در این شرایط تلاش می کنین قدرت و ایستادگی فیزیکی تون رو تغییر بدید و هر تکراری که در انجام تمرینات ورزشی دارین می تونه تجربیات بیشتری در اختیارتون بزاره و شما رو یه سطح بالاتر ببره.

هر وقت چیزی انرژی تون رو کم کرد یا باعث کاهش انگیزه در انجام کاراتون شد، تلاش کنین اون رو از زاویه متفاوتی مورد بررسی بذارین. وقتی که رابطه تون با مشکل رو تغییر می دید دیگه با یه مشکل مواجه نیستین.

راه های افزایش انرژی

روحی و الهی:

  1. مدیتیشن:

حتی یه دقیقه تنفس عمیق و درست، دقیق شدن و فوکوس کردن روی افکار از راه مدیتیشن و حضور ذهن می تونه سطح انرژی شما رو به حالت قبلی برگردونه و باعث ایجاد انگیزه شه.

سال هاست که از مدیتیشن واسه آرامش استرس، ایجاد شادی و افزایش انرژی استفاده می شه. اگه تو یه دفتر کاری شلوغ کار می کنین تنها یه دقیقه مکان آروم و بی سر و صدایی رو پیدا کنین و شروع به انجام روشای مدیتیشن کنین. بعد از اینکار متوجه تغییر در سطح انرژی و انگیزه تون میشین.

  1. قرار گرفتن در ناحیه مورد توجه:

بیشتر افراد اون رو جریان انرژی می گن. این موضوع به معنی پیدا کردن یه بخش جذاب در وظایف خسته کننده و اضطراب آوره.

وقتی که وارد ناحیه مورد توجه میشین زمان رو فراموش میکنین و دقیق شدن و فوکوس کردن وانرژی تون رو روی چیزی که در حال انجامش هستین صرف می کنین.

مثلا گیمرها رو در نظر بگیرین. گیمرها عاشق بازی کردن هستن. اونا می تونن واسه ۱۰ ساعت متوالی روی یه صندلی بشینن و بدون حرکت کردن عضلات شون به انجام بازی بپردازند. این دقیق شدن و فوکوس کردن وانرژی فوق العاده ای که گیمرها روی بازیا دارن از کجا سرچشمه میگیره؟ اونا تلاش می کنن این انرژی رو از نواحی جور واجور جمع کنن و روی ناحیه مدنظرشان تمرکز کنن.

شما همیشه با کمبود انرژی یا انگیزه روبرو نیستین بلکه نمی تونین انرژی که در نواحی جور واجور پراکنده شده رو یه جا جمع کنین و از این جریان به نفع خود بهره ببرین.

جریان، شما رو در راه درست قرار میده.

  1. قدرت لحظه:

هر وقت کاری رو انجام می دیم به این فکر می کنیم که کار بعدی که باید انجامش بدیم چه چیزیه. همین امر باعث می شه دائم به فکر آینده باشیم و زندگی در لحظه رو از یاد ببرم. مثلا الان روی کار مشتری تون تمرکز کردین اما دائم به ملاقاتی که سه ساعت بعد دارین فکر می کنین. وقتی نوبت قرار ملاقاتتان فرا می رسه به باشگاه رفتنتون فکر می کنین.

وقتی به باشگاه می رید دائم به شامی که با همسر و بچتون دارید فکر می کنین. وقتی که خوردن شام با همسر و بچتون رو شروع می کنین به گزارشی که باید قبل از خواب واسه رییستون بفرستین فکر می کنین.

وقتی هم که وارد تختخواب میشین به کارایی که باید صبح زود انجام بدین فکر می کنین. این چرخه ناقص بازم ادامه پیدا می کنه تا انرژی و انگیزه تون رو از شما بگیره. نکته مهم واسه خارج شدن از این چرخه اینه که همین جا کار رو متوقف کنین و در لحظه زندگی کنین. از قدرت لحظاتی که در اون هستین لذت ببرین.

اینکار باعث تجدید نیروتون می شه و به شما کمک می کنه انرژی از دست رفته تون رو باز به دست بیارید. وقتی که در لحظه زندگی می کنین نه فقط انرژی مدنظرتان رو به دست میارید بلکه می تونین به چیزای مهمی که در اینده رخ میده هم فکر کنین.

هر تغییر کوچیک ، تغییر بزرگی رو در زندگی بوجود میاره:

وقتی که این تغییرات رو می خونیم شاید آنقدرها به نظرمون مهم و بزرگ نرسه اما هر کدوم از اونا اگه به درستی ایجاد شن تغییرات بزرگی در زندگی ایجاد می کنن. در عمل این جوری تغییرات به یافته های بزرگی ختم می شن به خصوص اگه با هم ترکیب گردند.

همیشه تغییرات بزرگ یه سری از تغییرات کوچکیه که در زندگی انجام می دیم. پس هر چی زودتر دست به کار شید. هر چقدر زودتر به این مسئله بپردازید زودتر یافته های مدنظرتان رو می بینید.

تغییرات کوچیک در نواحی فیزیکی بدن مثل پیاده روی روزانه، چرت کوتاه روزانه و کشش می تونه واسه برگردوندن انرژی به شما کمک کنه.

تغییرات کوچیک در بخش احساسی هم شامل خوردن غذاهای مناسب، صحبت با دوستان و بازی کردنه.

تغییرات کوچیک در ناحیه عقلانی شامل گوش دادن به موسیقی، خوندن کتاب و تغییر دیدگاه هاست. در آخر چندین تغییر کوچیک مثل انجام مدیتیشن، قرار گرفتن در ناحیه مورد توجه و زندگی کردن در لحظه می تونه شما رو به نتایجی که دوست دارین برسونه.

خوب همونطور که مشاهده کردین هر تغییر کوچیک شروع یه تغییر بزرگه. پس منتظر چه هستین؟ همین حالا دست به کار شید!

چیجوری با انگیزه کار کنیم؟

چیجوری اراده قوی داشته باشیم؟

اختصاصی افزایش انگیزه خبرهای داغ روز روانشناسی مدیریت موفقیت