تلویزیون از جمله پرکاربردترین وسایل منزل است که در طول این سالها پیشرفت های چشمگیری به خود دیده است. دیدن فیلم و سریال و … تنها بخش کوچکی از قابلیت های تلویزیون های خانگی نسل جدید است. وجود تنوع و مدل های مختلف تلویزیون انتخاب آن را به کاری دشوار تبدیل کرده است. از تلویزیون های سامسونگ، ایکس ویژه و … گرفته تا مدل های اسنوا هر کدام به مدل های مختلفی تقسیم بندی شده و رنج قیمت های متفاوتی قرار دارند.  برای اینکه بتوانید بهترین تلویزیون موجود در بازار را انتخاب کنید باید ابتدا به یکسری نکات توجه ویژه ای داشته باشید در غیر اینصورت از انتخاب خود پشیمان خواهید شد. در این زمینه سوالات زیادی پیش می آید. برای مثال تفاوت تلویزیون های LED با LCD در چیست اینکه بهترین تلویزیون 2022 کدام است؟ در این مقاله جامع شما را با بهترین تلویزیون موجود در بازار آشنا می کنیم.

نمایشگر LCD چه ویژگی هایی دارد؟

نمایشگر LCD که از نوع کریستال مایع بوده دارای صفحه نمایشی تخت هستند. این مدل به دلیل بهره مندی از کریستال مایع نوری از خود ساطع نمی کند بلکه با منعکس شدن نور تصاویر را به صورت رنگی در می آورند. LCD ها فشرده و سبک هستند و انرژی کمتری را مصرف می کنند.

همچنین از قابلیت های LCD این است که کیفیت وضوح خوبی دارند و حالت سوختن در تصاویر را ندارد. یکی از معایب LCD ها نیز زاویه دید آن بوده و نیز در نور خورشید کیفیت خوبی از خود نشان نمی دهد.

LED چه خصوصیاتی دارد؟

LED از چراع های LED استفاده می کند و دارای لامپ های فلورسنت هستند و از نور پس زمینه دیود استفاده می کنند. کیفیت تصاویر مناسبی دارند و از طیف رنگی گسترده ای برخوردار هستند. همچنین از دیگر مزایای LED طول عمر بالاتر باتری بوده و در برابر ضربه مقاوم هستند. از معایب تلویزیون های LED نیز قیمت بالاتر آن نسبت به LCD است.

OLED چیست؟

این مدلها نوعی دیود نور افشان هستند که در آن نور منتشر می گردد. این مدل نمایشگر از LCD سبکتر بوده و دارای ترکیبات عالی است و معمولاً به نور پس زمینه احتیاجی ندارد. وزن کمی دارند و دارای انعطاف پذیری خوبی هستند. همچنین از ویژگی های دیگر این نمایشگرها زاویه دید مناسب و مصرف انرژی کمتر است.

تلویزیون ها دارای چه کیفیت هایی هستند؟

کیفیت های SD

این مدل ها دارای وضوح تصویر خوبی بوده و معمولاً 720 در 480 پیکسل هستند. فیلم های روی دی وی دی که در قدیم بودند از این مدل پشتیبانی می کردند.

کیفیت HD

این مدل کیفیت از سال 1998 وارد بازار گشت و وضوح تصویر 1080 در 720 پیکسل را دارد. این کیفیت دارای ابعاد گسترده تر بوده و کیفیت و وضوح تصویر بهتری نسبت به SD دارد.

ویژگی های تصویر FULL HD

این مدل کیفیت یکی از بهترین و با کیفیت سطح نمایش است. می توانید با آن جزئیات کوچک را نیز ببینید و وضوح آن بسیار بوده و 1920 در 1080 پیکسل است. برای دیدن فیلم های فول اچ دی به کابل های HDMI نیاز خواهید داشت.

کیفیت عالی 4K

این مدل کیفیت از جمله بالاترین سطح کیفیت به شمار می رود. در واقع می توان عنوان داشت که 4K کیفیت چند برابری نسبت به FULL HD دارد و وضوح تصویر به صورت 2840 در 2160 پیکسل است که خود گویای با کیفیت بودن این مدل سطح تصویر و نمایش است.

منظور از تکنولوژی HDR چیست؟

این مدل تکنولوژی تصاویر روشن و تاریک را به خوبی بیان می کند. برای مثال تصویر را طبیعی تر نشان می دهد و کیفیت در تصاویر را به صورت طبیعی جلوه می دهد.

مهمترین نکات در انتخاب بهترین تلویزیون موجود در بازار چیست؟

دارا بودن پورت شبکه

باید در هنگام انتخاب تلویزیون به برخورداری از پورت های شبکه دقت داشته باشید تا بتوانید دستگاه های مختلفی را به آن متصل نمایید.

اینترنت

بسیاری از تلویزیون های نسل امروزی دارای قابلیت وای فای و اینترنت هستند، بنابراین در هنگام تهیه تلویزیون به این ویژگی پرطرفدار دقت ویژه ای داشته باشید.

سیستم صوتی

قدرت و کیفیت صدا در تلویزیون اهمیت ویژه ای دارد و سعی نمایید در این مورد نهایت دقت را داشته باشید در غیر اینصورت دارا بودن صدای بی کیفیت و یا نامناسب لذت دیدن تلویزیون را برای شما به حداقل می رساند.

کیفیت تصویر

همانطور که قبلاً نیز بررسی شد یکی از مهمترین فاکتورهای انتخاب یک تلویزیون مناسب وجود رزولوشن تصویر خوب است. هر چقدر کیفیت رزولوشن بالاتر باشد طبیعتاً قیمت نیز بالاتر می رود و البته تلویزیون بهتری گیر شما می آید.

نوع صفحه

به نوع صفحه تلویزیون دقت کنید که آیا LCD بوده یا LED و یا OLED. چرا که هر کدام دارای مزایای مخصوص به خود است و باید براساس نیاز و کارکردی که از آنها انتظار دارید به خرید خود بپردازید.

سایز صفحه تلویزیون

سایز نیز یکی دیگر از موارد مهم است که باید مد نظر قرار دهید. اینکه تلویزیون چند اینچ باشد حائز اهمیت است. معمولاً تلویزیون های 40 تا 50 اینچ طرفداران زیادی دارند. ولی باید براساس محیط منزل یا کارتان که چقدر جا دارید به انتخاب خود بپردازید.

منبع: بیگ مارکت وب